Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 13.12.2017 22:02

Joo, pitäis pyytää rullagenoasta tarjous, samallahan tuota purjeen lyhennystä vois kysyä. Pitäis tietää vielä tietää, sopiiks se rullagenoan etuliesman paksuus mun rullagenoan foiliin/profiiliin. Muistaakseni mulla on 5 mm ura siinä foilissa/profiilissa?


kimmo
HELMIIDA

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 14.12.2017 10:53

Kysäsin Northsailsilta Turusta purjeen pienennyksestä toisen veneen käyttöön ja sieltä todettiin, että ei ole järkevää, koska purjeen ominaisuudet muuttuu purjehdusominaisuuksia heikentäväksi, varsinkin isoissa muutostöissä.

Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.12.2017 11:14

Moro

Joo, sitä mä vähän epäilinkin.
Toisaalta eihän nää mitään raasereita ole, joten ei sillä pienellä muotovirheellä paljonkaan merkitystä ole. Tietenkin genoa on Scyllissä se tärkein purje. Isopurjekin on enempi sellanen spoileri.
Mulla on edelleen kutterifokkana isonscyllan kutterista suurennettu fokka, jonka mallia on kerran vielä muokattu jälkeenkin päin ja ihan hyvin se toimii.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 15.01.2018 12:42

Silloin kun tarvitsin, en löytänyt suomesta 8mm vaijeria alle 7 €, kun kerroin juniorille silloisen ostohinnan saksasta, reilu 4€, sanoi, että tollaisen hinta on jotain 1€/m(kasapäin) nyt näyttää löytyvän melko edullisesti kotimaastakin;
https://fibrocverkkokauppa.fi/epages/fi ... ucts/TKhap

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 16.01.2018 17:16

Joop, joo... purjemaakari taitaa tehdä hyvän tilin, jos käyttää tuota hankintapaikkaa vaijerien hommaamiseksi. Päätin tilata ne vaijerit ja uuden Genoan North Sailsilta Turust. Ei ollu aikaa eikä hermoo alkaa pleissaamaan. Olis kyllä säästänyt sievoisen summan, jos ois ite tehnyt. VIikonloppu meni mukavasti veneen mittoja mittaillessa ja 3-D mallintamisessa tilausta varten.

Aurinko paistoi tänään ja se on pääasia

Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 16.01.2018 19:10

Rahaahan se vaan on, hyvä kun riittää. :-) :-) :-)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.01.2018 22:10

Moro

No hyvä että päätit satsata laatuun. Kerran se vaan kirpasee. Mä olen aina ollut erittäin tyytyväinen Northin palveluun, laatuun ja kaikkeen.
Muistitko kysyä talvialennusta?
Paljonko sit jäi hinnaneroa sinne toiseen paikkaan mistä pyysit tarjouksen?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 16.01.2018 23:10

Radiaalileikattu valkoinen purje tuli tilattua. Ei nyt ehkä ihan ole Scyllan juttu mutta on kuitenkin lujempi, vetää ehkä paremmin ja on pitkäikäisempi ja kuten mainitsit aiemmin, se on kuitenkin se vetävin purje ja kun aattelin vielä, että 380,00 euron ero vaakaleikattuun ei ole niin järin merkittävä, niin otin sitten sen Genoan radiaalileikattuna, toivottavasti on hintansa veroinen. Mielenkiintoista hommaa kaikkinensa ja hirvittää myös, kun kaikki tämä on uutta ja mitoituksetkin tulee otetuksi pressuhallissa, eikä veneen ollessa vedessä. Radiaalileikatun Genoan hinnaksi tuli 2550,00 euroa. Tulee kuitenkin purjehdittua pääasiassa kevyissä ja kohtalaisissa tuulissa, niin kaipa, tai toivottavasti tuo laadukas purje sitten vie hieman paremmin tuota pitkäkölistä venhoa, kuin vanha fokka ja nykyinen pikku-Scyllan vajaamittainen rullagenoa.

Vanttien osalta pääsin kahdensadan euron säästöön ja samaan hintaan kuuluu vielä babystay, niin mielestäni siinä säästin jo miltei tuon vaakaleikatun ja radiallileikatun purjeen hinnan eron. Hintaa vanteille tuli 1150,00 euroa, niin ja tähän summaan kuuluu myös ne Seldenin vanttiruuvit. Babystay odottaa vielä pikalukittavaa vanttiruuvia, joten jos sellainen joltakulta löytyy, niin tehdään kaupat?

