Vuosia purkissa seissyt epoxi?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
venho
Viestit: 75
Liittynyt: 04.06.2010 10:40

Vuosia purkissa seissyt epoxi?

Viesti Kirjoittaja venho » 25.08.2015 10:47

Niin kun minulla on vuosia seissyttä Elephant 100 epoxia purkissa ja purkin pohjalle on erottunut vankempi kerros jotain.
Vieläköhän olis käyttökelpoista? Pakkasessa se ei ole ollut jos se ylipäänsä mitään haittaisi. Kovetin näyttää yhtä juoksevalta
kuin "uutena".
Itse hahmottelin sellaista vastausta, että jos vankemman tavaran saa sekoitettua notkeampaan, niin ei muuta kuin liimaamaan vaan?
Mutta olisiko mielipitteitä/kokemuksia palstalaisilla?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vuosia purkissa seissyt epoxi?

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.08.2015 12:39

Moro

Juu, sillai käy kun epoksia sälytetään pidempään, se kiteytyy osittain. Sama ilmiö esiintyy jos epoksi pääsee jäätymään
Olen hyvällä menestyksellä käyttänyt vanhaakin kiteytynyttä epoksia sulattamalla kuumassa (70 C) vesihauteessa kiteytyneen osan. Resin muuttuu takaisin täysin juoksevaksi. En tiedä onko sillä lujuuteen jotain vaikutusta? Tuntunut ainakin toimivan ihan normaalistai.
Tee ensin pieni testiliimaus että kovetin toimii normisti.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Vuosia purkissa seissyt epoxi?

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 03.09.2015 8:53

Nosta purkki saunanlauteille kun alat lämmittään. Suoja alle jos jotain valuu.. Kun sauna on lämmin niin epoksi on kirkasta ja juoksevaa. Epoksi toimii vaikka välillä ois ollu kiteytynyttä.
Teppo

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02.06.2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Vuosia purkissa seissyt epoxi?

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 10.09.2015 21:00

Uskon että muovi osa toimii moitteetta,kovettimesta en tiedä mennä sanomaan,mut niinkuin nortti ehdotti,kokeile korkillinen..epokseissa,niinku muissakin maaleissa niiden eri osat on eri painoisia,ja kauan seisoessaan vain erottuvat.raskas painuu pohjalle jne.epoksi erottuu jo vuoden seisomisen jälkeen.
muista sekoittaa kunnolla pohjia myöten,mielummin koneellisesti ettei mitään osia jää sekoittumatta,niin uskon että toimii kyllä.jos ei kovetu,ni hae tuoretta kovettajaa millä sekoitat uuden kokeilun jne.
Pakkanen ei tosiaan tiettävästi tee hallaa liuotinpohjaisille maaleille/pinnoitteille.
Lämmön vaikutus sekoitettaessa on kiistaton,sekoittuvuuden helpottumiseksi,mutta ei välttämätön.
Kovettimesi juoksevuudesta vois päätellä että toimii myös hän...
mun mielestä..

Vastaa Viestiin