Bilteman tavarat...

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 23.11.2015 1:10

Moi,
Olen suunnittelemassa fiskariin uudet sähköt.. Olen kuullut jonkun verran kritiikkiä bilteman kytkimistä ja muista sähkölaitteista. Ovatko ne tosiaan niin paljon huonommat kuin esim blue sean vastaavat? Noita kiskoja ja sulakerasioitakin löytyy sekä johdot, kytkimpaneelit ym. Kannattaako kokeilla vai onko turhaa vaivaa ja rahanhukkausta ? Onko kellään ajatuksia tai kokemuksia asiasta?

Entä bilteman mittarit? Sieltä saa voltti, amperi, tunti, diesel, kierrosluk....
Entä päävirtakytkin ja pääsulake?

Jos bilteman tavarat ovat huono idea, niin onko teillä,suositella tai ehdottaa joitakin muita merkkejä/malleja? Mielellään ei liian hintavia...
Löysin muuten uhden amperi mittarin mutta sitä löytyi kahta versiota. Yksi oli 50A ja toinen 100A. Mitä ero käytännössä tarkpittaa ja mikä olisi minulle oikea malli?

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja kaller » 29.11.2015 21:03

Blue Sea Systemsiltä löytyy omasta mielestä näppärää tavaraa, itsellä on niiltä tullut mm sulakerasia, pääkytkin, sekä akkurele. Ne ei ole halvimpia, mutta ovat laadukkaita.Sulakerasia on lattasulakkeilla ja jotenkin itse tykkään siitä enkä halunnut automaattisulakkeita jotka hajotessaan on vaikea reissussa korjata. Kytkimiksi valitsin Stecan keinukytkimet:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/435017/K ... -keltainen

Noissa on suoraan ledi mistä näkee että onko jokin päällä vai ei, ja vaativat vain pyöreän olikohan 8mm reiän kytkinpaneliin. Näistä oli helppo rakennella kytkinpaneli sen johdosta.

Johtimiksi meinasin näitä:
http://www.clasohlson.com/fi/AJ,/Pr490042010

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 29.11.2015 22:17

Oikeita perusteluja miksi Bilteman tarvikkeet ovat huonompia, ei vain että kun ovat Biltemasta.
Miksi BlueSea on parempi. Motonet on vastaava halpiskauppa kuin Biltema ja Blueta myydään siellä. Voi toki olla parempi.
Mutta miksi?

Itse ajattelin ostaa Biltemasta tämän plus ohjauskaapelit:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Muut/O ... 000033042/
Millaisia ovat, jos tässä sähkölaitteiden sivussa kyselen ja miksi esim. Morse tms. muualta ostettu olis parempi?

Onko Motonetin nuo katkaisijat parempia ja miksi ovat?

harri.alen
Viestit: 45
Liittynyt: 01.07.2014 16:08

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja harri.alen » 29.11.2015 23:01

Köyhällä ei ole varaa halpaan. Aikapaljon olen ostanut Biltemasta ja myös ns laatukamaa. n 5 vuotta veneessä/saaristossa kertoo mistä on sitten maksanut. Yleensä kalliimpi on tullut halvemmaksi - vaan ei aina.
Ystävän vene upposi, kun Bilteman pilssipumpun jokin sisuskalu ei kestänytkään merivettä... Kannattaa miettiä, missä osissa kannattaa "säästää" , yleensä säästöä ei sitten tulekaan, kun värkit ja materiaalit ei sitten kestäkään olosuhteita.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 30.11.2015 22:05

Moi.

Mun mielestä biltema on ihan yhtä hyvä hankintapaikka kun honkkari, motonet, puuilo ja jopa tarjoustalokin. Osa tavarasta on hyvää ja hintansa väärttiä, osa taas sekundaa. Esim 2T hallitunkki, se on noissa kaikissa sama malli ja ihan susi. Tiivisteet vuotavat. Erittäin hyvää on ollut esim bilteman lenkkiavaimet ym konetyökalut ja esim fendarit.

Kannattaa käyttää omaa harkintaa, ja seurata niiden vehkeiden kestävyyttä. Viiden vuoden päästä on jo viisaampi. Ja muutenkin on hyvä pelata niin, että yhden osan pettäessä ei mene koko homma pieleen. Oli osa sitten mistä hankittu.. Firman nimi itaessään ei mitään huononna.

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja vanhami » 01.12.2015 1:14

Bilteman sähkökamat on suurimmalta osin täyttä roskaa. Olen useamman kerran ostanut viimeisen parin kymmenen vuoden aikana ja aina ne on täyttä sekundaa. Ne näyttää paketissa hyvin pitkälle samanlaiselta, kuin "oikea laatutuote" mutta näin ei ole.

Blue sea systemin kamat on ihan laatukamaa, vaikka niitä myydäänkin motonetissä. Myydäänhän motonetissa muutakin kamaa. Defaa, Mobilia, Wallaksia jne. Ei nekään roskaa ole siksi, että ne myydään motonetissä. Jos teette ison työn sähköasennuksissa, älkää pilatko niitä Bilteman kurasähkökamalla.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.12.2015 11:24

Moro,

Oon hakenut Biltemasta lähinnä johtoa ja abico-liittimiä. Ne liittimet nyt on sellaisia linttanoita aina, ja ne on kumminkin eristettävä kutisteletkulla ja/tai eristenauhalla.
Onko jostain tuotteesta ollut oikein enemmänkin riesaa? Ei muuten, mutta että tietää varoa :)
Blue Sea näyttää kyllä hyvältä, siellä on sivuilla hienot esimerkkikytkentäkaaviotkin.

Bensatankki ja letkut, mitä Btema myy perämoottoriin on kans sellainen tekele, että morjens..

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja matti » 02.12.2015 8:41

Jos mielikuva on oikea, niin Bilikan abikot eivät puristu kunnolla, ovat niin hepppoista tavaraa, että voi vetäistä irti paljain käsin,
kierroslukumittari, jonka ostin, kesti n.pari kk 8\
eipä paljon vakuuta
Niinkuin edellä sanottu löytyy aivan käyttökelpoisia avaimia yms

Liljon
Viestit: 36
Liittynyt: 29.08.2014 9:54

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja Liljon » 02.12.2015 13:34

Mä yhen veneen sähköt tein kokonaan motonetin/bilteman osilla ja hyvin on tähän asti ainakin pelanneet.

Bilteman ne kromikehyksellä olevat mittarit ovat nettihuhujen mukaan Weman mittareita joten nekään eivät aivan paskoja pitäisi olla.
Motonetin ne läpinäkyvällä muovilla olevat abikot ovat mielestäni parempia ja eivätkä ollenkaan niin kovia.
Motonetin paksummat johdot olivat niin jäykkiä että niitä tuli kiroiltua muutaman kerran.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.12.2015 16:52

Moro

Mitään litistettäviä Abikoja ei veneessä (eikä muutenkaan) kannata käyttää, vaan kunnollisia liittimiä, jotka puristuvat "kynsillä" johtimen ymnpärille ja joissa on myös vedonpoisto kuoren päälle. Päälle laitetaan erillinen kutistemuovi.
Näinikkään:
Liitin.JPG
Liitin 2.JPG
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Liljon
Viestit: 36
Liittynyt: 29.08.2014 9:54

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja Liljon » 02.12.2015 21:42

Joka paikassa niitä myydään mutta mihinkään niitä ei saa käyttää..

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.12.2015 22:34

Juujuu, ei sokeripalaa eikä apikoa, sitten pitää vaan kieputtaa kuparit umpisolmuun :))

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.12.2015 23:26

Moro

No ne puristettavat valmiiksi "suojatut" abikoliittimet on omiaan amis-Jonnejen autohifeihin.
Mut veneeseen kannatta käyttää paremmin korrosiota ja tärinää kestäviä liittimiä. Ei sokeripalakaan ihan huono ole, jos löytää jostain ruostumattomia ja käyttää johtimissa johdonsuojaholkkeja. Valitettavasti kaikissa sokeripaloissa, joita olen löytänyt on galvanoidut 2,5 mm ruuvit vaikka runko olisikin messinkiä. Löysin kyllä ruuvikaupasta 2,5 mm rst ruuveja niin tein pari ruostumatonta sokeripalaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja CC » 03.12.2015 1:37

Kannattaa sitten muistaa, että nuo kutistemuovit liittimen päällä eivät tee siitä liitoksesta veden- eikä edes kosteudenpitävää. Ainoastaan piilottavat tehokkaasti tapahtuneen vahingon, ja saavat sinne oikein hyvän syöpymistä nopeuttavan mikroilmaston. Jos siis kastuvat joskus. Mekaanisena tukena kutisteita voi käyttää, mutta tämmöisessä "kiinteässä"asennuksessa hyöty siinäkin on kyseenalainen. Oikein käytettynä perus "abiko" laadukkaana on ihan yhtä hyvä liitin, kuin muutkin. Se vaan pitää puristaa tasan oikeasta suunnasta ja oikealla tavalla yhden kerran, useampi puristelu rikkoo sen. Ja veneessä rasvaa johdon päähän ja liittimen sisään, niin ei tartte enää siihen koskea.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

harri.alen
Viestit: 45
Liittynyt: 01.07.2014 16:08

Re: Bilteman tavarat...

Viesti Kirjoittaja harri.alen » 03.12.2015 23:06

Juotokset ovat sitten kiellettyjä veneissä.

Vastaa Viestiin