Rako veneen steevin ja peräsinlavan välissä aiheuttaa pyörteilyä ja syö peräsimen tehoa.
Siksi jos peräsintä siirretään taakseppäin tarvisi tehdä täyte.
Isot peräsinlavat on isoilla nopeuksilla raskaita kääntää jos niissä ei ole kevennystä. Eli saranna pisteen etupuolelle menevää osaa. vrt uusien veneiden peräsimiin. Peräsinakseli on yleensä hiukan etureunan takana.
Tuo pieni edessä oleva lisäke keventää peräsimen kääntöön vaadittavaa voimaa kun vesi virtaa peräsimen ohi.
Paikallaan eroa ei huomaa. Samaa käytetään lentokoneissa.
Omassa paatissani on etureunasta nivelletty iso peräsin, kuten scyllassa, ja saan vetää sitä kaksin käsin kryssillä kun vauhti on likempänä 8kn.
Raslkasta hommaa päivän mittaan joten käytän pinnan pitämisen köysihässäkkää.

Aleksi