Wickströmin kaasari vuotaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja EvilE » 03.07.2015 22:03

Hei arvoisat kanssaveneilijät!

Tarvitsisin teidän apua bensaongelman kanssa. Moottorina on wickströmin m-sarjalainen. Koneeseen ollaan tehy jos jonkinmoista remppaa ja aletaan olemaan loppusuoralla. Vielä on ongelmia kaasarin kanssa. Veneessä on bensapumppu.

Kaasari vuotaa bensaa. Olen avannut kaasarin palasiksi ja tehnyt putsaukset. Vaihdoin myös tiivisteet uusiin. Ongelma esiinttyy etenkin startatessa. MYös jos ajaessa tekee isoja muutoksia nopeuteen alkaa bensa vuotamaan. Olen myös ajanut tasaisella kaasulla puolisen tuntia ja tuolloin vuotoa ei ollut lainkaan. Putsasin neulaventtiilin jossa oli jotain kiinteää moskaa, mutta se ei ratkaissu ongelmaa.

Täältä löytyy kuva kaasarista:
http://1drv.ms/1JIgrXU
Kuvassa on kosteana se kohta josta bensaa valuu

Osaatteko sanoa mitä kannaisi tehdä? Kiinnostaisi myös tietää mitkä ovat oikeat säädöt neulaventtiilille? Vaikuttaisi siltä että kaasari työntää koneelle enemmän bensaa kuin mitä kone polttaa. En kuitenkaan neulaventtiilin säädöillä ole saanut ongelmaa poistettua.

Olisi aivan vallan mainiota jos saisin teiltä vinkkejä. Kiitos etukäteen !

Neulaventtiili ei näytä kovinkaan kuluneelta.

jani
Viestit: 29
Liittynyt: 04.06.2006 17:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja jani » 03.07.2015 23:03

En usko että kaasari kestää bensapumpun painetta.
Tankin kuuluisi olla korkeammalla kuin kaasari ja bensan tulla siten kaasarille ilman pumppua.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.07.2015 2:23

Jep, samaa mieltä. Bensapumppu ei kuulu kuvioon. Satasen vuotta sitten wickströmin ohjekirjassa oli asennusohje, että lasku tankista kaasariin on oltava 20 cm. Eli tankki laitaan, ja letku kiini. Neula toimii siklä aika varmasti.

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 06.07.2015 19:30

Ja ihan samoilla linjoilla minäkin..elikkä ei kuulu bensapumppu wickströmiin. Itsellä w3 wickström ilman pumppua ja bensa tulee omalla paineella kaasariin,ja tahtoo siltikin vuotaa. Jos on bensa pumppu niin täytyisi olla myös paineen säädin,mutta siinä vasta virittämistä varmaan olisikin. Eli saa liikaa bensaa.

EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja EvilE » 07.07.2015 15:35

Noniin vinkit otettu kiitollisena vastaan ja vika tosiaan taitaa olla juuri tuossa. En vain tiedä että miksi edellinen omistaja on tuon bensapumpun koneeseen asentanut. Lähtee kyllä paremmn käyntiin kun on pumppu päällä mutta koneen olless lämpimänä jaksaakin imeä bensaa ilman pumppua ja tällöin bensaa ei valu. Kiitos vinkistä!

EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja EvilE » 10.08.2015 15:43

Moi taas!

Palailen hieman tähän samaan ongelmaan. Olemme nyt ajaneet Wikulla niin että startatessa käyttää hieman bensapumppua ja iskee koneen käyntiin. Sen jälkeen sammuttaa bensapumpun. Kone käy ongelmitta (ihanan tasaista putputusta!) aikalailla tasantarkkaan 50min, jonka jälkeen alkaa yskiminen.

Havaintoja:
-Jos bensapumpun laittaa päälle kun kone ensimmäisiä kertoja yskii, yskiminen lakkaa.
-Jos avaa koneen päältä kuomun, yskiminen helpottuu hetkeksi, vaikka bensapumppua ei laita päälle.
-Kun kone alkaa yskimään (50min kohdalla) sillä voi ajaa vielä noin puoli tuntia niin että välillä käyttää bensapumppua päällä (kaasariin tulee lisää bensaa). Tämän jälkeen kone yskii niin paljon että sammuu. Kun odottelee noin 15-20min, koneella voi taas jonkin aikaa ajaa.
-Kone ei käy kuitenkaan kovin kuumana, vaikka kuomu on päällä. Ymmärtääkseni Wikun pitäisi toimia yli 100 asteisenakin. Koneen yskiessä kun kannen päälle heittää vettä, se ei ole lähelläkään kiehumassa, eli oma villi veikkaukseni on että kannen lämpötila on tuolloin noin 90astetta. (Onko tässä ajattelutavassa mitään järkeä?)
-Vaikka kuomu on kiinni niin moottorin tilaan pääsee ilmaa etukajuutan kautta, joten hapen ei pitäisi tilasta loppua.
-Jos bensapumpun antaa olla päällä jatkuvasti (noin minuutti), alkaa kaasari vuotamaan tipoittain bensaa (tästä oli keskustelua tuossa ylempänä)
-Kaasari on irroitettu ja putsattu pariin kertaan. Ei vaikutusta.
-Bensatankki on ohjeiden mukaisesti asennettu moottorin yläpuolelle, jotta bensa omalla painovoimalla valuu kaasariin.
-Koneen venttiilejä emme ole päässeet säätämään. Ilmeisesti pitäisi ottaa pakosarja tieltä pois, ennen kuin saa oikean luukun auki venttiilien säätöä varten.

Olemme koittaneet kaikenlaisia säätöjä ja kuomun kanssa auki ajamista ja neulaventtiilin ja magneton säätämistä mutta tuloksitta. 95% ajokerroista yskiminen alkaa ensimmäisen kerran 50min kohdalla jos ajaa kuomu kiinni.

Osaisitteko sanoa miten tätä vikatilannetta kannattaisi lähteä jatkoselvittelemään/korjaamaan?

karelin
Viestit: 41
Liittynyt: 14.09.2013 21:48

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja karelin » 10.08.2015 16:50

Muutamia ajatuksia:

- bensan saanti tankista. Itsellä tankki perässä ja keulassa. Perätankki on liian matalalla. Tankin ollessa täysi homma toimii, mutta noin puolillaan alkaa nikottelu. Keulatankilla voi ajaa viimeiseen pisaraan. Oletko tankannut kokeilujen välissä?

- tiiviste kaasarin ja pakosarjan välissä. Siihenhän on monissa keskusteluissa kehotettu laittamaan paksumpaa ja lämpöäkestävämpää tiivistettä kuin pelkkä peruspahvi. Kaasarin liiallisen kuumentumisen estämiseksi tämä siis.

EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja EvilE » 11.08.2015 8:29

Olen koittanut tankata tankin täyteen ja ajaa lähestylkoon "höyryillä". En ole huomannut että sillä olisi juurikaan mitään vaikutusta.

Tuo kaasarin ja pakosarjan välinen tiiviste tosin voisi noilla perusteluilla olla syyllinen. Koneen yskiessä kun kopan avaa niin ongelmat helpottavat 1-2min sisällä. Olen ajatellut että moottori ei millään voisi siinä ajassa jäähtyä niin paljoa että voisi ongelman päätellä olevan siinä. Kun taas kaasari on sen verran erillään moottorista että se saattaisikin tuossa ajassa hieman jäähtyä ja tällöin ongelma poistua (mikäli ongelma tosiaan on siinä). Eli nyt alkuun ainakin paksumpi tiiviste kaasarin ja pakosarjan välille.

Myös jos tulee jotain muita helpohkoja korjausideoita niin laittakaa ihmeessä tulemaan. Hoidetaan remppa samalla kertaa.

karelin
Viestit: 41
Liittynyt: 14.09.2013 21:48

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja karelin » 11.08.2015 9:13

Se on ainakin helppo ja halpa kokeilu tuo tiiviste. Minulla on siinä sellaista 1,2mm paksua harmaata kumimaista tiivistelevyä, jossa metallivahvike. Liian paksua ei saa olla. Muuten loppuu kiinnityspulteista pituus. Mainitsemissani viestiketjuissa puhutaan klingeriitti-tiivisteestä. En tiedä onko tuo sitä, mutta autotarvikeliikkeestä hankin tuota.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.08.2015 12:00

Totanoin...

Elikkäs mikä Wickström tämä olikaan? M-sarjalainen, eli W-sarjaa vanhempaa versiota? Ei haittaisi, vaikka ottaisit pari yleiskuvaa asennuksesta ja koneesta, mukava nähdä muutenkin potilas.

Mutta noissa vanhemissa ei ollu termostaattia tiettävästi, mikä tarkoittaa sitä, että veden pitäisi kiertää kuin viimeistä päivää läpi kannen ja sylinterin vaipan. Eli suomeksi sanoen kone ei varmana käy 100-asteen pintaan. W-sarjan yksi monista hienouksista oli termostaatti, jolla koneen käyntilämpö nostettiin jonnekin 78 asteen tienoille. Vanhat koneet kävi aina liian kylmänä (petroolilla), josta seurasi leegio käyntiongelmia nokeentumisen muodossa. Kantta ja pakokanavaa piti alvariinsa nuohota..

Että mitä... Jos konekopan (?) avaaminen auttaa, niin pakko sen on jotenkin lämpöön liittyä, semminkin kun vika tulee ja menee ajan kanssa. Periaatteessa kun kone (ja kaasutin) kuumenevat, niin seos voi laiheta, ja sitten toimia rikkaampana taas kun kaasaria tulvittaa pumpulla. EHKÄ.. :)

Kiertääkö koneessa vesi kunnolla? Entä miten kuumaa vettä poistoputkesta tulee kun ajat sen 20 - 40 min? Onko kylmää, haaleaa vai polttavaa? Ilkeääkö sormea pitää siinä?
Minkä värinen tulppa on? Vaalea, musta tai peräti kahvin ruskea? (Tästä voisi kuva kiinnostaa täällä kommentoivia..)

Jotenkin en venttiilejä arvaisi, kun kone kerran ylipäätään käy. Paitsi, jos välys on siten pielessä, että ventiili alkaa kantamaan kun lämpö nousee (eli liian pienet välykset).

Minkä tyyppistä köhää koneeseen tulee? Esimerkiksi "aivastus", eli paukku kaasarissa kielii liian laihasta seoksesta.

EvilE
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013 8:42

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja EvilE » 11.08.2015 12:32

Ehkä hieman huonosti ilmaisin asian. Koko viestiketju siis koskee samaa moottoria joka on m-sarjalainen. Vuosiluvusta ei tietoa. Kaasarista löytyy kuva tuolta ylempää ja tässä vielä kuva itse moottorista (hieman tärähtänyt): https://onedrive.live.com/redir?resid=E ... hoto%2cjpg

Tulpista ei ole nyt tähän hätään kuvaa. Aiemmin kun olen niitä putsaillut niin nokisia ovat kyllä olleet.

Yskiminen ilmenee välillä aivastuksina ja välillä vaan jättää iskun väliin. Miten sen nyt sanoo.. Niin ihanan tasainen putputus lähtee sen 50min ajan että sen heti huomaa kun rytmi hiemankaan takkuaa.

Veden lämpötilaa en ole vielä testannut. Testaan sen kun seuraavan kerran käyn koeajolla. Otan tuolloin myös tulpista kuvat. Vettä tulee kuitenkin reilusti veneen kyljestä ulos. Moottori avattiin ja röörit putsattiin kunnolla noin kolme vuotta sitten. Kerran tankatessa eräs vanha herrasmies tuli sanomaan että pakoputkesta tulee poikkeuksellisen paljon savua. En oikein osannut tähän kommentoida mitään sillä en tiedä miten paljon sielä normaalisti pitäisi tulla savua ja kuinka suuri osuus siitä on höyryä. Kyllähän se savuttaa/höyryy jonkin verran ja samalla roiskii vettä sieltä.

Venttiilejä arvelin aiemmin sen takia että koneelle tehtiin iso remppa ja venttiilejä ei koskaan säädetty. Kuitenkin kun kopan avaus helpottaa jo muutamassa minuutissa niin siinä ajassa ei varmasti ehdi lämpötila vielä vaikuttamaan venttiileihin saakka. Sen verran painava metallimötikkä tuo on.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.08.2015 13:26

No, kyllä se kuulostaisi bensan vähyydeltä, eli seos muuttuu laihaksi jostain syystä. Joko liian vähän bensaa tai liikaa ilmaa. Mikä muu sitä hitaasti muuttaisi, kuin lämpö.

Kokeile ihmeessä ehdotettu paksumpi tiiviste kaasariin. Siinä voisi jopa harkita korkkitiivistettä, sitä saa levynä ainakin biltemasta.

Mitä kaikkea siinä isommassa remontissa on tehty?

henx
Viestit: 35
Liittynyt: 16.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja henx » 12.08.2015 20:06

EvilE kirjoitti:Moi taas!

Palailen hieman tähän samaan ongelmaan. Olemme nyt ajaneet Wikulla niin että startatessa käyttää hieman bensapumppua ja iskee koneen käyntiin. Sen jälkeen sammuttaa bensapumpun. Kone käy ongelmitta (ihanan tasaista putputusta!) aikalailla tasantarkkaan 50min, jonka jälkeen alkaa yskiminen.

Havaintoja:
-Jos bensapumpun laittaa päälle kun kone ensimmäisiä kertoja yskii, yskiminen lakkaa.
-Jos avaa koneen päältä kuomun, yskiminen helpottuu hetkeksi, vaikka bensapumppua ei laita päälle.
-Kun kone alkaa yskimään (50min kohdalla) sillä voi ajaa vielä noin puoli tuntia niin että välillä käyttää bensapumppua päällä (kaasariin tulee lisää bensaa). Tämän jälkeen kone yskii niin paljon että sammuu. Kun odottelee noin 15-20min, koneella voi taas jonkin aikaa ajaa.
-Kone ei käy kuitenkaan kovin kuumana, vaikka kuomu on päällä. Ymmärtääkseni Wikun pitäisi toimia yli 100 asteisenakin. Koneen yskiessä kun kannen päälle heittää vettä, se ei ole lähelläkään kiehumassa, eli oma villi veikkaukseni on että kannen lämpötila on tuolloin noin 90astetta. (Onko tässä ajattelutavassa mitään järkeä?)
-Vaikka kuomu on kiinni niin moottorin tilaan pääsee ilmaa etukajuutan kautta, joten hapen ei pitäisi tilasta loppua.
-Jos bensapumpun antaa olla päällä jatkuvasti (noin minuutti), alkaa kaasari vuotamaan tipoittain bensaa (tästä oli keskustelua tuossa ylempänä)
-Kaasari on irroitettu ja putsattu pariin kertaan. Ei vaikutusta.
-Bensatankki on ohjeiden mukaisesti asennettu moottorin yläpuolelle, jotta bensa omalla painovoimalla valuu kaasariin.
-Koneen venttiilejä emme ole päässeet säätämään. Ilmeisesti pitäisi ottaa pakosarja tieltä pois, ennen kuin saa oikean luukun auki venttiilien säätöä varten.

Olemme koittaneet kaikenlaisia säätöjä ja kuomun kanssa auki ajamista ja neulaventtiilin ja magneton säätämistä mutta tuloksitta. 95% ajokerroista yskiminen alkaa ensimmäisen kerran 50min kohdalla jos ajaa kuomu kiinni.

Osaisitteko sanoa miten tätä vikatilannetta kannattaisi lähteä jatkoselvittelemään/korjaamaan?
Minulla on vastaavia kokemuksia w3-moottorista. Moottori kävi ja kukkui hyvin n. tunnin, jonka jälkeen sammui. N. puolen tunnin odottelun jälkeen lähti jälleen käyntiin ja kävi n. tunnin. Rupesin selvittelemään asiaa. Syylliseksi paljastui vuotava pakosarja. Pakosarjaan syötettävä jäähdytysvesi sattui juuri sopivasti osumaan ohuena sumupilvenä kaasuttajan ilmansuodattimeen. Valurautaisen pakosarjan korjaushitsaaminen olikin sitten toinen stoori.

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 13.08.2015 20:23

Saako tankki kunnolla ilmaa?
Ajattelen että bensa valuu painovoimalla pumpun läpi kunnes 50min päästä alipaine on niin suuri että valuminen loppuu.
Sitten kun pumppua käyttää taas moottori käy hetken kunnes alipaine on pumpullekkin liikaa, sitten odotellessa alipaine tankissa pienenee koska se saa ilmaa vähän jostain.
Oletko kokeillut ajaa tankin korkki auki.
Tuohon ilman saantiin ja konekopan avaamiseen en sano mitään tässä vaiheessa.

Jouni

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: Wickströmin kaasari vuotaa

Viesti Kirjoittaja late p51 » 13.08.2015 21:16

Voisiko bensa höyrystyä ja tehdä höyrylukkoja johonkin kohtaan kaasutinta tai putkea koneen lämmöstä johtuen ? Varsinkin jos bensanpaine on pieni , voi höyrykupla putkessa estää virtauksen. Autopuolella asia on tunnettu lämpimissä olosuhteissa .

Vastaa Viestiin