Ääni ongelmia

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.09.2016 8:41

Minulla on ollut veneessä ääniongelmia. Diesel huutaa niin, että pitää peltorit olla korvilla. Konekoppa on vaneria ja avattavalla kannella, kone on tavallaan omassa kaukalossa ja lattiat ovat ritilä tyyppiset. Kannattaisiko tehdä turkki vanerista ja minkälainen pintakäsittely siihen..niin ja mistä vanerista. Minkälainen konekoppa olis hyvä?
Viimeksi muokannut ms.venla, 15.11.2016 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.09.2016 8:44

Tällainen koppa on nyt
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ms.venla, 15.11.2016 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mile » 14.09.2016 12:27

Minulla oli alkuun samaa ongelmaa. 1. versio konekopasta oli turhan heppoinen vanerista , lähinnä antamaan suojaa ettei kukaan sorki paljasta konetta - ja peltoreille oli käyttöä.

Sitten tein seuraavan kopan paksummasta havuvanerista ja liimasin kopan sisään äänieristeitä biltemasta ; ääni hiljeni jo huomattavasti. Sitten valoin kopan kanteen 5-6mm paksun pehmeän uretaanimateriaalin ja liimasin päälle vielä 4 mm mahonkivanerin. Hiljeni taas.

sitten huomasin tiivistää kopan saumat esim. takakanteen, jossa oli rakoa; kun saumat tuli tiivistettyä kunnolla, niin alkoi lopulta helpottaa.

Eli tukevat ja raskaat kopat; mielellään paksua tavaraa tai kerroslevynä, jotta kopan seinät ei resonoi, saumat umpeen, ja äänieristeet kopan sisään. Imuääneet saa vaimeaksi kun tekee ilman otolle labyrintin, eli niin että ääni ei pääse suoraan esteettä kulkemaan, labyrintin seiniin myös äänieristettä hiljentämään kaikuja.
Mile

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja CC » 14.09.2016 13:24

Se tiiviys on avainsana, paksutkaan eristeet ei juuri auta, jos jää aukkoja. Ihan ohutkin vaneri toimii äänieristeen kanssa, jos koppa vaan on sillai tiivis, että vain solakolla tai muulla tavoin vaimennettu menokanva ilmalle on auki.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.09.2016 9:39

Mulla on yks ongelma tuo konekopan avautuva kansi, sitä on vaikea saada tiiviiks. Toinen ongelma on kun vaihteiston päällä on erillinen boxi, sen ja kovan välistä vuotaa. Pitäis tehdä pidenpi koppa varmaan, joka peittäis yhtenäisesti koneen,vaihteiston ja vetonivelen. Ajattelin tehdä kopasta saman mallisen kanneltaan, eli tuollainen viisto kuskin puolelta. Mahtuu paremmin kuskin paikalle.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.09.2016 10:04

Moi,

Kus kaivat työkalut esiin, niin tee konekopan kanteen myös pienet reunat. Pysyy toi tölkki ja kännykkä paremmin matkassa :))

Mää oon miettinyt, että vuorais Chouanin kopan jollain bilteman äänieristysmatolla. Ei se kokeilu älyttömiä maksa, ja jos nyt vähän hiljenisi. Joskin on tosiasia, että Volvo B18 ei pidä ollenkaan pahaa ääntä, kun matkakierrokset lienevät jossain 2500 - 3000 tienoilla. Kone kun on juuri trallien korkeudella, niin se jää armotta auki pilssiin päin, haittaakohan se ääneneristyksessä, kun tätä tiiveyttä korostetaan?

Ps. tosi hieno ohjaamo sulla. Ja toi konekopan viistoaminen on hyvä idea, pääsee sentään vähän paremmin kopan ohi. Pahin on mun mielestä, jos koppa on tehty suorankulman kanssa niin, että pysty sivut ovat pystyssä. Tällöin kun vene vähänkin kallistuu, niin yläkulma vie just jalan kohdalta vielä vähän tilaa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.09.2016 10:18

Joo tuo kopan mallin kopioin alkuperäisestä kopasta, tosin jouduin tekemään isomman koska diesel on isompi. Tuo kopan malli on aikoinaan ollut siksi tuollainen, kun isoisällä oli veneessä b18 ja käänsi petrolille sen siirtopumpusta, siksi kansi on auennut saranoilla noin kahdessa osassa.

