Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17.04.2016 20:04

Mulla on aonakin just sellane mikä haukkaa helposti. Kantapään kautta senkin oppi. Tosin käytän vain tuota tokmannin pientä 15 euron kolmionmallista konetta ;)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 18.04.2016 23:48

Moikka,
Tänään otin käsittelyyn valomaston. Aloitin karheasta ja pääsin aina 180 asti kunnes totesin että 4h oli lentänyt kauheeta vauhtia... En ollenkaan huomannut ajankulua :) hioin kaiken käsin, ja huomasin nopeasti että papereissa todellakin on suuria eroja. Olin joskus aikoinaan ostanut bilteman paperia, ja kun olin sillä vetänyt pari-kolme huitaisua, oli hiottava puu aivan täyttä keltaista hiekkaa ja roskaa joka oli irronut paperista...

Käsin hiominen on oikeastaan aika kivaa, ikäänkuin terapeuttista :) ja siinä ehtii miettimään niitä näitä ja radiokin kuuluu työtä tehdessä. Ja kun hion, on kiva huomata edistysaskeleet, vaikka ovatkin hitaanlaiset... Työni laatu on varmaan aika surkeaa mutta luulen kyllä että koko ajan edistyy hiukan.

Kun olin päässyt suht pitkälle hionnan kanssa huomasin että en tulisi saamaan sivutuet ja pari muuta kohtaa kunnolla siisteiksi ellen irroita sivutuet. No irroitin ne ja ennen kuin olin huomannutkaan, oli valomasto pienissä osissa.... Eli taas yksi juttu mikä pitää koota ennen asennusta.... Enkö mä ikinä opi? :)
Ja sitten minulla välähti myös sellainen asia, että nyt olen käyttänyt noin 5h yhteensä tämän valomaston kimpussa ja kun se on valmiiksi hiottu, on aikaa kulunut saman verran lisää, eli 10h. Ja sitten vielä kyllästäminen, kokoaminen, lakkaaminen ja asentaminen. Eli loppujen lopuksi tähän valomastoon uppoaa ehkä 20 tuntia. Eli 20 tuntia aikaa valomastoon joka on katon päällä eikä kenekään lähikatseen etäisyydellä. Ehkä jos ei olisi minkäänlaista kiirettä, mutta kun koko sisusta ja penkit ja.... Ja esim ulko-ovi on aina näkyvissä missä,tahansa paatissa liikutkin, siihen ehkä kannattaisi uhrata vähän enemmän aikaaa...

Aijuu, missä järjestyksessä kannattaisi nää tehdä, eli nythän masto åon osissa? Kyllästys, kokoaminen, lakkaaminen vai kokoaminen, kyllästys, lakkaaminen?
Ja kun se kyllästetään laittamalla likomaan, mitä teen sähköjohdoille? Teippaanko vaan avonaiset päät vai revinkö jhdot kokonaan pois vai mikä on mielestänne fiksuinta?
No, mutta toivottavasti siitä tulee edes hieno kaikkien näiden tuntien seurauksena.
Huomasin muuten että alemman valaisimen kohdalla, siinä missä valaisimen takaosa on kiinnitetty mastoon, niin sen alla on ollut jokin pieni vuoto tai jotain, koska puu on pehmennyt ja reikä jotenkin laajentunut.... Niin vaikeaa kuvailla, mutta kuvista ehkä selviää mistä taas höpisen :-)
Oli mielenkiintoista havaita millä tavalla tämä valomasto on rakennettu. Olin aika varma että pohjapalan läpi olisi ruuvattu alhaalta ylöspäin porautuen valomastoon alhaaltapäin. Mutta niin ei ollut. Vaan valomaston sivutukiin oli porattu kaksi ruuvia pohjapalan läpi sivutukiin. Ja sivutuet olivat sitten vuorollaan ruuvattu kahdella ruuvilla sivua kohden suoraan sivutuen läpi sivusta valomastoon
Mietin mitä tuon levinneen reijän kanssa pitäisi tehdä. Sikaa täyteen?

Miten hankalaa mahtaisi olla vaihtaa nuo valomastossaolevat sähköjohdot uusiin, nyt kun kerran ollaan näinkin pitkällä, vai pärjäiskö vielä muutamia vuosia näillä?

Kohta nukahdan, varmaan kaiiki tämän lukeneetkin nukkuvat kohta :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 19.04.2016 8:21

Helppohan ne johdot on vaihtaa. Vaikein osuus on niiden pujottaminen tuosta läpi. Mutta jos vaihdat niin kiedo rautalanka tuohon nykyiseen ja vedät johdot ulos niin että rautalanka jää sisälle. Sitte kylpyyn ja lakat ym. Sitten vedät sillä rautalangalla sen uuden johdon paikalleen

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 19.04.2016 8:52

Olipa fiksu ehdotus!
Eli oletan että täytyy vetää kaksi rautalankaa kun valaisimia on yksi ylhäällä ja toinen vähän alempana. Ainoa mitä mietin on tuon ylemmän valaisimen poistaminen. Maston päässä on tuollainen pyöreä metallinen korkintapainen juttu mihin lasikupu on kierteillä kiinni. Musta tuntuu että se voi olla vaikea saada irti vahingoittamatta sitä metallista juttua... Mutta en ole varma...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja katiska » 19.04.2016 9:32

Kierrä ankkurivalon "lasiosa" irti, kanta todennäköisesti ruuvattu yläkautta mastoon.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 19.04.2016 21:07

CMK77 kirjoitti:http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Suks ... ?ca=16&w=1 60cm leveä, 20€

Halvempi kuin ite tehty :D mutta miten tiivis se on sitä en tiedä...

Leveämpi:
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Suks ... ?ca=16&w=1 80cm leveä, 50€

Näistähän saa kaksi allasta, kansi ainakin näyttää tiiviiltä...
Ja tässä se sitten on!

Voi niitä rassukoita joilla on niin pieni auto että joutuvat laittamaan suksiboksinsa katolle. Eikö olekin vähän hassun amatöörimäisen näköistä kun tuollaisia näkee autojen katolla :-)

Eli uusi kyllästyskoppini on nyt kotona ja pitää vähän miettiä miten paljon pö tarvitaan peittämään pohja ja miten paljon tarvitaan että pinta olisi esim 5 tai 10 cm. Mitat ovat 230 x 80. Osaako joku laskea? Mä osaan laskea montako perunaa täytyy keittää mutta siihen se sittän jääkin :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 19.04.2016 23:31

230cm x 80cm x 5cm = 92000cm3 eli 92litraa.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 20.04.2016 1:47

Voi hitsin pampulatehdas sentään! Minä luulin että pötkin pitkälle 30 litralla...
Eli nyt on pö pula iskenyt pahemman kerran!!!
Jotkut osista ovat jopa 10 cm korkeita, joten tarvitsisin sillon 184 litraa plantrinkia ja mulla on 30 :(
Mutta mitä mä sen jälkeen tekisin noin hurjan määrän kanssa kun koko vene imi jotain 30 litraa...
Ja mistä löydän ihan sairaan halpaa pö? Siis vielä halvemppaakuin sinipellavasta?

Jotenkin nyt epäilyttää tämä projekti vähän. Tuollainen määeä pö maksaisi 400-500€ ja sitten myrkyt päälle. Puhutaan kuitenkin vaan muutamasta irto-osasta...

Tuli juuri mieleen että suurimmar osat pinta-aloiltaan ovat kattopalat, kajuutan ovi ja istuinryhmän penkinistuinosat. Nämä ovat kaikki matalia osia, eli eivät kaipaa korkeaa pö pintaa. Sitten taas ne korkeimmar osat kuten moottoritilan kansi ja kattoluukku, ovat pinta-aloiltaan paljon pienemmät jollonka altaan pinta-alaa voi pienentää jolloin pö pinta vastaavasti nousee.

Ajatuseni on siis käyttää tuo suksiboksi kyllästämiseen. Laitan sen sisäpuolelle muutamia kerroksia rakennusmuovia ja baikka pressukin ja sitten kaataa pö sihen. Sitten laittamalla puupattingin muovien alle pystyisin säätämään pö alueen pinta-alaa sekä pö pintakorkeuden.

Mutta joo, tarvitsen joka tapauksessa aika läjän pö lissää... Ja halvall kanss...

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja late53 » 20.04.2016 10:53

Moro. Ei sitä taida mistään halvemmalla saada kuin sinipellavasta. Itse olen hiukan tykästynyt vedenkestävään puuöljyyn, jota myy esim motonet, ainakin meilläpäin Lappeenrannassa. Imeytyy tosi paljon nopeammin kuin pellavaöljy ja ei jätä pintaa tahmeaksi missään vaiheessa. Sitä kannattaakin sivellä aina kun edellinen kerros näyttää imeytyneen, eli noin 5 min välein kuivaan puuhun. Itse olen käyttänyt sitä imeytyvyyden takia pieniin kohteisiin pellavaöljyn sijaan. Sillä minä lutraisin valomastot ynnä muut pikku hilppeet. Veneen runkoon käytin kyllä pellavaöljyä.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 20.04.2016 13:26

nyt sun täytyykin muuttaa suunnitelmaa ja laittaa suksiboksi letukan katolle tai emännän kukkapenkiks ja kehittää joku suihkukaappi jossa suihku tai sadetin roiskiin sitä pellavaöljyä ympäriinsä ja valuu siitä sitte takaisin johki kaukaloon ja taas palaa kiertoon =)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 20.04.2016 15:47

Aijaa, no voi hitsi...
Entä jos vuokrais ton Esson baarin autopesulinjan viikoksi ja laittais pesemään kappaleita pö:llä. Ehkä sellainen harjapesu eikä painepesu. Muuten ehkä puu kärsis siitä.... Hei mutta sittenhän vois heittää koko vene sinne autopesuun samalla... Vähän olis kyllästäminen helppoa :-)
Ja veneen sisälle vaikka tollane nurmikon sadetin ruiskimaan pö:tä :-)

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 21.04.2016 0:30

Moi!
Enpä tiedä haittaako, vaikkei ne osat ihan umpsukkelossa oliskaan. Kunhan ne lilluu öljyssä, välillä vähän kääntelee ja roiskii päällekkin, niin uskoisin että ne siinä kyllä kyllästyy. Todennäköisesti jopa sillä kolmellakymmenellä litralla.

Vaikka olishan se autopesula hieno :-)

Eeppo

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21.04.2016 11:27

Voi hitsi soikoon!
Tämä valomasto on niin kutkuttavan mysteerinen kapistus kun ei ikinä tiedä mitä sen kanssa tapahtuu...

Halusin irroittaa kaikki mastonosat joita ei kannata laittaa kyllästyskylpyyn, joten halusin valaisimet ja johdot irti.
Löysin ruuvit joilla ankkurivalo(jos olen ymmärtänyt oikein, eli ylin valo)on kiinnitetty maston kärkeen ja irroitin ne. Ei siinä muuten mittän ongelmaa, mutta kun se valaisin ei irronnut mastosta siitä huolimatta että ruuvit ja johdot olivat irti, autoin vähän pihdeillä. Ja ei siinäkään luulis olevan mitään mullistavaa. Mutta kun pihdeillä vähän väänsin ja nykäsin noita johtoja, johti se siihen että valaisimen osa johon polttimon alaosa ottaa kiinni, sinkoutui jonnekin kauas pois. Kuulin vaan pihahduksen korvissani ja pienen kolahduksen joka kuulosti siltä että se osa osui hallin aivan toiseen päähän, kymmenisen metrin päähän naapuriveneilijän tavaraviidakon keskelle. Osan löytäminen on aivan mahdotonta!

Eli tässä vaiheessa olin irroittanut maston sivutuet ja jalusta. Olin nyt myös irroittanut ylimmän ja alemman valaisimen. Ja koska en saa valaisinta enää toimimaan ilman sitä poislentänyttä pohjaa, joudun uusimaan yhden valaisimen.
Seuraavaksi totesin että masto, joka on pystysuunnassa kolmessa osassa, on nämä pystysaumat auenneet, vai onko ne edes olleet liimattuja?

Koska haluan vetää uudet sähköt mastoon kun se on kyllästetty, totesin että on paras irroittaa myös alemman valaisimen puinen "takaseinämä" johon valaisin on kiinnitetty sekä puinen levy minkä päällä valaisin seisoopi. Kun takaseinä oli orti ja otin sen pois, tippui muutamia puupaloja syliini jotka tulivat maston sisäseinämästä. Kuvista ehkä näkee mistä puuttuu vähän puutavaraa... Totesin että varsinkin se takaseinä on aika pahan näköinen! En oikein tiedä mitä tehdä sille, vai pärjäänö sillä myös jatkossa?

Kun nämä palat olivat irti, rupesivat saumat irvistämään vielä enemmän ja ajattelin että ehkä on parasta ottaa maston kolme pystypalaa kokonaan irti toisistaan ja ikäänkuin aloittaa palapeli alusta liimaamalla ne yhteen jne. Mutta, sitten huomasin että maston kärjessä on sellainen puinen pyörylä, tai donitsi, joka on kiinnitetty jollain tavalla maston kärkeen ja johon ylin valaisin oli ruuvyattu ylhäältäpäin kiinni. Rupesin ronkkimaan sitä donitsia ylhäältäpäin ajatellen että se luultavasti on ylhäältäpäin ruuvattu kiinni maston kärkeen. Mutta kun jatkoin varovaista ronkkimista huomasin että ei taida ruuvia olla, vaan että se voisi olla liimattu kiinni mastoon. No voi jitsi, silloinhan se on se donitsin liimaus joka estää että saan maston palasiksi ja laitettua kuntoon. Mietin että jos löisin donitsia alhaaltapäin, ikään kuin mastoa pitkin ja kolauttaisin donitsia, että lähtiskö sillä irti. Mutta mun tuuria koko roska menee palasiksi...

Tässä on myös sellainen juttu, ertä nämä maston kolme pystypalaa ovat myös jonkun korjauksen tarpeessa, luulisin. Keskiosa onnpaksumpi, ja siinä on kolo sähköjohdoille. Mutta molemmat sivupalat ovat minun silmissäni aika pahasti haljenneet kriittisissä paikoissa ja siksi olisi tosi tärkeetä että ne saisi liimattua kunnolla ja niin että paksumpi keskipala tukisi nämä paikat.

Tämä on niin tyypillistä mun touhuja, piti vaan ottaa lakat pois ja uudet lakat tilalle. Sitten tuli kyllästys suunnitelmiin. Sen jälkeen sähköjohtojen uusinta ja sitten .......


Tässä siis ollaan.... Mastoon on nyt käytetty varmaan 25h, eihän tässä ole mitään järkeä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21.04.2016 11:30

Ja tässä....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21.04.2016 11:34

Ja lisää... Toisessa kuvassa näkyy irronneet mastopalat joista mainitsin aiemmassa viestissä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin