Kytkin lämpötila
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08.05.2014 12:17
Kytkin lämpötila
Hei,
Tuli tuossa viikonloppuna laskettua vene veteen(10m puuvene), ei muuten vuotanut pahastikkaan ekan illan ja yön kävi pumppu muutaman minuutin välein ja seuraavana päivänä enää kerran tunnissa hyrskäytti vettä.
Kysymys nyt on että kuinka kuumaa hydrauliikkakytkimen jäähdytysveden kuuluu olla ulostautuessa?
Kyseessä siis velvet drive 1:1, merivesi kulkee kytkimen kautta pakosarjaan ja osa menee laidan kautta ulos(miksi?). Eilen ajellessa pakoputki hönki höyryä lähes saman verran kuin vettä ja laidasta lenteli höyryn sekaista vettä, vähensin kytkimestä öljyä jonku verran kun sitä oli liikaa(mahdollisesti edelleen on, mittatikku jonkun oma tekemä vaikeasti luettava) ja sillä vähän kylmeni laidasta tulevan veden lämpötila.
Mitä haittaa liiasta öljystä tulee kytkimelle? Kuinka selvittää oikea öljymäärä?
6.5h tuli eilen ajeltua merellä ja kokeiltua uutta venettä eikä ollut missään mitään vikaa.
E: Tyhjäkäynnillä ei tule muuta kuin vettä pakoputkesta ja pakosarja on melkein kylmä silloin.
Tuli tuossa viikonloppuna laskettua vene veteen(10m puuvene), ei muuten vuotanut pahastikkaan ekan illan ja yön kävi pumppu muutaman minuutin välein ja seuraavana päivänä enää kerran tunnissa hyrskäytti vettä.
Kysymys nyt on että kuinka kuumaa hydrauliikkakytkimen jäähdytysveden kuuluu olla ulostautuessa?
Kyseessä siis velvet drive 1:1, merivesi kulkee kytkimen kautta pakosarjaan ja osa menee laidan kautta ulos(miksi?). Eilen ajellessa pakoputki hönki höyryä lähes saman verran kuin vettä ja laidasta lenteli höyryn sekaista vettä, vähensin kytkimestä öljyä jonku verran kun sitä oli liikaa(mahdollisesti edelleen on, mittatikku jonkun oma tekemä vaikeasti luettava) ja sillä vähän kylmeni laidasta tulevan veden lämpötila.
Mitä haittaa liiasta öljystä tulee kytkimelle? Kuinka selvittää oikea öljymäärä?
6.5h tuli eilen ajeltua merellä ja kokeiltua uutta venettä eikä ollut missään mitään vikaa.
E: Tyhjäkäynnillä ei tule muuta kuin vettä pakoputkesta ja pakosarja on melkein kylmä silloin.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Kytkin lämpötila
Miksi? =merkkivesi, jotta helposti näkee että vesi kiertää, jossain tapauksissa myös keventää pakoputken vastapainetta että kone "hengittää" helpommin.
Onhan merivesipumppu huollettu/tarkastettu, että vettä kiertää riittävästi, koska siitä merkkivesisuihkusta pitäisi, etenkin ajokierroksilla, tulla jäpäkkä vesisuihku, eikä mitään höyryjä????(minun veneessä ko suihkun lämpötila on "hieman lämmitettyä")
Siitä veden kierrosta; useinhan on järjestys, että kylmä vesi imetään kytkimen jäähdyttimen kautta-vesisuodin-pumppu-moottorin öljynjäähdytin-moottorin lämmönvaihdin-pakosarja-pakoputki, siis tässä järjestyksessä koska öljystä veteen lämpö siirtyy huonoiten.
Veneesi systeemissä kun kytkimen jäähdytin on viimeisenä, niin lämmönsiirto on heikkoa.(mutta tuskin se kytkin sitä vettä lämmittää liikaa ,enin kalorimäärä tullee koneesta.
Liika öljy kytkimessä nostaa kytkimen lämpöjä ja voi jopa pyrkiä ulos huohottimesta
Onhan merivesipumppu huollettu/tarkastettu, että vettä kiertää riittävästi, koska siitä merkkivesisuihkusta pitäisi, etenkin ajokierroksilla, tulla jäpäkkä vesisuihku, eikä mitään höyryjä????(minun veneessä ko suihkun lämpötila on "hieman lämmitettyä")
Siitä veden kierrosta; useinhan on järjestys, että kylmä vesi imetään kytkimen jäähdyttimen kautta-vesisuodin-pumppu-moottorin öljynjäähdytin-moottorin lämmönvaihdin-pakosarja-pakoputki, siis tässä järjestyksessä koska öljystä veteen lämpö siirtyy huonoiten.
Veneesi systeemissä kun kytkimen jäähdytin on viimeisenä, niin lämmönsiirto on heikkoa.(mutta tuskin se kytkin sitä vettä lämmittää liikaa ,enin kalorimäärä tullee koneesta.
Liika öljy kytkimessä nostaa kytkimen lämpöjä ja voi jopa pyrkiä ulos huohottimesta
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08.05.2014 12:17
Re: Kytkin lämpötila
Jassoo, minun veneessä on kölijäähdytys moottorille ja ainoastaan kytkin ja pakosarja ui merivedessä. Impelleri vaihdettu ja silmämääräisesti kateltu muuten.
Vettä tulee kierroksilla reiluhkosti, laidan 10mm letkusta melkein tuutin täydeltä ja pakoputkesta ehkä 20% halkaisijastaan(2" putki) jos niin voi sanoa. Höyryltä se minun silmään näyttää se pakoputkesta tuleva, ei ainakaan pakkasnestettä.
Mietin myös että josko se ois palamatonta dieseliä, mutta epäilen höyryä sen takia kun laidasta tulevan kytkimen vesi on niin kuumaa joten pakoputkeen menevän veden lämpötilan täytyy olla vielä kuumempaa.
Vettä tulee kierroksilla reiluhkosti, laidan 10mm letkusta melkein tuutin täydeltä ja pakoputkesta ehkä 20% halkaisijastaan(2" putki) jos niin voi sanoa. Höyryltä se minun silmään näyttää se pakoputkesta tuleva, ei ainakaan pakkasnestettä.
Mietin myös että josko se ois palamatonta dieseliä, mutta epäilen höyryä sen takia kun laidasta tulevan kytkimen vesi on niin kuumaa joten pakoputkeen menevän veden lämpötilan täytyy olla vielä kuumempaa.
- ms.venla
- Viestit: 1017
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: Kytkin lämpötila
Veneessäni jäähdytysvesi tulee putken kautta ja merkkisuihkuna kuskin kohdalta kyljestä. Ehkä noin 50-60 asteisena arviolta. Mulla on tossa koneessa raakavesijäähdytys 50-60 astetta ja kierto on seuraava: pumppu, vaihteisto, pakosarja ja sitten vasta kone. Öljyn jäähdytys on sillä kyljestä poistuvalla vedellä ja öljyn lämpötila on 90-95 matka-ajossa.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Kytkin lämpötila
Nyt kertomasi mukaan; onko sinulla loppujen lopuksi mitään ongelmaa, vedenkiertokin ollee riittävä?
Tuo löytyi kooklettamalla;
Öljymäärät riippuvat kytkimen tyypistä, välityksestä ja asennuskulmasta.(1,5-2,7 l)
Käsittääkseni 1:1 on tuo 1,5l
https://www.motonet.fi/fi/tuote/783164/ ... -32---280C
Tuollaisella on helppo mitata lämpötiloja ilman että tarvitsee purkaa mitään= saa oikean käsityksen tilanteesta.
