Purjevene "Telkkä"

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.12.2014 14:01

Kannattaa tehdä isohko pienoismalli ensin, ainakin joku metrin pituinen. Siinä tulee rakenne ja materiaalit tutuiksi, samoin pääosa työmenetelmistä. Jos sen jälkeen vielä on venekuume päällä, niin antaa mennä vaan.

Voinee tosiaan olla järkevää myös lähteä liikkeelle yhteensovitetulla rakenteilla ja piirustuksilla. Mietittävää tulee kyllä riittämiin matkan varrelta.

kassu
Viestit: 14
Liittynyt: 28.11.2014 3:00

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja kassu » 03.12.2014 14:54

Northling kirjoitti:Moro

Jos et ole kokenut veneenrakentaja ja suunnittelija, suosittelisin hankkimaan jotkut valmiit piirustukset valitsemallesi rakennustavalle, jolloin veneen vakavuus ja lujuus on valmiiksi laskettu ja kokeiltu. Tulee kallis kokeilu jos hatusta rupeaa itse soveltamaan ja epäonnistuukin ja veneestä tuleekin epäkelpo. Ainakin valtava määrä työtä menee hukkaan.

Koneeksi tosiaan riittää heppa tai kaksi. Mulla oli joskus 6,5 m n 1000 kg painava Teemin vaneri "minitonnari", jossa oli 3 hp Suzuki 2 stroke. Se kulki 3:lla hepalla ihan vikkelästi. Ongelimia tuli ainoastaa avomeren aallokossa, jolloin perässä sijaitseva moottori haukkasi ilmaa ja veto katosi. Mutta se on riskinä vain kovassa aallokossa. Täällä Porissa kun Mäntyluodon edessä ei ole suojaavaa saaristoa, niin aallokko voi olla joskus aika mahtavaa.

Joku täälläkin kirjoitteli sellasesta kokeilusta, jossa oli perän alle kiinteästi asennettu sähköperämoottorin moottoriosa ja ohjaus tehtiin normi peräsimellä. Tuo Riskilän kaverin sähkövene "Aave" olisi tekniikaltaan varmasti tutustumisen arvoinen! Lataukseen siinä käsittääkseni käytetään aurinkopanelia ja maasähköä. Noilla pienillä sähkömoottoreilla ajelee kunnon akuilla tuollaista kevyttä venettä useamman tunnin yhdellä latauksella. Eli agregaatti on aika harvoin tarpeen.

Nortti
Tuo rakennustapa on minulle kyllä tuttu rimakajakin kautta, mutta varsinaisia veneitä en ole tehnyt. Valmiita piirustuksia voi olla vaikea löytää, joten yksi vaihtoehto on hahmotella kokonaisuus itse, ja tarkastuttaa nuo kriittiset kohdat, kuten vakavuus ja uintiasento sitten jollain suunnittelijalla. Tosin lueskelen juuri kirjaa "Yacht Design", jossa on aika hyvin selvitetty nuo laskennan periaatteet. Pienoismalli omasta suunnitelmasta olisi myös kiehtova idea. Muistan vuosia sitten lukeneeni tästäkin jonkun kirjan, siis missä veneen runkoa testattin ihan oikeaoppisesti pienoismallilla, vetonaruilla ja jousivaaoilla. Voi tosin mennä jo hifistelyn puolelle tämän luokan veneessä. :)

Mun pääasiallinen käyttö tuolle veneelle on sisävesiretkeily (Saimaa, Päijänne, Vuoksen vesistö), missä aallot eivät ole kovin korkeita. Ikävän teräviä kyllä, mutta ne lähinnä kastelevat purjehtijat. :) Mutta kun kerran tulee trailerille, niin miksipä ei sitä samalla ottaisi mukaan Itämeren saaristoretkeilyn mahdollisuutta. 8}

Tuollaisen sähköperämoottorin kiinteässä asennuksessa on se huono puoli, että potkurin on sitten koko ajan vastuksena purjehtiessa. Sellaisiakin ratkaisuja on tehty, jossa sähkömoottorin jatkeena on peräsinakseli ja potkuri, siis ikään kuin sähkösisämoottori. Tällaiseen voisi laittaa taittolapaisen potkurin, jos vain jostain löytyy sopiva malli. Myös sellaisesta vaihtoehdosta luin, että potkurina on kapea kaksilapainen potkuri, joka aina purjehdittaessa käännetään ja lukitaan pystyyn kölirungon taakse.

Tässä esimerkki sähkösisämoottorista. http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/sahko ... hyva-tulee" onclick="window.open(this.href);return false;

Aggregaatti on kyllä tarpeellinen, jos on retkellä yli viikon ja ei ole/käytä maapalveluita, kuten tilanne järvillä on usein. Toki sen voisi osin korvata aurinkopaneeleilla, mutta noiden sijoitus ja säilytys pienessä avoveneessä on hankalaa. Sellainen ratkaisu voisi toimia, jossa paneelit lataavat akkuja lähinnä ankkurissa ja purjehdittaessa ne otetaan pois. Tällöin voisivat olla pääosin veneen laitojen ulkopuolella. Toisaalta ei kevyt salkkuaggregaatti paina kuin 20 kiloa ja mahtuu hyvin mukaan, kun on ennalta mietitty paikka sille.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.12.2014 15:19

Moro

Ameriikasta löytyy kyllä piirustuksia rimarakenteisille paateillekin. Olen niitä selannutkin, mutta nyt ei tullut yhtää vastaan.
Tuollaisia löysin nopeasti googlatessa
http://store.gartsideboats.com/collecti ... design-191" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.selway-fisher.com/Other1013.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jwboatdesigns.co.nz/plans/na ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dixdesign.com/argie15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://intheboatshed.net/free-boat-plan ... atshednet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Juu, aurinkopaneelit kannattaa olla siirrettävät, niin niistä saa tehoa irti paremmin. kun voi aina kääntää sopivaan asentoon ja paikkaan aurinkoon nähden.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kassu
Viestit: 14
Liittynyt: 28.11.2014 3:00

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja kassu » 03.12.2014 15:55

Northling kirjoitti:Moro

Ameriikasta löytyy kyllä piirustuksia rimarakenteisille paateillekin. Olen niitä selannutkin, mutta nyt ei tullut yhtää vastaan.
Tuollaisia löysin nopeasti googlatessa
http://store.gartsideboats.com/collecti ... design-191" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.selway-fisher.com/Other1013.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jwboatdesigns.co.nz/plans/na ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dixdesign.com/argie15.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://intheboatshed.net/free-boat-plan ... oatshednet" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti
Kiitos linkeistä, täytyypä selailla.

Sinänsähän noiden piirustusten ei tarvitse olla mitenkään erikseen suunniteltu rimatekniikalle. Sillä onnistuu hyvin tällaisen veneen tarvittavat rungon muodot. Yksityiskohdat ovat toki sitten sovittamista.

Nettiä selatessa on tullut vastaan sellainenkin rakennustekniikka, kuin rima-viilu-rakenne. Siinä alla on rimat kuten rimaveneen ytimessä, mutta lasikuidun tilalla on epoksilla liimattu viilutus. Eli pinta on enemmän puinen kuin rimaveneen muovitettu pinta. Muotti on vastaava kuin rimaveneissä.

dunderson
Viestit: 17
Liittynyt: 21.11.2017 8:57

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja dunderson » 24.01.2019 22:42

Haven 12 1/2 on kohtuullisen suosittu tee-se-itse pieni purjevene, mutta ilmeisesti aika vaativa ja aikaavievä rakentaa. Vastaan tuli siitä kehitetty limiversio Somes Sound 12 1/2, joka pitäisi olla mahdollista rakentaa vanerista tai rimoista. http://www.brooksboatsdesigns.com/Somes ... dmain.html

En kyllä osaa sen kummemmin arvioida noiden piirrustusten laatua tai rakentamisen vaativuutta, mutta ominaisuuksiltaan noiden 12 1/2 veneiden pitäisi olla ihan mukavia.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.01.2019 0:01

Moro Dunderson

Kannattaa katsoa ketjujen viimeisen viestin julkaisupäivää. Jos meinaan odottaa saavansa vastauksia niin voi joutua odottamaan pitkään jos aihe on viimeksi ollut keskustelussa vuonna 2014.
Toisaalta on ihan kiva että nostetaan vanhoja mielenkiintoisia ketjuja taas ylös.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin