Wickströmmiin etanolia?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.06.2014 18:54
Wickströmmiin etanolia?
Olen kuullut tarinaa että vanhoilla petrooli moottoreilla voisi ajaa etanolilla? Vanhat bensa petrooli traktori ukot kuulema käyttävät etanoolia. Wickström käy vähän kuumana bensalla, kun on tarkoitettu petroolille. (Ja juu on kaikki vesikanavat rassattu.)
Käytännössä olisi käytössä vanha systeemi eli bensalla käymään ja sammutus, mutta ajaminen varsinaisesti etanoolilla.
Onko tässä tarinassa perää, tai kellään kokemuksia?
Käytännössä olisi käytössä vanha systeemi eli bensalla käymään ja sammutus, mutta ajaminen varsinaisesti etanoolilla.
Onko tässä tarinassa perää, tai kellään kokemuksia?
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 09.11.2014 22:07
Re: Wickströmmiin etanolia?
Ainaki viimekesän ajelin 50% etanoli ja 50% bensan seoksella ilman ongelmia, tehot vähän tippuu mutta käyntiin lähtee ihan hyvin.
-
- Viestit: 225
- Liittynyt: 14.06.2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Wickströmmiin etanolia?
Mistä te etanolia hankitte, ja mihin hintaan? Lasolit jne on ainakin aika paljon bensaa kalliimpaa ja muille etanoleille on kai parempaakin käyttöä. Vai e85?
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickströmmiin etanolia?
Kai tässä E85 on lähin vaihtoehto. Mun mielestä ei kyllä kannata. Lähin myyntipiste on noin 100 km päässä veneestä. Kun laskee hintaeron E10 bensaan, niin kesän ajomäärillä saavutetut säästöt jäävät olemattomiksi.
Tietysti jos jollain on ilmaista ainetta käytössä...?
Tietysti jos jollain on ilmaista ainetta käytössä...?
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Wickströmmiin etanolia?
Eihän tuolla alussa kukaan "hintakysymyksistä" puhele vaan siitä että sais Wiken käymään viileempänä!
Mielenkiintoinen juttu tuo etanoli....
Olis mukava kuulla kokemuksia käytössä enempikin.
Ite kyllä pöristelen tiisselillä mutta siltikin
Mielenkiintoinen juttu tuo etanoli....
Olis mukava kuulla kokemuksia käytössä enempikin.
Ite kyllä pöristelen tiisselillä mutta siltikin
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickströmmiin etanolia?
Moi,
Jaajuu, no hinta mainittiin kumminkin jo muutamannessa viestissä
Kun oma W1 on aina toiminut moitteetta tavallisella 95-oktaanisella, niin meni vähän ohi aloittajan ajatus siitä, että polttoainevalinta vaikuttaisi käyntilämpöön.
Polttomoottori kun on kumminkin kirjaimellisesti lämpövoimakone. Tiettyyn potkuria pyörittävään tehoon tarvitaan energiaa, joka vapautetaan moottorissa lämmöksi polttoaineesta. Näin ollen sitä lämpöä tarvitaan tietty määrä, jotta paatti kulkee. Bensa on näistä tarjolla olevista nestemäisistä hiilivedyistä sieltä parhaasta päästä. Petroli oli jo vähän kehnompaa tavaraa, ja alkoholi on sitten vielä laimeampaa energiaa antamaan. Erään kemistin mukaan alkoholin polttoaine "on jo toisesta päästä vähän palanutta", siksi sitä kuluu samaan työhön enenmmän, kuin esimerkiksi bensaa. Kun vaihdetaan polttoaine bensasta alkoholiin, on kaasuttimesta kasvatettava esimerkiksi pääsuutinta, jotta kone saa tarpeeksi ainetta. Tai sitten voitaisiin tyytyä vähempään tehoon, mutta käytännössä ongelmaksi tulee kehno käynti ja käynnistyvyys. Noin suunnilleen siis..
Mutta että tällä olisi joku todellinen käytännössä havaittava yhteys käyntilämpöihin W-sarjan Wickströmissä, niin kummalta kuulostaa. Vedenkierto, termostaatin toiminta ja polttoaineen oikeahko ilma/bensaseos sekä riittävän oikea sytytysennakko vaikuttanevat eniten. Mikähän olikaan alkuperäinen ohjekirjan mukainen termostaatin aukeamislämpötila? 78 astetta? Aikoinaan juuri termostaatin avulla nostettu käyntilämpö oli yksi modernin W-sarjan suuria innovaatioita.
(Periaatteessa jopa koneen hyötysuhde hiukan paranee, mitä kuumempana kone käy ulkoilmaan nähden.)
Miten kone oireilee lämpöongelmia? Onko putkitus ja jäähdytysjärjestelmä alkuperäisessä kunnossa, ilman lisävirityksiä?
Dieseli on hyvä valinta, siinä on lämpöarvoa näitä kaikkia enemmän, mutta korkeamman puristuskestävyyden takia ei W-sarjan koneet sitä syö
Jaajuu, no hinta mainittiin kumminkin jo muutamannessa viestissä
Kun oma W1 on aina toiminut moitteetta tavallisella 95-oktaanisella, niin meni vähän ohi aloittajan ajatus siitä, että polttoainevalinta vaikuttaisi käyntilämpöön.
Polttomoottori kun on kumminkin kirjaimellisesti lämpövoimakone. Tiettyyn potkuria pyörittävään tehoon tarvitaan energiaa, joka vapautetaan moottorissa lämmöksi polttoaineesta. Näin ollen sitä lämpöä tarvitaan tietty määrä, jotta paatti kulkee. Bensa on näistä tarjolla olevista nestemäisistä hiilivedyistä sieltä parhaasta päästä. Petroli oli jo vähän kehnompaa tavaraa, ja alkoholi on sitten vielä laimeampaa energiaa antamaan. Erään kemistin mukaan alkoholin polttoaine "on jo toisesta päästä vähän palanutta", siksi sitä kuluu samaan työhön enenmmän, kuin esimerkiksi bensaa. Kun vaihdetaan polttoaine bensasta alkoholiin, on kaasuttimesta kasvatettava esimerkiksi pääsuutinta, jotta kone saa tarpeeksi ainetta. Tai sitten voitaisiin tyytyä vähempään tehoon, mutta käytännössä ongelmaksi tulee kehno käynti ja käynnistyvyys. Noin suunnilleen siis..
Mutta että tällä olisi joku todellinen käytännössä havaittava yhteys käyntilämpöihin W-sarjan Wickströmissä, niin kummalta kuulostaa. Vedenkierto, termostaatin toiminta ja polttoaineen oikeahko ilma/bensaseos sekä riittävän oikea sytytysennakko vaikuttanevat eniten. Mikähän olikaan alkuperäinen ohjekirjan mukainen termostaatin aukeamislämpötila? 78 astetta? Aikoinaan juuri termostaatin avulla nostettu käyntilämpö oli yksi modernin W-sarjan suuria innovaatioita.
(Periaatteessa jopa koneen hyötysuhde hiukan paranee, mitä kuumempana kone käy ulkoilmaan nähden.)
Miten kone oireilee lämpöongelmia? Onko putkitus ja jäähdytysjärjestelmä alkuperäisessä kunnossa, ilman lisävirityksiä?
Dieseli on hyvä valinta, siinä on lämpöarvoa näitä kaikkia enemmän, mutta korkeamman puristuskestävyyden takia ei W-sarjan koneet sitä syö
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.06.2014 18:54
Re: Wickströmmiin etanolia?
Itseä lähelle (7km) tuli uusi ABC-kylmäasema josta saa etanoolia. Ollaan kokeiltu noissa humppa-autoissa ja peltokaaroissa bensa-etanoli sekoitusta. Kyllä on toiminut Kesällä pitänee testata etanoolia W-3 myös
Ei ole kukaan ilmoittautunut että ajaisi wicuilla suoraan etanoolilla. Noita diisseli ja bensa/etanoli sekoituksia on tullut vastaan
Ei ole kukaan ilmoittautunut että ajaisi wicuilla suoraan etanoolilla. Noita diisseli ja bensa/etanoli sekoituksia on tullut vastaan
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Wickströmmiin etanolia?
Mites se etanoli oikein sitten toimii noissa kokeilemissas vehkeissä?
Rahallista säästö tuskimpa saa kun eiks sitä etanoolia kulu paljon enemmän? ..tehoja se taitaa olemattomasti lisätä.
Vuosi sitten kun ostin tuon saabin niin silloin sitä vähän tutkskelin ett pitäiskö ohjelmoida etanoli käyttöseks mutta ainakaan mun ajoilla ei taida paljo hyöty olla. Parikymmentä heppaa se tais yksistään käytéttynä lisätä.
Rahallista säästö tuskimpa saa kun eiks sitä etanoolia kulu paljon enemmän? ..tehoja se taitaa olemattomasti lisätä.
Vuosi sitten kun ostin tuon saabin niin silloin sitä vähän tutkskelin ett pitäiskö ohjelmoida etanoli käyttöseks mutta ainakaan mun ajoilla ei taida paljo hyöty olla. Parikymmentä heppaa se tais yksistään käytéttynä lisätä.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.06.2014 18:54
Re: Wickströmmiin etanolia?
Autot kulki normaalisti. Miten nyt vanhat pösöt, matukat, nipponin jne räppänät toimii.
740 Volvojahan on käytetty etanolilla ihan ilman muutoksia. Tiedän usemapia jotka ajelee/ajellu 740 volvolla etanolilla. Kyllä siinä säästöä syntyy.
Lähinnä kiinnosti kun w3:set käy kuumina bensalla. Petroolilla kävisivät viileämpinä. Etanoli olisi kuulema samantapaista ja viileämpinä kävisivät?
740 Volvojahan on käytetty etanolilla ihan ilman muutoksia. Tiedän usemapia jotka ajelee/ajellu 740 volvolla etanolilla. Kyllä siinä säästöä syntyy.
Lähinnä kiinnosti kun w3:set käy kuumina bensalla. Petroolilla kävisivät viileämpinä. Etanoli olisi kuulema samantapaista ja viileämpinä kävisivät?
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickströmmiin etanolia?
Etanoli ei taida lisätä tehoa
Käykö kone tosiaan kylmempänä etanolilla, kuin bensalla?
Käykö kone tosiaan kylmempänä etanolilla, kuin bensalla?
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Wickströmmiin etanolia?
wikkestä en tiedä mutta kyllä ne tuolla saabi palstalla väitti että parikytä hepoo tulee lisää tehoa 150 päälle jos siirtyy käyttää etanolia!?
omakohtaista kokemusta ei ole kun en siirtynyt =)
omakohtaista kokemusta ei ole kun en siirtynyt =)
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 26.05.2011 18:49
- Paikkakunta: Sipoo/Inkoo
Re: Wickströmmiin etanolia?
Huom! Mutua, omalla vastuulla. Käsittääkseni vm98 jälkeiset bensasaabit oppii ohjelmapäivityksellä ymmärtämään E85 pensaa ja sen seoksia. E85:sen oktaaniluku on 106, siihen perustuen ainakin turbolliset flexifuel-mallit lisäävät ahtopainetta ja aikaistavat sytytysennakkoa (korkeampi puristussuhde, parempi hyötysuhde, enemmän tehoa). Siksi tehonlisäys.
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickströmmiin etanolia?
No kyllä ainakin pitää SEM lastuttaa uudelleen, jos haluaa Wickströmistä lisätehoja ;)
Nimim: "...Nosta plaaniin vaan!..."
( )
Vakavammin, kannattaa hakea kirjastosta sellainen moottorikirja, joka on tehty ennen 1980-lukua. Sieltä kun opiskelee vanhempaa polttomoottorioppia, niin asettuu osa näistä asioista paikalleen. Sitten on ainakin Ruotsiksi Tekno's Båtmotorer -kirja, joka on nykyään jo aika harvinainen. Siinä on 500 sivua 1960-luvun venemoottoriasiaa, juuri näitä teknologioita. Jos näkyy jossain divarissa tai myyntipöydässä, niin kannattaa ostaa ihan omaksikin.
Nimim: "...Nosta plaaniin vaan!..."
( )
Vakavammin, kannattaa hakea kirjastosta sellainen moottorikirja, joka on tehty ennen 1980-lukua. Sieltä kun opiskelee vanhempaa polttomoottorioppia, niin asettuu osa näistä asioista paikalleen. Sitten on ainakin Ruotsiksi Tekno's Båtmotorer -kirja, joka on nykyään jo aika harvinainen. Siinä on 500 sivua 1960-luvun venemoottoriasiaa, juuri näitä teknologioita. Jos näkyy jossain divarissa tai myyntipöydässä, niin kannattaa ostaa ihan omaksikin.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 02.12.2008 23:40
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Wickströmmiin etanolia?
Kova jannuhan rakentelis Wikkeen jonkun megasquirt tyyppisen polttoaineen suihkutuksen ja suorasytytksen ja ohjelmoi sen ymmärtämään RE85:ttä. =) Samalla hiukan siistii kanavia ja höylää hiukan kannesta pois niin voi saada sen pari ekstra kaakkia ulos koneesta.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 26.05.2011 18:49
- Paikkakunta: Sipoo/Inkoo
Re: Wickströmmiin etanolia?
Just kattelin olympian kannessa olevia ryyppykuppien reikiä sillä silmällä.. Sopis nätisti ruiskusuuttimet
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.