Pakosarja lienee suurin lämmön luovuttaja
Tuo löytyi kooklettamalla;
Öljymäärät riippuvat kytkimen tyypistä, välityksestä ja asennuskulmasta.(1,5-2,7 l)
Käsittääkseni 1:1 on tuo 1,5l
https://www.motonet.fi/fi/tuote/783164/ ... -32---280C
Tuollaisella on helppo mitata lämpötiloja ilman että tarvitsee purkaa mitään= saa oikean käsityksen tilanteesta.
Pakosarja lienee suurin lämmön luovuttaja
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Kytkin lämpötila
Päivän kirkkaudessa tuli mieleen synkkiä aatoksia;
jos se kytkin tosiaankin lämpenee, niin, että kuumentaa jäähdytysveden, niin sehän voi luistaa?? Toivottavasti ei!
Siihen taas voi olla monta syytä-esim.liian pieni öljynpaine, joka voi johtua kuluneesta ohivuotavasta pumpusta joka sekin taasen kuumentaa öljyä, tai öljyrenkaat akselilla vuotaa tai kytkentäpakka on loppuunkulunut ...
Hydrauliikasta muuta tiedä kun sen, että sisäinen vuoto aiheuttaa paineen laskua joka ilmenee ko komponentin kuumenemisena.
jos se kytkin tosiaankin lämpenee, niin, että kuumentaa jäähdytysveden, niin sehän voi luistaa?? Toivottavasti ei!
Siihen taas voi olla monta syytä-esim.liian pieni öljynpaine, joka voi johtua kuluneesta ohivuotavasta pumpusta joka sekin taasen kuumentaa öljyä, tai öljyrenkaat akselilla vuotaa tai kytkentäpakka on loppuunkulunut ...
Hydrauliikasta muuta tiedä kun sen, että sisäinen vuoto aiheuttaa paineen laskua joka ilmenee ko komponentin kuumenemisena.
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08.05.2014 12:17
Re: Kytkin lämpötila
Enpä tiedä siitä luistamisesta, en vieläkään vähentänyt öljyn määrää mutta kävin tänään pari tuntia veneilemässä. Vaihteet menee nätisti silmään ja toimii heti kytkettäessä, tosin täristää aika paljon aivan tyhjäkäynnillä.matti kirjoitti: ↑29.05.2018 19:45Päivän kirkkaudessa tuli mieleen synkkiä aatoksia;
jos se kytkin tosiaankin lämpenee, niin, että kuumentaa jäähdytysveden, niin sehän voi luistaa?? Toivottavasti ei!
Siihen taas voi olla monta syytä-esim.liian pieni öljynpaine, joka voi johtua kuluneesta ohivuotavasta pumpusta joka sekin taasen kuumentaa öljyä, tai öljyrenkaat akselilla vuotaa tai kytkentäpakka on loppuunkulunut ...
Hydrauliikasta muuta tiedä kun sen, että sisäinen vuoto aiheuttaa paineen laskua joka ilmenee ko komponentin kuumenemisena.
En tiedä onko potkuri liian iso vai kytkimessä tai koneessa häikkää, mutta kone ei ota kierroksia vaihde päällä kuin arviolta 1500rpm ja sen pitäisi pystyä ottamaan 2200rpm rasittaessa, ryntäyttäessä korvakuulolla 2500rpm mitä kuuluukin ottaa.
Kone siis Ford 2701e 64hv potkuri 16" x 9"
Huomasin myös sen että kaasu pohjassa alkoi melko äkkiä(20sekunnin jälkeen )haiseen palanut atf ja kytkimen poistoveden lämpötila nousi varsin hälyttävän kuumaksi.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Kytkin lämpötila
Rikki. Ei ajeta yhtään ennen korjausta.
Velvetille on ihan normia, että kovalla kuormalla pitkässä ajossa se kuumuu reilusti, mutta ei noin. Se luistaa, ja syy on selvittävä rempan yhteydessä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08.05.2014 12:17
Re: Kytkin lämpötila
No sekin voi olla, missä näitä voi huollattaa? Eikö liika öljy voi tuollaista tehdä ? En näihin hydrauliikka kytkimiin oo niin tutustunut, mutta eikö yleensä luistaminen aiheuta kierrosten liikaa nousua eikä laskua?
