Kokkoon vai kuntoon?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
rikuwesterlund
Viestit: 6
Liittynyt: 24.10.2016 20:36

Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja rikuwesterlund » 24.10.2016 21:09

Nyt tarvis tietoa ja mielipiteitä!

Ostettiin vanha puuvene, lähinnä koska moottori tästä kiinnosti. Vene on omasta mielestä muodoiltaan tosi hieno, mutta kokemattomana on vaikea antaa lopullista tuomiota tälle. Kaaret vaikuttaisi olevan suhtkoht OK ja kovia. Kyljet saa kunnostettua ja samoin perälaudan. Ongelma on kölissä ja pohjassa: eli veneen etuosassa kölin kaaren kohdalla tämä on arviolta 20 cm matkalta täysin läpimätä. Laho on myös levinnyt samasta kohdasta pariin lautaan. Veneen takaosassa pohjassa myös yksi lauta katkennut ja pitäisi vaihtaa.

Osaako kukaan kuvien perusteella sanoa, että kannattaako tähän lähteä? Intoa kyllä riittäis saada tämä kuntoon vaikka tuhoontuomitulta näyttää :)

PS. Jos joku osaa sanoa mikä vene mahtais olla kyseessä niin seki kiinnostaisi!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja late53 » 27.10.2016 10:58

Itse en todellakaan hävittäisi, kuvien perusteella tuo ei näytä ollenkaan pahalta projektilta. Jos ei mielenkiintosi riitä, voin hakea sen mielelläni.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

PP59
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2016 21:13

Re: Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja PP59 » 27.10.2016 21:43

Tuo paatti näyttäisi olevan järvikäyttöön suunniteltu. Tommosia tehtiin aikoinaan 50-60 luvun vaihteessa mm. Kuopion suunnalla.

Veistäjät oli tyypillisesti maajusseja jotka tekaisivat talvisaikaan aina veneen puhdetöinään myyntiä varten. Veneen malli kehittyi projektista toiseen. Tämän tyylisiä veneitä teki ainakin Veikko Kokkonen Kuopion Kurkiharjun kylästä. Aiemmissa malleissa veneiden rakenne oli tuo puolikannellinen pelkistettynä ja myöhemmin sama rakenne mutta keulakannen alla oleva tila oli suljettava varustettuna pienellä oviparilla tuulilasin alta. Ensimmäisten veneiden jälkeen tuulilasin sivulaseihin tuli 2-lasinen malli, eli saatiin suojaisampi ohjaamotila.

Kaaret pääosin ehkä jopa kaikkinensa painokaaria. Alkuperäisissä veneissä ei ollut trimmitasoja - tuohon aikaan ao. keksintöä ei ollut olemassa. Tyypillisesti perämoottorin koneteho oli n... 15 hp , esimerkiksi moottorityyppinä Johnson Gale. Ao. koneteholla paattia sai kiidätetyksi semmosta 15-16 solmun vauhtia plaanissa pienellä kulutuksella. Veikon veneissä keulakansi oli usein kaunis rimakansi mikä lepäsi kaarien päällä ilman välifaneeria.

Mitä tulee veneen peruskorjaukseen, niin jos lahoviat keskittyvät kölitukin seutuville, niin ei korjaaminen kätevälle miehelle ole mitenkään ylivoimainen homma. Mutta jos tavoitteena on saada aikaiseksi "Mintti kuntoinen" koristus niin kyllä tuohon saa uppoamaan tunnin jos toisenkin

Ao. kuvista päätellen veikkaisin veneen olevan jostain 50-luvun lopulta olettaen, että se saattaisi olla lähtöisin Kokkosen käsistä... voihan tekijä toki olla joku muukin lähiseudun mies

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja jukkan » 29.10.2016 23:32

Hieno on malli, kannattaa kunnostaa.

rikuwesterlund
Viestit: 6
Liittynyt: 24.10.2016 20:36

Re: Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja rikuwesterlund » 30.10.2016 23:38

Kiitos erittäin asiantuntevista vastauksista! Ihailtavaa tietämystä :) Saa nähdä onko toi 40 heppanen kone aivan liikaa tälle pelille.. selviihän sekin sitten kesällä

Saatiin värkkäiltyä pressutalli veneen ympärille ja päästiin heti vähän putsailemaan, kuivattelemaan ja tutkimaan venettä tarkemmin.
Muutama havainto:

- Vene on seissyt vuosia trailerin päällä. Puun ollessa kosteaa ja kuormaliinat kireällä, on pohja painunut kölin kohdalta mutkalle.
- Samoin siitä kohtaa missä trailerin takarenkaat on tukenut venettä, on pohja painunut molemmilta puolilta hieman sisään (toiselta puolin lauta halki)
- Peräpeili on muutaman millin taipunut taaksepäin. Mikä kohtaa peräpeilissä yleensä on herkimillään ja miten todeta että perä vaihdettava?

Lienee parasta tunkata varovasti pohjaa ulospäin ja vaihtaa kaaria siltä osin mistä painumaa havaittavissa, ja tämän jälkeen kääntää vene ylösalaisin ja alkaa tutkimaan pohjan lautojen vaihtoa. Mitä mieltä tästä?

Pohjan laudat vaikuttavat kuivuttuaan yllättävän kovilta ja kestävilta, mutta halkeamat trailerin pyörien kohdalta viestii kuitenkin vähän lahosta...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja late53 » 31.10.2016 18:44

En usko, että 40 hp kone on liikaa. itselläni on hiukan kapeaperäisempi vene ja siinä on 40hp kone, saisi olla ehkä isompikin. http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/fp.htm katso tuo projekti (kannattaa katsoa muutkin).
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

rikuwesterlund
Viestit: 6
Liittynyt: 24.10.2016 20:36

Re: Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja rikuwesterlund » 31.10.2016 23:59

Joo tota projektia on itseasiassa tullut kateltua! On aika samantyyppinen vene kun tämä :)

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 06.11.2016 11:14

Vetoauto muuten on komea ! Kivaa , että noita ylläpidetään .

Tontolino
Viestit: 7
Liittynyt: 22.03.2018 18:46

Re: Kokkoon vai kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Tontolino » 22.03.2018 19:18

Onko tämä projekti edennyt? Kuvia olisi kiva katsella.

Tässä(kin) tapauksessa vene on joskus ilmeisesti lakattu sisätä. Mitä olette mieltä, onko vene lakattu jo uutena sisältä vai onko jäänyt puulle? Miksi jotkut veneet tämän tyyliset veneet ovat sisätä lakattuja ja toiset eivät. Tarkoitan siis kylkilautoja.

Onko olemassa hyviä veneenkunnostusteline ehdotuksia tämän kokoluokan veneelle? Olisi nimittäin yksi vene kiikarissa.

Vastaa Viestiin