Tiikkikansi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
syväsaari
Viestit: 4
Liittynyt: 13.11.2018 9:50

Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja syväsaari » 13.11.2018 10:01

Hei !
Kysyn tällä palstalla koska oletan näin kohtaavani oikeat asiantuntijat.
Veneeni avotilan irrotettava kansi on tiikkipintaista vaneria ( 800x1000 ), joka on käytössä kulunut osittain puhki. Tarkoitus on pinnoittaa tiikkirimoin koko pinta uudelleen. Mieleeni tuli ajatus, että korvaisin kokonaan vanhan vanerin vesivanerilla/filmivanerilla ( s 15 mm ) johon liimaan n 4 mm paksut tiikkirimat. Saumoihin sopivaa "sikamassaa". Millä ja miten liimaan rimat liukkaan vanerin pintaan. En haluaisi ruuvata ja tapittaa.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja CC » 13.11.2018 16:32

Kaikissa vanereissa on nykyään samat liimat. Et tarvitse filmipintaa tuossa hommassa. Sivut on vesitiivistettävä joka tapauksessa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.11.2018 20:13

Moro

Mitähän puuta sen vanhan vanerin ydinviilu on? Onko se muuten hyväkuntoinen?
Filmivaneri on yleensä koivua, joka on kostuttuaan (reunoista) aika lahoaltista.
Joka tapauksessa uuden ja vanhan vanerin reunat tulee imeyttää jollain kosteuden sulkevalla pinnoitteella huolellisesti.

Sen mitä VilmiVanerissa voittaa on että pohjapuolta ei tarvitse pinnoittaa. Toisaalta siinä häviää sen että filmipinta pitää hio rikki pinnasta, johon teakrimat liimataan, tarttumisen varmistamiseksi. Teak liimautuu parhaiten epoksilla kunhan sen liimattavan puolen pyyhkii acetonilla ennen liimausta. Rimojen paikallaan pysymiseksi voi käyttää:
-pitonauloja (jättää pienet reiät),
-puristimia ja hiekan muruja liimasaumassa jotka estää liukumisen,
-reunoille kiinnitettyjä listoja jotka pitävät L-malliset rimat kiinni toisissaan ja paikoillaan,
-liimaa reunarimat ensin paikoilleen jollakin edellä mainitun menetelmällä ja sitten loput rimat painoilla tai alipaineella...
-tms.

Kiinostaisi vielä että mikä oikein on "avotilan irrotettava kansi"? Onko siis avotila katettu sadeveden takia irtokannella vai millainen se on?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

syväsaari
Viestit: 4
Liittynyt: 13.11.2018 9:50

Re: Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja syväsaari » 14.11.2018 0:03

Hei !
Kiitti hyvistä vastauksista.
Kyseessä on purjevene ja tuo avotilan kansi tarkoittaa "sitlooran" tiikkipintaista turkkia ja se on koko ajan sään armoilla. Kannen alla on moottoritila. Kansi on irrotettava, ja tosiaan kulahtanut sen takia, että siinä seisotaan koko ajan ruorissa ollessa ja muutenkin se on veneen käytetyin kulkutila. En tarkalleen tiedä nykyistä materiaalia. Ilmeisesti siinä on koivuvaneri, jossa on molemmin puolin tiikkiviilut ( 16 mm ). Vaneri näyttää ihan hyvältä kulumakohtia lukuun ottamatta. Ajattelin korjata kuluneet kohdat siten, että olen jo poistanut huonoksi menneet päällimmäiset viilut, täyttää poistetut kohdat ( pari kohtaa rikkikulunutta kohtaa keskellä kantta ) tiikkiviilulla ja sitten rimoittaa yli koko kansi.
Nyt vain ajattelin yhtenä vaihtoehtona vaihtaa koko kannen uuteen vaneriin ja rimoittaa sen tiikkirimoin. Jäin miettimään tuota filmivaneria siksi että kuvittelin sen olevan kunnolla säänkestävää. Kuitenkin mietiskelin sitä miten siihen liukkaaseen pintaan liimataan ne tiikkiviilut. Siihen tulikin teiltä jo vastaus. Kiitti.
En tosiaan ajatellut, että nykyvanerit kestävät säätä kun ne on kunnolla suojattu reunoiltakin. Voi kuitenkin olla, että yksinkertaisinta on käyttää vain vanha kansi, korvata poistetut huonot pintaviilut ja rimoittaa yli koko kansi.
Onko oikein näin: puhdistus, pintakäsittelyt, liimaus. Nyt sitten vielä se tärkeä kysymys: Millä liimalla. Kerroit Nortti, että epoksi on hyvä. Voiko tällaisessa paikassa käyttää polyuretaaniliimaa.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.11.2018 0:57

Moro

Ok, siis kyseessä on siis sitloodan durkki/turkki.

Mun käsityksen mukaan teakille paras liima on epoksista sekoitettu liima. Se on täysin vedenkestävä ja tunkeutuu puuhun ja tekee vedenpitävän sauman. Uretaani-liima on ihan ok, mutta se ei tunkeudu yhtä hyvin ja vaatii kovan puristuksen. se myöskin vaahtoutuu raoissa ja siten päästää vettä saumaan eli ei täysin estä veden pääsyä saumaan.

Epoksilla liimaamisesta:
-karhenna pinnat 60 grit
-pyyhi asetonilla
-kyllästä pinnat pelkällä epoksilla. Samalla voit kyllästää reunat epoksilla.
- märkänä sivele pinnat paksennetulla epoksilla
- ei saa puristaa liian tiukkaan, että saumaan jää liimakerros
- poista ylipursuva epoksi asetonilla tai spriillä kosteana. Kovettunut epoksi on saat***n kovaa.
muista suojaus kumihanskat ja hioessa hengityssuojain. Vinkkinä laita kumi/lateksihanskojen päälle tavalliset työhanskat niin kumihanskat ei rikkoudu. ole tarkka epoksin mittasuhteista.
Tuossa video epoksin käytöstä:
https://youtu.be/BsoKXpIO_Nc

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

syväsaari
Viestit: 4
Liittynyt: 13.11.2018 9:50

Re: Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja syväsaari » 14.11.2018 9:47

Kiitos Nortti !

Vastauksesta ja neuvoistasi oli paljon apua ja aion menetellä niiden mukaan.
Koska kansi on n neliömetrin kokoinen haluaisin vielä kysyä tämmöstä.
Valmistelen nuo tiikkirimat ensin ja mallaan ne kannen päälle. Rimojen väliin jätän ne n 5 mm saumat, jotka praimeroin ja täytän Sikalla ( tai vastaava )
Kannattaako minun epoksia käyttäen asentaa rima kerrallaan vai onko minulla periaatteessa aikaa ( massan jämähtäminen ) käsitellä kaikki rimat neuvosi mukaan ja epoksoida koko alue, johon painelen rimat kiinni. Muutaman riman yhtäaikainen asentaminen vie kalenteriaikaa enemmän, mutta tuntuisi olevan paremmin hallittavissa esimerkiksi puristuspainon kanssa. Eikös niin, että näin menetellen minun on vain sekoitettava epoksia useamman kerran. Valmista sekoitustahan ei voi ilmeisesti säilyttää odottamassa kovin kauan ennen kun se jämähtää. Teen hommaa lämpöisessä tilassa ja minulla on aikaa touhuta. Voinko näin menetellen kuitenkin kyllästää kaikki pinnat kerralla ja tehdä massa vain liimattavan määrän verran.

Tästä neuvostasi on sekin hyöty, että kun saan kokemusta turkin korjauksesta aion samalla menettelyllä ensi kesänä korjata joitakin veneeni tiikkikannen ja kajuutan ulkokattojen vaurioituneita kohtia vaihtamalla muutaman riman ja kattoihin tiikkiviilua.

Jouni

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.11.2018 12:51

Moro

Epoksin kovettuminen riippuu lämpötilasta ja käyttämästäsi epoksista tai oikeammin kovettajasta.
Esim westillä on nopea (205) ja hidas kovetin (206), Hidas kovetin antaa reilusti yli puolentunnin työskentelyajan ennen kuin alkaa jähmeentymään lämpimässä.

Se pitää muistaa että ei sekoita isoja satseja kerrallaan, sillä iso määrä katalysoi reaktiota ja satsi alkaa kiehumaan purkissa. Reaktio puolestaan hidastuu kun se on levitetty esim vanerille imeytymään.
Olen joskus temppuillut viemällä sekoittamani satsin kylmään kun olen joutunut muotoilemaan lisää jotain kappaletta tms, mutta silloin epoksi on hyvinkin jähmeää ennekuin lämpeää. Imetymisen vuoksi olisi hyvä että epoksi ja kappale olisi lämmin ennen esikyllästystä.

Olen parin neliön aloja laminoinut yhdellä esikyllästys satsilla ja toiseen satsiin sitten paksunnosta (406 Colloidial silica).
Kappaleet pitää olla mitoissa ennen liimausta.

Nortti

PS. kansia yleensä asennellaa sikamassalla liimaten. Tosin pohjavaneri pitää jotenkin käsitellä vesitiiviiksi jos vaikka joku sauma falskaa. Meillä Ottilianassa kansivanerit on ensin epoksoitu pariin kertaan sitten hiottu hyvin ja siihen sitten massalla liimattu rimat. Teakin saumoihin pitää sitten muistaa laittaa sikaprimeri!!!
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

syväsaari
Viestit: 4
Liittynyt: 13.11.2018 9:50

Re: Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja syväsaari » 14.11.2018 21:19

Kiitti vielä vastauksistasi !

Taitaa olla, että minun kokemuksellani tuo sikamassalla liimaaminen voi olla yksinkertaisin juttu ja oikein tehtynä antaa riittävän hyvän lopputuloksen.
Puntaroin nyt vielä noita vaihtoehtoja.
Paljon sain hyödyllistä tietoa. Kiitos, oikein mukavaa syksyä ja ensi kesän odottelua.

Jouni

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Tiikkikansi

Viesti Kirjoittaja Mile » 17.12.2018 22:19

Ei se poistu kulumallakaan - Mile meinaan.

Vanerista tuossa vilahti hyvää tarinaa; pari sanaa lisäksi vaikka joku jo varmaan kaiken kertoikin. Eli filmiliimattu vaneri, oli sitten kotimaista koivua, havua tai ulkomaista puuta - SEN liima kestää vettä, jopa keittämistä. Kyseessä ruskea liimakerros viilujen välissä.
Ellei ole varma liiman laadusta, niin ottaa vanerin nurkasta palan, uittaa sitä vedessä muutaman päivän, ja keittää vielä muutaman tunnin - jos viilut vielä yhdessä niin hyvä. Jos viilut irronneet toisistaan - ÄLÄ KÄYTÄ veneessä, tulee itku myöhemmin.

Se että vanerin liima kestää vettä, ei tee vanerista veden kestävää; lahoaahan se. Meillä tosin pihalla oli ulkosalla vanha vaneri mattojen painepesun alustana varmaan 15 vuotta, ja lahosihan se lopulta.
Lahoa voi yrittää torjua myrkyillä, kyllästämällä, tai pitämällä puu kuivana. Joku sanoo, että pysyyhän se kuivana museossa sisällä lämpimässä ja kuivassa - ja totuus tässäkin. Vaneri ja mikä tahansa puu, kun epoksilla turailee, pitää "kyllästää" tai käsitellä kauttaaltaan, ja ne reunat erittäin hyvin, niin kauan lisää sivelemällä kun imee ja ilmestyy pieniä huokosia.
Mile

Vastaa Viestiin