Matin venesivut
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Kaikenlaisia ne insinöörit suunnittelee ja tekee, olen mielenkiinnolla seurannut, tällä hetkellä verstaan naapurissa, viikolla pitäis alkaa koeajot.
Vesikulkuneuvohan se on, potkureissa nousua metrin verran.
Pirun kylmä tuuli, ei tarennut olla "piällysmiehenä" kuin hetken, hydrauliikka-asentaja sanoi, että vakuutus ei vastaa jos paleltuu työmaalla.
Vesikulkuneuvohan se on, potkureissa nousua metrin verran.
Pirun kylmä tuuli, ei tarennut olla "piällysmiehenä" kuin hetken, hydrauliikka-asentaja sanoi, että vakuutus ei vastaa jos paleltuu työmaalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27.03.2007 16:20
Re: Matin venesivut
Johan on vehje.... Oletettavasti sylinteripotkurit pyörivät vastakkaisiin suuntiin, muutenhan tuo etenisi kylkimyyryä. Miten laitetta ohjataan? Onko peräsin perässä vai keulasin keulassa?
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Joo, niitä voi ajaa molempiin suuntiin, käsittääkseni jos haluaa kääntyä nopeasti ajetaan toista eteen toista taakse jne
Jos näyttää kapealta, tuo on vain kuljetusasento, ponttoonit siiirtyvät sivusuunnassa hydraulisesti leveämmälle, kok-leveys jotain 5m
Alasajo pitäisi tapahtua sivusuunnassa, tällä puolen(onko se koneen oikea vai vasen?) kärryssä on nuo näkyvät hampaat, niihin parrut, ponttoooni pyörimään samalla runkoa leveämmmälle, lopuksi toinen ponttooni pyörimään samaan suuntaan jolloin täyteen leveyteen kasvaneena sivttain alas.
Jos näyttää kapealta, tuo on vain kuljetusasento, ponttoonit siiirtyvät sivusuunnassa hydraulisesti leveämmälle, kok-leveys jotain 5m
Alasajo pitäisi tapahtua sivusuunnassa, tällä puolen(onko se koneen oikea vai vasen?) kärryssä on nuo näkyvät hampaat, niihin parrut, ponttoooni pyörimään samalla runkoa leveämmmälle, lopuksi toinen ponttooni pyörimään samaan suuntaan jolloin täyteen leveyteen kasvaneena sivttain alas.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Edellisestä kuvasta tuli mieleen, että kun pojat kasvavat, niin lelut suurenee, tuo härveli on viiskymppsen lelu.
Viisvuotiaalla on paljon pienempi; kun lähestyy neljääkymppiä, niin suurenee kesälelutkin;
Tuodessaan kaatosateessa ei juniori pessyt, jätti pesuainepurkin oven pieleen, pitäisiköhän vielä pestä talveksi?
Nyt taas ei autotalliin juuri muuta mahdu kuin työkalupakki vaikka on vasta tyhjennetty.
Viisvuotiaalla on paljon pienempi; kun lähestyy neljääkymppiä, niin suurenee kesälelutkin;
Tuodessaan kaatosateessa ei juniori pessyt, jätti pesuainepurkin oven pieleen, pitäisiköhän vielä pestä talveksi?
Nyt taas ei autotalliin juuri muuta mahdu kuin työkalupakki vaikka on vasta tyhjennetty.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Takaisin veneitten pariin;
Tuli aamupäivällä tehtyä ne suunnitellut takilatasot ja iltapäivällä kokeilin juuri huollettua konetta, toimii!
Historia; pari vuotta sitten avustin yhtä tuttua koneenvaihdossa, silloin kysyin syytä vaihtoon??? on epävarma?
homman lopuksi kysyi; vietkö pois ettei itsen tarvi ruveta kuljettelemaan, hinta? viet vaan pois.
meinasin jo laittaa markkinoille, mutta pojista nuorempi kyseli, että mistäköhän sais koneen halvalla kun appiukolta sais veneen mutta kone ei ole oikein käyvä. Onneks muistin, että tuo on nurkassa, nyt aloin tutkimaan mitenkä toimii jos toimii.
Ainoa vika jonka löysin oli polttoaineletkun molempien liittimien tiiviste rikki. Varoilta vaihdoin impellerin ja peräöljyt ja uusin tietysti sen bensaletkun, kone lähtee käyntiin kuin palmun alta!
Pitänee vielä käydä tekemässä kauppakirja edellisen omistajan kanssa, että saa rekisteriin.
Tuli aamupäivällä tehtyä ne suunnitellut takilatasot ja iltapäivällä kokeilin juuri huollettua konetta, toimii!
Historia; pari vuotta sitten avustin yhtä tuttua koneenvaihdossa, silloin kysyin syytä vaihtoon??? on epävarma?
homman lopuksi kysyi; vietkö pois ettei itsen tarvi ruveta kuljettelemaan, hinta? viet vaan pois.
meinasin jo laittaa markkinoille, mutta pojista nuorempi kyseli, että mistäköhän sais koneen halvalla kun appiukolta sais veneen mutta kone ei ole oikein käyvä. Onneks muistin, että tuo on nurkassa, nyt aloin tutkimaan mitenkä toimii jos toimii.
Ainoa vika jonka löysin oli polttoaineletkun molempien liittimien tiiviste rikki. Varoilta vaihdoin impellerin ja peräöljyt ja uusin tietysti sen bensaletkun, kone lähtee käyntiin kuin palmun alta!
Pitänee vielä käydä tekemässä kauppakirja edellisen omistajan kanssa, että saa rekisteriin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Muisti on pätkinyt jo kauan.matti kirjoitti:Joo, tuo aiemmin kirjoittamani on suora lainaus historiankirjasta-siis teki, kyllähän siellä laivavarvilla on ollut melkoinen määrä miehiä töissä, Eerikki ja Taneli ovat olleet "päällysmiehiä". Kyllä ne on tarvineet paljon puuta, siitä maininta kirjassa, että puuta piti ostaa Miehikkälää myöten.
Vrt ostin rojektia varten 9m3 tyvitukkeja, eikä niistä sahattua puutavaraa ole paljoakaan jäljellä-hukka% on valtava, vaikken montaakaan lautaa tehnyt uusiksi-parissa löytyi halkeama.
Eerik oli ensimmäinen täällä joka sahasi laudat, että tukista sai useamman laudan kuin kirveellä halkaisemalla tehdyt kaksi.
Vanhusten kanssa asiasta puhetta; vielä ilm 1950- 60-l oli Hietulan talon vintillä kasoittain puolimalleja-ei ole enää!
Muistan, että pikkupoikana kävin-luvan kysyttyäni- katsomassa aitassa laivan, liekö ollut Salon pienoismallia- missähän lienee nykyään?- oli tosi hieno!
Matti
Tuossahan se on, ollut jo kauan, pienoismalli on esikuvaa kapeampi, kun on tehty yhdestä puusta joka ei ollut riitänyt täyteen leveyteen ja luulen, että takila on huomattavasti liian matala kun vertaa aikoinaan laivasta tehtyyn maalaukseen.
Takila oli tuhoutunut kun malli oli pudonnut sieltä aitan seinältä ja tehty jälkeenpäin ilmeisesti mutu=arvaamalla. pituus 43m, leveys 9,5m, syväys 4,9m, rakennusvuosi 1878
Tuota on käytetty jopa leikkeihin, isä veljensä kanssa olivat uitelleet, laittaneet isoilla nauloilla rautakangen köliksi kun ei muuten ollut kestänyt pystyssä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Viime vuonna jäi veneen keväthuolto hieman retuperälle, aiemmin oli syykuvana oman talon maalauskuva.
Tuokin rantasauna vei oman aikansa, vaikka rak.ala on vaan 35 neliötä, mutta sis. kaksi erillistä lämmintä rakennusta, katto; harja 10,5m, lape 5m,
kuva on loppukeväältä, loppurutistus, on sähkäriä, putkimiestä ja "kirvesmiehenkin" auto pihalla kaikenlaista joutui harjoittelemaan arkkitehdin vaatimuksesta, laatoituksen ja paneelin jiiriliitos;
paneeli on haapaa, tarkoituksellisesti "olkapäät yhdessä", että näyttäis raakalaudoitukselta vaikka onkin rihlapintaiseksi höylättyä ponttilautaa Tuolla kuvia valmiista, myös arkkitehdin yhteystiedot;
https://www.cister.co/projektit
Tuokin rantasauna vei oman aikansa, vaikka rak.ala on vaan 35 neliötä, mutta sis. kaksi erillistä lämmintä rakennusta, katto; harja 10,5m, lape 5m,
kuva on loppukeväältä, loppurutistus, on sähkäriä, putkimiestä ja "kirvesmiehenkin" auto pihalla kaikenlaista joutui harjoittelemaan arkkitehdin vaatimuksesta, laatoituksen ja paneelin jiiriliitos;
paneeli on haapaa, tarkoituksellisesti "olkapäät yhdessä", että näyttäis raakalaudoitukselta vaikka onkin rihlapintaiseksi höylättyä ponttilautaa Tuolla kuvia valmiista, myös arkkitehdin yhteystiedot;
https://www.cister.co/projektit
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Etsiskelin melko monta alkupään kuvaa ja kytkin ne suoraan näkymään, eivät ne ainakaan enää katoa.Sepnu kirjoitti:Onkohan noita alkupään kuvia mistään nähtävissä kun ei näy lieneekö foto bukin aikaansannoksia
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Keväthommia aloiteltu;
Puhelin mahtuu juuri tuohon koneen oik. puolelle, kuva on otettu takaa eteenpäin josta homma pitää tehdä ainoastaa yhdellä kädellä.
Tiedän- monissa asennusohjeissa lukee-ei saa laittaa rasvaa, mutta tullut "aina" laitettua impellerin molempiin päihin vesivaseliinia, en ole nähnyt haittaakaan.
Koneessa 750 tuntia, luulin, että kerran aiemmin vaihdettu, mutta tuli etiäinen, että irroitin ja tarkastin edellisellä kerralla enkä uusinut?? Samalla vaihdan hihnat, huomasin, että öljynpaineanturin ja lisähihnapyörän väli onkin liian pieni että sisempi hihna mahtuisi välistä, joten anturikin piti ruuvata irti. Lisälaturia asentaessa oli sisempi-alkuperäinen vesip./laturin hihna paikoillaan jolloin ei tullut huomattua että väli onkin pari milliä pieni. Noita tullut kuljetettua mukana, pakissa mm apikopihdit, sokkia, vanttiruuvien tappeja yms
Alunperin ostin IKH:n työkalusatsin, mutta se on yksitasoinen ja sen vuoksi niin suuri ettei mahdu kunnolla mihinkään.
Tuo Bacho on ostopaikasta riippuen melko monen hintainen, silloin paikalllisessa rautakaupassa tarjouksessa 99, norm.? 199, ostin CU jossa 79.
Vanhallakin joskus välähtä, kun ei näe ja pitää toimia sormituntumalta, älysin tarkastaa kuvan avulla onko O-rengas urassaan ennen kannen paikoilleen laittoa.Puhelin mahtuu juuri tuohon koneen oik. puolelle, kuva on otettu takaa eteenpäin josta homma pitää tehdä ainoastaa yhdellä kädellä.
Tiedän- monissa asennusohjeissa lukee-ei saa laittaa rasvaa, mutta tullut "aina" laitettua impellerin molempiin päihin vesivaseliinia, en ole nähnyt haittaakaan.
Koneessa 750 tuntia, luulin, että kerran aiemmin vaihdettu, mutta tuli etiäinen, että irroitin ja tarkastin edellisellä kerralla enkä uusinut?? Samalla vaihdan hihnat, huomasin, että öljynpaineanturin ja lisähihnapyörän väli onkin liian pieni että sisempi hihna mahtuisi välistä, joten anturikin piti ruuvata irti. Lisälaturia asentaessa oli sisempi-alkuperäinen vesip./laturin hihna paikoillaan jolloin ei tullut huomattua että väli onkin pari milliä pieni. Noita tullut kuljetettua mukana, pakissa mm apikopihdit, sokkia, vanttiruuvien tappeja yms
Alunperin ostin IKH:n työkalusatsin, mutta se on yksitasoinen ja sen vuoksi niin suuri ettei mahdu kunnolla mihinkään.
Tuo Bacho on ostopaikasta riippuen melko monen hintainen, silloin paikalllisessa rautakaupassa tarjouksessa 99, norm.? 199, ostin CU jossa 79.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Ennen vesillelaskua tuli maalattua kannet ja kansirakenteet ensimmäisen kerran sitten v -11 vesillelaskun.
Melkoisen aikaavievä roojekti, syksyllä jo lakkasin listat ja käsikaiteet sit mökin seinät valk. 1-komp, istumal. ja partaat 2-komp. valk. kahteen kertaan lopuksi katot ja kannet 2-komp- harmaa kolmeen kertaan, kolmas vain kannen kulkuväylille (viimeiseen liukuestepulveria).
Kyljen sininenkin tuli maalattua kun oli pökitty lakatun soutuveneen partaalla paljon jälkiä, nyt yritän pitää lepuuttajia välissä, että kestäis siistinä!
Meni pari viikkoa ja pari rullaa teippiä.
Eilen oli pursiseuran katsastus Ukkosaaressa, vedenkorkeus Haminassa -30cm.
Piti oikein ajaa koneella laituriin kun tuuli ei jaksanut painaa, oli senverran tiukasti pohjassa, jo parikymmentä metriä ennen laituria kaiku näytti nollaa, mutta kun on mutapohja, niin kulkee.
Poislähtiessä Aulis käänsi puukspröötistä työntäen , ensin laiturilta sit laiturin aisaa pitkin ja oman veneensä perään joten ei tarvinnut kun vajaa 90 astetta kääntää koneella, reilusti kaasua, niin kääntyi, oikeastaan nopeammin kuin vapaassa vedessä, johtunee siitä, että kölin pohjalinja on kaareva, veneen syväys keskellä on suurin.
Melkoisen aikaavievä roojekti, syksyllä jo lakkasin listat ja käsikaiteet sit mökin seinät valk. 1-komp, istumal. ja partaat 2-komp. valk. kahteen kertaan lopuksi katot ja kannet 2-komp- harmaa kolmeen kertaan, kolmas vain kannen kulkuväylille (viimeiseen liukuestepulveria).
Kyljen sininenkin tuli maalattua kun oli pökitty lakatun soutuveneen partaalla paljon jälkiä, nyt yritän pitää lepuuttajia välissä, että kestäis siistinä!
Meni pari viikkoa ja pari rullaa teippiä.
Eilen oli pursiseuran katsastus Ukkosaaressa, vedenkorkeus Haminassa -30cm.
Piti oikein ajaa koneella laituriin kun tuuli ei jaksanut painaa, oli senverran tiukasti pohjassa, jo parikymmentä metriä ennen laituria kaiku näytti nollaa, mutta kun on mutapohja, niin kulkee.
Poislähtiessä Aulis käänsi puukspröötistä työntäen , ensin laiturilta sit laiturin aisaa pitkin ja oman veneensä perään joten ei tarvinnut kun vajaa 90 astetta kääntää koneella, reilusti kaasua, niin kääntyi, oikeastaan nopeammin kuin vapaassa vedessä, johtunee siitä, että kölin pohjalinja on kaareva, veneen syväys keskellä on suurin.
- Korhosen Mara
- Viestit: 31
- Liittynyt: 08.06.2015 8:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Matin venesivut
Ylempänä olevasta korkkiruuvivehkeestä muistui mieleen tämä neuvostoihme. Jostain muistelen lukeneeni, että polttoainetta meni aivan tuhottomia määriä. En epäile.
https://www.youtube.com/watch?v=7DnkYm5r82o
https://www.youtube.com/watch?v=7DnkYm5r82o
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Tuolla kuvan merihirviöllä ei ole varsinaisesti tarkoitus ajella senkummemmin kuin siirtyä ruopattavalla alueella.
Tuli käytyä keittämässä kahvit Ulkotammiossa.
Menomatka oli pitkä 21 mailia kun piti mennä mutkille että pääsi suoraan tuulen päällä olevaan kohteeseen kesti yli neljä tuntia.
Takaisin suoraan myötätuuleen oli matkaa 11 mailia joka tuli alle kahdessa tunnnissa.
Ei ollut yhtään venettä, niin menin suoraan satamaan purjein ja kun oikein laiskotti, niin en kahvinkeiton ajaksi viitsinyt edes isoa laskea.
Tuli käytyä keittämässä kahvit Ulkotammiossa.
Menomatka oli pitkä 21 mailia kun piti mennä mutkille että pääsi suoraan tuulen päällä olevaan kohteeseen kesti yli neljä tuntia.
