Scylla Ottiliana

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.03.2019 11:20

Moro Matti

Kiitos että viitsit pohtia minun dilemmojani!
Samaa minäkin olen päätynyt pohdinnoissani. Kyselin asiaa vain siksi, kun katselin Arabellan rakennusta ja itsellä oli pilssin vesireikien suurentaminen ohjelmassa. Eli tuskin on mitään tarvetta sitoa kaarenpäitä yhteen. Kone on pois paikaltaan ja olen siivonnut ja kyllästänyt koneen alustan ja porannut kölitukkeihin 38mm vesireiät.

Ennen siivousta kone nostettuna ylös
53607130_2075763592513014_381871538061705216_o.jpg
Siivottuna ja vesireiät porattuna
53067833_2075871559168884_4749851809214889984_o.jpg
Kyllästettynä
53086072_2078695852219788_8856461403188363264_o.jpg
Facebook tuttavuuden vinkistä vaihdan samalla vesipumpun tiivisteet. Vesipumppu kun Yanmar 3JH3E:ssä on moottorin korvan takana ja vaatii sen poistamista ennen kuin pumpun saa irti.

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.03.2019 16:30

Hoi,

Kiintoisaa pohdintaa. Just Matin tapaan käsitän limisaumaisen rakenteen. Tosi keskeistä on, että laudat ovat syrjistään toisiinsa niitatut. Jokainen sauma on veneen päästä päähän kulkeva jäykiste. Painokaarten tehtävä on jäykistää rakennetta poikittaissuunnassa, kohtisuoraan kylkeä vasten. Pohjassa kölin painon tasaa muuhun runkoon rivi kölitukkeja. Melkein voisi kysyä, että tarvitaanko painokaaria pilssin alueella ollenkaan? Ainakin ne varmaan sitovat aluetta, jossa kölitukit eivät enää ole tukemassa, ja poikittaisjäykkyys on painokaarten varassa.

Parikan kirjassa on aika paljon pohdintaa näistä rakenteista. Vaikka hän itse taisi olla enemmän veneilijä kuin veneenrakentaja, niin kirjaan eittämättä tallentunut koko joukko Nybergin ja Liljan ajatuksia. Yksi ajatus oli, että limisaumaisen vahvuus on joustavuudessa. Tasasaumainen vene piti rakentaa niin järeästi, että sisäinen tukirakenne piti laudat paikallaan, ja siten veden ulkopuolella. Limisaumainen saattaa vähän joustaa laituria tai toista kylkeä vasten, mutta kun laudat ovat toisissaan kiinni, niin ne ovat aina paikallaan, kunhan niittaus kestää.

Tasasaumaisessa veneessä vasta lautojen liimaaminen toisiinsa on muuttanut tilannetta. Vene pysyy tiiviimpänä ja lienee kokolailla jäykempi, kuin aiemmat liimaamattomat tasasaumaiset.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.03.2019 19:52

Moro Mösteri

Juu, näin se limirunko toimii, että on toisaalta joustavampi toisaalta jäykempi. Ei se nyt laituria vasten jousta, mutta varmasti puun kosteuselämisen mukaan ja seilatessa. Mutta jonkinlainen jäykkyys tulee limirungossakin olla että pysyy ryhdissään eikä rustit nosta kantta reunoilta ja masto paina kantta keskeltä.

Olihan hankalasti purettava vesipumppu, ensinnäkin se on moottorin korvan alla, toiseksi siellä on erikoisia keraamisia tiivisteitä ja jousitettu pumpun pohja...

Kuvia:
54200866_2085928231496550_1041151148301484032_o.jpg
53531788_2085928244829882_7269139385776340992_o.jpg
53501938_2085929141496459_7313480701154689024_o.jpg
53814328_2086370891452284_3392763343361015808_o.jpg
53678736_2086371171452256_21438234768703488_o.jpg
53463515_2086370681452305_4191417618768330752_o.jpg
53748209_2086370514785655_996220245582544896_o.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.03.2019 19:57

Moro

Piti valmistaa erilaisia ulosvetimiä tai tarkemmin työntimiä että sai akselin, stefat ja laakerit ulos rungosta.
53794408_2086371234785583_8447312596549238784_o.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 12.03.2019 12:18

Aiemmin kirjoitit , että vaihdat tiivisteet, vaihtanet kuitenkin samalla myös laakerit?

Tuli mieleen, että vuosien saatossa starttimoottoriin kertyy hiilenpölyä ja hiiletkin saattavat jumittua pitimiinsä, yksi sellainen kohde joka on helpompi tarkastaa ja huoltaa kotona kuin jossain saaren rannassa.
Samoin on hyvä vilkaista (nyt kun on helposti näkyvillä) moottorin vesipumpun juorureikää siellä hihnapyörän takana josko on kuiva tai jopa nestetippa/kuivunutta nestettä=vuodon alkua, samalla hihna irti pyörittää sormin vesipumppua sekä laturia jolloin sormet "kuulevat" helposti alkavan laakerivian vaikkei korva kuulisikaan.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.03.2019 12:25

Moro

Juu toki vaihdan samalla kaikki kulutusosat vesipumppuun (myös laakerit). Hihnapyörää tuossa ei ole, koska on ratasveto.
Vesipumpun Laakerit oli jo pikkasen karheat, pyörii kevyesti, mutta tuntuu sormissa että pyörii.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.03.2019 20:33

Moro

Pitkästä aikaa jaksoin tehdä videon. Tämä on Yanmar 3JH3E:n vesipumppuremontista. Pumppu on Johnson 10-24508-04

Ekaa kertaa tein tällaista remppaa, olen enempi kotonani puun kanssa. Työkalut ja -menetelmät ovat vähän kotikutoisia.

https://youtu.be/WAQwVIf1ygM

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.03.2019 20:24

Moro

Niille joita kiinnostaa, niin tuolla Facebook kuvakansioissa on Ottilianan koneenalus ym. remontista kuvia. lisäilen sinne kuvia sitä mukaa kun homma etenee.
https://www.facebook.com/pg/Ottiliana/p ... 1989179841

Tässä maistiainen. Kone on jo paikallaan ja tassuillaan osa härpäkkeistä on jo kiinni, mut glykoli ja löpö puoli auki.
55485949_2101123259977047_4316729555986415616_o.jpg
Tässä muuten erinomainen materiaali erilaisiin tarpeisiin. Etronit on täysin kokoon puristumaton, sähköä johtamaton, erittäin kova ja kulutusta kestävä muovi. Se on kuin rättibakeliittia, mutta ilman sitä rättiä ja melamiini pintainen. Tein siitä koneen tassujen korotuspalat (8mm)
54517287_2101123056643734_3194490275539976192_o.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.04.2019 17:52

PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.04.2019 13:22

Moro

Pääsiäispuuhastelua
https://youtu.be/S4q9JmHpx6I

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.04.2019 19:03

Vuosi teinityttö Ottilianan elämästä


1 Ottiliana.jpg
Hei kaikki veneilyn, purjehduksen ja erityisesti puuveneiden ystävät. Olen tyttö nimeltä Ottiliana ja olen syntynyt Luvian Sådössä. Olen neito parhaassa iässä, nyt on alussa seitsemästoista kesäni! Olen siis Scylla-suvun viimeisiä edustajia, sillä surukseni joudun toteamaan että tuo vaatimaton torppa, jota myös veistämöksi kutsutaan on hiljentynyt ja kylmennyt, enää ei sieltä sukuuni putkahtele uusia jäseniä, niin kuin parhaina vuosina; kaksi jopa kolme upearunkoista kaunotarta vuodessa.



Minua pyydettiin kertomaan millainen on mäntyisen puuvenekastin edustajan vuodenkierto täällä pohjolan perukoilla. Aloitan kesästä, sillä se on ehdottomasti lempivuodenaikani! Alkukesästä toukokuussa minä yleensä pääsen vesille ja silloin riemu alkaa; saan huolletut kesämekkoni ylleni ja voi sitä riemua kun saan helmani purjeen lailla hulmuten kallistella menemään Selkämeren lempeissä tuulissa. En tosin pelkää kovempaakaan tuulta se on minulle haaste: haluan viedä huoltajani turvallisesti minne ikinä he halajavatkin. Yleensä seikkailemme Turun ja Ahvenamaan saaristossa, mutta edelliskesänä kävimme oikein Ruotsissa asti, Höga Kustenilla. Se on aivan mahtavaa seutua, jylhät rannat ja korkeat saaret olivat selkämeren asukille jotain ennen näkemättömän upeaa.
3 Scylla kokoontuminen Ukin Pietarinkarissa.jpg
Kesäni ehdoton huippuhetki on vuosittainen Scylla-vuositapaaminen. Useimmiten, niin kuin viimekesänäkin se on Uudessa kaupungissa. Tänä kesänä odotan innosta puhkuen siskojeni ja veljieni tapaamista Naatalissa. Olen saanut uuden kesämekonkin, isäni kutsuu sitä kyllä genoaksi. Kutsun Akia ja Kirsiä Isäksi ja Äidiksi vaikka he ovatkin ottovanhempiani, hoitajiani. Oikea Isäni oli jo edesmennyt arvostettu veneenveistäjä Luvialta nimittäin Nalle Nyberg. Aki ja Kirsi adoptoivat minut heti syntymässäni ja ovat pitäneet minusta melkein parempaa huolta kuin omista verenperintölapsistaan.
4 Venetsialaiset Katavamaalla.jpg
Kesällä rakastan viettää viikonloppuja BSF:n Katavamaan saaressa, siellä on mukavan suojainen poukama aivan lähellä synnyinkotiani. Mielelläni vien hoitajani Laitakarista, jossa kesäsijani on, Katavamaalle nauttimaan saunamökin ihanista löylyistä. Parasta kesässä on kun saan tuudittaa kevyesti kehdon lailla keikkuen hoitajani ihaniin purjehdusaiheisiin uniin. Joskus meno on railakkaampaa kun kyytiini saapuu sisaruspuoleni kavereineen Se on jotenkin niin riemukasta nähdä heitä, kun olen saanut seurata heidän varttumistaan lapsista ja nyt heillä on jo omiakin laps… ei kun siis veneitä hoidettavanaan. Jotain on tehty siis oikein, koska hekin ovat nähneet valon!
5 Matkalla talviunille.jpg
Syksy on vähän haikeaa aikaa, sillä silloin sataa ja tuulee monesti kovin ja tiedostan, että kohta kesän riemut on ohi. Kesän viettoa varten kyytiini lastatut tavarat viedään varastoon ja sitten Hanski nostaa minut kyytiin ja kuljettaa talvikotiin Kyläsaareen. Toki minulla sielläkin on hyvä olla. Kanteni, pohjani ja kylkeni pestään ja pääsen lämpimään halliin talven viettoon. Minut siivotaan ja klanssataan, joka paikasta talvikuntoon. Silti se tuntuu minusta vain kevään odotukselta. Nukun talviunta venesuulissa, jossa on tasainen lämpötila ja koneellinen kostutus huolehtii ettei mäntypuinen runkoni ravistu liiaksi. Monesti Aki aloittaa kunnostelun jo talvella. Hän juttelee minulle kaikesta mitä hän minulle tekee etten tunne oloani liian yksinäiseksi. Tänä talvena hän kertoili, mitä hän oli milloinkin tekemässä. Hän muun muassa nosti moottorini paikaltaan ja irrotti siitä vesipumpun, joka oli alkanut tiputtelemaan. Pikkasen kyllä pitkästyin kuuntelemaan hänen seikkaperäisesti selosti kaikenmoista ulosvetäjistä ja työntäjistä, stefoista ja laakereista. No mutta pääasia on että hän saan iloa tekemisistään ja minulla on taas kesäksi tip top kunnossa oleva Yanmar sisuksissani.
6 Koneremppaa.jpg
Kevät taas on aika riemullista kesän odottelua. Kunnostuksen tahti kiihtyy ja kaikessa alkaa olla tekemisen meininki. Tänä keväänä kylkeni hellästi hiottiin 320 grit hiomapaperilla mataksi ja sitten sain joka-tois-keväisen lakkakierroksen kylkiini. Kanteni koristeet, mahokipuiset listat lakataan joka kevät, sillä aurinko on kesällä armoton ja ilman säännöllistä huolenpitoa lakkani alkaisi rapistua. Tässä kohtaa voisin varoittaa kaikkia naispuolisia (miksen miehiäkin): Muistakaa suojautua liialta auringolta.
8 Lakkausta.jpg
Vaikka suomen kesä on lyhyt on aurinko armoton ja se paistaa pitkään. Minunkin satamassa auringonpuoleinen skandeck-listani oli aivan rapistunut ja Aki joutui hiomaan haristuneet lakat siitä kokonaan pois ja rakentelemaan uudet 7 kerrosta aivan kyllästeestä asti. Kyllä minun taas kelpaa ensi kesänä ottaa aurinkoa kun on uuden aurinkosuojalakat pinnassa. Pohjaani sain uuden kerroksen Mille Extraa, joka on eliönestomaali parhaasta päästä. Se ei ole kalakavereilleni kovin myrkyllistä, mutta ehkäisee täysin näkkien kiinnittymisen. Inhoan niitä näkkejä ne ovat kuin finnejä sanonko missä…
9 Myrkkyä pohjaan.jpg

Kohta - aivan kohta on jo kesä ja pääsen vesille. Tuskin maltan odottaa!
Riemukasta kesää kaikille kanssaveneilijöille venetyypistä tai valmistusmaterialista riippumatta.

Toivoopi
S/Y Ottiliana hoitajineen

PS. Ylpeä Isäni esittelee kunnostustani ja reissujamme Youtube-kanavalla Ottilianasailing www.youtube.com/ottilianasailing
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.06.2019 17:19

Moro

Uuden genoan testipurjehdus
https://youtu.be/7dtfUByx7Rs

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 31.08.2019 11:43

Moro

Käytiin Uudessa kaupungissa "Puupaatei Pakkahuoneel" tapahtumaa kattomas.

https://youtu.be/JrRglR8ytug

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja matti » 24.09.2019 9:00

Millaiset kokemukset nyt kesän jälkeen uudesta keulapurjeesta?
Paraniko tuuleennousukyky, nopeus?
Videolla ainakin näyttää kulkevan hyvin.

Itse olen omasta uudesta jibistää mieltä, että vene nousee paremmin tuuleen ja hieman paransi vauhtia.
Hommassahan on niin paljon muuttujia, että on tosiasiassa MUTU-juttu.
Yksi oleellinen seikka; nyt tarvii käyttää vinssikampea, että saa jaluksen riittävän kireälle.
Tullut nyt katseltua pussittavaa staysailia sillä silmällä, että pitääköhän sekin uusia???

Eilen tuli nähtyä ennen näkemätöntä; Lotourin suuntaan mennessä huomasin Tammion selällä lähestyvän purjeveneen jossa mastot olivat kallellaan eri suuntiin??
Kun tultiin riittävän lähelle em osottautuikin kahdeksi ruotsalaiseksi purjeveneeksi joista suurempi(9m?) kylkihinasi pienempää(7m?) purjein! 8o
Minneköhän olivat menossa?????????????

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Scylla Ottiliana

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.09.2019 19:24

Moro Matti

Juu, tulihan sitä vauhtia niin paljon lisää, että Naantalista pokattiin "Scylla-MM" 1-sija pokaali. :)
Onhan se isompi, joten sopii saaristopurjehdukseen paremmin, toki reivikynnys on sitten alemmalla.

Suurin etu siinä uudessa purjeessa on se että se on sen verran isompi että se tiukkaan kryssiin skuutattaessa kaartuu nätisti saaligin ohi ja purjeen saa kunnolla kireälle ja muoto on kaunis. Vanha genoa oli juuri sen mittainen että tiukalle skuutatessa takareuna osui saalinkiin ja purje meni ruttuun tai se oli jätettävä vähän auki. Väittäsin että pikkasen myös nousee nyt paremmin ja voimaa on selvästi enemmän.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin