Paragon
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Paragon
Tervehdys. Nyt tuli eteen merivaihde mistä ei kokemusta minkäänlaista.Tyyppikilvessä merkintä P-32A-L . Sen verran tiedän,että on hydraulimalli.
1.Tyyppikilvessä merkintä öljystä type A.Käykö dextron 2-3 automaattiöljy
2.Miten öljyn määrä tarkistetaan? Käyntilämpösenäkö kone sammutettuna
Kaikki muukin tieto on tervetullutta
1.Tyyppikilvessä merkintä öljystä type A.Käykö dextron 2-3 automaattiöljy
2.Miten öljyn määrä tarkistetaan? Käyntilämpösenäkö kone sammutettuna
Kaikki muukin tieto on tervetullutta
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Paragon
Mooi!
Paragon kytkee kytkinlevyt yhteen hydraulisesti, pakille kääntö muuttaa öljyn kulkemaan eri reittiä turpiiniin, sen tähden vaihdevipu on lyhyt ja kevyt toiminen, alennusvaihde toimii sisähammaspyörällä, jolloin kiertosuunta ei vaihdu moottorin kiertosuunnasta. Paragonissa on pakki samalla systeemillä, kuin 1920-luvun Vikuissa, sillä erolla ,että Paragonissa laakerit olivat oikeita laakereita, ei pronssiholkkeja. Mulla oli P 24 L , 2,57:1 alennuksella 14 v teräspaatin Foortissa.Pakkivanne kiristetään hydraulisesti, sylinterin päässä on poikittainen akseli, jonka päissä 6 millin teräksestä tehdyt epäkesko osat. Nämä osat ovat kuin sulakkeita, "kuulemma". Multa katkesi toinen vipu pultin reiästä. Sen jälkeen ei pakki toiminut, kuin erittäin heikosti tyhjä käynnillä. Purin vaihteiston ja tein uuden osan ensin ST 37:sta, kun se alkoi venyä, tein uuden RAEX:sta, myin sen paatin v. -99, tekemäni korjaus toimii yhä edelleen. Normaalikäytössä se varmaan kestää, jos ei tee "hätäpakituksia" kovin paljon. Kun rautapaatti muutti Tampereelle, sen Paragonissa ei ollut koko 14 v aikana muita vikoja, tunteja oli mittarissa 2910 h. Vaikka mulla oli ollut "sulakevika", pakitin edelleen melko voimakkaasti, paatti painoi 14 tn ja Foortissa oli 27" potkuri. Tää mun Paragonini oli vm. -81, saattaa olla, että ovat korjanneet "sulakkeen" myöhemmin valmistuneissa. Paragonit valmistettiin siihen aikaan USA:ssa, samalla kadulla kuin Velvetit, eri puolella katua. Öljy on parempi tarkastaa kylmänä, silloin ATF pysyy sen verran tikussa, että näkee määrän. Tuttu venekorjaamon mies sanoi ettei kannata laittaa erikoisia ATF-öljyjä, niissä on turhia ominaisuuksia autojen laatikoita varten, hän sanoi että Mobilin 220 on paras ja halvin. Se ei kytkettäessä pahemmin kolauta, allekirjoitan tämän neuvon.
