D. Inton omistajat kaikki ovat nyt selvillä. D. Into siis laskettiin vesille Hallan Sahalta v. 1922. Silloinen Kymin Osakeyhtiön Hallan tehtailla oli johtajana/isännöitsijänä Kaarlo Brofeldt (1916- 1936). Mainittakoon, että hän oli kansalliskirjailijamme Juhani Ahon nuorempi veli. Kaarlon mahtikäskyllä summalaiset venekirvesmiehet tekivät 1921-1922 veneen, joka sai vesillelaskun yhteydessä nimen m/v Mercury. Aikaisemmat omistajat olivat siis (1-6):
1. Kymin Osakeyhtiö/Hallan tehtaat. Vene oli aina kuuloisenkin johtajan työsuhdevene.
2. Emeritius lukkoseppä Reijo Värtö, Karhula, veneen nimi edelleen Mercury
3. Rautatieinsinööri Juhani Väänänen Korpilahti, veneen nimi Donna
4. Muusiiko/opettaja Teppo Koski (Katri-Helenan bändin kosketinsoittaja), Jyväskylä, veneen nimi Koselo, loppuosa nimestä T. Kosken kaverin Elon
mukaan. He ovat viimeiset, joilla vene oli vesillä)
5. Yrittäjä Timo Alusniemi, Säynätsalo, veneen ensimmäinen kunnostusyritys, nimenä Donna.
6. Abiturientti Hannes Järvenpää, Jyväskylä, toinen veneen kunnostusyritys (vene Säynätsalossa), nimenä Donna
7. Jaakko Sairo, Kouvola, veneen työnimi Donna, rekisteröity nyt Donna Into -nimellä (D. Into), molemmat nimetet. esitetyllä tavalla ilmoitettu
Trafin rekisteriin
Viimeksi ollut rekisterissä m/v Mercury nimellä 1981, rekisterinumero silloin R 136. (Rekisteri nro on käytössä kannusjärveläisellä troolarilla)
Veneen suunnittelija Lauri Kanto (s.1988, k. 1966). Lauri Kanto valmistui Teknillisestä korkeakoulusta Dipl.insinöörikksi laivanrakennuslinjalta
1911. Valmistuttuaan hän oli suunnittelijana Porin Konepajalla vuoteen 1917, jolloin hän siirtyi Chrichton-Vulcanille Turun Telakan johtajaksi.
1919 Lauri Kanto siirtyi puunjalostusteollisuuteen Tainionkoskelle Tornator Oy:n palvelukseen käyttöinsinööriksi ja edelleen 1921 Hallan Selluloosa-
tehtaalle tekniseksi johtajaksi. Saattoipa Lauri Kanto nähdä siellä piirtämänsä veneen valmistumisen. Hallan Sahalta Lauri Kanto siirtyi
Sunila Oy:n toimitusjohtajaksi 1936, jääden sieltä eläkkeelle 1961. (Lähteet; Matti Kanto: Olipa kerran Halla ja Alava Paavo: Sunila metsäjättien yhtiö). Minulla taas lähteinä Kymenlaakson Maakuntamuseo ja Merikeskus Vellamo, tutkija Elvi Ikonen.
D. Into, alun alkaen siis m/v Mercury
Tekniset tiedot lähteiden mukaan:
Pituus 9,0 m
Leveys 1,9 m
syväys 0,58 m
keulakorkeus 0,8 m (todellisuudessa vesirajasta n. 0,9 m)
peräkorkeus 0,5 m
salonki 2,55x1,5x1,6 m
paino 2,570 t
moottori 1 kpl
peräsin 1 kpl
keula suora
perä katkaistu
runko, mänty, saarni, tammi (runko, ellei sillä ymmärretä köliä, kaaria ja sisäpalkistoa, on väärin, sillä vene on kokonaisuudessaan mahonkia, lukuun ottamatta juuri köliä, kaaria ja pituuspalkistoa moottoripukista perään), piirrustukset on tehty vuonna 1920. Valitettavasti niitä ei kuitenkaan
löytynyt Merimuseolta, Hylksaaressa niiden piti olla). Piirustusten numero 1226.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua