Purje pressukankaasta?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 14.10.2012 15:59

pellamo kirjoitti:Varmaan onnistuu sellaiseenkin.Onhan niissä raudoissa säätö lämpötilalle.Kokeile johonkin hukkapalaan.
Purjetietoa etsiessäni tulin juuri selanneeksi proarakentaja Gary Dierkingin kirjaa. Hän itse kyllä ompelee saumansa, mutta kertoo joidenkin (muiden) ihmisten saumaavan pressupurjeita silitysraudalla - sulattamalla siis. Liian rajua minulle.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 14.10.2012 21:26

Eihän täällä kukaan sulattamisesta puhu vaan lämmön kanssa muotoon.........tai antaa olla.
Kokeile palasilla vaikka omaa variaatiota.Harjoittele.Kokeile.Erehdy.Opi.
En tarkoita että itse olisin joku oppinut.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja Elwood » 15.10.2012 8:35

sakari kirjoitti: Miksei harsiminen kelpaa myös purjetta ommeltaessa? Onko siinä teipissä joku lisäjuju, jota en ole ymmärtänyt?
Teipissä on se juju ettei tarvi ommella... teippaamalla kasaan ja kokeiluun, mikäli joku kohta ei tahdo pysyä kasassa pelkällä teipillä. niin siihen lisäksi ommelta.

Puuvillapurjeet ommellaan, mutta nämä kevytpeite pujeet on sellaisia "leluja" että ne kannattaa tehdä helpoimmalla ja halvimmalla tavalla.

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 15.10.2012 11:33

Rupesin sitä teippiä ihmettelemään pääasiassa sen hinnan takia. Sama 5m:n teippi, joka maksoi Bauhausissa (kauempana) 7,20€, maksoikin K-Raudassa (lähempänä) 9,95€. Eli jos sillä teippasi joka ikisen sauman päästä päähän, noin 20m, niin pressun hintaan 32€ tuli K-Raudassa lisää 40€.

Loppujen lopuksi ostin 5:n metrin rullan ohutta - mutta leveää, 50mm - mattoteippiä (K-Rauta 5,90€) ja leikkelin siitä 25x100mm pätkiä, jotka sitten sijoittelin saumoja pitkin noin 150mm:n välein. Ne riittivät ja kestivät juuri sen verran, että kaikki (liesmojen pituiset) helmatkin sai ommeltua.

7,7m2:n priipurje on siis tähän mennessä maksanut pyöreästi 42€ - pressu 32€, teippi 6€, ompelukoneen neulat 4€. Tästä puuttuvat kuitenkin lanka ja purjerenkaat, jotka löytyivät kaapista (hiukan pölyttyneinä vain).

Ilmat vain ovat sellaisia, että purjeen kokeilu käytännössä taitaa alkaa vasta ensi keväänä.

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja sakari » 15.10.2012 19:44

sakari kirjoitti: uusiseelantilainen suunnittelija Michael Storer (OZ PDRacer)
Olen pahoillani, levitin vahingossa väärää tietoa. Storer on tietenkin australialainen.

Eneskopo
Viestit: 18
Liittynyt: 09.11.2012 23:08

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja Eneskopo » 10.11.2012 23:43

Bilteman pressusta olen tehnyt myös. Halpa, nopea tehdä ja kevyt. Kestosta en sano yhden kesän kokemuksella vielä mitään. Oli niin sateista ettei montaa reissua tullut tehtyä. Tein yhden purjeen kankaasta, venyy ja muotokin oli hakusessa. Ja olihan työläs, tuli liiankin hyvin tehtyä. Olen käyttänyt spriipurjeena perinnevenekäytössä, 5 metrin tasaperäinen vene. Uusin purje pressusta on 10 m2, leppoisille tuulille. Takaliikki noin 6 m, korkeutta piisaa :). Vaan ylhäällä se tuulee. Mieluummin korkea ja kapea kuin matala ja leveä on mun kokemus. Vaan riippuu paljon veneestä ja maston paikasta. Tykkään, että muoto on sopiva, kun vastatuuleen kryssatessa veneen saa nousemaan tuuleen pitämättä peräsimestä kiinni. Painopistettä siirtämällä voi ohjailla, pysyy vauhti ja nousukulma parhaana.

Tarkoitus olisi kunnostaa 21 jalkainen fiskari vuodelta noin 1960 ja laittaa siihen kaksi mastoa. Purjeet tulee bilteman pressusta, joutuu kokoa ja muotoa kuitenkin hakemaan.

Eneskopo
Viestit: 18
Liittynyt: 09.11.2012 23:08

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja Eneskopo » 11.11.2012 14:55

Kuva pressupurjeesta. Maaliintulo paikallisessa seilipaattikilpailussa kesällä 2011. Voitto tuli!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

joninen
Viestit: 15
Liittynyt: 02.08.2012 9:49

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja joninen » 11.11.2012 17:21

Ihana kuva, olisipa jo kesä :)

Jusam
Viestit: 2
Liittynyt: 02.09.2011 20:25

Re: Purje pressukankaasta?

Viesti Kirjoittaja Jusam » 11.06.2017 18:09

Vanha ketju mutta osallistun silti...

Itte tehny Bilteman halvimmasta valkosesta pressusta useita purjeita pieniin veneisiin. 5-5,5-neliöisiä kahvelipurjeita ja noin puolentoista neliön fokkia. Pelkästään hyviä kokemuksia.

Pussituksen oon tehny leikkaamalla purjeen sopivaan muotoon. Onnistuu hyvin jos on hyvät ohjeet.

Rosessi pähkinänkuoressa:
- Purjeen muoto piirretään pressuun
- 2-puoleista teippiä rajojen ulkopuolelle
- Leikataan teipin ulkoreunoja myöten
- Käännetään reuna kaksinkerroin. Taitteeseen jaa 2-puoleinen teippi ja sinne laitetaan myös ohut naru.
- Taitoksen ulkopuolelle jeesusteippiä. Nurkat vahvistetaan useammalla kerroksella.
- Purjerenkaat kohtiin, joissa on vähintään pressu kaksinkerroin, 1 kerros kakspuoleistateippiä ja 2 kerrosta jeesusteippiä.

Purjehdusominaisuudet on pressupurjeilla olleet retkiveneilyyn oikein sopivat. Luoviessakaan ei oo tullu ikävä "oikeita" purjeita.
Aktiivisessa käytössä (kesäisin ulkosäilytyksessä) ovat kestäneet 2-3 kesää. Sen jälkeen pressu on alkanu hapristuun ja teipin nurkat repsottaan ja oon tehnyt uudet.

Ekan purjeen hinnaksi tuli reilu 30 euroa (2009). Seuraavat oli vähän halvempia kun esim. purjerenkaita oli jo ennestään ja työkalut niitten laittamiseen.

Pressupurjeen isoin miinus mun mielestä, ettei se taida olla kovin ekologinen. En tiä erilaisten purjeiden hiilijalanjälkiä, mutta ainakin "oikee" purje on pressupurjeeseen verrattuna lähes ikuinen.

Täällä kuvasarja pressupurjeen tekemisestä https://pahakuutti.wordpress.com/purjej ... pressusta/

Kuva

Vastaa Viestiin