Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
matti

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja matti » 27 Elo 2015 07:31

Seesell kirjoitti: ... Haluaisin tehdä kaiken kunnolla enkä halua avata paikkoja uudestaaan lähitulevaisuudessa, mutta toisaalta haluan kipparilakin päähäni ensi keväänä!
Voihan olla, että sattuu kun putoaa korkealta, mutta...realismia kehiin
Kaverini Repe korjasi, tosin, aivan "vimosen päälle" suunilleen samankokoisen summalaisen, häneltä meni hommaan KAKSI VUOTTA, kokopäiväisesti! 8o
Kaveri on eläkkeellä, vene oli lämitettävässä entisessä veneveistämössä, vuokraan sisältyi venemestarin opastus, joten tuo aikataulusi ensi kesään vaikuttaa epärealistiselta jos aikoo tehdä kaikki osa-alueet kunnolla.
Kuten edellä on jo useampi neuvonut, keskity olennaiseen ja jatka osio kerrallaan!

Sen kipparilakinhan voi ostaa vaikka etukäteen! :-) :-)

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 27 Elo 2015 11:26

Moro

Nuo halkeeamat näyttävät selvästi siltä että vene on rutikuiva ja kaipaisi kostuketta pikapuoliin (mielummin pellavaöljykyllästettä).
Se estäsi myös sitä ettei halkeamia tule lisää.
Tuollainen keskellä lautaa oleva suora halkeama on suht helppo rimottaa. jyrsimellä 8 mm leveä ura (mielummin kyllästettyyn lautaan) siihen sopiva rima epoksilla. Uran syvyys voisi olla vähän alle laudan paksuus.

Tuo niittirivin halkeama on pahempi juttu jos se on yhtenäinen. Se tarkoittaa että niitit eivät enää pidä laudan reunaa paikallaan... Voi turvotakin, mutta saataa vaatia laudan vaihtoa? Sellasen homman minä teetin ammattilaisella.

Kuva

Kuva

Noissa kohdissa oli jatkoliimaukset auki ja samalla hajautettiin jatkoja eri kohtoiin. Laudan jatko tehtiin nyt kokeeksi ns. ruotsalaisella viisteellä.

Tuolla lisää kuvia viimetalven askarteluista:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 424&type=3

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

IlkkaL

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 27 Elo 2015 13:41

Miten muuten Northling tuo ruotsalaismallinen sauma on pysynyt mäntylaudoituksessa pidemmän päälle kiinni? -Nyt työn alla olevassa tasasaumaisessa mahonkipaatissani nuo liitokset näyttävät kaikki aukeilleen.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 27 Elo 2015 15:33

Moro

No nää on ollut vasta tän kesän. Ei ole yksikään sauma vielä ainakaan raottunut. Tosin ne on aika hyvin tuettu kolmen kaaren mitalle ja pää on viisteestä vielä ruuvilla varmistettu. Mut jos alkaa rakoilla niin asennan sitten klossin sisäpuolelle. Tosin liimaukset yleensä rakoilee vasta muutaman vuoden jälkeen, kun vene on muutaman vettymis-kuivumissyklin kokenut...
Perinteisistä viistejatkoista on parikymmentä liimattu uudelleen ainakin osittain.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 27 Elo 2015 20:19

Jos se niittirivistä haljennnut lauta on reilusti vesilinjan yläpuolella, niin sen korjauksella ei ole kiire, teet sitten myöhemmin.
Sen voi korjata vaihtamalla sen revenneen reunan;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/324 ... %C3%B6.JPG , kuten tuossa.

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 29 Elo 2015 10:56

Moikka!
Olen päässyt vähän eteenpäin istuinosan lakanpoistossa!
1. kuvassa olen jo aloittanut paapurin puolen hinkkaamista.

2. kuvassa on näkymä kannen alle aivan peräpäässä. Kysymykseni kuuluu: pitääkö sinnekkin mennä samalla tavalla kuin muuallakin istuinosassa? Tarkoitan vaan että sinne on todella vaikeata saada itseni tai edes työkalua mahtumaan! Entä sitten nuo osat jotka eivät ole pohjaa, vaan poikkitukia ja ruorin"pidikkeitä" vai miksi niitä sitten voisi ja pitäiskään kutsua... Eli onko yhtä tärkeää että nämä peräpään pohja ja sivut skrapataan kunnolla ja niinikään nämä poikkipalikat ja tuet ym?

3. Kuvassa olen aika pitkällä tyyrpurin puolella, mutta matkaa kuitenkin vielä jäljellä... Noissa kahdessa ylimmäisissä laudoissa on ollut jotain paksumpaa mustaa töhnää, kuten kuvassa näkyy. Mitä se mahtaa olla? Onko se tervaa vai jotain muuta? Nämä kaksi ylintä lautaa ovat ainoat jotka istuinosassa ovat sivupenkkien yläpuolella, eli tavallaan näkyvissä. Sivupenkin kiinnitysruuvit törröttävät ison kaaren sivussa aivan ohjauskaapelin alla. Olen jättänyt ne sinne että muistaisin mihin kohtaan tuleva uusi penkkien poikkitukipalkki tulee kiinnittää. Laskin sen mukaan että jos 5vuoden päästä olen päässyt niin pitkälle että penkin vois taas asentaa paikoilleen, niin siihen mennessä olen takuuvarmuudella unohtanut mikä ruuvi kuuluu mihinkin :) Ja siinä vaiheessa minut on suurella todennäköisyydellä potkittu pois tästä foorumista liikojen kysymyksieni takia tai liian mullistavien kehitysideoiden takia, tai molempien :D

Olen erilaisia menetelmiä ja työkaluja kokeillut, ja tällä hetkellä mielestäni tehokkain on ollut Feinin Multimaster kolmiohiontalaikalla. Se on todella tehokas. Olen ehkä vaan hiukan huolissani siitä että ottaako se liian hyvin ja tehokkaasti paikkoja? Olisiko viisaampaa koittaa löytää hellävaraisempi metodi?

Kuten moni on tässä ja muualla todennutkin, tämä homma on ikuista oppimista. Tuntuu välillä siltä että meneekö tämä vene ihan piloille tässä harjoitellessa, ja seuraava, eli toinen vene menee uusien taitojen moduloimiseen ja parantamiseen ja kolmas vene menee siihen että palaa ensimmäisen veneen metodeihin ja vasta neljäs vene kun on menossa huomaa ja älyää että voi tehdä vähän kaikkea yhdessä ja samassa veneessä, ja viidennessä veneessä huomaa ettei niin ollukkaan fiksua tehdä...ja kymmenes vene sitten vihdoin ja viimein kelluu... :)

Joo, ei tässä mitään frustraatioita ole, vähän vaan "kesä meni jo ja syksy tuli ja itse olen vain puolimatkassa"-syndroomaa pukkaa....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01 Syys 2015 23:12

Hei taas!
Olen taas päässyt vähän eteenpäin. Samalla on syntynyt uusia kysymyksiä. Tässä yksi niistä:
Veneen perässä, peräkanmen alla sijaitsee ruorisysteemi, vai onko se peräsinsysteemi, ja pakoputki ja vähän puutavaraa pitkin ja poikin. Sivulaudat näyttävät erilaisilta kuin ne jotka ovat olleet esillä auringonvalossa ym.
Kysymykseni kuuluu, onko mielestä seuraavissa kuvissa paikat sen näköiset että ne ovat lakalla käsitelty vai onko mahdollista että ne ovat vain pö käsiteltyjä?
Ja, jos ne ovat lakattuja, pitääkö tuohon ahtaaseen tilaan tosiaan päästä poistammaan lakkoja?
Ja miten esim pakoputken takana? Pitääkö purkaa paikkoja että pääsisis paremmin käsimsi?

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01 Syys 2015 23:24

Ja seuraava kysymys: kun olen kajuutan puolella aloittanut punamullan poiston, tuli heti kynnyksen vieressä vastaan kohta joka oli aika pehmeä. Tämä paikka oli jotenkin korotettu kohta, sillä siihen on niitattu toinen pala lankkua toisen päälle, monella niitillä. Joka tapauksessa, kuvissa näkyy millainen näkymä on. Mitä mieltä olette, mitä pitäisi tehdä?

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01 Syys 2015 23:37

Sitten vielä sellainen kysymys, että kajuutassa pitkittäissuunnassa menevät penkkien etulevyt jotka lähtevät polttoainesäiliön molemmin puolin aina kajuutan peäosaan asti, sekä niihin ruuvatut tuolijalustat, pitäisikö nämä ottaa irti että pääsisi paremmin skrapaamaan? Ja entä kajuutan molemmat kaapit jotka ovat kajuutan peräpäässä. Niiden sisäpuolella on lähes mahdotonta skrapata puhtaaksi. Siinä jää sekä pohjaa että sivuplakkuja ilman skrapaamista. Pitäisikö nämä irroittaa? Sen tiedän, että kaikki osat on rakennettu niin että kaikki ruuvit pitää avata. Kaapit ei ole tehty niin että olisi yksi kaappi joka on neljällä ruuvilla kiinni, vaan jotta kaapin saa irti, pitää kaikki ruuvit ottaa irti ja käteen jää ruuvikasa ja kasa puupaloja...

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01 Syys 2015 23:43

Ja seuraava: pääsin punamultaa poistamaan mutta sitten eteen tuli moottori. Miten sen alta kuuluisi saada lian, mömmöt ja maalit pois? Joissakin palkeissa joiden päällä moottori seisoo, vaikuttaa oranssi lyijymönjä aika kirkkaalta. Onko se mielestänne riittävässä kunnossa vai kannattaako sekin skrapata pois?

Qubik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02 Syys 2015 07:45

Minä nostaisin moottorin pois, samalla saa sille tehtyy pesu, huolto ja tarkistukset. Kuvassa etusijalla oleva vedenerotinkin kannattaa irrottaa kokonaan ja pöydällä pistää osiksi, puhdistaa ja kasata uusilla tiivisteilla. Laturiremmikin näyttää olevans aivan toivottomannohueksi kulunut. Moottorin jos päätät irrottaa, niin irrottaa tassujen pultit moottoripedistä, eikä noit isoja muttereita. Näin on toivoa päästää vähemmällä rihtauksella, jos asennat sitä takaisin. Älä anna sillä valkoisella " joustolaipalla" itteensa hämätä- se ei poistaa rihtauksen tarvetta, vaikka niin uskottaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02 Syys 2015 17:06

Oi ei! Olin todella paljon toivonut että moottoripuoli olisi enemmänkin start & go. Nyt heräsi niin paljon uusia kysymyksiä ja termejä joita en tunne...
Vai ettäkö vedenerotin? Ja minullako on sellainen. Ajattelin kyllä vedenkeitintä asentaa myöhemmässä vaiheessa mutta erotin?
Minun silmissäni tuo remmi näyttää niin kauniin pulskalta. Mutta kai se vaan on niin että kauneus on katsojan silmissä :)

Onko moottoripeti se puinen konstruktio mihin moottori on pultattu kiinni?
Mikä on rihtaus? ja mikä on joustolaippa? Onko minulla sellaista?

Sorry nämä alkeelliset kysymykset, mutta tämä on ensimmäinen moottorini joka ei ole konepellin alla muovin peitossa ja joka on näkyvissä kokonaisuudessaan...

Ellen kysy, en opi :)

Qubik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02 Syys 2015 21:55

http://www.mepratuote.fi Sieltä selaile pikkase ja jos näet tutunnäköistä palikka, niin saat sille myös nimityksen.
Ja sit vielä se viewtopic.php?t=2376
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Cortina65

Viesti Kirjoittaja Cortina65 » 08 Syys 2015 12:50

Mielestäni sinun kannattaisi nostaa kone pois ja viedä se johonkin tarkistettavaksi ja huollettavaksi. Sekä mahdollisesti palkata joku muu tekemään edes osa itse veneen töistä. Joku osaavampi voisi tehdä arvion veneen kunnosta ja tarvittavista töistä. Ja sinulle siis jäisi noita skrabaus, kyllästys, yms. duuneja. Uskon, että vene on vesillä ensi kesänä, kunnostettuna.

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 09 Syys 2015 21:56

Moi,
Olisi kyllä todella hienoa jos olisi mahdollista saada joku muu tekemään noita korjaus ym hommia, mutta valitettavasti ei taloudellinen tilanne oikein anna tilaa sellaiselle. Jo kaikki työkalut, tarvikkeet ja kemikalit tuntuu niin merkittävästi lompakossa että ei niitäkään hankintoja voi tehdä aina silloin kun olisi tarve, vaan välillä on pakko odottaa että jostai muualta jää käyttämättä budjetoitu raha.

Mutta tottahan se on, että se olisi veneen edun mukaista että olisi joku minua fiksumpi ja osaavampi sotkemassa paikkoja :P

Mitä mieltä olette tuosta takakannen allaolevasta tilasta, onko se lakkaa vai voiko se olla vain pö? Onko se tärkeä paikka saada skrapattua puhtaaksi?

Entä mitä mieltä olette kajuutan kaapistoista, pitäiskö ne irroittaa jotta saiai paremmin skrapattua? Ne ovat koottu ja kiinnitetty miljoonalla ruuvilla jotka peitetty tapeilla, joten aikamoinen homma irroittamisesta tulisi. Vaikka kyllä se helpottaisi skrapaamista jos on tärkeää skrapata juuri kaappien sisällä/alla.

Vastaa Viestiin