Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.08.2016 21:36

Se toinen puuvene tuli Puumalasta lauantain ja sunnuntain välisenä yönä klo 00.30. Vene on nimeltään Anna, omistaja serkkuni Jyrki.
Jyrkin veneen kotisatama on Putkilahti ja sinne se tänään rantautui n. klo 19. Sitä edelsi kyyditys Mikkelistä Heinolaan Halisen kuljetuskalustolla ja sieltä sitten reipas 7 tuntia siirtymätaivalta Putkilahteen, joka on Kymijoen vesistössä Päijänteen itärannalla. Putkilahti kuului vielä muutama vuosi sitten Korpilahden kuntaan, mutta on nyt liitetty Korpilahden mukana Jyväskylän kaupunkiin.
Asiasta vielä Ristiinan kauppamatkaan; kahvit unohtuivat ostaa ja siksi palasin Pelloksen kohdalta takaisin. Sitten vähän ennen Ristisaarea ajoin Sinusta vielä ohi, ajattelin, että tulet sinne, mutta ajoitkin muualle. Hieno vene Sinullakin on. !!!
Olen hieman kateellinen siitä, sillä Sinulla on veneessäsi melkein kolme kertaa enemmän tilaa kuin minulla. :P
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.08.2016 22:53

Viimeisestä avattaren vaihdostakin on varmaan kulunut jo 3 - 4 -vuotta. Pitänee vaihtaa se nykyolosuhteita vastaavaksi lähiaikoina.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.09.2016 16:15

D. Into matkalla Mikkeliin eilen. Vauhtia kuvassa 17 solmua. Mikkelissä on tarkoitus nostaa vene ylös keskiviikkona.
IMG-20160918-WA0003.jpg
IMG-20160918-WA0005.jpg
Tämän viimeisen kuvan olen laittanut tietokonenäyttöihini rauhoittamaan välillä niin kuumana käyvää mieltäni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Donna 28, 26.10.2016 19:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.09.2016 16:25

Moro

Ylväästi liikkuu HÄN!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.09.2016 21:26

Jos nyt joku miettii, mikä on tuo valkoinen tuulilasin edessä. Se on keulalepuuttaja. joka on sidottu raakkitorveen. Sen saa hyvin sidottua tuohon skylettin päälle ajon ajaksi, lähinnä sen lasin suojatankoihin. Se haittaa pitkittäin kaikkein vähiten näkyvyyttä. D. Into kulkee komeasti ja mielestäni hyvässä asennossa, ei kaiva perää syvälle, eikä sen peräaallotkaan ole korkeat.
Olen tänä iltana tehnyt hieman yhteenvetoa kaudesta. Olen ollut sillä liikkeellä kahtena viikonloppuna kesäkuussa, neljänä viikonloppuna heinäkuussa, kahtena viikonloppuna ja yhtenä reippaasti pidennettynä viikonloppuna elokuussa, jolloin pidin lomaa keskiviikosta alkaen. Syyskuussa
olen viettänyt yhden perjantai-lauantain ja nyt viime viikonloppuna lauantai-sunnuntai -ajan veneellä liikkuen. Startteja ja osamatkoja on tullut ajeltua lukematon määrä, ne ovat kyllä lokikirjassa, mutta niitä en viitsi ryhtyä selvittelemään. Matkaakin on kertynyt, selvinnee lähipäivinä, kuinka paljon. Veneen kulutus on ollut n. 1,1 mailille ja vähän yli 1,1 -1,2 litraa tunti, nopeudella 12 solmua, joka on ollut keskimääräinen marssivauhti, siihen siis sisältyvät kaiken maailman nopeusrajoitukset, joita on yllättävän paljon sisävesillä pitkissä kapeissa salmissa, kanavissa ja tiheillä kesäasunto seuduilla. Varsinaisen Saimaan, isojen selkien äärellä olen ajanut kesällä vain kerran. Vapailla osuuksilla olen ajanut 13,5 solmun marssivauhtia. Tärinät ja tutinat ovat tuolla nopeudella pienimmillään, kierroksia on 3150 - 3300 rpm. Ajorupeaman pituus on n. 1,5 tuntia. Ollen nauttinut joka mailista, paitsi takaisin tullessa MeriViaporista Sipoon selällä - se oli täyttä työtä kelin vuoksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.09.2016 19:20

Luin tuolta, tuolta toisaalta tai oikeammin katselin kuvia "Puuvene Ahvenanmaalta". Olisin ymmärtänyt jotain ja aika paljonkin, jos tämä ahvenanmaalainen olisi kirjoittanut ruotsiksi veneensä kunnostamisesta. Niin häpeä tunnustaa, että on syrjäkylältä kotoisin. Siis siihen aikaan kun kävin yhteiskoulua Sotkamossa, saivat kirkonkylän lapset opiskella englantia ja syrjäkylien lapset saksaa. Kun nyt Suomi sattuu olemaan virallisestikin kaksi kielinen maa, niin toivoisin, että ahvenanmaalaisetkin muistavat sen ja kirjoittavat meille äidinkielellään, koska meidän sisäsuomalaistenkin on ollut luettava ruotsia koulussa. Tätä en sano pahalla, vaan hyvällä. En ole poistamassa "pakkoruotsia" kouluista, vaan päin vastoin. Mutta häpeäkseni tunnustan, ettei minulla syrjäkyläläisellä englanti taivu. No puhuahan en uskalla ruotsia vieläkään 8-|
Donna 28 :P
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 26.09.2016 10:12

Tarkoitatko tätä viestiketjua?
viewtopic.php?t=11903

Kyseisen ketjun aloittaja on Virosta, vene kylläkin ostettu Ahvenanmaasta.

Jos ei ollut tästä kyse niin voitko laittaa linkkiä? :)

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 26.09.2016 12:15

minä vaan suomenkielen taidoisena sitäkin murtaen) olisin kuitenkin kiitollinen, jos aikka ahvenamaalaisetkin kirjoittelis suomeksi. Vaikka pärjään neljalla eri kielellä, ruotsi ei niihin kuulu. 8|
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.09.2016 23:14

No, enpähän sitä enää löytänyt, mutta sanoin mitä sanoin.
Asiasta kolmanteen puujalkaan. Olen viime päivinä saanut lukea kolme venealan lehteä. Kahdesta niistä olen myönteisesti yllättynyt. Suomenlahden Puuveneilijöiden Puupaatti on parempi lehti kuin koskaan Puuvene oli. Siinä on kaikkien kaipaamia matkakertomuksia, hyvä Milja !!! Veneenteko ja -kunnostusjuttuja, jotka on kirjoitettu ymmärrettävään muotoon, veneilijän näkökulmasta. Se palvelee sitä paitsi niin purjehtijoita kuin moottoriveneilijöitä ja veneilyä yleensä. Toinen lehti tuli tänään. Suomen Purjehdus ja Veneily ry Nautic. Se on muuttunut täydellisesti, sen toimituksessa on vihdoin tajuttu lehden merkitys jäsenistön yhdistäjänä. Nyt ensimmäisen kerran ainakin minun sen lukijaurallani siinä oli ymmärrettäviä juttuja, jotka eivät syleilleet taivasta lennokkuudellaan. Myös mainostaminen juttujen sisällössä oli jäänyt pois. Lehteä oli kerrankin toimitettu. Toivottavasti linja jatkuu, sillä aiemmin siitä ei ole ollut edes siksi paperiksi, jota käytetään hätätilassa pienissä huoneissa. Nyt sen sijaan
lehti voi olla luettavana sielläkin, kaikki jutut olivat mielenkiintoisia ja lukijallekin jotain antavia. Ei siis enää pelkkä mainosfoorum !!!
Kolmas lehti, jonka syksyllä lyhyen tauon jälkeen taas tilasin, on Kippari. Se junnaa samaa rataa, mitä se on junnannut viimeiset parikymmentä vuotta. Puuveneilijälle se ei anna mitään, vaikka siinä on puuvenepalsta. Tuon palstan vuoksi sitä ei kannata tilata. Olisi nyt edes yhden kerran keskimoottoreista juttua, muutenkin kuin kokemuksia veneestäni, jonkinlaista vertailua, juoruja niiden kestosta ja vaikkapa esittelyä erilaisista ratkaisumalleista keskimoottoreiksi, pienistä koneista keskikokoisiin ja vähän suurempiinkin. tällaista olisin vähän kaivannut, mutta eipä ... Vanhassa
Tekniikan Maailmassa oli juttuja 60 - 80 -luvuille saakka mm. rapakon takaisista veneentekijöistä ja suunnittelijoista. Sitten alkoivat nämä lehdet eriytyä omiksi lehdikseen ja jotain unohtui kaikilta. (TM, Vene, Kippari)
Täytyy muistaa ilmoittaa, etten jatka kestotilausta. |+|
Donna 28 :)
P.S. Nämä tietysti olivat vain minun henkilökohtaisia mielipiteitäni
D. 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.10.2016 9:29

Kuinkahan monta kertaa minulta on tätä jorinaani kirjoittaessa vuosien mittaan mennyt kylkiluu poikki tai murtunut. Oli kummin päin vain, sama kipu ja tuska on nytkin (rautaharava jäi alle). "Kaksi ensimmäistä viikkoa (toinen viikko meneillään) jumalatonta kipua, seuraavat kaksi viikkoa helvetillistä kipua ja kipu jatkuu vielä kaksi seuraavaa viikkoakin, kun luutuminen tapahtunut n. kuuden viikon päästä, kipu lakkaa samoin tein", sanoi lääkärituttavani ensimmäisellä katkeamiskerralla. Tämä on seitsämäs. 8\
Siis on ollut aikaa mietiskellä, kun joka päivä ei ole viitsinyt jo herättyään töihin raahautua. Kun kerran on löytänyt mukavan asennon, niin siitä ei hevillä luovu ellei sitten ole jotain todella tärkeää luvannut suorittaa. ->
Kesän aikana - itse asiassa jo toissa kesän aikana - huomasin veneellä kyljittäin ajettaessa rantaan, veneen kaipaavan lepuuttajia erityisesti eteen,
jottei keulan kylki naarmuunnu. Toinen huomio on, että vene kaipaa johonkin tuulilasin seutuville pituussuunnassa molemmille puolille kiinnitysknaapin tai vahvemman pollarin, sillä hyvin usein laituriin kiinnittyessä keularauta alkaa hakkaamaan oma uraansa laiturilaudoitukseen.
Springi vedettynä etupollarista taakse laiturin kulkusillan päähän on huono ratkaisu (kotilaituri), koska springi koskettaa ensimmäisen kerran skylettiä ja toisen kerran tuulilasin sivua, hinkaten lakkaa ko. kohdilta ohuemmaksi. Eikä se esteettisestikään katsottuna ole oikeanlaisen näköinen parine mutkineen.
Veneeseen tehtiin alun alkaen väliaikaisesti poisnostettavaksi tarkoitettu viiri ja valomasto keulaan. Alkukesän sateissa alun alkaen väljä mastokeppi
kiinnitysholkkiinsa nähden turposi niin, ettei sitä koko kesänä saanut irti eikä siis pois. Veneellä ei ole ajettu sen vuoksi vielä kertaakaan poijuun kiinnittyen etuperin laituriin, toisin päin kyllä. Kun peräkansi on matalalla joissakin laitureissa on todella miellyttävää liikkua veneestä laituriin ja toisin päin, kun veneen kannen ja laiturin välillä ei ole juuri minkäänlaista tasoeroa. Em holkki on myös vaihdettava joko matalampaan tai upotettavaan versioon tai sitten on vaihdettava oikeaan mastoon, jolle tukeva paikka on alun alkaen tehty tuulilasin ja skyletin eteen. Oli maston paikka, mikä tahansa, sen täytyy olla poistettavissa tai kaadettavissa. Viime kesänäkin Karihiekoilta Puumalaan päin lähtiessä tyssäsi oikoreitin käyttäminen matalaan siltaan, josta kyllä vene olisi mennyt alta, mutta keulassa oleva mastokeppipä ei sitten millään mahtunut, ei vaikka nousin laidalle kallistamaan venettä. Juutas, kun vene on alkujäykkä, niin se on ;-) !!! Viime kesänä sain serkkupojaltani Jyrkiltä (m/s Anna) lahjaksi pienet kirjainliput Puuveneen Vuokseen, jonne tapahtumapaikalle ajettiin Rokansaaresta juhlaliputtaen, minulla mastona teleskooppimallinen mela7koukku, joka kiinnitettiin seinään ja navigaattorin tuolin selkänojaan kaksipuolisella teipillä. Jotain veneen keskemmällä olevaa mastoa kaipaisin juuri juhlaliputuksen tähden.
K-merkintä kiukuttaa edelleen: jos kerran helat, siis nämä knaapit ja etupollari olivat väärältä aikakaudelta, niin vaihdetaan ne talven aikana neljäkymmentä vuotta vanhempaan. Haen sitten ensi syksynä K-merkintää, toivottavasti silloin oikeus ja kohtuus tapahtuu, kun kerran alkuperäiset
vaatimukset täyttyvät. Siis suunnittelija on tiedossa, veneen valmistuspaikka, koko omistushistoria, jopa työsuhdeveneen kaikki "omistaneet" on tiedossa samoin ainakin periaatteessa tiedot piirustuksineen ovat Merimuseossa. Siis projektini pääpaino on klassikkorekisterin K-merkintä !!!
Siis etsin 20 -luvun kansivarusteita - auttakaa minua niiden löytämisessä - löytyyhän niitä saksasta ja ties mistä, mutta uutta osaa en etsi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.10.2016 17:58

IMG-20160821-WA0003.jpg
Lähdön valmistelua, tähän on tultu, kaikki 100 kiloa näkyvissä.
IMG-20160821-WA0009.jpg
Rouvakin katselee perästä, miten irrottautuminen onnistuu.
IMG-20160821-WA0002.jpg
Onnistuihan se, pirun läheltä laituria vain perä viisti, vaikka perää pukattiin todella reilusti ulos. Se vain tuo potkuri pyörii peruuttaessa tämän laiturin suhteen väärään suuntaan ja kampeaa venettä vika suuntaan, vaikka ruori on täydet oikealla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Donna 28, 26.10.2016 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.10.2016 18:06

Toinenkin kaunis puuvene oli paikalla. Serkkupoikani Jyrki Sairon vene Ms Anna.
Tosin tämä kuva on otettu Rokansaaren rannasta Puuveneen Vuoksen jälkeen, ei siis Ristisaaren laiturissa.
IMG-20160808-WA0003.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 27.10.2016 7:06

Tuo potkurin sivuttaisveto on ominaisuus josta on myös hyötyä, laituriin tullessa sopivassa kulmassa(n 20-30 astetta), niin pakilla vetää nätisti veneen perän sivulle jolloin vene imeytyy laituriin, tässä tapauksessa oikeakätinen potkuri ja vasen sivu laituriin.
Pois lähtiessä, etenkin jos tuuli vielä painaa, niin on otettava perä reilusti ulos.
Pakitettaessa ei saa painaa kaasua, kaasun lisääminen lisää sivuttaisvetoa (auttaa ulos laiturista jos oikea sivu laiturissa), jos tarvii peruuttaa kauemmas, niin ensin tyhjäkäynnillä nopeutta, että alkaa totella peräsintä.
Jos on toinen hlö, niin voi puoshaalla työntää perän ulos, jos yksin , niin käyttämällä keulaspringiä voi perän kääntää ulos laiturista;
Keulaknaapista köysi perän kohdalla olevaan laiturknaapiin(lenkkin)(lepuuttajat keulaan) sen toinen pää kestää vaikka kädessä, ruori täysin vasempaan, veto eteen-perä kääntyy ulos laiturista, veto taakse (hetkeksi, että köysi löystyy) sitten vetää sen kaksinkertaisen köyden veneeseen ja pakittelee pois!
Tätä varten olisi hyvä olla springipollari veneessä siinä tuulilasin tienoilla jossa hyvin tavoitettavissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.10.2016 14:05

Matti. Kyllähän minä tämän kaiken tiedän. Mutta hyvä kun kerroit, sillä ne jotka eivät ole 40 -vuotta vähintäin veneilleet, saivat ja saavat oikeata opetusta.Tuulilasin kohdalle olenkin pollaria laittamassa ensi kesäksi, koska springin käytöllä, aivan oikein, niin kuin sanoit, monia asia helpottuu huomattavasti.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 27.10.2016 19:57

Niin, tiedän, että tiedät, etkä pahastu vaikka väänsinkin rautalankaa,kirjoitin juuri siksi kun olen aikojen saatossa nähnyt monenmoista laituriin tuloa ja lähtöä. 8o


On sinulla todella komea vene! !!!

Vastaa Viestiin