Matkaveneen hankinta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Elmerson
Viestit: 1
Liittynyt: 01.02.2019 20:52

Matkaveneen hankinta

Viesti Kirjoittaja Elmerson » 04.02.2019 2:01

Tarjoituksena olisi hankkia "pienimuotoinen" projekti, 8-metrinen vanha tasasaumainen meriläinen, joka on seisonut lähes kymmenen vuotta. Potenttiaalista vene-ehdokasta en ole vielä käynyt katsomassa, vain alustavaa kyselyä tehnyt myyjälle.

Kyselisinkin nyt teiltä asiasta tietäviltä:
-Millä todennäköisyydellä veneestä saisi tiiviin ilman armotonta työtä? Lautojen välissä on myyjän mukaan kesän kuivalla n. 4mm rakoja.
-Millaisia kokemuksia (tai esson baarissa kuultuja tarinoita) teillä on parin tonnin paatti + B20 mylly -yhdistelmän polttoaineenkulutuksesta rauhallisessa ajossa?
-Konkreettiset asiat mitä veneestä tarkastetaan? Puiden koputtelua ja puristuspaineiden mittausta ajattelin tärkeimpinä, mutta mitä muuta?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Matkaveneen hankinta

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 04.02.2019 8:32

Itse ostin tuon summalaisen pitkään kuivilla olleena, se ei ollut ravistunut, mutta esim. Lahoa oli kölissä jota ei huomannut silloin kuivilla ollessa. Puu vaikutti kovalta, mutta kun kastui taas, niin jo oli höttöä.

Jos saumat aukeaa noin paljon kun 4mm. Ei kai auta muu kuin rimoittaa pohja. B20 on hyvä kone ja ei kai ole paha kulutukseltaankaan noilla nopeuksilla

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matkaveneen hankinta

Viesti Kirjoittaja seppo » 05.02.2019 8:50

Moi,
En osaa linkittää keskustelua mutta nimimerkki Mösteri teki varsin ansiokkaan puuveneen ostajan checklistan aloittamaani ketjuun "Kuntoarvion tekijöitä" löytyy helposti haulla. Suosittelen lukaisemaan.

Avatar
galax650
Viestit: 78
Liittynyt: 29.09.2011 20:46
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Matkaveneen hankinta

Viesti Kirjoittaja galax650 » 05.02.2019 12:04

Koputtele veneen runkoa kevyesti vasaralla, laho kohdat kuulee. pohjatukkeja ja köliä voi tökätä vaikka hieman puukonkärjellä jos kuulostaa oudolta koputellessa.

Olettaen ettei vene ole täysin uudelleen rakennettavassa kunnossa:
-Tarkista kaaritus, montako on poikki ja mistä kohtaa?
- jos B20 kone on raakavesijäähdytteinen ja ollut merikäytössä koko ikänsä, niin lohkon jäähdytysvesitilat on varmasti ruosteessa ja sitä kuinka lähellä puhkiruostumista kone on ei voi varmaksi sanoa. Erittäin kestävä ja varma kone muuten mekaanisesti, polttoaineenkulutus ei ole merkittävää uppoamarunkoisilla, B20 vie hieman enemmän kun samantehoinen diesel kone (n.3-5L/H runkonopeudella)
-Rimoittamaan ei heti kannata lähteä, moni tasasaumainenvene on mielestäni jopa pilattu rimoittamalla, kun saumat jotka selvästi vielä turpoavat kiinni on rimoitettu.
-Kunnon kyllästys rungolle sisäpuolelta ja jos vanha lakka/maali ei hirvesti irtoile niin karhennus ja uusi kerros päälle.
Veneenveistäjä.

Youtube kanava:
https://www.youtube.com/user/galax650

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Matkaveneen hankinta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 06.02.2019 17:10

Moi,

Kaivelin haulla esiin mainitun tekstini... olen edelleen samaa mieltä itseni kanssa :)

"Terve,

Toivottavasti kuntoarvioija löytyy, ainakin Venealeksi täällä välillä pyörähtää.

Kun kysyit mitä katsoa...

Ekaksi ihan yleismeininki veneen ympärillä ja veneessä. Onko sitä harrastettu vai vain omistettu? Onko vene ollut käytössä jatkuvasti, vaiko jäänyt kaislikkoon vuonna 1999.. Mitä enemmän puuhaa, lokikirjoja ja esim blogijuttuja löytyy, sen parempi, koska se kertoo oikeasta kiinnostuksesta veneeseen. Onko varustus jotenkin järkevässä kunnossa? Tosin jos myyjällä on jo uusi vene hankittuna, niin voit olla varma, että kaikki kunnollinen on jo kannettu sinne. Onko käyttö ollut päiväajelua, yhteysveneilyä mökkisaareen, vai kesäreissuja kauemmas? Mielestäni matkameninki kertoo aina hyvää, koska huonolla veneellä matkailevan pitää olla melkoinen fakiiri.

Veneessä:

Yleisilme: Onko lakkapinnat siistit ja kiiltävät? Vai onko kraaria ja laikkua? Vaiko harmaata ja mustaa puuta? Onko maalatut paikat maalissa, vaiko hilseilleet? Lakat pysyy parikolme vuotta melko hyvinä, mutta ei pidempään. Osan joutuu vuosittainkin uusimaan.

Onko kalusteet paikallaan ja ehjiä? Repsottaako jokin, antaako penkit jne myöten ihmisen alla?

Pilssi ja köli: Onko siistiä ja puhdasta? Olisi ihan kiva, jos olisi edes joskus puhdistettu ja jopa kyllästettykin. Jos on maalattu pilssi, niin pitäisi olla suunnilleen maalin väristä. Likaisuus kertoo taas asteittaisesta hoitamattomuudesta.

Onko kaaria poikki? Muutama voi ollakin, mutta ei nyt mielellään montaa peräkkäin, eikä varsinkaan irtipoikki. Jos on, niin katsoo, onko laudat liikkuneet, tämä näkyy esim pohjaa pitkin katsomalla.

Onko lautojen saumoissa jotain mömmöjä tai epämääräisiä kittauksia? Mieluummin ei..

Köli: Onko kaikki siihen littyvät osatpaikallaan ja kiinni? Esim keula ja perästeevit, eli niin että ei ole ratkennut rakoja osien väliin. Näkyykö kölipultteja, ja jos, niin ovatko kovin ruosteessa?

Miltä pilssi ja koko vene haisee? Multakellari, polttoöljy tai jokin ihan okei..

Kannen alapuoli: Kansipalkit ja niiden päät, onko mustaa tai mätää? Näkyykö vuotojälkiä? Kannen vuoto haittaa veneessä paljon enemmän, kuin pohjan. Entäpä ikunouden alareunat, näkyykö valumajälkiä, tai onko patja siitä kohdin laikuilla tai homeessa?

Kannella: onko helat kiinni? Irtonaisen helan ympäristö voi olla alkava lahopaikka. Entä hytin kulmat ja sivusarjat? Onko rakoja, näkyykö sisällä vuotojälkiä?

Ja moottori:

Yleisilme. Onko taustatietoja? Huollot, ikä, yms. Entä onko päältä roisissa vai siistissä kunnossa? Onko öljytikussa öljyä, ja onko väri ok? Letkut, onko taipuisia ja siistejä, vaiko halkeamilla ja kovettuneita? Lähteekö kylmä kone käyntiin? Jos voi koeajaa, niin tutki kone ensin kylmänä, ja seuraile saako omistaja sen ilman taikatemppuja tulille. Niin ja polttoainevuotoja tai hajuja on syytä nuuhkia.

Jos vene on rannalla, niin katso, onko potkuri ja peräsin paikallaan. Isompaa klappia ei tarvitse olla missään. Pyöriikö potkuri vapaalla kevyesti? Ei saa tahi missään kohdin, tosi voi olla isommassa kyllä jäykkä pyöritellä. Rytki akselia perälaakerin vierestä sivuttain ja ylösalas. Klappia ei saisi olla. Sisällä kannattaa pyöritellä akselia, ja katsoa että ei ole silminnähtävää heittoa. Katso myös lavat, ettei potkuria ole ihan suoraan kiville ryytätty.

Sähköt:

Onko veneessä sähköjärjestelmä? Onko jopa joku kytkentäkaavio? Jos sähköt on ns päällä, niin toimivatko laitteet ja valot? Miltä sähköjen johdotukset näyttävät? Onko hässäkkä vaiko jotenkin siisti? Jos piuhaa menee hullunlailla ristiinrastiin pilssiin ja pilssistä, niin voi olla, että juuri mikään ei toimi.. Hapettumia ja ehkä sulaneita liitososia kannattaa haeskella. Minkä ikäiset akut mahtavat olla?

Muutama paikka vielä:

Lautojen päät steeveissä. Niihin iskee mustuminen ja laho, varsinkin juuri vesirajassa. Musta laikku ei ole kiva, mutta jos sen on annettu rauhassa edetä lahoksi, niin ei kiva.

Törmäyslistat sekä laidan ja kannen liitoskohta ulkopuolelta ja sisäpuolelta. Kannattaa mennä ympäri veneen koko matkalta. Laidat kolhiintuvat, ja siitä menee yli merivesi ajaessa, mutta myös kesän kaikki sadevesi. Onko rikkinästä, mustaa tai jopa lahoa?

Lopuksi:

Tutki koko vene rauhassa. Koputtele rystysillä tai jollain luulla. Kova puu kolisee, ja pehmeä ei. Irtonainen puu kolisee myös omalla tavallaan. Kölissä yms lakkaamattomissa paikoissa voi vaivihkaa tökkiä linkkarin terällä, jos kopistelu antaa epäilyn pehmeästä puusta. Käy metsässä kopistelemassa lahopuuta, jos ei muualta löydy opiksi oikeaa verrokkia. Sitten vertaat ääneen, joka tulee keittiönpöytää tai ovenkarmia kopistellessa. Samat erot on veneessä lahon ja terveen välillä, jos oikein paha on..

Tutki vene rauhassa. Katso kaikki pinnat, laudat, saumat ja paikat koko matkalta keulasta perään ja takaisin. Hyvä konsti on laskea, montako lautaa ja kaarta veneessä on, näin tulee helpommin todella katsottua jokaista.

Tutki vene rauhassa. Vaikka olisi kuinka venehulluus päällä, ja pakko tehdä kaupat, niin etsi silti viat. Voit edes yrittää esittää tinkiväsi..."

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Matkaveneen hankinta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 06.02.2019 17:12

Ja moottorin osalta, jos saat siitä mitattua puristuspaineet, niin oikein hyvä. Volvossa erityisesti se, että onko kaikissa pytyissä edes suunnilleen sama paine. Jos pytyssä on alhainen paine, niin voi kaataa pari teelusikallista öljyä männän päälle. Jos se nostaa mitattua puristuspainetta, viittaa se ehkä väljään koneeseen. Jos taas ei vaikuta mitään, se ehkä mahdollisesti voi tarkoittaa, että ventiilit vuotaa, tai jokin muu. :)

Vastaa Viestiin