Puuvene m/s Vehkasalo

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02.06.2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 21.07.2014 19:33

Onko se ihan perussettiii et noinkin tuoreesta veneestä löytyy kuiten noin paljon lahovikaa? 8-| hienohan siitä tuli ja mun silmään noi vaaleat välähdykset kyljessä on vain upea yksityiskohta:)
mun mielestä..

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 21.07.2014 22:02

Kyllä näköjään puupaatit lahoaa jos niistä ei huolehdita asianmukaisesti. Pahimmat tuhot kansirakenteisiin tais tulla kun tää oli edellisillä omistajilla pari talvea lumikasan alla taivasalla. Lakkaus oli irtoillut kansirakenteista paikoin ja ilmeisesti jokin edellisessä puulle otossa/lakkauksessa oli mennyt pieleen. Sen myös havaitsin että listojen alustojen lakkaus on todella tärkeetä, koska listojen alta lahot löytyy jos niiden aluksia ei ole käsitelty kunnolla.
Itsekin tykkään noista mahongin erisävyistä kyljessä ja sen takia en lähtenyt runkoa petsaamaan.
Puuhommista tuli opittua viimetalven aikana enemmän kuin koko aikasemman elämäntaipaleen aikana. :))
Yllättävän vähän tää paatti vuosi veteen laskussa vaikka oli muutaman vuoden ollut kuivilla. Ekana päivänä oma pilssipumppu hurahti käyntiin aluksi noin viiden tunnin välein, lisäpumppuja ei tarvittu ollenkaan. Tähän varmaankin auttoi että turvottelin sitä pari viikkoa märillä matoilla pilssissä ja sitä ennen oli vesirajan alapuoli ulkoapäin teipattu muovilla umpeen ja rungon alla mattoja, ikäänkuin pieni kasvihuone jossa rikkaruohotkin alkoi maassa itämään. :-)
Talven läpi oli aikamielenkiintoista seurata miten puu eli. Yhteen paikkaan tein korjauspalan joka istui sovituksessa siihen hienosti, mutta viikon päästä kun aloin sitä asentamaan ei se enää mahtunutkaan ko.paikkaan!
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 17.10.2014 21:30

Syksy koitti ja on aika jatkaa Veeran kunnostusta. Alkukesästä Volvo Pentan öljynlaudutin alkoi tiputtaa öljyä alumiini kuoren ja lauhdutin elementin välistä. Osasin vähän odottaa sitä koska edellisten omistajien jäljiltä näkyi moottorisilikonia kyseisessä kohdassa.
Jumppasin lauhduttimen irti ja purin sen, putsasin ja kasasin uusilla tiivisteillä ja tiivisteaineella. Toimi hyvin kunnes loppukesästä alkoi taas tiputella. Tiedustelin asiaa Volvo Penta korjaamolta ja vastaus oli suunnilleen että osta uusi lauhdutin ja kuori.
Hinta vaatimattomat 2000 €. Ei naurattanut.
Pari iltaa sitten surffasin netissä ja bongasin sieltä ruotsalaisen firman joka korjaa kaikenlaisia lauhduttimia, jäähdyttimiä yms..
laitoin sähköpostia menemään ja tunnin päästä tuli vastaus että he korjaavat lauhduttimen, kotelon, kasaavat ja koeponnistavat sen sinne toimittamisesta viiden päivän sisällä, hinta 610 € ja rahti 30€, laita lauhdutin tulemaan! Jos kuori sattuisi olemaan korjauskelvoton niin he myyvät vastaavan 100€ lisämaksusta. Nyt alkoi taas hymyilyttämään...

Jotenka viikonloppuna taas lahdutinta irroittamaan ja eiku postiin. :))

Öljynlauhdutin öljyfiltterin yläpuolella:
Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 17.10.2014 21:59

Veera (ex Gun) oli edellisessä elämässään jossain vaiheessa Tallinkin mainoksessa.

linkki mainokseen:
http://vid204.photobucket.com/albums/bb ... 7740b3.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

kuvaus sessiosta:
Kuva

julkimo........
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 19.10.2014 14:49

Öljynlauhdutin irroitettuna ja valmiina lähtemään isiensä maille. Öljy vuotaa kuparisen elementin ja alumiini kuoren välistä. Tiivisteenä on hyvin olematon O-rengas. Näyttää aika turpiinsa saanelta joten ei ole ihme että tiputtelee öljyä.
Svedupetterit tekee sille täyskunnostuksen ja katsotaan miltä se sitten näyttää.

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 17.11.2014 21:52

Öljynlauhdutin tuli takaisin Göteborgista ja näyttää hyvältä. Lauhdutin on kunnostettu ja kasattu uusin tiivistein sekä koeponnistettu.
Tällä kertaa todellakin kannatti lähteä merta edemmäs kalaan! Yllärinä paketissa oli kaksi ko.firman T-paitaa ja asiakaspalvelu muutenkin huippuluokkaa. Suosittelen kaikille joilla lauhdutin tai muita jäähdytys ongelmia: http://www.autokyl.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.11.2014 0:39

Ihan smaa homma tekee yksi yritys Suomessakin.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 18.11.2014 10:31

tekee varmaan, mutta ei taida löytyä volvo pentaan malliin kuin malliin esim. öljynlauhduttimen käytettyjä kuoria hyllyltä.
Ei ole varmaan pahaa mainostamista jos kerrot yrityksen nimen täällä. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 20.11.2014 17:20

Öljynlauhduttimen irroitusta varten piti luonnollisesti merivesipuoli tyhjentää (johon jo olin ajanut glygolit). Irroittelin vesipuolen lauhduttimen tyhjennyspropun....... hmmmm mikäs klunssi tuossa propun päässä on??? piru vieköön siinähän kuuluu olla sinkki!
Milloinkahan oli vaihdettu edellisten omistajien toimesta? :))

Kuva

sitten jollakseen kipi kipi marmoritiskille ja sieltähän löytyi siihen apu:

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja matti » 20.11.2014 17:36

Kuvasta tuli vanhat ajat mieleen; ainakin toisissa V-P moottoreissa nuo sinkkitulpat ovat melko "syvällä", siihen tulpan neliöpäähän sopii 1/2" jatko "takoperin", sen päästä on sitten jo paljon helpompi käännellä auki ja kiinni vaikka jakarilla :)

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20.11.2014 19:40

Jos olet ajanut sinne jo glykoolit sisään, niin ei tarvii tyhjentää sitä järjestelmä. Jätä vaan ihan sinne ne glykoolit suojelemaan sitä moottoria myös sisältä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja Ande » 20.11.2014 21:29

Jumankekka.. Nyt mulla vasta hoksottimet rupes toimimaan ja tajusin, että varmaan munkin tamdissa tommoset jossain on :P
Mä meen nurkkaan häpeemään ja lukemaan manuskaa 8|
E mare libertas

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 20.11.2014 22:07

Qubik kirjoitti:Jos olet ajanut sinne jo glykoolit sisään, niin ei tarvii tyhjentää sitä järjestelmä. Jätä vaan ihan sinne ne glykoolit suojelemaan sitä moottoria myös sisältä.
Niin joo, nehän on jo pihalla koska glygolit tuli ulos öljynlauduttimen irroittamisen yhteydessä. En kuitenkaan aio ajaa uusia sisään koska tiedän ettei sillä ole merivettä kierrossa missään.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 20.11.2014 22:10

Ande kirjoitti:Jumankekka.. Nyt mulla vasta hoksottimet rupes toimimaan ja tajusin, että varmaan munkin tamdissa tommoset jossain on :P
Mä meen nurkkaan häpeemään ja lukemaan manuskaa 8|
mun koneen manuskassa kyseistä sinkkiä ei ole mainittu ollenkaan. Kyllä se sultakin luultavasti löytyy vesipuolen lauhduttimen päädystä. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Puuvene Veera

Viesti Kirjoittaja Ande » 20.11.2014 22:27

Eli se on taas näitä mitkä lukee ainoastaan siinä "huoltomanuskassa" joka on liikkeissä.
Nonni oisko kellään Volvon TAMD-42 WJ-A mallin huoltomanuskaa?
E mare libertas

Vastaa Viestiin