Kyllästyksestä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.03.2019 21:26

Fasebook puuvene ketjussa tuli joltain sellainen mielipide (vene-veistäjä) jotta veneen kyllästys ei olisikaan niin tärkeää kuin yleensä on puhuttu , kyllästeen ei kuuluisikaan täyttää puun solukkoa vaan toimia homeen estäjänä .
Itse olen kylläste uskovainen , mutta en ole muuta kokeillutkaan..
Onko kukaan testannut ?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 17.03.2019 21:55

Mielestäni ilman kyllästystä puu vaalenee helposti auringossa ja lakka irtoilee. Muistaakseni Puuvenekorjaamon sivulla oli tästä testiin.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.03.2019 23:17

Jaa-a...

Että ei kyllästys olisi tärkeä?

Riippuu mielestäni paljon veneen rakennusmateriaalista, käyttötarkoituksesta ja vähän kaikesta. Tähän saakka kyllästetyt puupalikat ovat pysyneet veneessä aika siisteinä jopa useampia vuosia, osa kenties vuosikymmeniä. Harvat kyllästämättömät on kyllä menneet roisiin kuntoon ennemmin tai myöhemmin. Tai no, joku rima jossain täysin sateettomassa ja kuivassa paikassa ei ehkä mene miksikään, tuurilla.

Kyllä kyllästäisin.

Utelia
Viestit: 33
Liittynyt: 03.03.2019 21:42

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Utelia » 19.03.2019 14:50

Sitä paitsi kyllästäminen on hyvä tekosyy päästä läträämään pellavaöljyn kanssa ;-)

T. pellavaöljy- ja tervariippuvainen

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.03.2019 21:49

Moro
Utelia kirjoitti:
19.03.2019 14:50
Sitä paitsi kyllästäminen on hyvä tekosyy päästä läträämään pellavaöljyn kanssa ;-)
T. pellavaöljy- ja tervariippuvainen
Hähähähäh ;-)

Mäkin kyllästä ihan huvikseen Ottilianaa vaikkei tarttistaan. :))

Nimimerkki "Anonyymit tervapellavaölnistit"
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Maa » 23.03.2019 13:12

Lukekaa tämä ja hämmästykää !
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Maa » 24.03.2019 11:22

Olen huomaannut että nimenomaan pellavaöljy kyllästys jättää naheemman pinnan johon vanhanaikaiset lakat tarttuvat paremmin !
Kokeilin kerran hempelin kyllästettä , mutta se ei tuntunut yhtä hyvältä .
Toi puuvenemestarin kirjoitus tuntuu oudolta , varsinkin jos hän toteuttaa menetelmiään maksaville asiakkaille .

rakkuj
Viestit: 75
Liittynyt: 15.08.2017 22:06

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 30.03.2019 9:45

Onko Esim.. Motonetin havupuutärpätti käypää ohennetta pellavaöljyn joukkoon?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30.03.2019 10:37

Ulkomaalaisilla venesivustoilla heillä on jännä tapa, jättävät tasasaumaiseen veneeseen raot, jotka sitten tiivistävät puuvillalla, sen päälle kitti.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30.03.2019 10:38

En sitten tiedä millä he kyllästävät, ei kai kauheeta myrkkyä ettei riveys häviä saumasta

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.03.2019 16:23

Moro

Muutama fakta aiheesta:

-Pellaöljy imeytyy puuhun paremmin jos sitä EI ohenneta tärpätillä.
-Puu säilyy paremmin ja pidempään jos se kyllästetään mahdollisimman hyvin ja täyteen lahosuoja-aineilla terästetyllä öljyllä. Männylle paras lienee Pellavaöljy+myrkky.
-pellavaöljykyllästys muodostaa hyvän pohjan ja tartunnan lakoille ja maaleilla. (kynnet puuhun)
-Pellavaöljyn pinnan tulee kuitenkin olla kuivahtanut ennen pintakäsittelyä, muuten puskee läpi ja lakkaus on piloilla.
-Owatrol ei imeydy syvälle mäntypuuhun, kovettaa puun pinnan ja ydinpuu jää suojaamatta. herkempi sinistymään
-En allekirjoittaisi puoliakaan TTpuuvenepalvelun kirjoituksesta...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kyllästyksestä

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.03.2019 16:28

Moro venla
ms.venla kirjoitti:
30.03.2019 10:37
Ulkomaalaisilla venesivustoilla heillä on jännä tapa, jättävät tasasaumaiseen veneeseen raot, jotka sitten tiivistävät puuvillalla, sen päälle kitti.
Siinä otetaan huomioon puun kosteuseläminen. Kun käytetään hardwoodeja kuten mahonki tms. pitää välissä olla joustavapi sauma, joka sallii puun turpoamisen ja kutistumisen.
Rivesauma on kiilamallinen Y-mallinen. Pohjalta lähes ummessa. Riveenä pumpulia (cotton tms), Päälle Tar eli tervapikeä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin