Herwannin projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Herwanni
Viestit: 9
Liittynyt: 07.09.2014 19:26

Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Herwanni » 07.09.2014 19:38

moro vaan kaikille...Piti oikein liittyä nyt tännekkin tämän uuden projektin myötä...
jos jollakin tietoa tälläisestä veneestä niin iloinen olen asiasta.Aamusella nyt haettiin tämä kotiin ja kai tässä nyt viikon päivät menee ihmetellessä ja suunnitellessa.Tarkoitus ainakin ensimmäikseksi irroitella tuo katto osa ja kunnostella se talven aikana tuolla verstaan puolella.Veneelle ei ole lämmintä tilaa vielä mutta katon alus ja tuulensuojainen paikka nyt kumminkin löytyy.Jos sen veneen sitten katon irroituksen jälkeen nurinpäin kippais ja nuo kuidut veks tuolta pohjasta repis.Sieltä löytyykin muutama pehmeä paikka noin jo yläpuoleltakin tarkasteltuna.Sittenpä sen näkee kuinka laajasti on rapeeta.Itse kyljet ovat kumminkin vielä kovassa kunnossa.Kaikki vinkit ja korjausneuvot ovat tervetulleita koska täysi amatööri on kyseessä veneitten kanssa vaikka täydet puusepän taidot muuten omaankin.Paljon tulen varmasti kyselemään ohjeita ja neuvojakin mitä nyt en vanhoista keskusteluista hakemalla löydä.

tässä kuvia projektista: http://aijaa.com/al98458" onclick="window.open(this.href);return false;

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja jukkan » 08.09.2014 18:34

Tutun näköinen on, tuon tapaisia veneitä olen nähnyt mm. Porvoon suunnalla. Löytyykö tekijän nimikirjaimia tai laattaa ?

Herwanni
Viestit: 9
Liittynyt: 07.09.2014 19:26

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Herwanni » 08.09.2014 19:24

en ole löytänyt mitään tunnistetta veneen tekijästä...tänään vasta tuli tarkemmin tutustuttua kyseiseen vehkeeseen...vene siis päätyi minulle koska työkaverini oli jo useampi vuosi sitten sen hankkinut mutta koko tämän ajan vene ollut katoksessa ja lopulta hänellä loppui mielenkiinto kokonaan ja antoi paatin ilmaiseksi minulle.Sen verta tässä on tullu nyt tutkittua että kylkilaudoitukset siis ovat ilmeisesti mahonkia ja itse pohja on vaneria.Eli siis tuo kuvissa näkyvä sininen osa joka on joskus kuidutettu niin se on siis vaneria.Ilmeisesti aikoinaan jo paskan vanerin päälle vedetty tekohengityksenä lasikuitu koska pohja on aika rapsakka monesta kohtaa.Helppohan tuo on vaihtaa.Ajattelin siis koko pohjan uusia.Eli siis kysymys kuuluu että mistä minun on järkevintä tehdä uusi pohja?

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja jukkan » 08.09.2014 20:36

Uusi ne pohjan vanerit. Saat mitat kun purat siististi vanhat pois. - Kätevä homma !
Ja, jos ei ole jokapaikasta pehmennyt, niin uusi vain ne pehmenneet kohdat.

Herwanni
Viestit: 9
Liittynyt: 07.09.2014 19:26

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Herwanni » 08.09.2014 20:50

Taidan vaihtaa koko pohjan...minkälainen vaneri ois parasta...ja millainen käsittely siihen pohjaan ois paras?nuo listat tuohon vanerin ja kylkilaudoituksen saumaan täytyy myös uusia....niihin värkit jo kaverilta löytyikin....
Lisättäköön sen verran että vene tulee todennäköisesti viettämään retkeilyjen välisen aikansa satamassa kelluen joten pohjavanerit ja niiden käsittely sen mukaan.paljon äsken lueskelinkin vanhoja keskusteluja mutta hieman epävarma olen vanerin laadun ja pintakäsittelyyn suhteen.

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja jukkan » 09.09.2014 12:42

Tota noin,,, - Teoriassa, marine grade vaneri, ja esim. owatrol kyllästys. tms. Tai epoxi ( jolloin ei öljykyllästystä ).
- Käytännössä, tein itse käyttöveneen pohjan havuvanerista. Kyllästin "venemies-coctaililla". Aikansa kestää näinkin. Muista erityisesti levyn reunojen kyllästys.
Viimeksi muokannut jukkan, 10.09.2014 8:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 09.09.2014 13:27

Vanerissa kaikkein tärkeintä on se että liimana fenoli-formaldehydi , eli perinteinen tumman ruskea filmiliima viilujen välissä.

