A-pukki mastonkaatoon

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

A-pukki mastonkaatoon

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 18 Marras 2016 08:35

Konepajalle on laitettu valmistukseen a-pukki viritys jolla olisi tarkoitus kaataa tai paremminkin kallistaa mastoa kun on kova hinku päästä siltojen alitse kirkkaammille vesille. Puikko on noin 11m pitkä ja saranoitu kannelle tukevalla saranalla. Maston sivuttaistuenta kaadettaessa on hoidettu saalinkien korkeudelle lisättyjen apuvanttien avulla. Tarkoituksena on että tuon a-pukin saa viritettyä siten että maston kallistus onnistuu sitloodasta käsin vinssin avulla. Kaikenlaisia kuvia ja juttuja netin sisuksista löytyy mutta ei oikein kunnon kuvaa mittojen kanssa minkälaisia kukakin on veneeseensä tehnyt tai teettänyt. Tälläkin foorumilla asiaa käsitelty, tosin ilman kuvia :(

Kertokaa kommentteja ja kokemuksia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: A-pukki mastonkaatoon

Viesti Kirjoittaja matti » 18 Marras 2016 10:47

Näyttää toimivalta idealta.
Kaikenlaista tulee mieleen; riittähän noitten nivelten kulmavara pystyasennossa, kun A= 27 astetta ja kannessa on jonkinverran kaarevuutta, sekä alakiinnike on piirretty suorakulmaiseksi=akselilinjaan tulee haritusta, jollei laita kiiloja alle?
Tekemällä kansikiinnike 95 asteiseksi poistaisi se ainakin kannen kaarevuuden aiheuttaman harituksen.

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: A-pukki mastonkaatoon

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 18 Marras 2016 11:04

... samaa itsekkin olin miettinyt. tosin asennus tehdään alla olevan kuvan mukaisesti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: A-pukki mastonkaatoon

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 07 Elo 2017 10:31

Kesän aikana sain istutettua mastonkaatosysteemin paikoilleen. Vaikka itse sanonkin niin tuli todella toimiva ja helppo käyttää. Masto kallistettuna koko systeemi on todella tukeva, ei mitään pelottavia sivuttais huojumisia. Keulasta on vedetty pyörän kautta kuvassakin näkyvä vaalea köysi sitloodaan vinssin viereen. Kaato tapahtuu etummaisten alavanttien avaamisen jälkeen hieman puomista painamalla ja köyttä löysäämällä. Nosto vastaavasti vinssin avulla ja helpottaa hommaa jos hieman saa puomista autettua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin