Rimakansi vanerista.

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja late53 » 06.10.2016 11:45

Moi,

Tuli hommattua seitkyt-luvun Hydrospeed vaneriveneen raato pihalle, jossa on jonkin verran tekemistä. Pääpiirteittäin työmäärä: pohja on (oli) pehmeä, kansi on pehmeä, sisustukset pitää tehdä uudelleen kuten myös tuulilasin raamit. Pidän veneen sporttisuudesta, mutta vannoutuneena puuveneiden ystävänä en pidä sen lasikuitumaisesta olemuksesta. Eli tarkoituksena tehdä tuulilasit ja kansi mahonkivanerista ynnä muu sisustus.

Leikittelin ajatuksella tehdä kansi samaan tapaan (mahonki)vanerista, mutta ajaisin jyrsimellä kanteen matalat urat, jotka täyttäisin valkoisella saumamassalla, eli siis tekisin vale-rimakannen. Onko ajatuksessani järkeä, tuleeko se kostautumaan jollain tapaa (se ei toimi, syrjintää puuvenepalstalla :)) jne.) ?

Vene kun on tosiaan maalattu valkoiseksi, niin se on ilkeästi lasikuituveneen näköinen.

- Lauri
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 08.10.2016 18:14

Mulla oli veneessä mahonki pontatusta rimasta kansi, mutta oli sieltä täältä pehmeä ja vuoti. Siihen tehtiin uusi tilalle laittamalla 9mm vaneri ja siihen päälle 4mm mahonkivanerista laudan muotoon leikatut osat ja massa väliin. Nyt se on kestänyt jo 15 vuotta.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja late53 » 11.10.2016 18:41

Moi. Sehän on kestänyt sitten jo kauan! Saanko kysyä, miksi sahasit vanerin rimoiksi?
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.10.2016 19:07

Moro

Pari ongelmaa tulee heti mieleen vanerin käyttämisessä "rimakannen" tekoon.
Ensinnäkin vanerin alempien kerrosten poikkisyyt ottavat uran reinoista helposti kosteutta ja kansi perstaantuu nopeammin. Tätä tietenkin estää perusteellinen kyllästys, mutta se taas heikentää sauman pysymistä.
Toiseksi vanerien pintaviilut on monasti ohuita, vain 0,8-1,0 mm paksuja, jolloin hiomisvaraa ei ole oikeastaan ollenkaan. Eli se on kertakäyttökansi. Jos kansi saa kosteutta sisäänsä lakan alle, niin vanerin päälle umpipuurimasta liimatun kannen voi hioa useamman kerran, kun taas vanerinen menee hioessa puhki ja alta tulee poikittainen viilukerros esiin.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja late53 » 11.10.2016 19:45

Itse olen käyttäny aijemmin mahonkivaneria kansimateriaalina, mutta rimat olen tehnyt perinteiseen tapaan. Vielä ei ainakaan ole tullut mitään kosteusongelmia ja takaraivossa tuo hiottavuus on ollutkin. Tarkoitatko sauman pysymisellä saumamassan pysymistä? Kyllästetäänhän lankusta sahatut rimatkin, millä tapaa se eroaa sitten? Tarkoituksena imeyttää 2-komponentti epoksiprimeri vaneriin (vai mitä se "vanerin kyllästysaine" olikaan) ja päälle monta kerrosta 2-komp. lakkaa. Itseasiassa, en tiedä miksi edes otin tämän asian puheeksi, koska en epäile asiassa mitään. Ehkä halusin löytää ihmisiä, jotka ovat tehneet näin. :))
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 12.10.2016 13:32

Oikeastaan sahasin sen vanerin jäljittelemään alkuperäistä lauta kantta, eli vanerisuikaleet ovat n. 100mm leveitä. Syy miksi tätä ei tehty jyrsimällä oli sen vanerin ohut paksuus, eli 4mm. Eihän tuo vaneri mikä mulla on ole kovin laadukasta, ohuet viilut ja ei hiomavaraa.

Avatar
Blues
Viestit: 36
Liittynyt: 10.08.2015 20:56
Paikkakunta: Ristiina / Puumala

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja Blues » 12.10.2016 20:27

Itte oon miettiny, jos joskus tekis hyttien katolle 6x70mm berbausta "rimakantta". Sehän on aika paljon mahongin väristä.
Mitä luulette onnistuuko suoraan kuidutetun katon päälle?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13.10.2016 8:58

Mitä on Berbau?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.10.2016 9:31

Moro
late53 kirjoitti:Itse olen käyttäny aijemmin mahonkivaneria kansimateriaalina, mutta rimat olen tehnyt perinteiseen tapaan. Vielä ei ainakaan ole tullut mitään kosteusongelmia ja takaraivossa tuo hiottavuus on ollutkin. Tarkoitatko sauman pysymisellä saumamassan pysymistä? Kyllästetäänhän lankusta sahatut rimatkin, millä tapaa se eroaa sitten? Tarkoituksena imeyttää 2-komponentti epoksiprimeri vaneriin (vai mitä se "vanerin kyllästysaine" olikaan) ja päälle monta kerrosta 2-komp. lakkaa. Itseasiassa, en tiedä miksi edes otin tämän asian puheeksi, koska en epäile asiassa mitään. Ehkä halusin löytää ihmisiä, jotka ovat tehneet näin. :))
late53 kirjoitti:Moi, saako jostain valkoista kansimassaa? sikaflexillä on pelit ja pensselit, mutta värinä musta. Ei kehtaisi kokeilla mitä tahansa tököttiä omaan paattiin.
Voishan ne saumat sitten tehdä vaikka jostain vaaleasta puurimasta, kun vanerikannessa ei ole mitään funktiota joustavalle saumamassalle. Epoksilla liimattuna "saumalista" kestää kosteuttakin paremmin kuin massa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Blues
Viestit: 36
Liittynyt: 10.08.2015 20:56
Paikkakunta: Ristiina / Puumala

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja Blues » 13.10.2016 9:39

ms.venla kirjoitti:Mitä on Berbau?
Kirotusvirhe; Merbau :))

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja late53 » 13.10.2016 11:04

Tuossa listassa on kyllä ajatusta! Pelkään vaan sen epäonnistumista siinä mielessä, että lista ei taivu halutulle mutkalle. Mutta tosiaan, se on toki hyvä ajatus. Olen joskus lukenut jonkun tehneen niin, se ei kyllä käynyt yhtään mielessäni.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Rimakansi vanerista.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.10.2016 8:06

No ilmankos en löytäny Googlesta, mut nyt kun etsin merbauta, niin sehän olis hyvän näköistä tavaraa. Vois itsekkin käyttää sitä

Vastaa Viestiin