mahonkivene U-45

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 27.08.2015 13:44

Omassa paatissa sama ilmiö, eli puu tummaa vesirajan alapuolella, mutta kovaa. En ainakaan itse vaihtanut mitään lautoja pelkän tummuuden takia, enkä kyllä ole nähnyt sille jälkikäteenkään mitään tarvetta. Kai se vesi ajan saatossa vaan tummentaa puun. Kerrothan sitten kuinka höyrypesuri selvisi urakasta.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Avatar
jaakkora
Viestit: 35
Liittynyt: 01.03.2007 16:33

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja jaakkora » 27.08.2015 14:11

[quote="makken"]Kiitos vastauksista Late.

Tarroja olen tilannut jenkkilästä, nämä ko koneen tarrat tuli täältä:


http://www.johnsmcintoshvintagemercuryo ... Tools.html

Hintavat olivat, mutta tuli muuta tilpehööriä samassa paketissa. Googlee kun laittaa hakusanaksi: "vintage outboard decals", niin löytyy tosi monta firmaa. Tarrojen hinnat pyörii siinä 50-80dollaria/setti,eli suht arvokasta on juu.

Moro,
menee hiukan ohi alkuperäisen otsikon, mutta huomasin, että kyselit tarroja perämoottoriin. Itse tuunasin vm. 2006 50hp Mercuryn omaan 1968 valmistuneeseen puuveneeseeni. Tarrat ostin http://www.outboarddecals.com, palvelu oli erinomaista, tosin hintaa tuli lähes satkun kun piti vielä alv:t maksaa tulliin.
download/file.php?mode=view&id=3177

t:Jaakko
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 27.08.2015 16:13

Jälleen kerran latelle kiitos vastauksista. Muidenkin mielipiteitä ois kiva kuulla, kun haluaisin tehdä hommat 1. kerralla edes jotenkin oikein.

Käväsin taas tallilla kun vaimo oli pojan kanssa jossain mammojen kokoontumisessa.

Pohjaa krabailtu lisää, hyvin lähti maali kun kaasutoholla lämmitti, kuumailmapuhaltimella turhan hidasta hommaa. Vetäsin epäkeskolta tummien kohtien päältä ja mahonki vaikutti kyllä suhteellisen kovalta ja värikin kirkastui:
IMG_20150827_43483.jpg
Huomasin myös, että nuo pohjimmaiset laudat pitää vaihtaa kokonaan, keulimmaisissakin osissa ihan kunnon lahoa:
IMG_20150827_24463.jpg
Pitää siis ostaa pitempää lankkua ja sitä pasuttaa kärjestään, että saa taipumaan muotoonsa...?

Köli pitää myös vaihtaa, mäntylankusta vaan sahaa ja höylää muotoonsa, vetää epoksilla ja kölipulteilla kiinni? Vai miten?

Seppälästä tilasin kaarimateriaaliksi ilmakuivattua saarnia. Niittejä prikkoineen kilon ja ikkunoihin naulattavat tiivistelistat. Seppälän veistäjä suositteli lautojen tiivisteeksi sika construktionia, puolikovettuva massa josta kokemuksia jo 80-luvulta..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 27.08.2015 17:22

"Jälleen kerran latelle kiitos vastauksista. Muidenkin mielipiteitä ois kiva kuulla, kun haluaisin tehdä hommat 1. kerralla edes jotenkin oikein."

Epäiletkö, että meikäläisen neuvoilla joutuu korjata kahdesti? :-) leikkiähän minä vaan. Huomasin muute sellaisen seikan, että ne tummuneet laudat veti jonkun verran huonommin öljyä kun muut. Olisiko mahdollista, että lauta on imenyt vedestä likaa, öljyä yms?
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 27.08.2015 22:45

Haha 8] Juu en epäile,vaan olen kiitollinen vinkeistä. Asettelin lauseeni vähän hassusti. Tuntuu vaan sekavalta, kun tätä foorumia lukee niin ohjeiden ja mielipiteiden kirjo on aika massiivinen. Esim limisauman tiivistys ja kyllästämiseen käytetyt sopat tuntuvat olevan kovan keskustelun aihe.. Noh ensiviikon lopulla saanee jo kokeilla miten kaaret taipuu...Jos tulos on onnistunut, niin sitten pohjalautojen kimppuun. Sitten olisi vielä kölipuun uusiminen,kyllästys, lakkaukset, pilssin ja vesirajan maalaus,ikkunoiden asennus, ohjauksen ja koneen asennus, sähköt ja helat jne..... 8|

Tämmönen tuli postissa, 60-luvulta ja toimii:
IMG_20150826_25218.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 28.08.2015 8:38

Joo kaikenlaisia neuvojahan näissä hommissa aina satelee, joku tekee eri tavalla kun toinen jne. Miulla on muuten täysin samanlainen mittari! Oli paikallaan omassa veneessä, mutta ei toimintakunnossa, joten otin pois. Harmittaa vieläkin kun neula katkesi puhdistuksen yhteydessä (Oli niin hapettunut). Mistä muuten tilasit tuon?

PS. Miulla myös vielä vanhempi nopeusmittari, joka on toimiva.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 29.08.2015 1:31

Noita mittareita oon metsästellyt jenkkilän ebaysta. Tänään taas tallilla,mercusta otin savut kun kokeilin kaukosäätölaitteen säädöt, hyvin pelaa.
IMG_20150829_55627.jpg
IMG_20150829_11204.jpg
Sain nuo etupenkitkin vihdoin irti. Oli kyllä aiva jäätävä urakka yksien penkkien irrotuksessa, sai käyttää kaiken luovuuden mitä tästä päänupista löytyy. Syynä paskaksi ruostuneet ruuvit. Osa veneen ruuveista ei oo messinkiä kun oli kuulemma vika vene mitä veistäjä teki, niin vetänyt pakinpohjalta mitä sattuu...
IMG_20150829_26612.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 02.09.2015 22:56

2 ensimmäistä kaarta vaihdettu. Ei merkkejäkään murtumisesta, 45min pasutuksen jälkeen taipuivat tosi nätisti paikoilleen. Niittauskin sujui hyvin, 1 niitti tosin meni aikalailla yhdestä pohjalausta läpi...taitaa olla aika pehmeetä tavaraa. Perjantaina taas 2 kaarta vaihdetaan. Aikaa aina se 2h kerrallaan ni 2 kerkee vain vaihtaa.

Kuvaa:
IMG_20150902_3814.jpg
IMG_20150902_2741.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 09.09.2015 0:09

Tallilla käyty illasta. Laitoin loput saarnirimat likoomaan. To pitäisi laittaa kaikki kaaret paikoilleen. Yhden pienen halkeaman korjasin tänään rimoittamalla. Jyrsin 20mm uran halkeaman keskelle 3/4 syvyyteen. Mahongista sovitepala joka liimattiin piituhkalla paksuunnetulla sp 106 epoksilla, primeroin sauman toki ohuella epoksilla ensin. Puristus liinoilla veneen runkoa vasten.
IMG_20150909_15128.jpg
IMG_20150909_2103.jpg
IMG_20150909_30481.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 09.09.2015 16:45

En tiedä lukeeko kukaan näitä mun päivityksiä/kuuluisiko näitä edes tänne päivitellä. No onpahan itselle jnk lainen ns projektipäiväkirja.

Tänään sain restauroidun mercontrol kaukosäätölaitteen valmiiksi, ihan komea tuli ainakin omasta mielestä. Rimoitus onnistui ainakin kosmeettisesti hyvin. Huomenna kaaritetaan niin perkeleesti 8-|
IMG_20150909_31249.jpg
IMG_20150909_44366.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 09.09.2015 18:16

Kyllä näitä luetaan, hyvältä näyttää

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 09.09.2015 21:44

hyvältä näyttää koko homma! ja joo kyllä näitä luetaan, joka päivä käyn katsomassa joko olisi tullut päivitystä ;-) tässä oma projekti, ei vielä läheskään valmis. Suurin piirtein kaikki tehty uusiksi. https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... JpIjoidCJ9
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 09.09.2015 21:48

Ei helvata Late miten hienon näkönen toi sun restauroima paatti! Onko lisää kuvia? Ja mukava että nää mun sössäilyt kiinnostaa jotain.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja kaller » 09.09.2015 21:54

Priimaa tulee molemmilla, Laten vene alkoi kiinnostaa vielä enemmänkin kun samalla paikkakunnalla ollaan. Lähes kaikki paikalliset puuveneet tietää, mutta tätä ei ole tullut nähtyä.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 09.09.2015 22:00

kyllä siitä löytyy lisää kuvia, voin laittaa huomenna vaikka yv:nä. rupesin just miettimään, että eihän tuo veneesi ollut ns. painuksissa huonojen kaarien takia? kuvassa tuo pohjan jyrkkyys ihmetyttää.. itse tein tossa omassa paatissa niin, että tein T:n muotosen kappaleen kakkosnelosista ja nostin sitä pullotunkilla, jotta reunat nousisivat ylös kölistä päin. minulla toki oli kaikki kaaret poikki. saitkohan tuosta selityksestä mitään selvää.. :-)
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Vastaa Viestiin