Takaisin suoraan myötätuuleen oli matkaa 11 mailia joka tuli alle kahdessa tunnnissa.
Ei ollut yhtään venettä, niin menin suoraan satamaan purjein ja kun oikein laiskotti, niin en kahvinkeiton ajaksi viitsinyt edes isoa laskea.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Kuten tuolla vanttien ja staagien itseteko-osiossa sanoin, että on lähdetty kalliimmalle linjalle.
Sama jatkuu, kävin tänään syömässä jäätelön Haapasaaren kaupan rappusilla, samalla ostin muitakin eväitä, enkä ruvennut urputtamaan, että marketissa tää ja tää on paljon halvempaa.
Äsken kotona syötiin harvinaista herkkua-Haapasaaresta ostettua grillimakkaraa!
Ei olis tullut lähdettyä jos uskoisi ilmatieteenlaitoksen ennusteeseen, aamusta alkaen oli luvassa lounaistuulta, mutta tähän uskoin
https://www.yr.no/kart/#lat=60.35845&lo ... &proj=3575
ja piti paikkansa, lähtiessä ja koko aamupäivä tuuli oli kaakossa loppui yhdentoista maissa joten piti loppumatka ajaa koneella
Keli oli lähes täydellinen, lähtö poijusta 0730-Hsaari 1215, lähtö 1415 tulo Hanski 1830 tulo kesti kun tuli käännyttyä takaisin avustamaan konevikaista venekuntaa Siikasaaren päässä, muttei kuitenkaan tarvinnut ottaa hinaukseen kun paikalle tuli saman seurueen toinen vene (ulkomaan eläviä ilm. italiasta?) tuohon tärväytyi melkein puoli tuntia
Matti
Sama jatkuu, kävin tänään syömässä jäätelön Haapasaaren kaupan rappusilla, samalla ostin muitakin eväitä, enkä ruvennut urputtamaan, että marketissa tää ja tää on paljon halvempaa.
Äsken kotona syötiin harvinaista herkkua-Haapasaaresta ostettua grillimakkaraa!
Ei olis tullut lähdettyä jos uskoisi ilmatieteenlaitoksen ennusteeseen, aamusta alkaen oli luvassa lounaistuulta, mutta tähän uskoin
https://www.yr.no/kart/#lat=60.35845&lo ... &proj=3575
ja piti paikkansa, lähtiessä ja koko aamupäivä tuuli oli kaakossa loppui yhdentoista maissa joten piti loppumatka ajaa koneella
Keli oli lähes täydellinen, lähtö poijusta 0730-Hsaari 1215, lähtö 1415 tulo Hanski 1830 tulo kesti kun tuli käännyttyä takaisin avustamaan konevikaista venekuntaa Siikasaaren päässä, muttei kuitenkaan tarvinnut ottaa hinaukseen kun paikalle tuli saman seurueen toinen vene (ulkomaan eläviä ilm. italiasta?) tuohon tärväytyi melkein puoli tuntia
Matti
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
No nyt sitä uutuutta on päästy kokeilemaan !
Tuulta ei ollut välillä kuin nimeksi, ariolta 1-3(4) m/s , kuitenkin mentiin kaiken aikaa lähes 3kn ja huiput 5.1 kn, toiset purjehtivat perinteisesti Suomalaisittain, toisin muutama muukin käytti purjeita.
Iltapäivän perusteella olen tyytyväinen.
Tuulta ei ollut välillä kuin nimeksi, ariolta 1-3(4) m/s , kuitenkin mentiin kaiken aikaa lähes 3kn ja huiput 5.1 kn, toiset purjehtivat perinteisesti Suomalaisittain, toisin muutama muukin käytti purjeita.
Iltapäivän perusteella olen tyytyväinen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Matin venesivut
Kiristin pari-kolme senttiä etuliesman köyttä että kangas ei ole liian kireällä, ekassa kuvassa näkyy pystyryppyjä jotka indikoivat kireyttä.
Nyt näyttää melko hyvältä, ainakin itsestä, ehkä vielä vois, ainakin kevyessä tuulessa lisää löysätä kangasta?
Purjeen muoto näkyy hyvin kun vaakasaumat on ommeltu sinisellä langalla!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.