Vesipumppu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 12.02.2019 22:24

Onko kukaan muu viritellyt pilssiin tyhjennys haaraa koneen raakavesipumpulle? Olen sellaista nyt rakentanut kumpaankin puuveneeseen. Lähinnä hätätilannetta ja keväällä sähköpumpun avuksi jos tahtoo vuotaa. Pumpun teho on kuitenkin 35l/min.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 12.02.2019 22:24

Haaralle on oma palloventtiili ja pilssiin sihti ja takaisku

harza
Viestit: 41
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja harza » 13.02.2019 8:44

Vastaavan virityksen tein aikanaan Kiiskeen lähinnä avuksi vesillelaskussa, jotka ovat ikäväkseni useiin venähtäneet melko pitkälle, joten välillä on ollut palokuntaa paikalle ikävä. Ja toimiihan tuo hätävaranakin.

Virityksessäni pilssihaarassa on oma palloventtilinsä, joka siis normikäytössä kiinni ja pohjaventtiili auki. Kun pumppaan pilssistä, avaan ensin pilssihaaran ja sitten suljen pohjaventiilin. Hieman käsityötä tässä manoveerisää, on ollut jo pikään ajatuksissa korvata tuo viritys kolmitieventtilillä.

Takaiskua en ole katsonut tarpeelliseksi, pilssiletkun venttiilin sulkiessani lorahtaa letkusta ainoastaan muutaman litra takasin pilssiin. Toki on riski lapolle jos molemmat ventiilit jäävät auki.

Aluksi minulla oli sihti pilssi haarassa, mutta luovuin siitä. Syynä limilautaisen veneen rakenteista AINA keväällä huolellisesta imuroinnista huolimatta ajaelehtiva ryönä. Osa ryönästä tosin aikojen alussa maalatusta pilssistä yhä edelleen irtoilevaa maalihitua, vaika tätänykyä vuosittaisen ahkeran raaputtamisen tuloksena pilssi näytää jo melko siistiltä. Sihti siis aiheutti ainoastaan ylimääräistä puuhaa sen kokoajan tukkeutuessa. Tuollainen pien roska vaikuttaa menevän melko mukavasti merivesipuolelta läpi jo monen vuoden kokemuksella. Saapi nähdä mitä paljastuu, kun joskun availen lämmönvaihtimia.. Jonkinlaista rottasuodatinta voisi kuitenkin harkita jo ennen tuota, mutta toistaiseksi sellainenkin on jäänyt laittamatta. Ja olisihan merivesisuodatinkin vesilinjassa hyvä olla, mutta kun ei ole.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13.02.2019 11:35

Mulla on tuossa summalaisessa yli litran vetoinen tosi järeä merivesisuodatin, mutta se ja pohjaventtiili on 50mm, siksi en viitsinyt sille suodattimen tulopuolelle laittaa tuota viritystä, vaan suodattimen jälkeen, siinä on 1” osat. Ennen merivesisuodatinta on jo yksi haara, mistä otetaan käyttövesi.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja seppo » 14.02.2019 23:46

Kiinnostaa, joskus miettinyt samanlaista. Olisko kuvia virityksistä?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.02.2019 21:32

Kuvassa iso pönttö on koneen suodatin, pienenpi on käyttövesi suodatin. Ison suodattimen jälkeen asensin T-haaran ja tuo missä näkyy venttiili menee pilssiin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.02.2019 21:35

Musta letku joka koneelle menee, ei ole vielä kiinni, pitää hakea siihen tuumainen letkuliitin biltemasta

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja seppo » 16.02.2019 1:16

Hyvältä näyttää. Olisko kolmitiehana simppelein jos nyt alkais nollista
Tekemään? Hätätilanteesssa, vesillelaskusss tai muuten vain lisäpumppauksen tarpeessa kääntäis hanan imemään veden pilssistä joka sulkisi samalla pohjahanan?

Sihti siis tukkeutui käytössä? Mitähän vaihtoehtoja sille olisi? Hienoja noi vedensuodattimet mutta mulle tuntematon alue. täytyy myöntää etten kovin tarkkaan tiedä edes minkä läpi jäähdytysvesi mulla tällä hetkellä tulee.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.02.2019 2:00

Kun olis sihdin ympärille vielä isompi pytty jossa olisi hieman suurempia reikiä, niin ei sihti menisi heti tukkoon. Tässä summalaisessa on hyvät suodattimet, koska alkuperäinen omistaja piti veneliikettä, siksi hankki itselleenkin hyvät vehkeet, minä lisäsin tuon pilssi haaran tohon. 3-tie hana kävisi yhtä hyvin, mutta kun mulla on 1” osia, niin en helpolla löytänyt niin isoa hanaa.

Mulla tuo tulee toimimaan juurikin niin, että pohja hana kiinni ja tuo kuvan venttiili auki, silloin alkaa imeä pilssistä.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.02.2019 11:51

Tämän kävin äsken asentamassa tuohon vanhaan limisaumaiseen, se nyt ei yleensä ottaen muutenkaan vuoda kun parituntia jos sitäkään, mutta onpahan hätätilanteita varten
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin