Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 12.10.2015 18:21
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Moi , tässä melaisan alkuperäinen 70 luvun sähkö/mittari kaappi päivitettynä lattasulakkeilla , tilaa saisi olla enemmän , mutta en halunnut muuttaa hyvin tehtyä kaapelointia .piilotettu avattavan "kampaus peilin " taakse.myös sulakkeiden merkkaustyyli on alkuperäinen.
Pääperiaatteena jokaiselle laitteelle oma sulake , (sulakkeelta kytkimelle ,kytkimeltä laitteelle.)
Joitain ihan pieniä ryhmiä voi yhdistellä mutta isommat laitteet erillään .
Jos vesillä tulee vika se tulee pimeässä ja myrskyssä , jolloin on kivaa kun edes joku valo palaa...
Noi automaatti sulake- kytkin yhdistelmät on hienoja , itse en voinut käyttää niitä kun piti saada kromatut vipukytkimet...
Pääperiaatteena jokaiselle laitteelle oma sulake , (sulakkeelta kytkimelle ,kytkimeltä laitteelle.)
Joitain ihan pieniä ryhmiä voi yhdistellä mutta isommat laitteet erillään .
Jos vesillä tulee vika se tulee pimeässä ja myrskyssä , jolloin on kivaa kun edes joku valo palaa...
Noi automaatti sulake- kytkin yhdistelmät on hienoja , itse en voinut käyttää niitä kun piti saada kromatut vipukytkimet...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 03.08.2010 10:59
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Sähköt alkavat olla pikkuhiljaa kasassa. En lähtenyt kiskoon vaan pitäydyin perinteisessä terminal barissa.
Suttuisesta kuvasta puuttuu ohjauspulpetin levystä yksi 100A rele sekä 10A pikasulake kiinnitysrautoineen, samoin akkutilan levystä 10A pikasulake + kytkin rautoineen (ACR/off).
Myötäpäivään: Akkutila, akkutila pass-through, ohjauspulpetti pass-through, ohjauspulpetti, moottoritila (paapuurin tankin tilassa)
Suttuisesta kuvasta puuttuu ohjauspulpetin levystä yksi 100A rele sekä 10A pikasulake kiinnitysrautoineen, samoin akkutilan levystä 10A pikasulake + kytkin rautoineen (ACR/off).
Myötäpäivään: Akkutila, akkutila pass-through, ohjauspulpetti pass-through, ohjauspulpetti, moottoritila (paapuurin tankin tilassa)
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Kovin on tutun näköisiä osia. Sinulla on tulossa melko isoon veneeseen ilmeisesti nuo kun sulakkeita pelkästään näyttää olevan niin paljon ?
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 03.08.2010 10:59
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Kaipa tuollainen 9,3m tasaperä lasketaan vielä normikokoiseksi. Vene on sisäperällä/vetolaitteella (takakajuutta) ja akkutila sijaitsee avotilassa kaijan puolella. Noista syistä päädyin tuollaiseen kolmen keskuksen ratkaisuun.
Piuhat menee putkissa koko matkalta. Pääosin 20mm jäykkää putkea, lattian alituksessa ja moottoritilassa taipuisana versiona. Putket on kiinnitetty pehmustetuilla kiinnikkeillä. Nipussa menee 7 putkea.
Kaikki ohjaukset on releistetty poislukien trimmipumppu jonka ohjaukseen on tulossa automatiikkaa väliin.
Kaikki laitteet ja kytkennät ovat omilla sulakkeillaan, valaistukseen liittyviä kytkentöjä on ryhmitetty. Sulakerasiat on joka keskuksessa startti/hupiakulle.
Noiden lisäksi moottoritilassa on yksi sulakerasia jonka kautta viedään Start Isolation sekä hehkun ja pilssien merkkivalot takaisin ohjauspulpetille.
Sulakerasiat on Biltemasta, ACR ja pääkytkin kotimaan markkinoilta, busbar ja power postit Briteistä http://www.12voltplanet.co.uk
Loppu roina Kiinasta http://aliexpress.com
EDIT: Tarkoitushan oli alunperin vaihtaa pari hapettunutta sulakerasiaa
Piuhat menee putkissa koko matkalta. Pääosin 20mm jäykkää putkea, lattian alituksessa ja moottoritilassa taipuisana versiona. Putket on kiinnitetty pehmustetuilla kiinnikkeillä. Nipussa menee 7 putkea.
Kaikki ohjaukset on releistetty poislukien trimmipumppu jonka ohjaukseen on tulossa automatiikkaa väliin.
Kaikki laitteet ja kytkennät ovat omilla sulakkeillaan, valaistukseen liittyviä kytkentöjä on ryhmitetty. Sulakerasiat on joka keskuksessa startti/hupiakulle.
Noiden lisäksi moottoritilassa on yksi sulakerasia jonka kautta viedään Start Isolation sekä hehkun ja pilssien merkkivalot takaisin ohjauspulpetille.
Sulakerasiat on Biltemasta, ACR ja pääkytkin kotimaan markkinoilta, busbar ja power postit Briteistä http://www.12voltplanet.co.uk
Loppu roina Kiinasta http://aliexpress.com
EDIT: Tarkoitushan oli alunperin vaihtaa pari hapettunutta sulakerasiaa
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Moro
Asiallisen näköistä touhua. Eihän noi busbarit tai kytkentäkiskot ole vain keltapassivoituja?
Nortti
Asiallisen näköistä touhua. Eihän noi busbarit tai kytkentäkiskot ole vain keltapassivoituja?
Miten voit olla varma, että aina saat veneen niin, että kaija (laituri) on akkutilan puolella?akkutila sijaitsee avotilassa kaijan puolella
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 03.08.2010 10:59
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Busbar ja postit on Blue Sea Systemsin, joten niihin luotan 100%. Kiinalaiset Terminal barit on pohjalta ihan ok. Puristuspalat niissä on kellertävää metallia mutta passivointia niissä ei ole pinnassa. 25A rimat maksoi 1,20€/kpl ja 45A ~5€/kpl. Vaihdetaan sitten laadukkaampiin mikäli noista ei ole mihinkään.Northling kirjoitti:Eihän noi busbarit tai kytkentäkiskot ole vain keltapassivoituja?
Eihä sitä ny styyraan kaijata, kuuluu meteli ja työn ääni kapteenin korviin..Miten voit olla varma, että aina saat veneen niin, että kaija (laituri) on akkutilan puolella?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 02.04.2016 18:12
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
HoHHOIJAA Olet oikeilla jäljillä kun olet vaivautunut kynä/paperi-asteelle, eli: suunnittelemaan etukäteen jotta mitä pitäisi tehrä. Mutta nämä sähköhommat on niiiiiin monimutkaisia (ja kuitenkin yksinkertaista, laita sähköä tuohon päähän niin se pyörii/tai jotain). Otan sen riskin että sivuston ylläpitäjä kieltää mainitsemasta jotain kaupallista mutta käy kattomassa www.teksel.net ADM: Minä annan nämä tiedot ilmaiseksi ja kuka tahansa saa ottaa minuun yhteyttä henk.koht. kimmo.selin@pp.inet.fi Minä olen "merisairas", eli: tulen sairaaksi jos EN pääse merelleSeesell kirjoitti:Ja tässä vielä Plan B
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 02.04.2016 18:12
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Oikeassa olet. Itse olen "sähläri". Olen tehnyt sähköistysasennuksia jos monenmoisiin veneisiin. Huh hellettä, kun näen minkälaisia virityksiä joku on tehnyt, vieläkin näen painajaisia. Haluaisin liittää muutamia kuvia tähän mutta en tiedä miten? Käyppä tsiigaamassa www.teksel.net niin sietä avautuu tietoa tavalla tai toisellaNorthling kirjoitti:Moro
En oo mikään sähkömiäs enkä ymmärrä suunnitelmastasi suuremmin...
Mutta mun sähkösuunnittelija sano et mitään jakoja tai jatkoja ei tehdä johtoihin.
Laturit, akusto, sähkötaulu, sulake/katkaisinpaneeli mahdollisimman lähelle toisiaan ja päävedot riittävän neliöisillä kaapeleilla. Paneelista sitten jokaikiselle laitteelle omat yhtäjaksoiset johtimet (+ ja -) numerot kaapeleiden molempiin päihin.
Tuoossakin on asiaa käsitelty:
http://puuvene.net/keskustelu/viewtopic ... 128#p91128
Ehkä joku sähkäri vois ottaa kantaa paremmin muihin kysymyksiisi...
Nortti
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 02.04.2016 18:12
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Moi. On erittäin hieno ja asiallinen. Tavalliselle "ei sähkö" ihmiselle on olemassa erittäin hienoja kytkentä "boxeja" joissa on valmiina kykentätrimoja, siis vähän pienempiin sovelluksiin www.teksel.netkatiska kirjoitti:Sähköt alkavat olla pikkuhiljaa kasassa. En lähtenyt kiskoon vaan pitäydyin perinteisessä terminal barissa.
Suttuisesta kuvasta puuttuu ohjauspulpetin levystä yksi 100A rele sekä 10A pikasulake kiinnitysrautoineen, samoin akkutilan levystä 10A pikasulake + kytkin rautoineen (ACR/off).
Myötäpäivään: Akkutila, akkutila pass-through, ohjauspulpetti pass-through, ohjauspulpetti, moottoritila (paapuurin tankin tilassa)
P.S. Mikä hemmetin 100A sulake? 100Ah akku on TÄYSIN tyhjä 1 tunnin jälkeen-
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 02.04.2016 18:12
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Höh... Älä lannistu.. ei oo nää sivut kaatunu.. kuin ei voi purjevenettäkään kaataa, (paitsi jos ihan kaatamalla yrittää kaataa. ja silloinkin se vaatii aikamoista tieto/taiyo osaamista. Hah, soita minulle ja kysy sähköongelmistasi 0406653060 Ei maksa mitään, tämä EI OLE mainosSeesell kirjoitti:Voi hitsi, mun kaikki kysymykset taisivat olla liikaa sivustolle. Vaikuttaa siltä että koko sivusto on kaatunut kun ei tule mitään palautetta
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20.11.2009 21:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Jos kerran olet sähköistä perillä, niin varmaan ymmärrät, ettei akkukapasiteetillä ole mitään tekemistä sulakekokoon?krs kirjoitti:
P.S. Mikä hemmetin 100A sulake? 100Ah akku on TÄYSIN tyhjä 1 tunnin jälkeen-
Vai mitä tarkoitit tuolla lauseella?
Raudassa ei ole raha hukassa...
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 03.08.2010 10:59
Re: Sähkösuunnitelmani, mitä mieltä olette?
Jep, nuo 100A sulakkeet ovat ihan järeämmän kaapeloinnin suojasulakkeita oikosulkuvirtoja vastaan, eli tässä tapauksessa akkutilasta ohjauspulpetille sekä moottoritilaan. Startti- ja hupiakun syötöille on omansa.Warjo kirjoitti:Jos kerran olet sähköistä perillä, niin varmaan ymmärrät, ettei akkukapasiteetillä ole mitään tekemistä sulakekokoon?krs kirjoitti:
P.S. Mikä hemmetin 100A sulake? 100Ah akku on TÄYSIN tyhjä 1 tunnin jälkeen-
Vai mitä tarkoitit tuolla lauseella?