Pilssipumpun valinta edessä...

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.04.2016 10:42

Moi taas :)
Tankki on ihan keulassa ja huohotusnippa sen yläpuolelle toiseksi ylimmällä laudalla, ehkä joku 15 cm kannesta alaspäin. Ja se tosiaan ei ole tainnut olla käytössä koska niinkuin aiemmin todettu, se letku joka lähtee huohotusnipasta päättyy muovipulloon ja sitten taas tankista lähtee sitten letku koko matkan keulasta aina perässäolevaan istuintilaan missä letku päättyy. Kuvia aiemmin tässä ketjussa...
En osaa nyt sanoa miten paljon vedenrajasta tuo huohotusnippa on tai miten altis se on aalloille ym. Täytyy katsoa jos löydän jonkun kuvan missä näkyis vesi ja nippa :)

Löytyi!
Eli kaksi ensimmäistä kuvaa on kastajaisita 30 vuotta sitten ja viimeinen kuva on kun se kuljetettiin mulle viime toukokuussa. Kaikissa näkyy nippa tyyrpuurinpuolella keulassa, suurin piirtein siinä kohtaa missä pulpitin taaimmainen tolppa kiinnittyy kanteen. Eli saa jonkinlaisen kuvan siitä miten aallot käyttäytyvät runkoa pitkin?
Mitä tuumaatte??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Warjo » 16.04.2016 16:17

Northling kirjoitti:Moro

Jos puhutaan Löpötankin huohotusletkusta:
Niin riippuu tietenkin tankin paikasta. jos tankki on edessä niin ei sitä huohotusletkua kannata ehkä perään viedä?
Mutta sellaseen paikkaa johon vesi ei yllä, vaikka paatti kallistuisi tai kun aalto keulassa nousee laitaa myöten ylös.
Letkussa pitäis olla nousua koko matkan ettei sinne jää löpöä'.

Nortti
Ei pidä olla nousua koko matkan. Ehdottomasti kannattaa vetää letku ventiililtä ensin ylöspäin, vaikka tuossa Seeselin paatissa kannen alapintaan kiinni ja siitä sitten alaspäin tankkiin. Silloin tankatessa pääsee tankissa oleva ilma pois huohotinventtiilin kautta ja vaikka aallot löisi huohotinventtiilistä sisäänpäin, niin letkun ylösnosto venttiilin jälkeen estää veden pääsyn tankiin. Toinen seikka on myös se, että kun tankista ei pääse ilma pois kuin tuon venttiilin kautta, niin se myös samalla estää veden pääsyn tankkiin laineiden lyödessä venttiiliin, varsinkin kun venttiilistä on lähtö ylöspäin.
aparaatti kirjoitti:mutta eiköös sen Takaiskuventtiilin vois laittaa tuohon huohotusletkuun jos pelkää hörpäävän vettä?
Ei tartte sitte sille uutta reikää tehdä
Mitään takaiskuventtiiliä ei saa tuohon asentaa, ilman pitää päästä liikkumaan molempiin suuntiin.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.04.2016 1:09

Minä olen ajatellut omaani jotain tällaista. Liekö siinä sama systeemi kun on muovipullo jossain välissä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut stuuvari, 17.04.2016 1:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja katiska » 17.04.2016 1:16

Noinhan se toimii. Sitten kun pari kesää olet huomannut huohotinpurkin olevan kuiva, voinet todenna sen tarpeettomaksi ;)
Seeselin tapauksessa siirtäisin huohottimen läpivientiä joko hieman taaemmas rungossa tai koroittaisin sen ruffin rakenteisiin.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.04.2016 1:24

Lisäys vielä tuohon että tuossa purkissa ei ole vettä vaan sieni tuolla pohjalla jotta jos sinne tulee vettä se ei sitten loisku. Tarkistus tankatessa tai aina kun on ajanut huonossa kelissä. Luulen että pysyy kuitenkin kuivana koska minun veneessä on korkeat laidat. Jos näyttää että on tarpeeton niin voihan tuon purkin sitten turhana poistaakin.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.04.2016 20:18

Vitsi hei, voisko olla joku tuollainen ajatus mikä mun purkissa on...

Tuli sellainen asia sähkönvedosta mieleen, että olen ymmärtänyt että monet suosittelee johtojen vetämistä putkissa. Mulla sattuu olemaan jonkun verran tuollaista aika taipuisaa ja helposti vedettävää sporalitapaista johtosuojaa jota ajattelin että ehkä voisi toimia johtojen suojana kun vedän kaapelit paikasta toiseen. Kuvassa näkyy mistä puhun...

Mitä luulette, onko järkeä? Vai onko perinteinen muoviputki turvallisempi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja Maa » 14.05.2016 13:32

Moi,
Mulla on 2 tuollaista whalen keltaista automaatti pötköä pilssissä kölitukin kummallakin puolen , automaatti kytkettynä kovalta puolen , sulakeilla, ja manuaali käyttö pääkytkimen takaisessa kojetaulussa omilla sulakkeilla (eri sulakkeet jos automaatti puoli vikaantuu) käynnistyy kun kastuu..ei siis käynnisty turhaan (öisin)
Saa kyllä imettyä pilssin aivan tyhjäksi.
Mulla pitää olla /on pilssi aivan kuiva koska tässä melaisassa on mahonki kyljet , v- pohja mahonkivaneria ,ei siis muuta kuin sade tai pesuvettä mitä sinne joutuu.

krs
Viestit: 19
Liittynyt: 02.04.2016 18:12

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja krs » 02.07.2016 20:55

Seesell kirjoitti:Minkä kokoista pilssipumppua suosittelette tälle 6,3m fiskarille vai pitäiskö olla jopa 2 pumppua?? Entinen oli merkiltään Lalizas eikä enää pyöri...
Ja millaista kytkintä suosittelette? Olen ajatellut että systeemissä olisi kaksi tapaa saada pumppu päälle, eli joko koho/elektroninen kytkin ja sitten ohjaamossa vipu ja valo joka ilmoittaa koska pumppu käy...
Merkkejä on paljon, kokoja on paljon ja myös eri tekniikoilla toimivia. Miten sen oikean löytää?

Olen laskenut että se systeemi joka menee ohjaamon kautta vaatii m/p yhteensä 14 metriä kaapelia ja koholla/elektr noin 6metriä kaapelia. Nuo pumput näyttävät syövän 2A - 15A eli 24W -180W.

Ensimmäisen systeemin kanssa laskin Aditan laskurilla että 14m kaapelia, 100W ja 6mm2 kaapelilla hävikki 2,68%
Toisessa systeemissä laskin 6m kaapelia, 100W ja 2,5mm2 kaapelilla hävikki 2,76%

Olenko täysin seonnut :-)
Oh Boy.. kysymyksesi on liiankin tärkeä/kattava. jos hävikki on < 3%, so who cares? Se häviää lämpönä koko matakalla, eli se 3% muuntuu lämmöksi. Gee what's the problem?

Ja kyseessä siis kuvan pienempi vene, taaimmainen joka sattuu olemaan Henry Orrmannin oma vene, Alexandra, josta juttua Puuvenelehdessä nr 84 4/2015, ja Henry itse seisoo punaisessa pusakassa vasemmalla laiturilla =)

krs
Viestit: 19
Liittynyt: 02.04.2016 18:12

Re: Pilssipumpun valinta edessä...

Viesti Kirjoittaja krs » 02.07.2016 21:09

Seesell kirjoitti:Jaa, että näin paljon kokemuskia ja näkemyksiä pillssipumpuista 8o
Huomenna matka venemessuille ja ajattelin sieltä hankkia mahd. paljon jos hyviä tarjouksia löytyy. Kaikki palaute ja kokemus on suureksi avuksi! Kannattaako kohokytkin, elektroninen vai sisäänrakennettu kytkin?
Juu... kyllä kannattaa, soita minulle 0406653060 koska olen "merisairas" Eli kys. "jompi- kumpi-parempi?) Voi teitä

Vastaa Viestiin