Myrkkymaalin poisto -fail

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MÖsteri

Re: Myrkkymaalin poisto -fail

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08 Huhti 2015 01:28

3. Soitan psykiatrilleni joka myös venepuusepän tittelillä tunnetaan.

:) Moniammatillisuus on tätä päivää! Ollappa munkin venetyömaalla sellainen rauhallinen kaveri, joka kysyy ensin tunteet, kertoo sitten, että kaikki järjestyy ja vielä lopuksi kertoo mitä veneelle pitää kulloinkin tehdä...!

Mjoo-o, mutta noin konkreettisemmin, niin komppaan edellisiä. Jos pohja on tuollaista kynnöstä, josta sieltä täältä pilkottaa paljas vaneri, niin parempi olisi tehdä nyt kunnolla. Vaikka ei kai se yhdessä kesässä pilalle likoa, niin silti.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Huhti 2015 19:56

Pinnoita lasikankaalla ainakin peräsin nyt ennen vesillelaskua kun se näyttää kuivalta, niin ei tarvi enään myöhemmin kuivatella. ->

Tuulispää

Viesti Kirjoittaja Tuulispää » 08 Huhti 2015 20:55

Tänään ratsuväkenä paikalle kiirehtivät isäukko ja velipoika hiomavempeleet mukanaan. Moskaa irtosi sen verran, että voi kohtuullisella varmuudella todeta ainakin kyljissä olevan pohjalla harmaata primeria.
Rautainen kölikin on kauniisti hiottu. Pesen seuraavaksi koko hoidon ja sitten maalaan primerin tämän päälle. Ymmärrän että tämä ei ole paras ratkaisu ja jos yhtään luottaisin omiin kykyihin irroittaa loputkin maalit ilman tuhoja vaneripinnalle, niin etenisin kuten täällä on neuvottu, eli kertarytinällä. Sen verran haastavaa on ollut tähänkin saakka pääseminen, että noudatan nyt kiltisti venepuuseppä/psykiatrini ohjeita: maalataan pakettiin ja annetaan ammattilaisten jatkaa siitä.

Niin, ja naapurin mies oli tänäänkin kipittänyt rantaan työn edistymistä valvomaan. Peräsin on kuulemma märkä. Katson itse viikonloppuna mitä mieltä peräsin itse on tästä kuiva/märkä-kysymyksestä. Tässä vielä muutama kuva peräsimestä, kyljestä ja keulasta.

Kiitos jälleen kommenteista, neuvoista ja myötäelämisestä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

venealeksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 08 Huhti 2015 23:52

Kandee myös vertailla miten neuvottu kuidutus vs uuden peräsimen rakentaminen suhtautuu toisiinsa.
Jos puu on huonoa noin pienessä palassa se on melko halpaa korvata kokonaan vs koittaa "kuoruttaa".

"Kipparin vastuu on jakamaton vastuu."
Eli et voi vaan ajautua nojautuen läheisten suosituksiin jos meet vesille.
Pitää tietää.

Aleksi

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 09 Huhti 2015 01:47

Ja nuoko on nyt valmiit maalattavaksi? Kun en osaa nätisti muotoilla, niin en sano.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Tuulispää

Viesti Kirjoittaja Tuulispää » 12 Huhti 2015 21:34

Tärkeä asia tuo kipparin vastuu, olet siinä oikeassa Aleksi. Olen kokenut veneilijä ja ollut miehistönä myös valtameripurjehduksilla, ja nähnyt monenlaista päällystötyöskentelyä.

Siitä en kuitenkaan ole samaa mieltä että itse pitää kaikki valmiiksi tietää veneen kunnostuksesta - tuskin kukaan täällä on skraba kourassa syntynyt?

Olen katsellut ja kierrellyt puuveneitä nyt useamman vuoden ja samalla tutustunut muutamaan ammattivenepuuseppään, joista valitsin suositusten mukaan asiantuntevimman ja omasta mielestäni yhteistyökykyisimmän. Hänellä on oma veistämö ja muistaakseni neljä tai viisi ammattilaista siellä töissä.

Viime talvena tuli sitten vastaan Tuulispää, joka on osittain aika raffissa kunnossa, mutta sattumalta myös tälle valitsemalleni puusepälleni tuttu. Sillä on myös purjehdittu joka kesä. Venepuuseppäni kävi tutkimassa veneen, mittasi kosteudet yms, eikä löytänyt mitään rakenteellista vikaa. Kävin hänen kanssaan tarkasti läpi myös täällä selostamani myrkkymaaliseikkailut, täältä saamani ohjeet ja naapurin kommentit, ja hän pysyi alkuperäisessä näkemyksessään siitä mitä veneelle kannattaa tehdä nyt, ja mitä ensi talvena telakalla.

Näen itse tämän niin, että toteutan kipparin vastuutani hankkimalla parhaan mahdollisen tiedon ja ammattiavun asioista joita en vielä itse tunne. Kysyn mielipidettä muistakin lähteistä, kuten tältä palstalta, ja saan aika kitettävästi neuvoja ihan kysymättäkin. Toteutuksessa luotan kuitenkin vain ja ainostaan ammattilaiseen, joka on valmis laittamaan oman ja telakkansa maineen takeeksi siitä että veneeni on turvallinen ja merikelpoinen. Tämä on muutamaa kertaluokkaa eri asia kuin "läheisten neuvoihin nojautuminen".

venealeksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 13 Huhti 2015 07:19

Moi.
"Siitä en kuitenkaan ole samaa mieltä että itse pitää kaikki valmiiksi tietää veneen kunnostuksesta - tuskin kukaan täällä on skraba kourassa syntynyt? "

Ei tietenkään. Tiedon kerääminen on oikein hyvä. Sitä en sanonutkaan.
Päätöksenteko on kipparin.
Ei siinä kannata murehtia naapurin äijän suuttumusta.

Missasit mielestäni kuitenkin tärkeimmän.
Mitäs jos rakennat peräsinlavan uusiksi uudesta vanerista ?
Kuitu ja sen epoksit pinnoittamiseen tulee samoihin hintoihin kuin uuden teko vanerista.

Aleksi

Tuulispää

Viesti Kirjoittaja Tuulispää » 19 Huhti 2015 19:39

Ok, tuo pointti peräsinlavasta oli kyllä hyvä - jos näyttää siltä että se joudutaan käsittelemään niin samalla voisi ehkä sitten tehdä uuden. Kiitos ja kattellaan.

Vastaa Viestiin