Koivuvanerikin kestää kun sen suojaa kunnolla epoksilla. Tästä oma kokemus, vedessä vuodesta 2004.

WBP - tai sitä vastaava nykyinen euronormin mukainen liimaus siis.

Marine grade on lähinnä yleisnimitys sellaisille jotka sopivat veneenrakennukseen, BS1088 on Brittien Britis Standard Marine Plywood jossa määritellään muutakin kuin liimaus.

Kestävintä lienee joku eksoottinen jalopuu, mutta suojauksen nekin vaativat. Koivu menee nopeasti mustaksi ja homeeseen ellei sitä ole todella hyvin suojattu kosteutta vastaan.

Vanerin suojaksi toimii , väitän että parhaiten - epoksi. Epoksilla vaneri kapseloidaan kauttaaltaan, jokaiselta pinnaltaan niin ettei minnekään jää yhtään avointa reikää josta vesi voisi imeytyä levyyn. Reunat erittäin tärkeä suojata hyvin.

Epoksia pintaan vähintään n. 4 kerrosta. Pohjaan, veneen ulkopintaan kannattaa samalla laminoida epoksilla lasikuitukangas, joka suojaa raapaisuilta, ja estää epoksia halkeilemasta ajan mittaan.
Mile

Herwanni
Viestit: 9
Liittynyt: 07.09.2014 19:26

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Herwanni » 09.09.2014 15:52

OK.kiitos vinkeistä.viikonloppuna kai rupean irroitteleen vanhaa pohjaa.täytyy sitten siinä välissä kun on paatti ilman pohjaa niin putsailla tuo sisäpuoli.Pitääpä koittaa siis Katella oikeanlaisen vanerit pohjaan ja tutkailla nettikaupoista tuota epoxia ja kangasta jo valmiiksi.kansirakenteetkin pitää uusia mutta täytyy niistä kirjoitella sitten myöhemmin kun on ajankohtaisempaa.kantsiiko tuo vaneri siis kyllästää ennen epoxia jollain?

Edit: Eli siis pari iltaa näitä vanhoja keskusteluja selanneena ja opiskelleena suunnitelma ois seuraavanlainen:

-uusi pohja (mahdollisesti 6mm koivuvanerista) mitä tehdään kiinnitysruuvien rei-ille?
ja millainen tuo epoxy käsittely on sen lasikankaan kanssa...esim:jos haluan että vaneri näkyisi lopullisen käsittelyn läpi ja jos värjäisi vanerin ruskealla läpikuultavalla aineella (millä?)

-vanerin reunojen kyllästys pellavaöljyseoksella (ehkä koko vanerin kyllästys)
-öljyn kuivuttua vanerin pesu jollain ohentimella/liuottimella ennen epoxya
-kertaalleen epoxylla märäksi ja päälle lasikangas,taas epoxya ja toinen kerros kangasta,sitten epoxya ja annetaan kuivua.
-pestään epoxyn vaha pois ja taas epoxya (montako kerrosta kankaiden päälle?)
-vahan pesu pois ja uv-suojattu lakka päälle

tämä siis vain vaneriosalle...nuo mahonkikyljet onkin kai sitten toinen juttu....ja veneen sisäpuoli kauttaaltaan paineilmaruiskulla öljyten useampaan otteeseen...

ja tuota terpol oy:n sivua selanneena en ole oikein saanut käsitystä mikä epoxy olisi paras minulle ja eritoten millainen lasikangas olisi paras kun ei niistä oikein ymmärrä vaikka olen kyllä yrittänyt etsiä vanhoistakin keskusteluista...

kiitos jo tähän mennessä vinkkejä neuvoneille...

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 09.09.2014 22:26

Minä olen tehnyt tällaisilla menetelmillä:

Epoksoitava vaneri kyllästetään vain epoksilla (ei ohenninta sekaan) eli sivellään niin ettei pinta enää ime, reunoihin tämä vaatii useamman sivelyn kuin levyn pintaan. Ei siis öljy yms. kyllästeitä ollenkaan, joihin epoksi ei tartu tai tarttuu huonosti jolloin käy huonosti. Tämän epoksointikyllästyksen voi antaa kuivua tai lähteä laminoimaan siihen samantien kuitua. Pesua epoksipinta ei vaadi kuin ainoastaan jos olosuhteet aiheuttavat amiinivahan kehittymisen pintaan. Vaha lähtee myös välihionnassa veks. Kuitu täytyy olla täysin "vettynyt" ja jälkitäyttöä pitää tehdä niin että epoksia tulee riittävästi kuidun päälle suojaksi. Jos laminoi samalla kertaa toisen kankaan päälle niin ainakaan itse en tee väliin täyttöä vaan imeytän uuden kerroksen heti edellisen päälle. Milen esittämät 4 kerrosta pohjan puolelle on ihan hyvä. Jos epoksin pinta kerkiää sulkeutua eli ikkuna-aika umpeutuu tai se annetaan tarkoituksella kuivua eikä käytetä karhennuskankaita, niin ennen seuraavaa kerrosta tulee tehdä huolellinen välihionta.

Vanereista sen verran että periaatteessa tällä tavalla suojattuun käy mikä tahansa vaneri kun ei oteta lukuun pinnoitettuja (filmi) vanereita. Itse käytän havuvaneria ja tulee hyvä, tosin vaatii paksumman levyn, riippuen kohteesta, kuin jos laittais jäykempää koivua. Käytän itse havua koska pinnat maalataan umpeen ja havu on edullista. Sinun projekti vaatii paremman pinnan jos se jää näkymään epoksin alta ilman peittäviä pintamaalikerroksia.

Milelle kysymys laitoitko kuitua myös sisäpintaan, vai vain sivelyt epoksilla?

Herwanni
Viestit: 9
Liittynyt: 07.09.2014 19:26

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Herwanni » 10.09.2014 15:58

Kyllä minä oon sitä maaliakin tuonne pohjaan miettinyt kun eihän sillä silleen oo mitään väliä kun se vesirajan alapuolella kuitenkin.tänään just soittelin paikalliselle vaneri kauppiaalle ja olisi saanut tilaamalla venevaneria koivuna.Levy koko ois ollu 1,5m X 6 ja hinta 190ekpl ja lisäksi kahden levyn rahti 100euroa....hentoo liian kallis pohja tulla ku noihin vanereihin vielä epoxit ostaa....nyt pitää kartoitella halvempia vaihtoehtoja.normi koivuvanerikin tuohon kyllä menis mutta tulis vaan yksi vaakasauma keskelle venettä...tämä vähän mietityttää...ideoita tai vinkkejä kellään...havuvanerikaan ei poissuljettu vaihtoehto..

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja CC » 10.09.2014 22:23

Laminoiden 2 6mm vaneria päällekäin, jatkoskohdat eri paikkaan?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Herwanni
Viestit: 9
Liittynyt: 07.09.2014 19:26

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Herwanni » 11.09.2014 5:57

no näin taidan tehdä.Eilen illalla irroittelin katon ja sivulistat veneen yläreunasta.Jos tänään irrottelis vielä nuo haperot kansivanerit ja vähän tukia ruuvailis sit niitten tilalle ja kiepauttas veneen toisinpäin jotta pääsis pohjan irrotteleen.Veneeseen ei käytännössä jää kuin runko ja nuo mahonkiset kylkilaudoitukset paikoilleen.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 11.09.2014 6:21

Liittyykö tuohon kannen ja pohjan yhtäaikaiseen irrottamiseen sellainen riski, että rungon muoto lähtee elämään? Jos itse tekisin eikä olisi välitöntä pakkoa, niin antaisin kannen olla toistaiseksi paikallaan ellei runkoon ole pultattu jotain muuta jäykistävää rakennetta. Rungon nostelu ja kääntely on aika rankkaa vääntelyä.
Viinamäenmiäs

Herwanni
Viestit: 9
Liittynyt: 07.09.2014 19:26

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Herwanni » 11.09.2014 15:55

Joo oli tarkoituskin ruuvailla tukia runkoon ennen kääntöä....kansi on niin haperoa ettei se paljon ole tukena...meininki oli puhaltaa soodalla kyljet ja sisäpuoli puhtaaksi kun on tuo runkokin sotkettu jollain pinkillä maalilla....oisko mitään mieltä tehdä pohjaa niin että ensin 4mm filmivaneri pohjaan ja sen päälle 4mm havu tai koivuvaneri...olisi sitten sisäpuolikin huoleton kun ois filmivaneri pinta...

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Herwannin projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 11.09.2014 21:32

Mielenkiintoinen projekti sulla on menossa ja näytät sen kanssa painivan tosissaan. Voit toki tehdä pohjan kahdestakin vanerista joka myös helpottaa tuota jatkosaumausta (toki niitä tulee kaksi), jotka olevat eri paikoissa. Tuon filmivanerin ehdottaisin kumminkin jättämään "betonimiesten formun tekemiseen", siis ei kuulu venehommiin.

Vastaa Viestiin