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Kytkin lämpötila
Jos ymmärrän oikein, niin nykyisellä omistajalla/käyttäjällä ei ole aikaisempaa kokemusta ko veneestä???
Onko veneen entinen omistaja kuollut??? eikö voisi kysellä kytkimen aiemmasta käytöksestä, tuskin vika on talven aikana ilmaantunut?
Ehkä jopa vaatia hinnan alennusta tms...
Ongelmaan; onhan tarkastettu, että ei ole esim. kymmentä metriä köyttä kietoutuneena akselin ympäri tms...=akseli pyörii käsin ahdistamatta
ilmeisesti kun on kuitenkin päivä ajeltu
selväähän on, että menee ylikuorman puolelle kun kone ei jaksa kiertää, onko ollut jo aiemmin, että on ajeltu vain noin tyhjäkäyntikierroksilla???
Tuolla voi kalkuloida potkurin kokoa; ?
https://www.vicprop.com/displacement_size.php
laskin vaillinaisilla tiedoilla, lähinnä pellinkläisen painolla, että potkuri ei ainakaan pieni ole, koska
kuitenkin potkurin etenemä on yli 16kn koneen 2200 rpm, jos oikein tuli laskettua
tuollaisella vois vielä tarkastella tilannetta ennen purkua:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000039718/
Onko veneen entinen omistaja kuollut??? eikö voisi kysellä kytkimen aiemmasta käytöksestä, tuskin vika on talven aikana ilmaantunut?
Ehkä jopa vaatia hinnan alennusta tms...
Ongelmaan; onhan tarkastettu, että ei ole esim. kymmentä metriä köyttä kietoutuneena akselin ympäri tms...=akseli pyörii käsin ahdistamatta
ilmeisesti kun on kuitenkin päivä ajeltu
selväähän on, että menee ylikuorman puolelle kun kone ei jaksa kiertää, onko ollut jo aiemmin, että on ajeltu vain noin tyhjäkäyntikierroksilla???
Tuolla voi kalkuloida potkurin kokoa; ?
https://www.vicprop.com/displacement_size.php
laskin vaillinaisilla tiedoilla, lähinnä pellinkläisen painolla, että potkuri ei ainakaan pieni ole, koska
kuitenkin potkurin etenemä on yli 16kn koneen 2200 rpm, jos oikein tuli laskettua
tuollaisella vois vielä tarkastella tilannetta ennen purkua:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000039718/
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08.05.2014 12:17
Re: Kytkin lämpötila
Vene on minulla ensimmäistä kesää, aikaisempi omistaja hengissä ja kyselty asiasta, mitään vikaa ei ole ollut aiemmin eikä hän tiedä kertoa kuinka lujaa vene on aiemmin kulkenut.matti kirjoitti: ↑02.06.2018 7:13Jos ymmärrän oikein, niin nykyisellä omistajalla/käyttäjällä ei ole aikaisempaa kokemusta ko veneestä???
Onko veneen entinen omistaja kuollut??? eikö voisi kysellä kytkimen aiemmasta käytöksestä, tuskin vika on talven aikana ilmaantunut?
Ehkä jopa vaatia hinnan alennusta tms...
Ongelmaan; onhan tarkastettu, että ei ole esim. kymmentä metriä köyttä kietoutuneena akselin ympäri tms...=akseli pyörii käsin ahdistamatta
ilmeisesti kun on kuitenkin päivä ajeltu
selväähän on, että menee ylikuorman puolelle kun kone ei jaksa kiertää, onko ollut jo aiemmin, että on ajeltu vain noin tyhjäkäyntikierroksilla???