Paragon kytkee kytkinlevyt yhteen hydraulisesti, pakille kääntö muuttaa öljyn kulkemaan eri reittiä turpiiniin, sen tähden vaihdevipu on lyhyt ja kevyt toiminen, alennusvaihde toimii sisähammaspyörällä, jolloin kiertosuunta ei vaihdu moottorin kiertosuunnasta. Paragonissa on pakki samalla systeemillä, kuin 1920-luvun Vikuissa, sillä erolla ,että Paragonissa laakerit olivat oikeita laakereita, ei pronssiholkkeja. Mulla oli P 24 L , 2,57:1 alennuksella 14 v teräspaatin Foortissa.Pakkivanne kiristetään hydraulisesti, sylinterin päässä on poikittainen akseli, jonka päissä 6 millin teräksestä tehdyt epäkesko osat. Nämä osat ovat kuin sulakkeita, "kuulemma". Multa katkesi toinen vipu pultin reiästä. Sen jälkeen ei pakki toiminut, kuin erittäin heikosti tyhjä käynnillä. Purin vaihteiston ja tein uuden osan ensin ST 37:sta, kun se alkoi venyä, tein uuden RAEX:sta, myin sen paatin v. -99, tekemäni korjaus toimii yhä edelleen. Normaalikäytössä se varmaan kestää, jos ei tee "hätäpakituksia" kovin paljon. Kun rautapaatti muutti Tampereelle, sen Paragonissa ei ollut koko 14 v aikana muita vikoja, tunteja oli mittarissa 2910 h. Vaikka mulla oli ollut "sulakevika", pakitin edelleen melko voimakkaasti, paatti painoi 14 tn ja Foortissa oli 27" potkuri. Tää mun Paragonini oli vm. -81, saattaa olla, että ovat korjanneet "sulakkeen" myöhemmin valmistuneissa. Paragonit valmistettiin siihen aikaan USA:ssa, samalla kadulla kuin Velvetit, eri puolella katua. Öljy on parempi tarkastaa kylmänä, silloin ATF pysyy sen verran tikussa, että näkee määrän. Tuttu venekorjaamon mies sanoi ettei kannata laittaa erikoisia ATF-öljyjä, niissä on turhia ominaisuuksia autojen laatikoita varten, hän sanoi että Mobilin 220 on paras ja halvin. Se ei kytkettäessä pahemmin kolauta, allekirjoitan tämän neuvon.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Paragon
No nyt tuli kattava kertomus, kiitos siitä.Löysinkin tossa netistä jonkun manuaalin(lontoon kielellä) näyttäs sen mukaan olevan 1.5:1 välitys.
Toi pakkivanne täytyy pitää mielessä,jos sattuu särkymään.Työmaan kautta saa kyllä raexia.
Vanha on tämäkin paragon.Tyyppikilpi on messinkiä ja valmistusmaa usa mutta vuosmallia en löytänyt.
Hieno homma,että näihin vanhoihinkin vehkeisiin löytyy täältä tieto taitoa
Toi pakkivanne täytyy pitää mielessä,jos sattuu särkymään.Työmaan kautta saa kyllä raexia.
Vanha on tämäkin paragon.Tyyppikilpi on messinkiä ja valmistusmaa usa mutta vuosmallia en löytänyt.
Hieno homma,että näihin vanhoihinkin vehkeisiin löytyy täältä tieto taitoa
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Paragon
Kysytään vielä täältäkin.Onko kukaan tilannut ulkomailta paragoniin osia, jos niin mistä.
Paineentasausventtiilin jouset on hakusessa ja suomessa näköjään osat on kiven alla.Maritimuksellekkin saksaan laitoin postia,mutta ei ole kuulunut mitään.
Oireet viime kesän parin tunnin ajossa (moottori remonttiin nakutuksen takia) oli,että vaihde vapaalla kun starttas käyntiin niin vaihde olikin eteen päin päällä.
Suunnanvaihtajan männän o-renkaan uusin ja nyt näyttäs siltä,että paineventtiilin pitojousi on vähän lyttääntynyt
Paineentasausventtiilin jouset on hakusessa ja suomessa näköjään osat on kiven alla.Maritimuksellekkin saksaan laitoin postia,mutta ei ole kuulunut mitään.
Oireet viime kesän parin tunnin ajossa (moottori remonttiin nakutuksen takia) oli,että vaihde vapaalla kun starttas käyntiin niin vaihde olikin eteen päin päällä.
Suunnanvaihtajan männän o-renkaan uusin ja nyt näyttäs siltä,että paineventtiilin pitojousi on vähän lyttääntynyt
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Paragon
Muutama kuva purkaessa ja o-renkaita uusiessa tuli otettua,jos jollekkin joskus apua ois.
Saksan poijjaat löysi laatikkoon kuuluvat jouset huh.Lähetyskuluineen 100e pelkät jouset 20e kpl
Saksan poijjaat löysi laatikkoon kuuluvat jouset huh.Lähetyskuluineen 100e pelkät jouset 20e kpl
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Paragon
Laitetaan muutama kuva vielä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Paragon
Jatkoa.Viimesessä kuvassa näkyvä lämpömittarinanturi laitettu jälkeen päin.Toi pultti oli hemmetin kovassa(kartiokierre)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Paragon
Jäi laittamatta vielä se,että jos vene pyrkii eteenpäin vaikka vaihde on vapaalla voi se syy löytyä tosta venttiilin jousista.
Toinen kikka ennen vaihteiston purkua on koittaa säätää pakkivannetta tiukemmalle.Vaihteiston kupeessa on pakkivanteen säätö pultti missä lukitus mutteri
Toinen kikka ennen vaihteiston purkua on koittaa säätää pakkivannetta tiukemmalle.Vaihteiston kupeessa on pakkivanteen säätö pultti missä lukitus mutteri
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Paragon
Tuossa ylimmässä kuvassa näkyy osa, joista vain etumainen näkyy, sen oikeasta reunasta näkyy kiiltävä akseli pystyssä, joka on luultavasti hydr.mäntä, siinä on tappi seekerirenkaalla, joka kiinnittää ne kaksi henkseliä(oma nimitys), niillä kiristetään pakkivannetta, Mulla oli hieman eri näköiset henkselit, mutta sama toimintasysteemi.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Paragon
Joo se kiiltävä akseli on sen männän akseli.
Näissä on varmaan mallikohtaisia erojaSinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.07.2009 23:01
Re: Paragon
Moi,
Kysyisin neuvon tuon pakkivanteen säätöön, kun omassa Paragon pl20l pakki toimii vähän hitaasti.
Mulla tuossa kierretangon paikalla on pultti joka on kierretty pohjaan asti? Pitääkö tilalle asentaa kierretanko vai osaako joku sanoa kuinka säätö toimii.
Kiristetään vai löystetään? En hirveästi uskaltanut ilman neuvoja alkaa säätämään, koska ohjekirjassakin sanotaan että ilman maahantuojan lupaa ei saa koskea.
Voiko pultin irroittaa ilman pelkoa että ei saa enään takaisin?
Kysyisin neuvon tuon pakkivanteen säätöön, kun omassa Paragon pl20l pakki toimii vähän hitaasti.
Mulla tuossa kierretangon paikalla on pultti joka on kierretty pohjaan asti? Pitääkö tilalle asentaa kierretanko vai osaako joku sanoa kuinka säätö toimii.
Kiristetään vai löystetään? En hirveästi uskaltanut ilman neuvoja alkaa säätämään, koska ohjekirjassakin sanotaan että ilman maahantuojan lupaa ei saa koskea.
Voiko pultin irroittaa ilman pelkoa että ei saa enään takaisin?
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 22.07.2009 23:01
Re: Paragon
Kukaan osais auttaa asiassa? Ikävää kun pakki luistaa kun lisää kaasua
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21.06.2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Re: Paragon
No se pultti on todennäkösesti alkuperäinen ja on kirivara jo loppunut.Itse tarkistaisin aukasemalla.Se pakkivanteen vipu voi olla poikkikin,niin kuin oli bonitolle käynyt.Tai sitten se on kulunut loppuun eikä pidä enää.Omasta paragonista oli palanut kytkinlevyt kiinni.Korjaamolla hinta-arvio n1000e.
Muuten kuulemma saa paragoniin vielä osia mutta pakkivannetta ei niinkään,ellei laita vanhoihin "kenkiin" uusia pintoja
Muuten kuulemma saa paragoniin vielä osia mutta pakkivannetta ei niinkään,ellei laita vanhoihin "kenkiin" uusia pintoja