Mahonkiveneen pelastuprojekti alkaa ja heti kaivataan hyviä neuvoja. HOX! Kuvia lisätty

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Tontolino
Viestit: 7
Liittynyt: 22.03.2018 18:46

Mahonkiveneen pelastuprojekti alkaa ja heti kaivataan hyviä neuvoja. HOX! Kuvia lisätty

Viesti Kirjoittaja Tontolino » 05.09.2018 15:25

Eilen alkoi minulle uuden mutta oikeasti vanhan mahonkiveneen huonon kunnon ihmettely. Samalla purin joitakin nippeleitä ja nappeleita pois. Vene on ollut pitkään täysin heitteillä.

Kaaria on poikki useampia. Jopa noin puolet. Kaariin liittyykin yksi kysymyksistäni. Saatteko kuvasta selvää mitä puuta kaaret ovat?
Kuva

Ajatus on, että rikkinäiset kaaret uusitaan.

Kysymyksiä, vailla vastauksia on paljon ja tieto tuntuu lisäävän tuskaa. Täältä palstalta löytyy kyllä tietoa jos mihin lähtöön mutta somasti menee ajatukset myös ristiinkin ja sekoittaa mun pään.

Ajatuksena on alkaa rapsuttelemaan lakkoja pois. Vene on lakattu myös sisältä. En tiedä onko jo valmistuttuaan lakattu sisältä vai onko tähän päädytty myöhemmin. Olenko ymmärtänyt oikein, että lakkaa ei kannattaisi sisälle laittaa jotta kyllästäminen on myöhemminkin mahdollista? Sisäpuolen pohjaa on maalailtu myös punaisella maalilla. Ilmeisesti myrkkymaalilla.

Lakan olen ajatellut ottaa kuumailmapuhaltimen avulla pois. Samoin myrkkymaalit. Sitten hionta, kyllästys ja lakkaus. Sisäpuolelta lakan irroitus onkin kimurantimpi homma, mutta ei tähänkään taida muuta oikotietä olla kuin kuumailmapuhallin ja kaavin. Kyllästyksen ajattelin tehdä pellavaöljyllä, tärpätillä ja sinkkinaftenaatilla, pitkän kaavan mukaan. Teenkö virheen jos alan nyt syksyllä, ilman ollessa kosteaa, rappaamaan paattia puulle?

Lakat ovat varsinkin ulkopuolelta todella huonossa kunnossa eli monin paikoin irti. Haljenneita puuosia löytyy jonkin verran eli aika kuivaksi on paatti päässyt. Myös lahonnutta mahonkia on perälaudassa hieman. Laho ei ilmeisesti ole läpi asti vaan vain kohdassa johon moottori kiinnitetään. Tässä kohdassa on perälaudassa noin sentin paksuinen mahonki vahvistus josta laho löytyy. Onko ehdotuksia mahongin hankkimispaikaksi? Entä kaarien hankintapaikaksi. Mieluusti ostaisin kaaret valmiiksi sahattuina. Toki sahaus onnistuu itseltäkin, mutta jos joku ammattilainen olisi valikoinut hyvät puut ja sahannut ne, homma onnistuisi ehkä pienemmillä murheilla.

Lasit ovat toista etulasia lukuunottamatta rikki. Lasien kehykset on lumikuorma runnonut palasiksi. Osat ovat kuitenkin tallessa.

Jos Oulun seudulta löytyy avuliaita venemestareita, projektia saa käydä ihmettelemässä ja minua neuvomassa.
Viimeksi muokannut Tontolino, 06.09.2018 22:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Mahonkiveneen pelastuprojekti alkaa ja heti kaivataan apuja

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05.09.2018 15:42

Hei,

Hieno hanke.

Kannattaa liittää muutama yleiskuva, mistä näkyy vene kokonaisuudessaan. Kertoo muille hiukan, että missä mennään. Mutta noin yleisesti ottaen voinet aivan hyvin alkaa raaputella lakkoja pois joka puolelta. Vene lienee kumminkin sateelta suojassa?

Sisäpuolen punainen maali on lyijymönjää. Joo, on se aika myrkkyä. Jos maalia ei ole syytä poistaa jostain syystä, niin pääosan voisi antaa vain olla paikallaan. Pellavaöljy menee maalista läpi. Ja maali on kyllä oikein hyvä suoja-aine veneelle vanhanakin kerroksena. Ja poistaminen on hankala homma.

Kaaret ovat todennäköisesti saarnea. Se on taipuisa ja aikakaudelle tyypillinen kaaripuu. Sitä saa hyvistä puukaupoista ja ehkäpä joku sahaisi tuota ripaa valmiiksi. Puutukku tai sen tyylinen kauppa, perus Kooraudasta on turha saarnea kysellä.

Mahonkia löytyy aika varmasti sieltä, mistä saarneakin. Eli puuakauppa, joku tukku tai vastaava.

Lasia saa ihan lasiliikkeestä, jopa mallin mukaan muotoon leikattuna. Tämä siis ihan vanhanaikaista ikkunalasia, joka kiinnitetään jollain listalla, nauloilla, kitillä yms. Jos haluaa modernimman veneratkaisun, niin se on monimutkaisempaa (ja jonkin verran kalliimpaa).

Tontolino
Viestit: 7
Liittynyt: 22.03.2018 18:46

Re: Mahonkiveneen pelastuprojekti alkaa ja heti kaivataan apuja

Viesti Kirjoittaja Tontolino » 05.09.2018 15:54

Kiitos vastauksesta.

Lasit oli kiinni valkoisella listalla. Kumin tapaista matriaalia. Kumi oli naulattu pienillä nauloilla mahonkiin kiinni.

Vene on nyt pressukatoksessa sateelta suojassa. Siellä myös kunnostus tapahtuu.

Tontolino
Viestit: 7
Liittynyt: 22.03.2018 18:46

Re: Mahonkiveneen pelastuprojekti alkaa ja heti kaivataan apuja

Viesti Kirjoittaja Tontolino » 06.09.2018 12:28

Pari yleiskuvaa. Eilen aloitin lakan irroituksen.

Kuva
Kuva
Kuva

Tontolino
Viestit: 7
Liittynyt: 22.03.2018 18:46

Re: Mahonkiveneen pelastuprojekti alkaa ja heti kaivataan apuja

Viesti Kirjoittaja Tontolino » 06.09.2018 12:29

Kuva

Vesiapina
Viestit: 127
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mahonkiveneen pelastuprojekti alkaa ja heti kaivataan hyviä neuvoja. HOX! Kuvia lisätty

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 20.09.2018 19:46

Moikka. Jostain syystä kuvat eivät enää näy. Olisi kiva nähdä millaisesta veneestä on kyse. :)

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Mahonkiveneen pelastuprojekti alkaa ja heti kaivataan hyviä neuvoja. HOX! Kuvia lisätty

Viesti Kirjoittaja Simon » 21.09.2018 21:51

Hieman katselin noita kuvia ja kovin tutulta tuo vene näyttää, tiedä vaikka olisin ollut sitä rakentamassa. Veneen on valmistanut Hellströmin vene oy. Kaskisissa. Family Sport oli tyyppi, pituus 5 metriä ja leveys 1.85 m.
Oikeastaan sait jo hyviä neuvoja materiaaleista, joten en niihin puutu, mutta tuo kaarien katkeaminen ja niiden vaikutus veneen lujuuteen onkin jo mielenkiintoisempi juttu.
Jos kaari on kokonaan poikki, niin asia on selvä, mutta kaaren taipuma jyrkässä pallekohdassa ei mielestäni ole kovin vakavaa.
Ko. veneen pohjassa on myös tukevat pohjatukit joten niiden välissä olevien kaarien kunto ei ole iso riski, mutta toki kannatta korjata.
Eikö peräpeilistä löytynyt soikeaa kylttiä valmistajasta?

Vastaa Viestiin