Viesti
Kirjoittaja Tuulispää » 12 Huhti 2015 21:34
Tärkeä asia tuo kipparin vastuu, olet siinä oikeassa Aleksi. Olen kokenut veneilijä ja ollut miehistönä myös valtameripurjehduksilla, ja nähnyt monenlaista päällystötyöskentelyä.
Siitä en kuitenkaan ole samaa mieltä että itse pitää kaikki valmiiksi tietää veneen kunnostuksesta - tuskin kukaan täällä on skraba kourassa syntynyt?
Olen katsellut ja kierrellyt puuveneitä nyt useamman vuoden ja samalla tutustunut muutamaan ammattivenepuuseppään, joista valitsin suositusten mukaan asiantuntevimman ja omasta mielestäni yhteistyökykyisimmän. Hänellä on oma veistämö ja muistaakseni neljä tai viisi ammattilaista siellä töissä.
Viime talvena tuli sitten vastaan Tuulispää, joka on osittain aika raffissa kunnossa, mutta sattumalta myös tälle valitsemalleni puusepälleni tuttu. Sillä on myös purjehdittu joka kesä. Venepuuseppäni kävi tutkimassa veneen, mittasi kosteudet yms, eikä löytänyt mitään rakenteellista vikaa. Kävin hänen kanssaan tarkasti läpi myös täällä selostamani myrkkymaaliseikkailut, täältä saamani ohjeet ja naapurin kommentit, ja hän pysyi alkuperäisessä näkemyksessään siitä mitä veneelle kannattaa tehdä nyt, ja mitä ensi talvena telakalla.
Näen itse tämän niin, että toteutan kipparin vastuutani hankkimalla parhaan mahdollisen tiedon ja ammattiavun asioista joita en vielä itse tunne. Kysyn mielipidettä muistakin lähteistä, kuten tältä palstalta, ja saan aika kitettävästi neuvoja ihan kysymättäkin. Toteutuksessa luotan kuitenkin vain ja ainostaan ammattilaiseen, joka on valmis laittamaan oman ja telakkansa maineen takeeksi siitä että veneeni on turvallinen ja merikelpoinen. Tämä on muutamaa kertaluokkaa eri asia kuin "läheisten neuvoihin nojautuminen".