tulpanjohdot oikein?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 11.03.2015 14:01

Tänään sain tuon wiku w3 parikertaa yskäseen..kehitystä siis:D nyt vain mietin että kyinka voin tarkistaa onko tulpan johot oikeassa järjestyksessä? Onkos tossa koneesa niin että kun kampiakseli kiertää kierroksen niin virranjakajan akseli kiertää vain puolikkaan?

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 11.03.2015 17:50

Joo.1/2 kierrosta per koneen kierros -> kahden kierroksen aikana kaikki sytyttää kerran.
Kato tulpanreijästä että vauhtipyörän puoleisin mäntä on ylhäällä ja venttiilit kiinni.
Pyöritä virranjakajaa niin että käret on just aukeemassa.
Kato mihin "lähetyssaarnaaja" osoittaa ja siihen nastaan se ykköspytyn tulpanjohto.
Sitten sen jakajan pyörimissuuntaan järjestyksessä se 1-2-3.(sytytysjärjestys)
Hienosäätö sitten vaikka käydessä korvalla sillä Wikethän lähtee kuulemma heti 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 13.03.2015 19:21

Edistystä!!
Sain tänään wikun käymään kokonaista 4-5sekuntia!:D ens alkuun hörähteli vaan jotain sekunnin pari ja ilmeisesti moottori vähän lämpes niin rupes aina pitempään prötköttään. Mutta joka kerta hyytyy,ihan kuin ei saisi tarpeeksi bensaa,kaasariin tulee kyllä bensaa ja välillä tulviikin ilman suodattimesta,mutta ilmeisesti ei kulkeudu tarpeeksi pyttyihin. Joka kerta kun kone hörähtää niin se putkuttaa hetken tiheesti ja sitten hyytyy. Tänään ei enää käsi kestä pyörittää veiviä kun on jo ihan vereslihalla xD
Mutta ei se mitään! Kämmennahka rullalla ja suu messinkillä. Mukava tunne kun saa aina pienen kehitus askeleen eteenpäin:)

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 13.03.2015 20:20

En oo tutustunut Wikströmin kaasuttimeen , mutta oletko purkanut uimuritsydeemin? Samalla katsonut suuttimen , jos tukkeena on roskaa tai vanhanbensantöhnää. Jos tuo kone on seissyt ja bensat tai petroolit omia aikojaan haihtuneet , voi olla , että polttoainekanaviin ja uimurikammion pohjalle on jäänyt hartseja ja muita hyviä aineita haihtuneista polttoaineista. Tämä ihan arvailuna . Uudet tiivisteet lienevät tuohon kaasuttimeen helppoja tehdä tiivistepaperista. Ja sellakan kanssa sitten kasaan.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 13.03.2015 21:23

Kaikella kunnioituksella late p51.....Kaasarin tai minkään muunkaan bensan kanssa tekemisissä olevan vehkeen kasauksessa ei kannata käyttää "sellakkaa" eikä muitakaan tiivisteliimoja.
Laadukas tiiviste riittää.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 13.03.2015 21:47

Kaikki suuttimet olen ottanut irti ja putsaillut,sen enempää en kaasaria ole vielä raaskinnut purkaa.mutta ilmeisesti täytyy se vielä räjäyttää..vähän se kyllä tuntuu että bensa loppuu kesken.saattaahan noi seos ruuvvit(ilma/bensa) olla päin peetä. Molemmat oli väännetty kokonaan kiinni edellisen omistajan toimesta.bensa ruuvia avasin puoli kierrosta ja happi ruuvvia n1,5 kiekkaa. Luulisi kyllä koneen käyvän ryypyn kanssa,mutta ei. Tulpat ei kastunut kertaakaan eli ei liikaa kyllä menovettä tule.
Mutta...oli kyllä hieno tunne silti kun vaasan rauta jyskytti sen vaivaset 5sekuntiakin :D

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 13.03.2015 22:42

Samoilla linjoilla. Ei tiivisteliimoja kaasariin. Teet ite tiivisteen paksummasta tiivistepaperista ja jos haluu vielä pehmittää niin paat yöks moottoriöljyy likoo. Oon tehny maitotölkistäkin joskus hätätilanteessa tiivisteen. Hyvin seki toimi ;)
Myös ilmavuodot kaasarin ja pytyn välistä kannattaa pois sulkea. Mutta se sytytys ajankohtakin saattaa olla väärä?
Venttilit vuotaa tms.
Onko puristus paineita pytyissä?
Jos ei oo mitää mittalaitteita (en kyllä ees tiedä mitä näissä vehkeissä puristusten pitäis olla) niin laita peukku tiiviisti tulpan reikään ja väännä tai kaveri vääntää kammesta. Pitäis ihan hyvin "poksahtaa"

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 14.03.2015 10:40

Ok. Kiitos oikaisusta. On vaan joskus jäänyt sitkeästi tihkumaan kasaamisen jälkeen ja liima on siihen auttanut.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.03.2015 11:18

Ei sillä muuta merkitystä ole kuin että esim sellakka liukenee alkoholiin mitä nämä nyky bensat sisältää. Jos on käytöss jotain varmasti bensan kestävää tiivisteliimaa niin kyllähän sitä periaatteessa. Vois käyttää. Silloinkin täytyy olla tarkkana ettei soitä tiivisteestä pääse irtoilee mitää mikä tukkii suuttimet. En kyllä tiedä onko sellaista tiivisteainetta olemassakaan joka tän viinabensan kestäis ;)...eli turvallisempi riittävän paksu paperi.

Noita eri paksuisia papeteita ja korkkimattoja kannattaa muutenkin pitää varastossa.
Niistä kun itse veistelee tiivisteet niin tulee halvaks eikä tartte odotella tilauksia.

Ehdoton työkalu on sitten "nahkapaska". Eli sellane sarja tuurnia joilla lyödään nahkaan reikä. Näillä onnistuu kätevästi reiät tiivisteisiin eikä repeä. Näitä löytyy joka halpahallista. Tietysti kirurgin/askarteluveitsen myös tarvii

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 14.03.2015 19:40

Huhhuh!
Tänään taas yritin veivata tota w3 käyntiin mutta tekee vaan niitä 4-5 sekunnin laukkaavia pyrähdyksiä..sanokaahan nyt onko tuo laukkaava käynti enempi bensan saanti vikaa vai sähkö puolelta? Käyntiä vois kuvailla näin: hö-böböböböbö...hö-böböböbö...hö-böböböböböh..... Itsellä ei aivot riitä tuon sytytyksen järkeilyyn mutta onko sytytys jäljessä,siinä tapauksessa kun: pyöräytän kammella konetta niin että pytystä irti oleva tulppa antaa kipinän,kyn löysin sytytys kohan aukaisin virranjakajan kannen.pyörijä oli jo lähes ohittanut tulpan johdon nastan kun kipinä tuli. Kun katsotaan pyörijää ylhäältä käsin niin tulpanjohdon nasta on ihan pyörijän vasemmassa reunassa,ja pyöriähän pyörii myötä päivään. Maalais järki sanoo että tällöin sytytys on myöhäinen? Eikä kampikaan ole kertaakaan takaisin potkassut

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 14.03.2015 19:48

Uudet tiivisteet tein kyllä kaasariin jo silloin kun se oli irti. Kostutin tiivisteen moottori öljyllä. Ja on kyllä ihan hyvä pointti ettei lakkaa tiivisteisiin. Noita tiivisteitä on tullut kyllä vuosien saatossa tehtyä monia. Että käsiyus niiden teosta on kyllä:) muutama vuosi takaperin entisöittin vanhan 70luvun johnsson sea horsen4hp. Ainoa tiiviste mikä täytyi ostaa oli kannen tiiviste. Toimiva ikiliikkuja...niinkauan kun bensaa riittää,sitä nimittäin kuluu johnssonien kanssa

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.03.2015 11:00

Eiköös sun pitäis verrata kipinän sytytysajankohtaa suhteessa männän asentoon, eikä pyörijän asentoon??
...mikäli nyt yhtään ymmärsin mit kuvailit.
Eli nallin pitäis jokaisessa pytyssä napsahtaa hiukka ennen männän yläkuolokohtaa.( joku viisaampi ehkä osaa kertoa kuinka monta milliä se on wikströmissä)((lonkalta heitettynä epäilisin jotain sentin luokkaa))

Olikos ne venttiilit tarkastettu? Ettei esimerkiksi kanna?
Just tuossa käynnistelin vuoden -39 bässiä ja siinä kantavat venttiilit käyttäyty juurikin noin. Kävi hetken ja sitte zip.. Ja tämän pystyi toisyamaan useasti. Ei siinä kyllä puristuksiakaan silloin ollut

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 15.03.2015 15:28

Jum#####a! Lähti wiku käyntiin,siis ihan kunnolla!! Onkyllä komeet äänet perskele. Ihan kun harrikka kävis:D otin tosiaan kaasarin irti ja aukasin niin koho jumitti ei pysynyt kiinnikkeissään kunnolla.nousi sillai linkkuun. Säädin kohon liikkumaan kunnolla. Sitten katsoin tota sytytystä. Antoi kipinän liian myöhään,vasta sillon kun mäntä oli aivan ylhäällä ehkä vähän jo alaspäin menossa. Nyt antaa kipinän noin 2-3milliä ennen kuin mäntä yläkuolokohdassa. Eiköhän se tästä:)

joninen
Viestit: 15
Liittynyt: 02.08.2012 9:49

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja joninen » 15.03.2015 16:03

Epäilen kyllä, että noin pienellä ennakolla alkaa kone lämmetessä detonoimaan kaasu pohjassa ajettaessa. Varmaan tuo aparaatin mainitsema sentti tai 8-10mm voisi olla aika lähellä totuutta.
Aparaatilta kyselisin, että minkä mallin bässiä olit käynnistelemässä, venttiilit kannessa vai pytyn kyljessä. Itselläni noita on ollut useampiakin ja nytkin yksi 50-luvun kaksipyttyinen mutterikasa odottaa kasajaansa liiterin perukoilla, kun vaan ehtisi.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.03.2015 16:29

Laitan yvllä niin ei tartte pässejä sotkee tähän viestiketjuun ;)

Vastaa Viestiin