Mitä teippiä urien pohjiin ja mistä sitä saa?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Seesell

Mitä teippiä urien pohjiin ja mistä sitä saa?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27 Joulu 2015 23:42

Moi,
Moni on suositeöllut kannen saumausta niin että laittaa teippiä urien pohjiin ennen saumausmassat. Millaista teippiä kannattaa käyttää ja löytyykö valmista teippiä oikeaalla leveydellä? Ja oliko se niin että primerointi ennnen teippejä?

Qubik
Viesti:

Re: Mitä teippiä urien pohjiin ja mistä sitä saa?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29 Joulu 2015 02:17

Kuulemma C kasetti nauha menee sinne nätisti.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

stuuvari

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 29 Joulu 2015 12:28

Miksi teippiä pohjiin?

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Joulu 2015 12:49

Moro

Ohjeet löytyvät tuolta:
http://fin.sika.com/fi/solutions_produc ... 6sa02.html

Idea on, että massa tarttuu kansiriman reunoihin, eikä uran pohjaan, jolloin kosteus- ja lämpöelämisen aiheuttama saumamassan jousto-ominaisuudet on optimaaliset.

Meillä laittettiin suorareunaisiin uriin (siis rako auki kansivaneriin asti) Tällaista O-mallista peltikattosaumatiivistettä, joka on harmaata 5 mm halkaisijaltaan olevaa solumuovia. Se täytti uran pohjan ja pitää massan irti pohjasta.
Ongelma, joka on tuon O-tiivisteen kanssa tullut myöhemmin esiin on se, että tiiviste on joissain paikoin jäänyt liian korkealle ja massasauma sen päällä on kantta hiottaessa mennyt puhki. Olen tällaiset kohdat korjannut heti poistamalla massan ja tiivisteen ja saumannut uudelleen painaen Sikan surutta pohjaan asti.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 29 Joulu 2015 13:22

Olen käynyt kaikki Turunseudun venetarvikeliikkeet, motonet, biltema tarjoustalo, honkong, rtv ja atv läpi eikä missään löydy :( kapein oli 9mm ja se on turhan leveä 3-4mm uraan....

Aika paljon juoksemista maalariteipin perään...

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Joulu 2015 15:28

Kysys itseltään sialta.
http://fin.sika.com/fi/system/contact.html
Sivun alareunassa teknisen neuvonnan puh.nro.

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

joninen

Viesti Kirjoittaja joninen » 29 Joulu 2015 21:57

Minulla olisi tällaista 5mm maalarinteippiä.
https://www.facebook.com/49599337374455 ... =3&theater

Jos kiinnostaa, niin yv

Warjo

Viesti Kirjoittaja Warjo » 30 Joulu 2015 05:39

Seesell kirjoitti:Olen käynyt kaikki Turunseudun venetarvikeliikkeet, motonet, biltema tarjoustalo, honkong, rtv ja atv läpi eikä missään löydy :( kapein oli 9mm ja se on turhan leveä 3-4mm uraan....

Aika paljon juoksemista maalariteipin perään...
Älä kysele maalarinteippiä, vaan rajausteippiä. Sitä löytyy paljon kapeampana, kuin maalarinteippiä.

Esim.3mm leveää http://www.automaalikauppa.fi/3M-417-Fi ... pi-sininen
Raudassa ei ole raha hukassa...

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 31 Joulu 2015 02:47

Tuo voisi olla ihan hyvä, mutta miten se toimii yhdessä sikan kamssa? Tuohan on pvc teippi. Ettei se vain lähde jollai tavalla reagoimaan ja syömään sauma sisältäpäin sitten kun on lakat ja kaikki jo päällä? Talonrakentamisessakin on vaikka kuinka paljon hyviä rakennusmateriaaleja kunhan ne käyttää oikeaan paikkaan niin että ympäröivätkin materiaalit myötäelävät hyvin.... :) kunhan ihmettelen... Ihan selvästi minun pitäisi olla jo unten mailla :-)

venealeksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 31 Joulu 2015 08:50

Teipin on tarkotus pitää sauman pohja liikkuvana.
Sen voi korvata vaikka pellavalangalla jos teippiä ei löydy.
V-urissa lanka jopa riveää uraa.

Aleksi

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01 Tammi 2016 01:33

Ok. Minä vaan mietin sitä pvc teippiä materiaalina kun myös tuossa sikassa on ties mitä kemikaleja ja että ne ei keskenään jotenkin kummallisesti lähde reagoimaan keskenään. Tulee vaan mieleen vanhempieni kumihanskat jotka sulasivat uudessa siivouskaapissamme joskus 80-luvulla kun lastulevykaapissa oli formaldehydiä.... 8o

Nolottaa vähän kysyä, mutta mitä se "riveää" tarkoittaa? :P

Warjo

Viesti Kirjoittaja Warjo » 01 Tammi 2016 06:20

Riveäminen on lautasaumojen tiivistämistä.
http://sydaby.eget.net/fi/bygg.htm
Raudassa ei ole raha hukassa...

venealeksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 01 Tammi 2016 09:38

Jaahas että sen verran noviisi.

Korostetaan tähän vielä sitten tuon primerin tarpeellisuutta.
Eli kansisaumaurien reunat kannattaa ennen massausta primeroida huolella massavalmistajan primerilla.

Toinen tärkeä on massan kuivumisaika. Jos leikkaat ja hiot saumamassaa liian aikaisin sen kiinnittyminen reunaan saattaa pettää jo työtä tehdessä. Paras antaa massan olla ja kuivua kunnolla.

Aleksi

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 03 Tammi 2016 14:42

Joo, aika noviisi, olen vain soutanut puuvenettä ja hurjastellut alumiiniveneellä ja nyt yritän kokata tästä sopasta syötävää... Myönnän jo nyt että haukkaamani pala on kokemukselleni aivan liian suuri, mutta kukaan ei osta projektia ja pitää saada pois vene hallista kevääksi.... eli pakkoipullaa. Niin ja tämän lisäksi se käy vähän kunnian päälle myöntää tappio perheelle ja tuttaville... Näin netissä kaikkien kuullen se käy paremmin =)

Olen edennyt taas vähän. Kävin ostamassa eripaksuisia naruja, teippejä ja pari pulloa cokista. Koska en ole tilannut mistään sopivaa teippiä ajanpuutteen takia aloitin testiuraa tekemään. Eli leveää teippiä menin mattoveitsen avulla silppoamaan ja sain suht oikeaa leveyttä lyhyinä paloina. Harvemmin minun suustani kirosanoja singahtaa, mutta tämä oli yksi niistä kerroista. Voi Prkle!! Siis se joka ei menetä hermojaan teippiä uraan asentaessa, se on rauhanpalkinnon ansainnut =)

Istuin 40 minuuttia eri työkaluin ja yritin saada tavaraa uran pohjalle niin ettei uran reunoille nousisi. Se on täysin mahdotonta! Harmittaa sillä haluaisin saada veneestä "täydellisen" ja kuunnella kaikkia asiantuntijoita ja valmistajia. Mutta tämä oli liikaa! Ajattelen että vene on nyt 30 v vanha ja saumojen pohjille ei alunperin oltu laitettu mitään. Nämä saumat olivat aika hyvässä kunnossa kun vene tuli minulle keväällä, paitsi niissä paikoissa jossa lakka oli antanut periksi, luultavasti laivakissan vuotavan rakon takia... syövyttää kaiken. Mutta jos se on kestänyt hyvin niissä paikoissa missä lakka oli vielä kiinni, niin toivon että se minun käsittelyni jälkeen kestäisi saman verran kuten alkuperäisenäkin, ilman teippiä.

Löysin kaikenlaisia naruja joita kokeilin teipin sijaan. Löysin laatoittajan saumanarua 3mm, palmikoitua eteeniköyttä 2mm sekä 3mm.

Saumojen leveys on periaatteessa 4mm mutta paikka paikoin 3mm. Syvyys on enimmäkseen 4mm mutta tässäkin muutamassa kohdassa vaihtelee.

Tässä muutama hassu kuva naruista ym urassa. Ensimmäisessä tuo urhea yritykseni teipin kanssa. Toisessa kuvassa on punainen palmikoitu eteeniköysi 3mm. Kolmannessa kuvassa sekä 2mm että 3mm eteeniköysi.
Tuo pienin punainen 3mm narua ei täytä uran pohjaa ja on varmaan liian ohut. Mitä olette mieltä?

Naru on niiin helppo saada uriin, mutta ovatko ne liian paksut niin että uran syvyys jää liian pieneksi?

Tällaista ihmettelyä tällä kertaa =)

Onko kellään parempia keinoja/ajatuksia/kokemuksia/ehdotuksia? Vai haluaako joku tulla todistamaan miten helposti ne teipit sais sinne uriin kun hommansa osaa 8|
Ilmainen työvoima on aina tervetullut, varsinkin osaava sellainen :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

venealeksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 04 Tammi 2016 07:11

Ei sen narun koko uranleveyttä tarvi olla.
Pehmeämpi naru painuisi hiukan kasaan kun pursotat massan. -> matalampi.

4mm urasyvyys - 2mm kova naru on hiukan huono yhdistelmä. Sauman vahvuudeksi jää vain 2mm.
Ja kun hiot kannen saumauksen jälkeen ei edes sitä.

Aleksi

Vastaa Viestiin