Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 22.02.2016 23:07

Moi,
Ajattelin vain kysellä mielipiteitä kummasta pidetään enemmän. Valkoinen väri antaa varmaan enemmän valoisuutta, mutta näyttääkö se ikävältä? Pelkään että niin olisi asia...onko kellään kuvia jommastamkummasta?
Oma katto ei ole vielä paikoillaan, vain hallin katto näkyy, joten vähän vaikea kuvitella millaiseksi se tulisi valmiina... 8-|
Entä kattokaaret?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.02.2016 23:18

Moro

Mitäs materiaalia kaaret on?

Mulla on kaaret mahonkia ja kattovaneri maalattu silkinhimmeällä maalarin valkosella (ruskean suuntaa sotkettu, ei harmaan)
Mielestäni tuo nättiä rytmiä ja on tosiaan valoisampi.

Makuasia sano Musti kun *** nuoli.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja katiska » 24.02.2016 0:17

Virität valkoisen lakanan katoksi niin pääset makustelemaan ;-)
Jos kaaret on mahonkia niin valkoinen katto korostaa niitä mukavasti.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 24.02.2016 1:32

Puuvenekorjaamo.net sivustolta projektikuvissa
KURSK täysvalkoinen katto

NIKOLAI lakattu katto

PELLINKILÄINEN erittäin hieno kuva valkoisesta katosta, missä kattokaaret lakattuna.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Huovari » 24.02.2016 14:27

Meidän veneessä rimakatto on lakattu, mahdollisesti uutena 50 vuotta sitten. Alkaisi vähitellen vaatia pientä huoltoa. Joskus olen miettinyt, että maalaisi valkoiseksi niin olisi vähän valoisampaa, mutta kun veneessä ei ole maalia puuosissa kuin vesilinjan alapuolella niin olisikohan se lakkaus jatkossakin oikea valinta. Vaihtoehtoisesti olen miettinyt jotain akustiikkalevyä, jotta koneen äänet ei kaikuisi niin paljon. Taidetaan kuitenkin pitää alkuperäisessä asussaan.
Katto.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.02.2016 18:15

Mulla taas tumma petsattu katto, joka yhteen kertaan vedetty ohuella lakalla. Hyvin on toiminut. Haaveilin eri sävyisistä kaarista ja katosta, mutta maalaaminen olisi ollut liian haastavaa katon ollessa paikoillaan.

Etukajuutassa osin valkoinen katto antaa tilan tunnetta mukavasti. Maalina oli Uulan pellavaöjy maali, lievästi taitettu valkoinen. Sama maali jolla veneen ulko kangaskatot on käsitelty. Ja on sitten hämmästyttävän hidas kuivumaan!!

Kuva
Viimeksi muokannut vehkasalo, 24.02.2016 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 24.02.2016 18:21

Ja mä oon ihan saamarin kateellinen, kun mulla ei oo ees katoa:D kenties ensikeväksi...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 05.04.2016 13:46

Kiitos vastauksistanne!
En ole kuitenkaan vieläkään pystynyt päättämään mikä olisi fiksumpi vaihtoehto.
Tässä muutama kuva miltä vanha katto näytti juuri ennen kuin revin sen irti. Oli täysin laho monesta paikkaa... Uusi katto odottaa istuttamista mutta ajattelin lakata tai maalata sitä ennen tätä ja myös kattokaaret...
Myös uudesta katosta kuva :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja late53 » 06.04.2016 22:00

Minä maalaisin katon valkoiseksi ja lakkaisin kaaret. Tulee siistin näköiseksi ja kuten sanottu, tila valaistuu ja avartuu sekä mukava kontrasti tulee lakatuista kaarista. Omassa veneessäni on valkoinen lasikuitukatto, joka hilseilee vanhaa maalia. Olen ajatellut ottaa katon irti ja päällystää sen jollain siihen sopivalla materiaalilla. Mielessäni jotain valkoisen tekonahan tapaista. Veneessäni on mahonkiset kaaret, jotka ovat luonnollisesti lakatut. Tätä tekstiä kirjoittaessani rupesin miettimään, että onpa ollut aikaansa edellä, kun on laitettu lasikuitukatto 60-luvulla veistettyyn veneeseen.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 06.04.2016 22:05

Eikös sinulla ollut Kråkö Kabin? Jotenkin uskon että se lasikuitu on asennettu jälkeenpäin. Mun Kråkö HT on ainakin tehty eri tavalla enkä ole nähnyt muita Kråkö veneitä lasikuitu katoilla.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 06.04.2016 22:39

Qubik kirjoitti:Puuvenekorjaamo.net sivustolta projektikuvissa
KURSK täysvalkoinen katto

NIKOLAI lakattu katto

PELLINKILÄINEN erittäin hieno kuva valkoisesta katosta, missä kattokaaret lakattuna.

Moi, yritin mennä noille sivuille mutta tulee joku viesti ettei toimi tai jotain vastaavaa...

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.04.2016 7:47

Koitan illalla laittaa uudestaan microsoft kiduttusohjelmalliselta konelta.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 07.04.2016 8:48

Sivut toimii ainakin minulle ja niitä on tullut katottua aika monta kertaa jo :))

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvat siis Puuvenekorjaamo J.Kareinen projektisivuilta

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 07.04.2016 14:57

Wau! Nyt minullakin toimii!
Tuli mieleen noita projekteja katsellessani että olisi todella hyödyllistä alkavalle puuveneilijälle tai sellaiselle joka harkitsee puuveneen ostoa tai remontointia tai entisöintiä, niin tietää suurin piirtein mitä noi projektit on tullut maksamaan asiakkaille. Tiedän että se varmaan on mahdoton ajatus, mutta minulla ei esim vieläkään ole harmainta aavistusta mitä mun projekti tulee maksamaan kun se vihdoin on vesillä. Tiedän vaan että kaikki rahat menivät jo...

Tiedän että kaikki veneet, kaikki tekijät ja kaikki remonttitarpeet ovat yksilöllisiä, mutta olisko kuitenkin mahdollista luoda jonkunlainen taulukko tai laskuri tai jotain missä vois saada edes jonkunlainen idea missä mennään.

Esim sellaisen että jos kyllästää veneen ja kaikki menee hyvin niin puhutaan x-xx €/m, jos taas tulee paljon takapakkeja hinta voi olla jopa xxx. Ja riippuen tietenkin miten paljon se syö tavaraa ja mitä tavaraa se syö...
ja jos kansi rempataan niin eri materiaalit ja menetelmät ym otettu huomioon puhutaan.....
Jos koko höskä lakataan 8 kertaan niin puhutaan x-xx€/m2.
Kaarien vaihto/korjaus, ja kaikki muu mikä voi veneessä olla korjauksen tarpeessa...eli kaikki :)
Ei tarttis olla mitenkään kauhian tarkka hinta vaan sinnepäin....
Tiedän että kaikki on yksilöllistä, mutta jos sais edes tonnilleen tietää mitä jokin tietty veneremppa on maksanut niin olisi todella hyödyllistä. Eikä se tietenkään sido ketään tekemään jotain muuta samaan hintaan.... Niin, siis ei sido ketään tai mmitään mihinkään... Tai jotain...
Luultavasti löytyy miljoonaa syytä miksi tämä on huono idea, mutta tulipahan kuitenkin mieleeni tällainen, olisi minua auttanut paljon. Luultavasti en olisi puuveneilijä jos tällainen olisi olemassa :-)

No joo, ehkä mun aivot on hiukan tukossa kaikesta hiomapölystä.... :-)

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 07.04.2016 15:23

Kun veneen kunnostuksen hinnasta tehtynä ammattimiehen työnä kysyt, kartalle pääset kun kerrot tarvittavan tuntimäärän tuntihinnalla.

Lopputuloksena on sitten luku, joka kertoo sen, että suhteessa veneestä maksamaasi hintaan kohtalaisenkin kokoinen kunnostus tulee maksamaan moninkertaisesti veneen arvon, tai sen, mitä kukaan veneestäsi on mahdollisesti joskus sen myydessäsi valmis maksamaan. Materiaalikulut jäävät myös melkein kaikessa muussa paitsi tiikkikannen uusimisessa murto-osaan koko urakan hinnasta.

Kannattaako ammattimiehellä kunnostus sitten? Sen päättää jokainen kohdallaan... Mielestäni osaamattoman huonosti tekemä työ ei ainakaan kannata. Ja puuveneilylle tulee kyllä hintaa, kun laskee käyttötunnit suhteessa kuluihin. Tämän muistaen nauttii kyllä jokaisesta minuutista jonka katselee auringonpaisteessa kiiltelevää lakkapintaa ja valkeaa peräaaltoa niinä muutamana tunteina, minkä vuodessa pääsee niistä nauttimaan.

Vastaa Viestiin