Talvialennus sisältyy kauppahintaan, joskin summat on niin isoja, että uskoako sitä vai ei. WB sailsin purje olis ollu satkun kalliimpi, tosin siinä olis ollut ikkunat virtauslangoille ja skuuttaus merkinnät. North Sailsin mukaan virtauslankkojen ikkunat tuottaa rullapurjeessa ylimäärästä huoltotyötä, joten siinä mielessä pelkistetty on parempi.

Nää on ihan oikeasti älyttömiä summia kukkaroni sisältöön nähden, mutta joku häiriötila päässä on, että tämmöiseen tulee ylimäärät satsattua. Kalsareita ei ole tullut ostettua ihan äskettäin, joten priorisointejahan nämä valinnat ja päätökset on.

North Sailsin kanssa on ihan mukava asioida ja kiinnostavaa käydä läpi heidän kanssaan tuo purjeen suunnitteluun ja ompeluun liittyvä prosessi. Siinä sitä oppii kaikenlaista omasta veneestä ja yleensä purjehduksesta ja varustelusta.

Ehtoota

Kimmo
HELMIIDA

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.01.2018 11:07

Moi,

Ollaan käyty Purjetiellä varmaan melkein peräkkäin :)) Mä kävin eilen siellä juttelemassa tukipurjeesta, jonka tekoa fiskari Chouaniin suunnittelen. Kangasta siellä aprikoitiin, ja se olisi noin 50€ / metri. Purjeen koko on 2,6m (mastoliikki) ja 1,7 m puomi. Siihen menee kolme metriä kangasta. Kuulemma kokonaan tehtynä saisin purjeen noin 500 €, mutta ajatukseni on siis tehdä purje joka tapauksessa itse ommellen. Oikea purjekangas vaan on semmoista peltiä, että nyt mietin muita vaihtoehtoja...

Tosi asiallinen paikka, vaikka tulin juuri keskelle iltapäiväkahveja ja kyselemään pientä ja tyhmää..

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 17.01.2018 19:04

Jahas, kun poikkesin, ei mestoilla ollut ketään, kun oli viikonloppu, mutta antoivat pin koodin oveen, jonka taakse sain jättää vantit uusien vanttien referensseiksi. Mulla kontakti on toiminut pelkästään tietokoneella lähetettyinä bitteinä, enkä kavereista ole ketään tavannut, mutta ihan hyvin juttu etenee, tosin odottelen kiitosta mittojen toimittamisesta, jotta tietäisin, että ovat ne saaneet.

Eiks jostain vanhasta purjeesta sais tehdyksi tuon tukipurjeen, mummon vanha poljettava ompelukone, kaavoitus ja eiku tikkaamaan?

Mulla on naapurissa eläköitynyt yrittäjä, jolla on pressujen ompelukone, mutta ei suostunut myymään, kun kysäsin. Lainata lupas. Pitäis omaan veneeseen ommella pressu sitloodan suojaksi. Hommaa piisaa, jos jonkin näköistä.


Kimmo
HELMIIDA

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.01.2018 22:16

No onpa.

Mä hommasin pressutöihin tällaisen:

https://www.ompelukonekauppa.fi/tuote/s ... -duty-4423

Sillä tekee kaiken mitä veneen kuomuille pitää tehdä. Ja lisäksi ompelee emännälle pöytäliinat jne. Sillä aion sen purjeenkin paukuttaa kasaan, todennäköisesti noin 15€/m -hintaisesta kuomukankaasta. Toimii sitten sadesuojanakin, KUN kansi vuotaa heinäkuussa Jurmossa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 11.03.2018 14:04

kimsir kirjoitti:Radiaalileikattu valkoinen purje tuli tilattua. Ei nyt ehkä ihan ole Scyllan juttu mutta on kuitenkin lujempi, vetää ehkä paremmin ja on pitkäikäisempi ja kuten mainitsit aiemmin, se on kuitenkin se vetävin purje ja kun aattelin vielä, että 380,00 euron ero vaakaleikattuun ei ole niin järin merkittävä, niin otin sitten sen Genoan radiaalileikattuna, toivottavasti on hintansa veroinen. Mielenkiintoista hommaa kaikkinensa ja hirvittää myös, kun kaikki tämä on uutta ja mitoituksetkin tulee otetuksi pressuhallissa, eikä veneen ollessa vedessä. Radiaalileikatun Genoan hinnaksi tuli 2550,00 euroa. Tulee kuitenkin purjehdittua pääasiassa kevyissä ja kohtalaisissa tuulissa, niin kaipa, tai toivottavasti tuo laadukas purje sitten vie hieman paremmin tuota pitkäkölistä venhoa, kuin vanha fokka ja nykyinen pikku-Scyllan vajaamittainen rullagenoa.

Vanttien osalta pääsin kahdensadan euron säästöön ja samaan hintaan kuuluu vielä babystay, niin mielestäni siinä säästin jo miltei tuon vaakaleikatun ja radiallileikatun purjeen hinnan eron. Hintaa vanteille tuli 1150,00 euroa, niin ja tähän summaan kuuluu myös ne Seldenin vanttiruuvit. Babystay odottaa vielä pikalukittavaa vanttiruuvia, joten jos sellainen joltakulta löytyy, niin tehdään kaupat?

Talvialennus sisältyy kauppahintaan, joskin summat on niin isoja, että uskoako sitä vai ei. WB sailsin purje olis ollu satkun kalliimpi, tosin siinä olis ollut ikkunat virtauslangoille ja skuuttaus merkinnät. North Sailsin mukaan virtauslankkojen ikkunat tuottaa rullapurjeessa ylimäärästä huoltotyötä, joten siinä mielessä pelkistetty on parempi.

Nää on ihan oikeasti älyttömiä summia kukkaroni sisältöön nähden, mutta joku häiriötila päässä on, että tämmöiseen tulee ylimäärät satsattua. Kalsareita ei ole tullut ostettua ihan äskettäin, joten priorisointejahan nämä valinnat ja päätökset on.

North Sailsin kanssa on ihan mukava asioida ja kiinnostavaa käydä läpi heidän kanssaan tuo purjeen suunnitteluun ja ompeluun liittyvä prosessi. Siinä sitä oppii kaikenlaista omasta veneestä ja yleensä purjehduksesta ja varustelusta.

Ehtoota

Kimmo
Paljos sillä purjeella on pinta-alaa?
Minkä painoista kangasta, Mary III:n jib on 7,7 oz ?
Kyselin tuolta lahden takaa ykköseltä uuden jib:n hintaa, koska vanhaa piti jo korjata ja aattelin, että vois olla halvempaa kuin Suomessa.
Tarjous 13,5 neliön vaakaleikatulle purjeelle on n. 1150€, alv 0, joten kokonaisneliöhinta lähentelee satasta suomen alvlla!!!
Kun kävin korjauttamassa purjetta Doylella Loviisassa(lyhin matka)(viime vai olikohan se jo -16 kesällä??), niin korjaaja(nimi hukassa, ei Stefan) laski noin suunnilleen hinnan 1200 jota silloin pidin korkeahkona?
Noiden esimerkkien valossa sinun purjeesi hinta vaikuttaa erittäinkin kohtuulliselta.
Pitääköhän ens syksyllä kysellä sieltä Turun suunnalta uuden purjeen hintaa. 8}

Matti

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 11.03.2018 20:56

Morjens Matti

Tässä purjeen, jonka tilasin speksit

Rullagenoa NPC Radian NDR 6.0
I: 10,390m
J: 3,900m
Pinta-ala: 28,51m²
LP: 140%
Lisävaruste
Rullaustäyte köydestä ja reivivahvikkeet 1
UV-suoja taka- ja alaliikissa (UV polyesteri) 1

Hinta on se 2550,00 ja vaakalaeikattu Rullagenoa NPC NorDac ND68LA hinta olisi ollut 2170,00
Kankaan painoa en kummankaan purjeen osalta tiedä. Esitteen ja Niinirannan mukaan kangas on laadukasta ja lujaa materiaalia.

