Kuidun poistaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Wooden boat diver
Viestit: 5
Liittynyt: 20.02.2015 19:35
Paikkakunta: Helsinki

Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Wooden boat diver » 20.02.2015 20:02

Kysytäänpä täältä neuvoa. Ostin muutama vuosi sitten vuonna -51 Virolahdella veistetyn Fiskarin. Tiesin ostaessani kuidutetun rajoitteet, mutta nyt kun se on muutaman kesän perheessä ollut (ja muutamia uusia lahojakin löytynyt), on mielessä alkanut siintämääm ajatus veneen entisöinnistä. Kuitu on laitettu edellisen omistajan toimesta 1973, joka on silloin vaihtanut kölin ja pohjalaudat ja sitten kuiduttanut koko aluksen. Reilu 40v on kuitenkin tehnyt tehtävänsä. Kuidussa on vaurioita kölin tienoilla sekä kannella ja reunoissa. Kyljet ovat melko hyvässä kunnossa. Ilman sisustuksen purkamista tarkasteltuna, muutama kaari on poikki ja lähes kaikkien kaarien alaosissa on alkavaa lahoa. Köli on pilssin puolelta vielä kova, mutta alhaalta löytyy lahoa. Myös perästeevissä on pientä lahovauriota. Ajohytin kunto on huono ja se pitäisi rakentaa uusiksi. Kone ja voimansiirto ovat hyvässä kunnossa. Kylkilaudat ovat kunnossa (sieltä mistä ne näkyvät), mutta pari pohjalautaa on halki ja kaipaa vaihtoa. Mittaa veneellä on 8,7 x 2,8m.

Näkemättä on paha sanoa enkä itsekään tiedä kaikkia vikoja kun en ole tarpeeksi purkanut. Haluaisin kuitenkin kuulla vinkkejä ja kokemuksia, miten suuri homma kuidun poistaminen on. Sekä mitkä menetelmät toimivat ja mitkä eivät.

Käytännössähän vaitoehdot ovat:

A) lisää kuitua päälle ja antaa vaan mennä vielä 5-10 vuotta
B) luopua koko veneestä
C) poistaa kuitu ja entisöidä vene (voisi onnistua realistisesti 2-3 vuodessa) ja saada siitä vene itselle loppuiäksi

8|

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20.02.2015 21:25

Koska oon pähkäillyt samanlaisen kaunotttaren kanssa on pakko sanoa omia ajatuksia siinä ohella. Mun paatti oli siis kautaltaan kuitutettu. Ja vielä rumaasti ja epätasaisesti. Lahoa löytyi vannasputken alapään ympärillä olevassa kölitukissa, keulapuu yläpää noin 40 cm matkalta, peräpeilin ylempi lauta ja takakannen loppuosa. Myöhemmin, varmaan samaan aikaa kuidutuksen laiton kanssa, oli myös uusittu ajohytin seinät ja katto. Hytin seinien alaosa jakajuutta oli kuiduttettu ja lahoa löytyi ikkunoiden vierestä, uuden ja vanhan liitoskohdasta ja kannen ja seinän liitoksesta.

Melkein viikon oli vaakakupissa kuidutuksen täyspoisto ja vaan yläosan kunnostus käyttökelvolliseksi. Muutama kertaa olin myös hylkäämässä koko rojektia.

No päätin sitten että runko kuitutus saa jäätä toistaiseksi, kun vaan paikkailen ilmiselvia lahoja ja kunnostaan kuidutuksen aikana tehtyt virheet, niikun esimerkiksi laminointi metalliosien ja läpivientien päällä, täysin uupuva viimistely ja kölista ristiin läpi pultattu kölirauta. Kajuuta ja ajohytti uusittaan. Tälläkertaa vanerista ja ilman kuidutusta. Yrittän saata sinne myös rimakannet, vaikka kuitun ja rimakann liitoksen tiivistyksen ratkaisu on vielä työn alla.

Mun blogista näet kuvina tähän asti tehtyn homman. Myöskin kuidun alta paljastuvan pinnan. Sanoisin, että on niin ronskisti tehty, ettei pikkuhionnalla selviä. Mun veneessa joutuisin vaihtamaan kölistä alkaen julmettoman määrän puuta, jos kuidusta haluaisin eroon.

Päätin kunnostaa siitä itselle veneen muutamaksi vuodeksi, ottaa siitä nyt kunnostusvaiheessa kaikki mahdolliset mitat ja laatia uudestaansiitä piirokset varalle ja jos joskus sen veneen käyttöikä ja kuntoo tulee loppuun, niin kierrätykseen menee ja toivottavasti malliksi uudelle, puustarakennetulle, samanlaiselle.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Wooden boat diver
Viestit: 5
Liittynyt: 20.02.2015 19:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Wooden boat diver » 20.02.2015 23:16

Näyttää juuri sille mikä mulla on edessä, jos päätän kunnostamiseen ryhtyä. Oliko kuitu noin pahasti irti vai saitko sen jotenkin muuten irti noin isona levynä?

Onko sulla vene Helsingissä? Näytti olevan hallissa. Etsin myös itse kohtuuhintaista hallipaikkaa Helsingistä, missä voisi venettä laittaa. Yksi vaihtoehto on tietty ulkokenttä ja pressuhalli, muuta se on aika rajoittava talvella eli juuri silloin kun olisi aikaa tehdä remppaa. Nyt mun vene on Muuramessa, josta se pitää kyllä saada ensin Helsinkiin (tai sitten myydä pois ja hankkia uusi).

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.02.2015 2:53

Kyllä se voimaa vaatii mutta käytännössä oli lähes kokonaan irti. Onneksi olen saanut luvan harrastaa työpaikallani, sen takia hallissa otetut kuvat. Tuskin sellaiseen ryhtyisin, jos joutuisin maksamaan toistasataa vielä harrastustilasta.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 21.02.2015 9:32

Kaikki on mahdollista kuten Qubicin esimerkistä huomaa.
Vaikeaa ilman varsinaista tietoa ottaa kantaa, mutta olisin vaihtoehto B:n kannalla, jolllei veneellä ole reilua tunne-historia yms arvoa.
Aikaa sekä myös rahaa palaa, etenkin jos joutuu toimimaan vuokratiloissa, vrt kolmen vuoden vuokrat.

Kun katsoo esim nettiveneessä löytyy melko edullisesti hyvin pidettyjä puuveneitä minusta tosi edullisesti joilla vois aloittaa veneilyn heti keväällä.

Tosin tekeväthän mobiiliharrastajatkin ehjän tankinkorkin ympärille auton. :-)

Kuidun irroitukseen jäätuura on oiva työkalu, se menee kiilamaisena ja painavana helposti huonosti kiinnittyneen kuidun ja puun väliin, pitkässä varressa hyvä momentti, kokemusta on.

Wooden boat diver
Viestit: 5
Liittynyt: 20.02.2015 19:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Wooden boat diver » 21.02.2015 10:34

Totta että kuluja siitä tulisi. Kyllä myynti onkin ensisijainen vaihtoehto. Sitten jos ei mene kaupaksi niin tuon sen kesäksi merelle ajoon. Se mitä sitten syksyllä tapahtuu onkin sitten auki :)) purkamisenhan pystyy tekemään pressuhallissakin vaikka tuossa Jätkäsaaren kunnostusalueella, mutta siitä eteenpäin se olisi hyvä saada sisälle. Onko hyviä vinkkejä kohtuuhintaisista vuokrahalleista?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 22.02.2015 9:28

Jäi kysymättä; tiedätkö tekijän?

Lisäksi tuli mieleen, että Valdemar:lla ainakin oli isohko halli johon kaipaili alivuokralaisia

Valdemar
Viestit: 16
Liittynyt: 27.11.2007 23:25

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Valdemar » 22.02.2015 13:35

Joo, minulla on halli Artjärvellä, Orimattilan kunnassa. Halli on ollut pahasti vajaakäytöllä kun olen itse ollut muissa hommissa tienaamassa että olisi varaa harrastaa.
Hallissa 3.5mx4m oviaukot ja iso tasainen piha-alue.
Voisinkin laittaa myydään palstalle vuokrataan ilmoituksen kunhan kerkiän.

Valdemar
Valdemar

Wooden boat diver
Viestit: 5
Liittynyt: 20.02.2015 19:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Wooden boat diver » 24.02.2015 23:39

Laita ihmeessä ilmoitus. Laitoin äsken itse veneen myyntiin sekä tänne että Nettiveneeseen. Katsotaan miten kaupanteossa käy ja palataan halliasiaan kesemmällä jos vene vielä on mulla silloin :)

dunderson
Viestit: 17
Liittynyt: 21.11.2017 8:57

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja dunderson » 20.08.2019 22:11

Vanha aihe, mutta kuidun poisto saattaa tulla ajankohtaiseksi, niin tutkin aihetta hieman lisää.

Tällä jenkkityökalulla pitäisi lähteä kuitu nätisti pois, kuorii kaiken 2.5mm syvyyteen asti. Pienistä nauloistakaan ei pitäisi olla valmistajan mukaan esteeksi. Tyyris on.

https://paintshaver.com/marineshaver-pro/

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.08.2019 23:06

Kuimkas pksj sull laudoitus on? Jos on alle 15mm ej varmaasti silla monsterilla kannattaa lähestyä. Oon poistanut osmoosia silla. Se on erittäin raju väline.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kuidun poistaminen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 22.08.2019 18:33

Moista hommaa ikinä en oo tehny, mut voisin kuvitella tälläsestä työkalusta olevan suurta hyötyä tos kuidun poistos. Ite ostin biltemasta ja heti yks lempi työkaluista, vois vaikka sijottaa kalliimpaan. Bilteman konees tuli sahaterä ja lasta mukana. Ääni on ruma ja ei mikää urakkakones, mut pääsee paikkoihin mihin muilla työkaluilla vaikee päästä.

https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkoty ... 2000024006

Vastaa Viestiin