potkuriakselin paksuus?
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
potkuriakselin paksuus?
Tarkoituksena olisi nykykielellä päivittää potkuriakseli samalla kun moottori vaihtuu. Kyseessä pellinkiläisfiskari tyypillisimmillään , eli vakiokaavat voinee unohtaa. Nyt paikalla on akseli , jonka halkaisija on 32 - 28 mm. Korroosio on syönyt rajustikin joitakin kohtia. Akseliterästä. Valkometallilaakeri perässä ja ihan horo talipoksi joka pysyy tiiviinä kaikki kolesteroliarvot ylittävällä vaseliiniannoksella. Tähän asti akselia on pyörittänyt vääntömomentillaan Ford Supermajor ihan hyvin. Ajattelin kuitenkin viettää kesää ilman kuulosuojaimia. Moottori vaihtuu siten , että vääntöhuippu 500 Nm on noin 2700 r/min ja huipputeho 155 kW noin 3800 r/ min. = BMW D190+. Vaihteiston alennussuhde 2.5 Minkälaista akselia tarvitsisi katsella jos vesivoideltuna aikoisi toteuttaa ? Vauhtia tietysti niin paljon kuin irtoaa ja potkuri sitten tarpeen mukaan . Joskus on kiirekin. Kiitos näkemyksistä.
Viimeksi muokannut late p51, 02.02.2015 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26.12.2006 10:53
- Paikkakunta: Pori
Re: potkuriaksilan paksuus?
Vahvuuden määrittely riippuu myös akselin pituudesta, kun en ole insinööri joka pystyys vahvuuden laskemaan mutta pitkänlinjan veneilijän kokemuksella sanoisin, ettå alle 1,5m akseliin riittää 35 millinen, siitä pidempi 40 millinen. Periaatteessa vääntö kerrotaan alennuksen luvulla, jotain lähes mitättömiä laakerihäviöitä huomioiden. Mulla oli 205 KW moottorissa , jonka vääntö oli yli 1000 newtonia, alennus-suhde oli 1,5:1, 50 millin akseli, jonka pituus oli 2,5 m, se ei värähdellyt.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
Re: potkuriaksilan paksuus?
Akselin pituus on 5,5 m , mutta se on tuettu. Kysymys voisi oikeastaan kuulua , riittääkö 40 mm akseli rosterisena , kun jo
45 millisen vannasputkihässäkkä on jo aika iso ulkomitaltaan ja söisi takasteevin tai-polvion , mikäse nyt on , tosi ohueksi.
Moottoria voisi myös siirtää metrin-puolitoista taaksepäinkin akselin lyhentämiseksi , kun takaosaa ei käytä enää silakkapaljuna.
45 millisen vannasputkihässäkkä on jo aika iso ulkomitaltaan ja söisi takasteevin tai-polvion , mikäse nyt on , tosi ohueksi.
Moottoria voisi myös siirtää metrin-puolitoista taaksepäinkin akselin lyhentämiseksi , kun takaosaa ei käytä enää silakkapaljuna.
- Qubik
- Viestit: 1063
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: potkuriaksilan paksuus?
Näyttää vahvasti silta, ettei sulla oikein oo valintavapautta. Sulla akselin pyörintanopeus jää melko pieneksi, joten se 40 pitäis kestää. Kuinkapitkä fiskari se sit on, jos jo pelkkä akseli on 5,5 m? Torstaina irrotin 4,5 metrisen halkaisijalta 70 mm akselin luotsivenesta. Mutta sitä pyörittää noin 400 kw kone. Ja venella pituutta 16 m. Sen takia ihmettelenki, mihin 5,5 metrine akseli mahtuu
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
Re: potkuriaksilan paksuus?
Paatti on reilu kymmenmetrinen , jossa kone on hytissä ,kohtalaisen edessä ,jotta taakse on jäänyt tilaa kalalle ja troolin kanssa touhuamiseen.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23.04.2007 11:58
Re: potkuriaksilan paksuus?
Kymppi metrinen pellinkiläinen parinsadan voimalla pitäisi kulkea parikymmentä solmua... tuolla 2,5 alennuksella sinne pitäisi (laskennalisesti) mahduttaa 22x21 potkuri. Kikkailemalla halkaisijalla ja nousulla voi halkaisijaa pienentää, mutta halkaisija/nousu suhde menee enemmän poskelleen ja lisäksi sinne pitäisi saada mahtumaan 50+ mm akseli.
Suosittelen miettimään vakavasti alennuksen pienentämistä. Akseli ohenee ja potkuri pienenee.
Suosittelen miettimään vakavasti alennuksen pienentämistä. Akseli ohenee ja potkuri pienenee.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: potkuriaksilan paksuus?
Mikä ihmeen osa veneessä on AKSILA...tä
Maatallousvehkeissä oon kuullu olevan jotain AKSILOITA mutta oisko tuo jo suurmaatallousvehje kun on5.5m AKSILA...
Maatallousvehkeissä oon kuullu olevan jotain AKSILOITA mutta oisko tuo jo suurmaatallousvehje kun on5.5m AKSILA...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Qubik
- Viestit: 1063
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: potkuriaksilan paksuus?
Kuitenkin must tuntuu, että jos nyt se 40 mm menee nippanappa paikoilleen, ei sulla niikun rakenteellisesti paksumpaa sinne saa. Joten tottuu siihen ettei oo niin kiire ja voit laittaa hitaamman paketin sinne. Käytät sit ylijäänyt rahat vaikka uuden vebastoon tai jotain. Väkisin saa, mutta ei tuu hyvää.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
Re: potkuriakselin paksuus?
Päätarkoitus koko moottorinvaihtohärdellillä olisi saada meteli pienemmäksi ja kohtuullisesti lisää vauhtia . Ei ole pakko eikä tarkoituskaan ajella naru kireällä koko ajan. Paikallaan oleva Supermajor mölyää ja täristää tolkuttomasti jo aivan tyhjäkäynnilläkin. Lisäksi se vaatisi uudet tassut sekä vesipumpun , lämmönvaihtimen , laturin ja startin korjauksen . Tarjolla kuitenkin on myös vähän sivistyneempi BMW. Fordsonilla tuo pellinkiläiskanootti kulkee 15 solmua , joten aikomuksena ja toiveena noin 20 -22 operaation jälkeen . Aikaisemmin BMW on ollut jossain Fjordissa , josa se on tehnyt yli 20 solmua. Vaihteistovälityksen kaivoin esiin kilvestä jossa lukema on 2,25 eikä 2,5. 2,19 lienee pakki.
Korjasin sen aksilan nyt siihen ensimmäiseen viestiini. :))Meidän maakrapujen kuorma-autoissakin on aksiloita kuuleman mukaan
Korjasin sen aksilan nyt siihen ensimmäiseen viestiini. :))Meidän maakrapujen kuorma-autoissakin on aksiloita kuuleman mukaan
- Huovari
- Viestit: 30
- Liittynyt: 08.11.2013 0:00
Re: potkuriakselin paksuus?
Kerropa sitten miten projekti etenee ja paljonko tuli parannusta kulkupuoleen. Meillä on saman kokoluokan pellinkiläisessä myös n. 5 m akseli, joka on halkaisijaltaan 40 mm. Koneessa ei ole voimaa yhtä paljon kuin late p51:n suunnitelmissa vaan 140 hv tehoa, n. 500 nm vääntöä ja kierroksia max 2200. Potkurina 18x20 ja vaihteiston välityssuhde 1.586:1. Ainakin tuolla yhdistelmällä on akseli näemmä kestänyt yli 15 vuoden ajot. Joskus sitä itsekin mielessään haaveilee muutamasta lisäsolmusta. Koneesta olisi helposti otettavissa enemmän voimaa. En kuitenkaan tiedä maksaako vaivaa kun huippunopeudella ajetaan vain muutama kerta kesässä. Joku viisaampi voisi tietysti arvioida saako pelkällä potkurinvaihdolla lisää solmuja.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
Re: potkuriakselin paksuus?
Katselin jostain muusta viestiketjusta , että taitaa Huovarin vene olla aika samantapainen kuin omani , Julius Liljebergin veistämä ja alunperin Fordilla ryyditetty. Omassani hytti lyhyempi . Nyt tähän tekniikkapäivitykseen senverran muutosta , että hankin moottoriksi Tamd 41:sen ja ensimmäinen homma on hankkia tai tehdä kaaveli , jolla Hurthin kytkimen saa sen jatkoksi. BMW jää odottelemaan inspiraatiota ja parempaa hetkeä kunnostukselle. Akselilinjausta pääsee ihmettelemään sitten , kun voimapaketti on nostettu paikalleen.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
Re: potkuriakselin paksuus?
Tästä tuli sellainen , että moottori siirtyi taaksepäin , ulos hytistä. Akselista tuli 35 millinen kolmimetrinen , tukilaakeri keskellä ja kytkimen perään Python.
Moottorin alle pehmeät tyynyt . Kytkimen välityssuhde on 2,2 :1 . Potkurina nelilapainen 18 x 20 tai 21. Sitä on joskus justeerattu , joten puusilmällä katsottuna nousu on joku tuollainen.
Välitilinpäätös on sellainen , että gps näytti 37 km tunnissa , mutta kaasua tuosta lisätessä alkoi kanootti kallistua , joten huippunopeuden kokeilu näillä säädöillä loppui tuohon. Ei ole nousulistoja eikä mitään eviä vielä .https://youtu.be/D_H06oQDIXM
Marssivauhdin pitäminen onnistuu paljon pienemmällä rähinällä ja tärinöillä kuin ennen . Tähän asti ihan kiva muutos.
Ainiin. Tankin siirsin eteen tasapainon vuoksi .
Moottorin alle pehmeät tyynyt . Kytkimen välityssuhde on 2,2 :1 . Potkurina nelilapainen 18 x 20 tai 21. Sitä on joskus justeerattu , joten puusilmällä katsottuna nousu on joku tuollainen.
Välitilinpäätös on sellainen , että gps näytti 37 km tunnissa , mutta kaasua tuosta lisätessä alkoi kanootti kallistua , joten huippunopeuden kokeilu näillä säädöillä loppui tuohon. Ei ole nousulistoja eikä mitään eviä vielä .https://youtu.be/D_H06oQDIXM
Marssivauhdin pitäminen onnistuu paljon pienemmällä rähinällä ja tärinöillä kuin ennen . Tähän asti ihan kiva muutos.
Ainiin. Tankin siirsin eteen tasapainon vuoksi .
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 16.11.2015 15:57
Re: potkuriakselin paksuus?
Kun nyt akseleiden paksuudesta keskustellaan, niin laitetaampa kysymys, jota tällä joskus aiemmissa ketjuissa on sivuttu, mutten lopullista vastausta niistä löytönyt.
Eli n 5,5 m:n avofiskarissa on Bernard. Penun ääneen olen n 15 v vaihtelevalla menstyksellä totuttanut itseäni ja erilaisia vaimennusysteemejä kokeillut (äänenvaimentimia, pakoutkea veteen jne). Konekin kuitenkin alkaa vähän oikkuilla, joten uuden vaihto voisi olla ajankohtainen. (Käytetty) pikkudiesel olisi ykköstoive, mutta ongelmana on potkuriakselin ohuus. Akseli on n 16 mm - sellainen ns peukalonpaksuinen - (ja varmaan jotain patarautaa) ja pitkänpuoleinen, moottori on keskituhdon etupuolella. Liika vispaaminen on estetty puisella tuella, eli jonkunlaisella köyhän miehen tukilaakerilla, Eli onko mitään toivetta edes yrittää noin ohueen akseliin tod näk täristävämpää konetta. Toisaalta pitkä ja ohut akseli voisi suodattaa tärinöitä paremmin kuin paksu ja eikös Wikeissäkin ole nähty tuontyylisiä ratkaisuja.
Jos joutuisi uusimaan akselin ja vannasputken niin olisi sitten jo aika iso projekti.
t hessu
Eli n 5,5 m:n avofiskarissa on Bernard. Penun ääneen olen n 15 v vaihtelevalla menstyksellä totuttanut itseäni ja erilaisia vaimennusysteemejä kokeillut (äänenvaimentimia, pakoutkea veteen jne). Konekin kuitenkin alkaa vähän oikkuilla, joten uuden vaihto voisi olla ajankohtainen. (Käytetty) pikkudiesel olisi ykköstoive, mutta ongelmana on potkuriakselin ohuus. Akseli on n 16 mm - sellainen ns peukalonpaksuinen - (ja varmaan jotain patarautaa) ja pitkänpuoleinen, moottori on keskituhdon etupuolella. Liika vispaaminen on estetty puisella tuella, eli jonkunlaisella köyhän miehen tukilaakerilla, Eli onko mitään toivetta edes yrittää noin ohueen akseliin tod näk täristävämpää konetta. Toisaalta pitkä ja ohut akseli voisi suodattaa tärinöitä paremmin kuin paksu ja eikös Wikeissäkin ole nähty tuontyylisiä ratkaisuja.
Jos joutuisi uusimaan akselin ja vannasputken niin olisi sitten jo aika iso projekti.
t hessu
- Qubik
- Viestit: 1063
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: potkuriakselin paksuus?
Yanmar gm1 ja kaikki hyvin Hessu.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!