W2:n kytkimen säätö

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

W2:n kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja bm650 » 09.07.2018 17:53

Nii, oireet ovat siis tutut, kaasua lisätessä ote lipsahtaa ja vauhti hiipuu, eli säätää pitäisi.

Mutmut, pitäiskö sen lukitusruuvin ja -palan poiston jälkeen nuo osaset kiertyä toisiinsa nähden kovinkin helposti ? Eilen yritin tuota säätöä tehdä, osat eivät hievahtaneetkaan. Vastapäivään, eli aukipäin yritin jo vasara-meisseli yhdistelmällä, vaan ei niin mihinkään. Materiaali vaikutti olevan jotain valua, joten kovin railakkaita iskuja en uskaltanut antaa.

Joten, kovetanko luontoni ja annan vaan lekaa, vai mikäs nyt neuvoksi ?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W2:n kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.07.2018 22:20

Terve,

Omastani säädin kytkimen noin 10 vuotta sitten, joten detaljit vähän himmeät.. mutta mielestäni lukitusruuvin löysäämisen jälkeen hommaan ei liittynyt niin mitään draamaa. Lekaa ei pitäisi joutua käyttämään... mutta mutta. Mitenkähän ne palat siellä olivatkaan. Mielestäni säätö kävi ihan käsivoimin.

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: W2:n kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja bm650 » 10.07.2018 16:00

Noin mäkin luulin kun kannen avasin, et hops vaan kierretään sisäkehää ulkokehään nähden pykälä kerrallaan ja kokeillaan. Mut nää on kyllä niin ryytyneet toisiinsa ettei milliäkään, vaikka tosiaan vasaraa annoin ja vielä varmuuden vuoksi aukipäin. Edellinen omistaja kyllä mainitsi, että motti on lojunut pannuhuoneessa vuosia, joten voi hyvinkin olla että osat ovat nykyään yhtä puuta. No, ruiskin wd-40:stä johonkin :-) ja toivon että aukeaa, muuten jää taas tältäkin kesältä putput-veneilyt. :-(

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: W2:n kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.07.2018 17:23

Jep..

Kuule, ei kai siinä ole vasenkätinen kierre?? Oletko katsonut W:n ohjekirjan, mainitaanko siinä suunnasta... Tämä tuli vaan mieleen.

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: W2:n kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja bm650 » 10.07.2018 18:41

Nonni, tämä ratkesi osittain. Muistin, että heinikossa piileksii toinen w2, taino, muistinhan mä nyt sen koko ajan, mut jotenkin oli jämähtänyt mieleen, että se on ilman kytkintä. Vaan riippuipas siinä persuksissa kytkin ja kun raahasin sen pihaan otin luukun auki ja lukituspultin liuskoineen pois ja - niin kiertyivät osat toisiinsa nähden kuin tehtaalta tullessaan. Siis aivan sormin kiertämällä. On normaali kierre, eli myötäpäivään kierrettäessä vaihdekeppi menee "vaikeammin päälle", eli ymmärtäisin kitkalevyjen menevän kireämmälle. Nomut se ainakin varmistui, että tuossa paatissa olevassa yksilössä on vikaa (tietenkin näin päin... :-) :-) ). Sese onkin toinen asia miten se ratkeaa... 8-|

Semmoinenkin tuli jo mieleen, selkää oikeen kylmäsi vaikka helle onkin, että jospa se onkin piukassa sen vuoksi, että kitkalevyt on ajettu loppuun ja säätö hakattu vielä kerran piukkaan ja nyt sit ei enää sekään piisaa, vaan kytkin luistaa. Pitää huomenissa kattella töitten jälkeen, nyt en enää viitti.

bm650
Viestit: 23
Liittynyt: 09.09.2016 11:11

Re: W2:n kytkimen säätö

Viesti Kirjoittaja bm650 » 15.07.2018 8:34

Joo, taisi se pahin pelkoni olla aiheellinen, kun tutkin kytkintä tuosta luukusta oikein otsalampun valossa, huomasin että niistä ulkokehän hampaista oli monta hakattu joskus pois. Siististi olivat lohjenneet, yhtäkkiä katsottuna huomannutkaan, mut kun tuossa toisessa niitä oli niin penteleesti... :-)

Vaihdoin koko kytkimen, saas nähdä. Ainakin säätö toimii, muusta en sit tiedäkään ennen koeajoa ja senkin ajankohta on hämärän peitossa, työt kun häiritsevät.

Täytyy purkaa joskus tuo viallinen ja katsoa mikä siellä ihan oikeasti mättää.

Vastaa Viestiin