Se lattia trallien ja kopan asennus mitalin mietityttää. Oiskohan se vaneri hyvä turkki, vai häviääköjän veneen tyylistä jotain siinä

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja CC » 15.09.2016 12:43

MÖsteri kirjoitti: Kone kun on juuri trallien korkeudella, niin se jää armotta auki pilssiin päin, haittaakohan se ääneneristyksessä, kun tätä tiiveyttä korostetaan?
Kyllä se haittaa. On ihan turha hirveesti panostaa yläosaan, jos se on alta auki. Jos oikeesti haluaa hiljentää, niin alas on keksittävä jotain.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.09.2016 13:12

Mitenköhän sen sais alhaalta eristettyä, mulla on konepeti paljon kapeampi kuin kone, joten on hankala mitenkään tehdä sille kaukaloa. Eristettä ei voi käyttää, se imee vettä ja talvella jäätyy, no ehkä jos sais jotain lyijylevyä ja laittas pilssiin pystyyn turkin alle konekopan kohdalle.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.09.2016 14:06

Joo-o. Siinä sitä ollaan taas puuveneen kanssa. Kone kun on konepedin päällä. Siitä alaspäin on tyhjää tilaa, jota pilssiksi mainitaan. Siellä valuu aina ajaessa vesi keulasta perään. Ja jossei valu, niin muuten vaan on kosteaa ja rähmäistä. Ilmankin pitäisi saada kiertää, jottei maailma pilaannu.

En mä kyllä sinne alle ala mitään vuorauksia tekemään, ja tralleissakin on kunnon raot lautojen välissä, jotta ilma kiertää varmasti. En suosisi esimerkiksi trallien peittämistä millään terassimatolla, koska ilmanvaihto loppuisi siihen.

No, voihan sitä koittaa heittää vaikka jonkun raanun konekopan päälle, ja testata siten muuttuuko ääni miksikään. Tai sitten kokeilen silti ne bilteman ohuet äänieristeet.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.09.2016 14:45

Taas iski kateus sitä teitin volvoa kohtaan, kyllä siinä on hiljainen ja nätti käynti verrattuna dieseliin. En löytänyt siihen omaani osia kohtuu hintaan, joten dieselillä jatketaan.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.09.2016 15:08

Mjoo-o. Olenhan pari kertaa laskeskellut, että eikö se diesel sentään olisi halvempi fiskarissa. Meinaan tota kun aine on halvempaakin.. Mutta kyllä tosiasia on, että mun pitäisi saada moottori max 500 euron hintoihin hankittua, jotta erotuksen saisi joskus ajamalla tienattua. Onhan esim Turussa ollut käytettyjä dieseleitä netissä myynnissä, mutta aikamoisia riiskoja taitavat noissa hintaluokissa olla. Volvoon taas saa varaosat helposti, koko koneenkin saisi romuttamosta parilla satasella. (Tosin se on sitten kyllä paljon ajettu...). No nythän mulla on pakosarjasta vesivaippa puhki, mutta aion sen paikkailla hitsaamalla kunhan ajokausi päättyy. Jouduin siis vaihtamaan koneen makeavesijäähdytyksestä merivedelle kesken kesäretken, kun kone imaisi glykolit pakoputkeen. Tapahtui Iniön vierassatamassa heinäkuussa. Ajattelin viritelmän ensin pyhästi väliaikaiseksi, että päästään Hiittisiin, mutta korjailen rauhassa talvella.

Kuulemma diesel on kovasti kolisevampi.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.09.2016 15:10

Sori ms.venla, olin vähän epäkohtelias kehuessani varaosien saantia, juurihan kerroit saantiongelmista. Mutta mun mielestä Volvoon saa tarvittavan, tosin esim uusi pakosarja maksaa kyllä rutosti.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.09.2016 16:43

Joo ne pakosarjat on vähän kiven alla :)) no mulla vaikutti se päätökseen dieselin ja bensan välillä, että mulla oli marinointiosat dieseliin ja 500€ maksoi 200tkm maantiellä ajettu peruskone. On mulla b20 tallissa, mut siitä puuttuu pakosarja, kaasari ja imusarja...niin ja öljynjäähdytin.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ääni ongelmia

Viesti Kirjoittaja CC » 15.09.2016 23:01

ms.venla kirjoitti:Mitenköhän sen sais alhaalta eristettyä, mulla on konepeti paljon kapeampi kuin kone, joten on hankala mitenkään tehdä sille kaukaloa. Eristettä ei voi käyttää, se imee vettä ja talvella jäätyy, no ehkä jos sais jotain lyijylevyä ja laittas pilssiin pystyyn turkin alle konekopan kohdalle.
Siellä alapuolella ei tarvita varsinaista äänieristettä, joten vettymisen pelkoa ei ole. Ihan vaikka tiivis vanerilaatikko riittää, kunhan sen saa liittymään yläpuolen koppaan niin, ettei rakoja jää. Yksikin aukko pilaa projektin lopputuloksen. Hankalissa muodoissa vois ajatella käyttävänsä vaikka listoilla ruuvattua kumilevyä. Ehkä kuiten öljynkestävää, kun ei sellasta konetta taida ollakaan, josta ei jotain tiristy ulos :) Kumilevy kyllä kävisi myös imemättömänä sen vanerilootankin lisämassaksi, niin tippuu matalatkin äänet vähän paremmin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin