Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 14.11.2017 20:46

Ok. Kiitokset Matti.

Homman osalta ei ole toistaiseksi tapahtunut mitään, mutta joulukuun puolella pitäis päättää millä menetelmällä staagit teen tai teetän. Hieman kyllä houkuttelee puristepäätteiset vaijerit, koska hyvän tason ammattilainen niitä suositteli. Hänen mukaan kierrettäviä päätteitä ei ole mitään järkeä asentaa, koska ovat niin kalliit. Allekirjoitan hänen mielipiteensä kyllä. Pyydän tarjouksen puristepäätteistä ja päätän sen jälkeen pleissaanko itse vai teetänkö ne vaijerit ammattilaisella puristepäätteillä tehtyinä. Houkuttelee kyllä tuo pleissaus, jos vaan aikaa ja hermoja riittää, niin saatan ne pleissaukset lopulta itekkin tehdä. Saas nähä?

Oli muuten hieno vene siinä linkissä. Tulin siinä kuvia katsellessa miettineeksi noita vuotojuttuja, kun katselin erityisesti kuvaa, jossa deadwoodkin lirisi vettä maissa ollessa, niin todettakoon, että eipä tässä oman veneen osalta ole enää mitään huolta noiden vuotojen suhteen``_

Matti, jossain viestissä muistaakseni pohdit haapapanelin käyttöä karneerauksissa, kuis siinä lopulta kävi, asensitko vai jäikö homma jostain hyvästä syystä tekemättä?

Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 15.11.2017 9:02

Aloita 1.35 kohdalta, hieman ajattelemisen aihetta, olen nähnyt samanlaista pienessäkin Suomalaisessa purjeveneessä, tosin näissä oloissa tuohon menee aikaa, sekä on helppoa tarkastaa talvitelakoinnin yhteydessä;
https://www.youtube.com/watch?v=W-41fwVAfVc

Tuollaista haapapanelihommaa/ keskustelua ei nyt tule mieleen 8}
Tosin äskettäin karneerasin tummuneen saunan oksattomalla haavalla, siitä tuli siisti. :))

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 15.11.2017 23:01

Joo olen aiheesta lukenut juttuja eri keskustelupalstoilta ja olen huolissani juuri tuosta videon mukaisesta ongelmasta. Jotenkin kun suhteutan sen omaan veneeseeni ja sen käyttötarkoitukseen, niin en pidä vaijerin murtumista/säikeiden katkeamista erityisenä ongelmana/riskinä. Toisin ajatellen viimekesän kokemusten pohjalta vanttien kiristämisessä tulee raja aika nopeasti vastaan ja noi murtumat ymmärtääkseni syntyy juuri siitä, kun vantit pääsee nitkumaan puristetussa päätteessä eli liiallisesta löysyydestä, sekä suolan ja jään yhteisvaikutuksesta. Sama ilmiö taitaa tapahtua myös kierrettävissä päätteissä? Rikimaakari mainitsi, että puristetut päätteet on pyöristetty holkin sisäreunasta, joten terävä sisäreuna ei ole ongelma. Alkuperäiset vantit on Ismo Liljan pleissaamat, joten sillä tiellä olis tietysti hyvä jatkaa.....

Muistelin sen haapapaneelin liittyvän sinun keskusteluihin mutta ileisesti se olikin joku muu, joka asiaa mietti. Siihen keskusteluun liittyi myös eettinen huoli jalopuiden nopeasta vähenemisestä. Karneeraukset pitäis salonkiin saada tehdyksi, siksi tuo aihe mielessä pyörii.

Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja matti » 19.11.2017 11:26

kimsir kirjoitti:
Muistelin sen haapapaneelin liittyvän sinun keskusteluihin mutta ileisesti se olikin joku muu, joka asiaa mietti. Siihen keskusteluun liittyi myös eettinen huoli jalopuiden nopeasta vähenemisestä. Karneeraukset pitäis salonkiin saada tehdyksi, siksi tuo aihe mielessä pyörii.

Kimmo
Saattaapi hyvinkin olla, en kiistä, mutta en muista, tuntuu, että muistaa yhä vaan vähempi . 8-|
Luulen, että se haapa sopisi hyvinkin karneerausmateriaaliksi.
On tosi hyvännäköistä sopii tarvittaessa pasutettavaksikin kestää säätä, ennenvanhaanhan tehtiin sillatkin haavasta.
Vendia-venelautaprojetissa käyttivät haapaa kaarien tekoon.
Kun viittasin saunan panelointiin, siihen ostin panelit Haminan puupojilta, tosi hyvännäköistä täysin oksatonta, hinnan perusteella on jalopuuta! 8o
Näkyy olevan esim Starkilla ainakin paria eri leveyttä, menekki hytin karneeraukseen on niin pieni, että tuskin talous siihen kaatuu.
Karneeraus tuskin onnistunee ponttiin, mutta voihan ne pontit sahata pois, paneeli olis valmiiksi hyvin höylättyä pintaa.
Mary III:n karneerauksen tein männystä, se on n. 8-10mm paksua, pääosin sahattu 2" lankusta suikaleita, n.50mm leveä taipuu tarvittaessa hieman myös kantin suuntaan.

Pitäisi sahata muutama haapapölkky laudoiksi, noin kokeeksi, tiedän, että kuivaa kauan ja vetelee paljon= pitäisi kuivata painon alla

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 19.11.2017 19:18

Ostanpa pari kokeilupalaa ja teen hiekan testiä, että käyttäiskö petsiä, öljyä ja lakkaa, tai öljyä ja lakkaa, tai sit vaan lakkaa. Epifanesilla on kuulemma hyvä mahonkipetsi, sillä vois petsata mahongin väriseksi, jos sille tielle lähtee. Ajattelin myös salongin katon paneloida, kun se vaneri ei sit kuitenkaan erityisen kivannäköistä ole. Katon penelointiin ajattelin käyttää, jotain murrettua rusehtavaa valkoisen sävyistä maalia. Puhdas valkoinen on sävyltään minun makuuni hieman liian kova ja kylmä lämpimän punaruskean mahongin rinnalla. Salongin katossa se ponttikin toimisi, tosin saatan jyrsiä paneliin vielä yhden lisäuran, jotta saa siromman vaikutelman, vähän niin kuin sormipaneli. Siinä samalla saa kätkettyä ne salongin kattovalon piuhat panelien alle. Tai sitten maalaan suoraan sen kattovanerin ja teen piuhalle oman erillisen listan.

Karneerauksen ajattelin tehdä elementtinä, niin ne saa huoltotoimenpiteiden edestä veke. Joko metalliset kaaret mihin rimat kiinnitetään tai laminoidut puiset kaaret. Muutamalla ruuvilla kiinni kaariin.

Näinhän sitä hommaa taas kertyy. Saas nähä mitä lopulta tulee tehdyksi ja miten. Kunhan nyt muistais tehdä ne tärkeimmä hommat ensin |+|
HELMIIDA

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 11.12.2017 20:20

Moi


Homma etenee. Pyysin tarjouksen silmukkapäätteisillä vaijereilla ja ihan ok hinta. Mietityttää vanttiruuvit. Tarjouksessa mainitaan HST vanttiruuvit. Olin ajatellut pronssikierteisiä HST vanttiruuveja. Miten iso merkitys tuolla pronssikierteellä oikeasti Scylla tyyppisessä veneessä olis? Toimiiks edulliset HST vanttiruuvit hyvin rasvattuina ja huollettuina, vai leikkaako väistämättä jossain vaiheessa kiinni? Vanhat vanttiruuvit oli kuumasinkityt ja ihan toimivat n. 30 vuoden jälkeen, joten kannattaako investoida noihin pronssikierteisisiin vanttiruuveihin, vai meniskö edullisilla hyvin huoltaen?

Niin, ja kumpi parempi, avonainen vai umpimallinen vanttiruuvi, mitä eroa niiden käytössä on?


Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.12.2017 0:33

Moro

Mistä pyysit tarjouksen?
Ne umpinaiset on yleensä sellasia halvempia ja niissä on se keskiosa HST/RST. Ne ei ole oikeanlaisia purjevenekäyttöön. Leikkaavat yleensä kiinni ennen pitkää (joskus nopeastikin). Köyhällä ei ole varaa säästää näissä. Eli tulee helposti kalliimmaksi kun joutuu uusimaan nopeammin.
En tiedä että mikään purjeneulomo käyttäisi kokonaan HST ruuveja kyllä niissä yleensä se keskikappale on kromattua pronssia kierrepäätteet on HST.
24273678_1518202888269090_4493685746459430078_o.jpg
24273668_1518202881602424_70685796763953517_o.jpg
24273519_1518202868269092_2895408191185049746_o.jpg
Tuossa mulle Northilta toimitetut vatustaagit ja HST/Pronssi vanttiruuvit.

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Faro116
Viestit: 5
Liittynyt: 26.04.2017 13:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Faro116 » 12.12.2017 8:45

Moro,

Seldenin HST/pronssi vanttiruuveja kannataa katsoa osoitteestahttps://www.hjertmans.se/produkter/segling-sake ... antskruvar
Itse tilasin sieltä ja oli huomattavasti edullisemmat, verrattuna kotimaisiin hintoihin.

Faro116
Viestit: 5
Liittynyt: 26.04.2017 13:31

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Faro116 » 12.12.2017 9:55

Moro,

linkki meni vähän pieleen, mutta kokeillaan uudelleen..

https://www.hjertmans.se/produkter/segl ... antskruvar

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 12.12.2017 10:49

Moi

Rig-Man Espoosta teki tarjouksen. Keskittyy monentyyppisiin vaijeritöihin, ei pelkästään purjeveneen vaijereihin. Hieman hämmennyin hänen ehdottamastaan vanttiruuvista, kun olen ymmärtänyt, että firma tekee hyvää työtä kaikilta osin, joten ilman muuta odotin, että ehdottaa pronssikierteisiä vanttiruuveja. Ilmeisesti pyrki tekemään kokonaishinnasta maltillisen. Sainkin häneltä asiasta kysyttyäni uuden viestin, jossa käy läpi tuon laatukysymyksen, eli suosittelee HST/pronssi yhdistelmää.

