Vanerisen kannen kiinnittäminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Team.Aurora
Viestit: 32
Liittynyt: 24.07.2018 14:10

Vanerisen kannen kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Team.Aurora » 18.03.2019 20:50

Olisin tiedustellut millä minun kannattaa kiinnittä vanerinen kansi veneeseeni. Riittääkö pelkästään Sika?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanerisen kannen kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.03.2019 23:00

Moro

Periaatteessa PU-massa pitää kyllä vanerin riittävästi kiinni kansikaaressa, mutta varmistaisin kyllä ruuveilla läpi massan kovettumisen ajaksi. Ja miksi niitä sitten enää ottaa pois kun ovat reiän tulppana.
Olet varmaan tietoinen sitten vanerin taipumuksesta alkaa lahoilemaan kanteista ja kaikista reiistä mistä vedellä on mahdollista uiskennella sisään. Epoksilla tms kannattaa sulkea kaikki mahdolliset vuotokohdat. Epoksi kestää aika hyvin myös vanerin pinnoitteena, koska vaneri on lähes elämätön komposiitti materiaali liimasaumojensa takia. Umpipuulla epoksikapselointi ei oikein toimi, sillä puun elämisen takia vesi löytää jostain kuitenkin tiensä puuhun ja sitten on piru merrassa kun kosteus muhii epoksin alla.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Timo Mielonen
Viestit: 94
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanerisen kannen kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 18.03.2019 23:37

Hei,

Minkähänlaisesta veneestä tässä yhteydessä on kyse? Jos kyse on purkkarista, niin ehdottomasti on käytettävä ruuveja liiman lisäksi. Näin siksi, että purjeveneessä kanteen kohdistuu sen verran suuri rasitus, että pelkän liiman varaan rakennetta ei kannata tehdä. En myöskään osaa oikein kuvitella, miten riittävän puristuksen voisi toteuttaa ilman ruuveja.

Pienessä moottoriveneessä kansi voisi periaatteessa kestää ilman ruuvejakin, mutta jos itse olisin kansiremppaa tekemässä, en edes miettisi tällaista vaihtoehtoa.

Terveisin

Timo

Vastaa Viestiin