Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.04.2016 12:41

Moro

Mä otin vanhat hihnat mukaan ja Etrassa pojat löysi vastaavat edulliset tilalle.
Mut mun mielestä noi varaosa hihnat kuluu nopeammin. Autovaraosaliikkeissä on kans kaikemmoisia.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.04.2016 23:35

Olen miettinyt paljon tätä moottorin linjassaoleminen, enkä oikein ymmärrä miten olisi mahdollista että moottori on ollut 20-30 vuotta käytössä ja moottori vinksusti. Varsinkin kun entinen omistaja oli veistäjä itse. Mistä näette kuvissani että se ei ole linjassa? Potkuriakselin laippa ei ole kiinni koska se piti irroittaa kun yksi kaarista vaihdettiin, mutta muuten en ymmärrä...(mikä sinänsä ei ole mitään uutta=)

Kävin sitten tänään hankkimassa orkkisosia. pienempi remmi oli mahdoton löytää muualta mutta isomman remmin tilalle minulle myytiin Gatesin 6212MC (AVX10x800La)

Samalla käynnillä juttelin myyjän kanssa ja sain hänet tulemaan autooni katsomaan moottoria. Hän totesi että aika pahalta näyttää kun sinkkikoloista kun katsoo näkyy valtavasti roskaa/ruostetta/töhnää tai jotain vastaavaa. Meinasi että tarttis avata koko moottori että sais puhtaaksi =( Ja sitten hän katsoi noita mun tassuja.... Voi vihtori soikoon kun mikään ei voi olla helppoa ja suoraviivaista! Niin, ja edullista!!!

Näyttäisi siltä että moottori on haluttu saada asennuksessa mahdollisimman alas pedissä. Tässä voi olla yksi syy tassujen vinoon asentoon. Eli jos otetaan pala kerralla:
1) moottorin taaimmaiset korvat on asennettu väärin päin, oikea vasemmalla ja vasen oikealla, niin että tassujen suhteellinen etäisyys moottoriin on pienempi kuin asennusohjeessa. ??
2) tämä johtaa siihen että moottori ei mahdu tassujen väliin
3) tästä syystä tassuja on leikelty ja laitettu vähän vinoon, niin että moottorin takapää mahtuu tassujen väliin
4) minä saan hermoromahduksen!!!

Eli tassujen vaihto ei käy ilman että uusia leikellään, tai sitten pitää tehdä jotain vielä pahempaa...
Teen tosta vielä suihkulähteen :-(
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.04.2016 0:32

Moro

Taitaa olla niin että noi koneen takimmaiset asennusraudat on käännetty ylösalaisin että on saatu kone tarpeeksi alas peräpään kapeeseen pilssiin väsätylle konepedille. Pakko kait se on samalla tavalla asentaa takaisin, jollei halua tuoda konetta reilusti eteenpäin, niin että saa kulmat käännettyä toisin päin, mutta se tuokin sitten paljon muita muutoksia tullessaan; uusi pidempi akseli (paksumpi) yms.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 04.04.2016 13:21

Moi,
Olin ajatellut että vien moottorin huollettavaksi erääseen autokorjaamoon missä ovat jenkkiautojen asiantuntijoita ( vaikka korjaavat kyllä mitä tahansa autoja) ja jossa mm chevyn 6,2 dieselvanini ja muutkin perheemme autot huolletaan. Siellä tunnen tyypit...
Mutta nyt tuli yhtäkkiä kauhia epäröinti. He korjaavat automoottoreita eikä raakavesimoottoreita. Onko tämä väärä paikka säästää? Onko parempi viedä paikkaan jossa ainakin kerran kuussa tai jotai sellaista tulee venemoottori vastaan?
Vai onko moottori moottori oli jäähdytys mikä tahansa?
Iiik! Moottori autossa ja pitäis jonnekkin viedä ja haluan säästää rahaaa!!!! Yanmarin merkkihuolto on niin pal kauhian kallis... Ja sitten on noita jotka korjaavat pääosin perämoottoreita ja jokunen sisämoottoreikin välillä...

Ymmärtääkö autokorjaaja mitä pitäisi tehdä niiden kolojen kanssa jossa sinkit ovat jotta kaikki töhnät ja ruosteet ym sais pois?
Nyt kun koekäynnistetään huollossa, pitäisikö käyttää jäähdytysnestettä veden sijaan? Osaako tavallinen korjaaja tällaiset asiat?

Tuli päätöksentekokammo 8o

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja katiska » 04.04.2016 14:33

Kysehän on kuitenkin 4-tahtisesta mäntämoottorista joten sinne vaan.
Tietysti on korjaamoja jotka tekevät mitä tekevät sen kummemmin työstettävän koneen speksejä tutkimatta.

Ei tarvitse käyttää glykoleja koekäytössä, tosin mielummin huuhtelisin lohkon vesikanavat ennen käynnistelyä.
^^^ EDIT: vesi siis riittää (ei kuivana sentään).

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 04.04.2016 19:14

Päätin kuitenkin viedä alan ammattilaiselle ja olen iloinen että päädyin siihen. Kaveri oli hyvin mukava ja osaavan tuntuinen ja luottamusta syntyi heti. Hän mm huoltaa kaikki valtion pikkubotskit ja paljon Yamarinmoottoreita ym, joten osaamista varmaan on :)
Päätimme että hän koekäynnistää sen kun ehtii ja silloin tietää paremmin mitä kone tarvitsee. Ainoa ongelma tässä oli mielestäni se että hän saisi koneen valmiiksi vasta kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Mutta kun sitten aloin miettiä asiaa lähemmin, tulin siihen tulokseen että minun tuurillani ja taidoillani ei itse venekään ole vielä siihen mennessä valmis, vaikka kuinka haluaisin sen veteen jo toukokuun keskivaiheilla....
Eli ei kai se koneaikataulu aiheuttane mitään ongelmia....

Huokaus, mahtaako tää höskä päästä vesille lainkaan tänä kesänä....

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja Qubik » 04.04.2016 21:41

Jos on ihan pakko päastä ja itse ei pystyy, niin järjestää talkoot. Homma ruuat ja työkalut. Pikkase mainostamista ja töiden suunnitelua ja avot. Küllä minäkin tulisin, jos suinkaan aikataulut ja etäisyydet kohtaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja matti » 12.04.2016 18:52

Seesell kirjoitti:Olen miettinyt paljon tätä moottorin linjassaoleminen, enkä oikein ymmärrä miten olisi mahdollista että moottori on ollut 20-30 vuotta käytössä ja moottori vinksusti. Varsinkin kun entinen omistaja oli veistäjä itse. Mistä näette kuvissani että se ei ole linjassa? Potkuriakselin laippa ei ole kiinni koska se piti irroittaa kun yksi kaarista vaihdettiin, mutta muuten en ymmärrä...(mikä sinänsä ei ole mitään uutta=)
:-(
Miksi sotket asioita????
Eihän kukaan ole väittänyt, että moottori ei olisi linjassa!
Peti ei ole linjassa, nämä ovat kaksi eri asiaa. 8o
Koska peti on erisuuntainen kun pitäisi, niin kumityynyt ovat olleet väännyksissä jonka takia vulkanoinnit pettäneet, kuten aiemmin kirjoitin.

Yksi mahdollinen mahdollisuus olisi tehdä uusi peti kulmaraudasta (60-80mm)(tavallista patarautaa, hyvin maalattuna) jolloin sen korkeus olisi esim 6mm, eli n.40 mm matalampi kuin nykyinen noin 2x4 tehty. Se antaisi ehkä riittävästi asennuskorkeutta jotta ne uudet kumityynyt saisi oikeaan asentoon. Raudat kiinni samoihin tasopintoihin jossa nykyisetkin, tarpeen mukaan leveämmälle, päälle kovapuusta kiilat jotta kumityynyjen pohjat oikeassa asennossa.

Veistäjät tekevät veneisiin(sä) omia ratkaisuja. 8} -jos on kiire, ei viitsi, käsi on kipeä tms

HTvene2013
Viestit: 42
Liittynyt: 09.03.2016 16:30

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja HTvene2013 » 19.04.2016 21:02

Heippa. Noi kinnikkeet voisivat olla vinossa asennossa senkin takia kun ja jod noi kaikki pultit kiinnitetään samalle linjalle niin toi 2x4 halkeaa. Nyt kun pultit on vähän siksakkia niin halkeaminen on epätodennäköistä.

hvluoto
Viestit: 1
Liittynyt: 02.01.2019 23:59

Re: Yanmar 2GM20 huolto Turussa

Viesti Kirjoittaja hvluoto » 03.01.2019 0:01

Menee ehkä vähän off-topic mutta yleisenä neuvona 1gm10 tai minkä tahansa Yanmarin koneen korjaukseen on että mitään ei ainakaan kannata ostaa Piilinen Ky:stä eli Taivassalon venekorjaamolta vaikka varaosia tuntuu hyllyssä olevan. Kaveri myy rikkinäisiä osia ja ei kanna vastuutaan. Omalla kohdalla sain rikkinäisen kannen ja 500 katosi samoin kun Herra Piilinen itse.

Vastaa Viestiin