Olympia 2F45 Runkolaakerit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Olympia 2F45 Runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja J-P » 22.04.2016 23:31

Moi taas.

Projekti ollut tauolla taas sopivasti.. Polvi meni rikki niin on aikaa pohtia näitä hommia, ei kykene ravaamaan missään.
Toisaalta keikkatyöläisenä loppui rahantulokin, joten projekti etenee todennäköisesti edelleen ajatustasolla..

Jatkan siis tästä: viewtopic.php?f=5&t=12473&hilit=olympia
nyt erittelen tämän kysymyksen eriksen tähän niin saanen vastauksia paremmin juuri tähän kysymykseen.

Eli olympian runkolaakerit ovat aika roisissa kunnossa. Naarmuja aika paljon. Kauheasti en ole nelitahtimoottoreiden sisuksia päässyt katselemaan, arvaan kuitenkin ettei runkolaakerit saa tuolta näyttää:
runkolaakeri.jpg
Kammen laakeripinta:
20150411_162727.jpg
Mitä on odotettavissa, jos tuon vaan läjää ja alkaa käyttää? Liikutaan kuitenkin hyvin matalissa kierroksissa ja kohtalaisen vähäisillä käyttötunneilla..

Mitä tuolle pitää/voi tehdä?
Laakerimetallihan on valettu runkoihin, onko vaihdettavissa edes rahalla?

Kone oli kasattuna aikamoisella nipulla shimmilevyjä runkolaakereiden runkojen( kehtojen?) välissä, olisiko tarkoituksella jätetty koneistusvaraa?
Shimmit.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Olympia 2F45 Runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja bonito » 23.04.2016 7:37

Onpa hyvä tuuri sulla ollut, kun koneessa on noin monta shimmiä, on varaa kaavata. Ei noita ennen koneistettu, en tiedä onko sellaista konetta vielä keksittykään. Ne on käsin kaavattu. Oliko laakereissa välystä, jos on, niin poista yksi shimmilevypari. Jos laakeri alkaa ahdistaa, pitää käsikaavarilla kuluttaa valkometallia tasaisesti. "Ennenvanhaan" oli sellaista väriainetta, jota laitettiin laakeriin ja pyöritettiin. Siitä kohdasta, mistä valkometalli oli värjääntynyt, siitä kaavattiin laakerimetallia pois. Homma uusittiin niin monta kertaa, kunnes laakeri pinta oli lähes kokonaan värillinen, meni aikaa ennenkuin lopputulos oli tyydyttävä. Pari kuvaa appiukko vainaan perintökaavarista, joka on jäänyt ulkovarastoon vuosiksi, punertaa jo vähän. http://aijaa.com/oE486Z ja http://aijaa.com/V5uFNJ . Laite on valmistettu kolmikulmaisesta fiilasta, tuo teroitettu osa on n. 10 sentin pituinen, millin verran kovera ja n. 12 millin leveä, tuollaisella veisteltiin laakerimetallia varovasti. Olen kerran opetellut kaavaamaan, vm. -32 Wickstömin petilaakereita.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: Olympia 2F45 Runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja J-P » 23.04.2016 17:47

Näköjään näkyy noi kuvat eritavalla riippuen millä laiteella katsoo. Puhelimella lykkää kuvat viestin perälle, läppärillä kuvat on oikeissa paikoissaan.

Juu, ei noi koneistushommat ole kovin tuttuja. Voi olla että on koneistamaton paikka.
Käsin kaavaamisesta en ole koskaan kuullutkaan, kiitos vinkistä. Nyt on termistö täydentynyt niin että googlesta löytyy paremmin tuloksia.

Ihan joka välissä ei ollut yhtä paljon shimmilevyjä, kuvassa eniten shimmattu väli. Reilusti kuitenkin kaikissa, toivottavasti riittää.

Shimmit on askarreltu vaihtelevista materiaaleista eri paksuuksilla. Jos poistan pareittain saattaa toiselta puolelta poistua esim. 1mm ja toiselta 0,5mm.
Miten tuo tsekataan että on ok?

Myöskään pulttien kiristysmomenteista tai "oikeista" laakerinvälyksistä ei ole hajuakaan, onkohan sellaista tietoa olemassakaan.
Riittääkö näppituntuma? Pultit tarpeeksi kireälle ja laakerivälys niin ettei klappaa ja pyörii herkästi?
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: Olympia 2F45 Runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja J-P » 27.04.2016 14:43

En googlaamalla hirveästi löytänyt asiaa tuosta laakereiden kaavaamisesta. Muutaman keskustelufoorumin perusteella osaajia on olemassa, mutta tieto
ei ole puuvenefoorumin tapaan kaikille jaossa vaan osaajilla otsalohkossa. Osaisiko joku kertoa tuosta enemmän aiheesta tai linkittää jotain mitä en itse löytänyt?

Kuinka "rikki" tai huonona noi laakerit on?
Itseäni lainaten:
Mitä on odotettavissa, jos tuon vaan läjää ja alkaa käyttää? Liikutaan kuitenkin hyvin matalissa kierroksissa ja kohtalaisen vähäisillä käyttötunneilla..
Jos tuon näköisillä laakereilla ajaa vaikkapa yhden kesän. Tuntimääriä en osaa arvailla kun en ole koskaan uppoumarunkoisella vielä veneillyt "hissukseen". Viikonloppuretkiä kuitenkin, ei päivittäistä ajoa tms aktiivisempaa touhua.
Tiedän hyvin että olisi hyvä korjata nyt kun motti on levällään ja korjaustarve havaittu. Toisalta motin levittäminen ei ollut kovin suuri vaiva, sen tekee helposti uudestaankin.

Taka-ajatuksena olisi työmäärän ja kustannusten jakaminen pidemmälle ajalle. Siis vesille mahdollisimman nopeasti, turvallisesti nyt kumminkin ja pysyvää vahinkoa aiheuttamatta. Kummasti kasvattaa seuraavan talven projektimotivatiota kun pääsee vesille edes sillä puolivalmiilla tekeleellä.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Olympia 2F45 Runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja Qubik » 28.04.2016 23:50

Neukkuaikaisenä ihmisenä on pakko pikkase kertoa. Aikoina kaikkiin neukkutraktoreihin kaavattiin liukulaakerit sopivaksi. Usein pronssiliuskasta. Vanhan koulukunnan oppikirjoissakin sitä ohjeistusta löytyy, mutta tuskin sulla venäjä tai vironkielisista oppaista mitään hyötyä ois.
Kylläse sun laakeri kaula ois hyvä saata sileämmäksi, voidelun takia. Kivilinna.oy myi aikoina sellaisia säätökairaimia. Sillä se työ onnistuu tarkemmin. Ja saat todennäköisemmin lieriömaisen muodon sinne liukulaakerille. Toinen vaihtoehto on kiikuttaa se kiertokanki ja kampiakseli jonnekki koneistamoon, ja antaa heillä hio se muotoon.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Kysyjä
Viestit: 40
Liittynyt: 09.12.2015 3:48

Re: Olympia 2F45 Runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja Kysyjä » 14.01.2019 12:24

Kuvien mukainen naarmuisuus on pientä vielä mitä näissä on nähty, Shimilevyjä vaan sopiva määrä pois kampilaakereilta jotta välys saadan tiukennettua, Sitten vaan ajoa.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Olympia 2F45 Runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja matti » 15.01.2019 19:34

Jos mitään tiedän, niin shimmejä tulisi ottaa molemmin puolin saman verran.
Noi kuvassa olevat ohuimmat lienevät jotakin 0,10 -0,20 mm, siis tuskin tarvetta millejä vähentää.
Shimmin paksuuuden voi mitata helposti mauserilla
https://www.tokmanni.fi/catalogsearch/r ... C3%B6mitta

Jos intoa riittää, niin kampiakselin kauloja vois samalla kiillottaa amerikan malliin;
Luistimen pitkä nauha ja 400-600 vesihiontapaperia, leikkaat hiomapaperista kaulan ympäri sopivan palan, siihen polttoöljyä-tai ohutta öljyä, suikale kaulan ympäri ja littana leveä kengän nauha uuseita kierroksia ympäri, kierrokset rinnan- ja eikun vetelemään edestakaisin,hankausta senverran vain, että pahimmat tummumat lähtevät.

Vastaa Viestiin