Tuolla voi kalkuloida potkurin kokoa; ?
https://www.vicprop.com/displacement_size.php
laskin vaillinaisilla tiedoilla, lähinnä pellinkläisen painolla, että potkuri ei ainakaan pieni ole, koska
kuitenkin potkurin etenemä on yli 16kn koneen 2200 rpm, jos oikein tuli laskettua
tuollaisella vois vielä tarkastella tilannetta ennen purkua:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000039718/
Vene ehti olla kuivilla 11 vuotta. Hinta oli niin halpa ettei sitä alemmaksi saa Itsekin laskin että teoriassa nopeus tulisi olla 16kn max, mutta kaukana on tämä nopeus. Veneen paino n. 3.5t.
Tuollainen laite minulta jo löytyykin ja ajatuksena ollut katsoa miten oikeasti pyörii.
Pitää tarkastaa vielä potkurin vapaa pyörivyys. Vähensin öljyä kytkimestä nyt ja sillä oli selvä vaikutus lämpötilaan, nyt pystyi ajamaan kaasu täysillä tosin sillä ei ollut vaikutusta muuhun kuin peräaallon kokoon. 15tuntia tullut nyt mittariin viikossa/tämän kauden aikana.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Kytkin lämpötila
No hyvä, ettei ole mitään vilppiä ollut myyjällä mielessä!
Uppoumapaattien potkurin luisto on helposti ainakin 30%(jopa 50%), etenkin tuollaisten pienihalkaisijaisten jotka pyörivät kovaa= kulkee enintään 10 kn kaasu pohjassa. Tuohonkin jos laittaisi vältystä 2, niin olisi paljon parempi hyötysuhde sopivalla suurempihalkaisijalla potkurilla, mutta jos nyt käyttökelpoinen nopeus on edes 6-7 kn niin kannattaneeko tehdä mitään, tuskin.
Uppoumapaattien potkurin luisto on helposti ainakin 30%(jopa 50%), etenkin tuollaisten pienihalkaisijaisten jotka pyörivät kovaa= kulkee enintään 10 kn kaasu pohjassa. Tuohonkin jos laittaisi vältystä 2, niin olisi paljon parempi hyötysuhde sopivalla suurempihalkaisijalla potkurilla, mutta jos nyt käyttökelpoinen nopeus on edes 6-7 kn niin kannattaneeko tehdä mitään, tuskin.
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08.05.2014 12:17
Re: Kytkin lämpötila
Noniin, vene toimi melkein koko viime kesän kunnes syksyllä kytkin alkoi vuotamaan suuria määriä öljyä.
Nyt kytkin purettu ja todettu että keulimmainen stefa on sökö.
Kitkalevyt olivat kuluneet n. 40% alkuperäisestä. Vanhat levyt olivat kitkaosalta jotain pehmeämpää materiaalia(asbest, pakeliitti tms.), uudet vaikuttaisi olevan messinkisiä.
Kaikki stefat ja tiivisteet menee vaihtoon ja uudet kitkalevyt tulee myös. Laatikko oli sisältä puhdas ja kaikki rattaat olivat kuin uusia.
Itse tehtynä ei kummoinen homma tehdä.
Hintaa kaikkinensa 290€
Moottoriin vaihdan uudet suutinkärjet ja syöttöpumppuun fiiberlevyn. Josko tänä kesänä pääsisi kokeilemaan että kulkeeko vene lähellekkään 16kn
Nyt kytkin purettu ja todettu että keulimmainen stefa on sökö.
Kitkalevyt olivat kuluneet n. 40% alkuperäisestä. Vanhat levyt olivat kitkaosalta jotain pehmeämpää materiaalia(asbest, pakeliitti tms.), uudet vaikuttaisi olevan messinkisiä.
Kaikki stefat ja tiivisteet menee vaihtoon ja uudet kitkalevyt tulee myös. Laatikko oli sisältä puhdas ja kaikki rattaat olivat kuin uusia.
Itse tehtynä ei kummoinen homma tehdä.
Hintaa kaikkinensa 290€
Moottoriin vaihdan uudet suutinkärjet ja syöttöpumppuun fiiberlevyn. Josko tänä kesänä pääsisi kokeilemaan että kulkeeko vene lähellekkään 16kn