Kiva kuulla, jos hinta ei kuulosta kalliilta, vaikka itse tuumin, että on siinä purjeella hintaa.

Purje ja vaijerit onkin jo valmiina noudettavaksi neulomolla. Jännäähän tilauksessa oli, se, että tein kaikki purjeen suunnittelua varten tarvittavat mittaukset pressuhallissa. Mallinsin takilan ja kansi kiinnikkeiden paikat auttavasti 3-D mallinnusohjelmalla ja Niiniranta mallinsi mun mallinnoksen pohjalta oman mittapiirustuksen, jonka mukaan sitten purjeen tekivät. Toivottavasti purje toimii.


Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 12.06.2018 15:19

Hiljaista! 8o
Onko jo kokemusta, mitenkä toimii...

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 12.06.2018 19:17

Moi


Hissutelen, kun vene on vielä maissa ja mietin laitanko ollenkaan vesille? Uudet vantit ja staagit kiiltelee hallissa hienosti kerällä, komeat vanttiruuvit paketissa ja purje on pussisa laskoksilla, en ole edes vilkaissut ja lazyjack pahvipaketissa odottelee asennusta. Vielä olis kansivuodon korjaus ja moottorin huolto edessä ja joitain pikkujuttuja, lakkaukset sentään on tehty. Vesirajan alapuoliset työt on myös tehty, joten lähellä olis vesillelasku mutta fiilikset on aloituslauseen mukaiset, että mitähän tekis?

Pitää sanoa tähän väliin, että hyvin kyllästettynä vene ei ole ollut moksiskaan lämpimistä ja kuivista säistä, eli saumat ei ole auenneet ja steevien ja laudoituksen saumat on myös hienosti tiiviit, joten kyllästys näköjään toimii, kun sitä kyllästettä on tarpeeksi puussa. Tottakai jotain kyllästetihkua saumoista ulos tulee, kun sitä jokin aika sitten lisäsin mutta periaatteessa aika muuttumattomana saumat on pysyneet, siksi tää vetkuttelu ei huoleta veneen kunnon osalta.

Mutta ehkä etsin jotain inspiraatiota ja energiaa, jotta veneen sais veteen. Viimekesän purjehdukset jäi kahdenviikon pituisiksi, joten ihan hiton tyyristä hommaa ja se taitaa painaa nytkin mieltä, kun epäröin veneen vesillelaskua. Se on kuitenkin 800,00 egee, kun veneen laskee, säilyttää laiturissa ja nostaa ylös, toisaalta laitoin siihen noin 4000,00, uuteen varusteluun, joten ei kai toi 800,00 enää pitäis vaikuttaa, mutta, enpä tiedä?

Kunhan tässä kasailen tiukkaan keikkaputkeen kulutettua energiaa, niin eiköhän se venekin ole jossain veiheessa veisillä ja raporttia sitten pukkaa. Scylla tapaaminen ja MM kisatkin lähenee ja pitäishän sitä purjetta päästä testaamaan lomalla ja kisassa ja muutenkin merelle oleilemaan.

Kiitos muuten kysymästä! Kyllä näitä stooreja forumilta tulee seurattua, joten kartalla ollaan, missä keskustelut menee.

Toisessa viestiketjussa kerroin lyhyesti "Femma" projekista. Palaan sen tarinaan myöhemmin, kunhan saan viritellyksi siihen liittyvät jutut ja kuvat jonkinlaiseen kerronnalliseen muotoon. Lyhyesti siitä, homma on edennyt niin, että vene on omalla pihalla ja lasikudun paksuin kerros on tullut revityksi veke. Loput lasikuidut pitäis ottaa sekä lämmön, että hionnan avulla pois tai vaan hionnan. Todettakoon, että lahoa siinä on enemmän kuin,.... omassa päässä...., kait....., joten siinäkin on miettimistä, jotta mitähän senkin projektin kanssa tekis.

Pistän raporttia tulemaan, kun hommat etenee siihen mallin, että jotain edistystä on tapahtunut.


Mitä parhainta veneilykesää puuveneilijöille, ...no muillekkin yhtä lailla, kun eiks ole selvää, että lasikuitu- ja metallivene veneilijätkin näin hyvää forumia seuraa?


Kimmo
HELMIIDA

Vastaa Viestiin