Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja late p51 » 31.01.2015 21:14

Tämä on varmasti kiinni kunkin yhtiön paikallisesta nilkistä kiinni , mitä sattuu arvostamaan. Joskus 90-luvun Porvoossa oli Pohjolalla venevakuutuksiin perehtynyt kaveri , joka retorisena kysymyksenä esitti "vuotaaks se? " johon vastasin että juu , jonkinverran tihkuu jostain vähän pilssiin,
Johon vastaus oli , että " tietysti , eihän toi oo potta." Kyseessä 1949 Latella tehty ketsi. Vakuutusarvo oli tuolloin tosi asiallinen. Ei tosin tähän päivään mennessä onneksi ole tullut tarvetta käytännön korvaustapahtuman ja -määrän toteamiselle. kopkop.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04.02.2015 22:45

Donna on nyt messuhallissa Mahogany Yachting Societyn osastolla, jossa vetonaulana on kaksimoottorinen Riva - Donna on siinä sen vieressä. Olen itse MYS esittelijänä keskiviikkona ja torstaina klo 16 - 19 osastolla. Tulevana lauantaina olen n. klo 14. saakka maisemissa, mutta en ns. esittelijä velvollisuudella. Seuraavana lauantaina menen katsomaan näyttelyn antia kavereideni kanssa, mutta toki piipahdan myös Donnan tuntumaan.
Viimeiset kaksi viikkoa on ollut todella raskasta harrastaa, sillä Donnaa on tehty korkealla työmoraalilla öitä myöten, päivällä on tehty leipätöitä.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 12.02.2015 14:39

Hienolta näytti veneesi messuilla. Ihan paikallaan Rivan vieressä. Huolella tehtyä viimeistelyä. Onnea projektin hyvästä loppuunviennistä!

Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31.08.2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja jtp » 12.02.2015 20:48

Joo, kylläpä näytti hyvältä ihan livenäkin!! Saat kyllä olla ylpeä veneestäsi! Ja toivottavasti se päivä jolloin pääseet kunnolla naatiskelemaan aikaansaannoksestasi koittaa pian!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12.02.2015 23:16

Tänään oli uskomaton päivä. Donna vanheni yhden vuoden, se on tehty 1927 lautatavaran alkulähteillä. Sen ovat tehneet
summanlaiset veneveistäjät, jotka tekivät kesäisin Hallan Sahalla Kotkassa, joka sittemmin oli UPM:n hallan saha, puusta proomuja. Yleensä heille tuli lopputili syksyllä, jolloin he palasivat takaisin Summaan tekemään veneitä. Mutta yhtenä syksynäpä johtaja ei antanutkaan lopputiliä, vaan käski näiden veneveistäjien tehdä kaksi samanlaista venettä. Kun ne 1027 valmistuivat, annettiin toiselle nimi Apollo ja toiselle Mercur. Nimet tulivat Kreikan jumaltarustosta. Apollo on teillä tietämättömillä tänä päivänä, mutta Mercur (en ole aivan varma, miten nimi kirjoitettiin silloin) on Donna. Lukkoseppä Värtö Karhulasta osti sen 60-luvun alussa Hallan Sahan johtajalta ja möi sen sitteen 70 -luvun lopussa Korpilahdelle rata-insinööri Väänäselle. Väänäseen loppui ja täydellisesti pysähtyi minun historian selvitykseni. Ihmettelin kun purin aikoinani venettä, mikä tarkoitus oli haponkestävällä pellillä perän alaosassa, sekin selvisi tämän päivän puhelinkeskustelussa eläkkeellä olevan lukkosepän kanssa. Sen pellin tarkoitus oli suojata perää, kun tukit välillä törmäsivät perään, vahingoittaen sen. Siksi sinne laitettiin haponkestävät suoja, siis tukkeja vastaan.
Donnalla, ei kun siis Mercurilla ajettiin Hallan Sahalta Meriniemeen pääasiassa kuulemma kaljottelemaan ja takaisin. Sillä ajettiin siis aika vähän, Huomenna menen Reijo Värtön luo haastattelemaan, jos saisin yksityiskohtia lisää veneestäni.
Nyt kuitenkin veneeni historia on aukoton. Mielenkiinto venettäni kohtaan MYS:n osastolla sai erään vanhan herrasmiehen
lausahtamaan, että venehän on Hallan Sahan johtajan entinen vene. Uskomattoman äkkiä vyyhti purkautuu, jos se on purkautuakseen.
Donna 28 :)) :)) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.02.2015 23:46

Edelliseen ei ilmennyt juurikaan lisää tietoja, muuta kuin että Reijo Värtön ostaessa veneen siinä oli 6-sylinterinen bensakone merkiltään Sisu. Se ei kuitenkaan ole ollut alkuperäinen kone, mutta vaikka Värtö oli kuullutkin sen nimen, niin hän ei muistanut enää sitä. Värtöllä vene ei ole ollut kuin vuoden -puolitoista, kun hän möi se sitten Korpilahdelle Päijänteen rannalle. Reijo Värtön ostaessa veneen. UPM ajoi jo alas Hallan Sahan tuotantoa. Hän oli käynyt sitä Korpilahdella katsomassakin, mutta totesi Väänäsen pilanneen sen keulakannen, kun Väänänen oli rakentanut vanerista moottorin edessä olevaan tilaan korotetun hytin. Kun minä ostin veneen, oli tuo hyttirakennelma purettu (mutta myynti-ilmoituksessa se vielä oli 2006 huhtikuussa) ja veneen keulassa oli iso lähes suorakaiteen muotinen aukko siinä kohtaa, missä korotettu hytti oli ollut. Veneessä on ollut Värtön ostaessa kannen alla matala makuutila veneen keulassa moottorin etupuolella, niin kuin minunkin veneeseenkin tulee. Veneen laseista hän sanoi, että salongissa oli fasettihiotut ja tuulilasin osissa tavalliset 6 mm lasit. Aivan niin kuin minulla nyt Donnassa. Veneen oikeaksi nimeksi tarkentui Mercurius (mm. kaupan jumala Kreikk.) Tuulilasi oli kolme osainen. Siinä Donna poikkeaa alkuperäisestä, koska teetin tuulilaisin neljäosaiseksi. Se, miksi hän möi veneen edelleen pois, johtui siitä, että vene oli erittäin märkä huolimatta perästä keulaan ulottuvasta roiskelistasta. Siihen aikaan heillä oli mökki Haapasaarten Tynnyrkarilla, hänen omistaen puolet Tynnyrkarin saaresta. Mercurius ei soveltunut kovan kelin yhteysajoon märkyytensä johdosta, hän ostikin Tiiskerin Mercuriuksen jälkeen yhteysveneeksi. Ruoritilan päällä hänellä oli keltainen katos veneessä ja taka-avotilan päällä ei ollut muuta kuin satamapeite.
Nyt seuraavaksi täytyy yrittää päästä UPM:n arkistoon Hallan Sahan osalle, sillä sieltä todennäköisesti löytyy enemmän tietoa näistä sahalla valmistetuista veneistä.
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.02.2015 0:04

Olen huomenna lauantaina MYS:n osastolla Donnan lähettyvillä n. 11.30 - 13.00. Sen jälkeen katselen messujen tarvikepuolta, koska niitä en ole ehtinyt katsomaan ollenkaan, vaikkakin olen ollut parina kolmena päivänä Messuilla.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 14.02.2015 11:24

Hieno sattuma tuo veneen historia. Vanha hallan saha sijaitsee n.kilometrin päässä kodistani. Vanha Hallansahan tehtaanjohtajan asuntohan on Hallasta eteenpäin n.2km. Tiutisessa. Tämä paikka jossa minä asun (Suulisniemi), on myös ollut täynnä tukkinippuja sahan toiminnan aikaan. Tukkeja on yhä melkopaljon merenpohjassa tässä suuliskanlahdella. Tässä tämä tältä erää...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

merisusi
Viestit: 77
Liittynyt: 02.08.2009 11:51

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja merisusi » 15.02.2015 9:16

Kävin myös keskiviikkona messuilla hienolta näytti veneesi, raskiiko tuota veteen laittaakkaan.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.02.2015 14:13

Ottikohan kukaan siitä kuvia, voisi laittaa ne tänne. Omat ottamani kuvat on nyt sähköpostissa ja jostain syystä en saa niitä taas tänne, niin että jos teillä, jotka kävitte paikalla olisi muutama kuva, niin ne voi tänne hyvin laittaa.
Donnan tai siis tämän Mercuriuksen rekisterinumero on R 136.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja matti » 15.02.2015 16:56

Komea on, käytiin lauantaina ensimmäisen juniorin kanssa katsomassa!
Ilmeisesti on itse tullut vanhettua reilusti( itse ei sitä huomaa) 8\ , tai sit Jaskalla alkaa olla asiaa specsaversille tms :-) :-)

Tuli katseltua myös pohjaa, tuli mieleen nämä nyt viimeistä hutoa olevat pienikulutuksiset moottoriveneet;
https://www.youtube.com/watch?v=kEYfUMLks1s" onclick="window.open(this.href);return false;
eli saattaapi kulkea melkoisen pienellä teholla.

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Lampila » 15.02.2015 19:35

En miä mitää Rivaa huamannu - pelkän Don..öö Mercuriuksen!!!
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 15.02.2015 20:32

Nimi asia pullahti taas esiin. Täytyy katsoa ensin, mikä se alun perin on ollut todellisuudessa, kun eri ihmiset samasta taloudesta muistavat sen, jopa väitellen keskenään, Mercur, Merkkuri, Mercurius. Tiedä häntä. Donna kuullostaa korvassani paremmalta kuin mahdollinen alkuperäinen. Kun nyt rekisterinumero on tiedossa, luulisi sieltä löytyvän oikea nimikin, tosin onko TraFiiin luottamista. Rekisterinumero on R 136. Siis aika paljon niitä moottoriveneitä on ollut 20-luvun lopussa olemassa, tosin mistähän vuodesta lähtien tämä rekisteröinti on ollut pakollista. Puhutaanko sotien jälkeisestä ajasta vai onko R tunnus ollut käytössä jo vanhan Viipurin Läänin aikoihin. ??? Vaalipiirinähän tämä alue on ollut Viipurin Itäinen vaalipiiri. Olisiko tämä Viipurin itäisen tunnus tämä R. Täytynee tähänkin vähän paneutua.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
tikkavintti
Viestit: 104
Liittynyt: 08.03.2007 12:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja tikkavintti » 15.02.2015 22:13

Tässä olisi mamman ottamia kuvia tältä päivältä. lisääkin on mutta katotaan tuleeko nämä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
samaan virtaan ei voi astua kahdesti,vesi jossa seisoit on jo mennyt

Avatar
tikkavintti
Viestit: 104
Liittynyt: 08.03.2007 12:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja tikkavintti » 15.02.2015 22:14

toinen...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
samaan virtaan ei voi astua kahdesti,vesi jossa seisoit on jo mennyt

Vastaa Viestiin