10 metrin mastoon 6 kpl 6 mm Hst vanttia silmukkapäätteillä + 8 kpl Hst/pronssi 7/16 vanttiruuveja + 5 mm takastaagi, jossa koussilenkki yläpäässä, eli kaksi vaijeria ylhäältä alas, puomin kannatinvaijeri silmukka päätteillä, togglet ei taida kuulua pakettiin

Kokonaishinta n. 1350,00 euroa, josta vaijerien hinta n. 850,00

En tiedä onko tämä asiallista tai jopa jollain muotoa kiellettyä jakaa tarjoustietoja yleisellä palstalla mutta otanpa riskin ja pahoittelen jo valmiiksi, jos aiheuttaa närää jollain taholla, kun asia ei kuitenkaan ole millään muotoa salainen, vaan puhdasta kaupantekoa.

Pitää tsekata toi hjertman linkkin, jos tilais vaan nuo vaijerit ja vanttiruuvit ja togglet erikseen.

Kiitokset

Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.12.2017 17:33

Moro

Hyvä se vaan on että tulee keskustelua hankitapaikoista ja hintatasosta.

Apropoo... Oliko nyt niin että sulla tuli lisättyä se puksprööti ja sitten myös aiot kutteri takilaa käyttää (eli kaksi vanttia keulassa).
Nyt sitten kun kutteristaagi on mastossa alempana pitää miettiä sen kiinnityspisteen tukemista.
Normaalisti Nallen suunnittelemassa kutteririkissa on pienet viuluvantit jäykistämässä maston yläpään pumppaamista eteen kutterifokalla kovassa kelissä ajettaessa.

Takavantit kannattaa olla 2 erillistä staagia varmuuden vuoksi. Jos yksi pettää, niin toinen pitää tolpan vielä pystyssä.

Vantteja normaalissa Scyllarikissä pitäisi olla 12 kpl.
genoa
kutteri
pääsivuvantit x 2
alasivu vantit x 4
takastaagit x 2
Viulustaagit x 2

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 13.12.2017 19:29

Moro

Puksprööti on mutta jahkailu kutteritakilaksi muuttamisen osalta jatkuu.....Taidan hommata isomman rullagenoan ja ehkä irroitettava kutteristaagi olis se mihin päädyn, jossain vaiheessa. Aika ja raha kysymyshän tämä osaltaan on.

Aattelin muuttaa sen takastaagin yhdeksi vaijeriksi ja haaroittaa vasta alpäästä, jotta siihen sais säädön, mutta Rig-manin kaveri tuumas, että Scyllassa ei ole tarvetta sen tyyppiselle säädölle, kun masto on periaatteessa suora tolppa.


Vilkaisin Hjertmans sivulta vanttiruuveja ja sieltä sais muutaman euron halvemmalla, kuin mitä Rig-Man tarjouksessa, joten ei kannata lähteä tilaamaan, mutta hyvä vinkki se sivusto on.

Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.12.2017 20:29

Moro

Juu ei ole Scyllassa tarvetta heckille. Se on enempi osatakilajuttuja.
Mulla on muuten myynnissä toi varalla ollut isoscyllan Genoa.
IsoScyllan RullaGenoa, 5 kautta käytetty, Erittäin hyväkuntoinen, viininpunainen Heavy Dacron, North/Niiniranta, 30 m2. hp 1600,- (uusi samanlainen +3000) Mitat: Etuliikki 12,45, LP=6,00, kangas 6,9 oz TAN
Se on IsoScylla Sindbadiin teetetty, käytin sitä yhden kauden Ottilianassa, ja jätin varalle, mutta päätin nyt myydä sen.
https://www.facebook.com/Ottiliana/phot ... =3&theater

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 13.12.2017 21:11

Joo, jossain vaiheessa aiemmin toit myynti-ilmoituksen esiin ja fundeerasin asiaa silloin, mutta pitäis viedä purjeneulomoon pienennettäväksi. Keulastaagin pituus mulla on n. 10200 mm, joten reippasti pitäis lyhentää. Miten purjeen lyhentäminen ylipäätään on suositeltavaa? Toimiiks purje lyhennettynä yhtä hyvin, kuin uusi mittojen mukaan ommeltu purje?


Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vanttien/Staagien tekeminen itse?

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.12.2017 21:26

Moro

Sitä vois kysyä Timo Telkolalta Northilta (Turusta).
Kyllähän se purje on tehty muotoonsa ko luffille. Eli sen muoto lyhennettynä saattaa olla vähemmän optimaalinen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin