Puuveneen moottorigallup
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 14.09.2013 21:48
Re: Puuveneen moottorigallup
Omavalmiste etuhytillinen mahonki/mäntyfiskari vuodelta 1972:
-pituus 7,5m
-leveys 2,4m
-paino 1,5t (arvio)
Wikström W3 vm.1970
-marssinopeus 6-6,5 solmua
-huiput n.8 solmua
-kulutusarvio 5 l/h
-pituus 7,5m
-leveys 2,4m
-paino 1,5t (arvio)
Wikström W3 vm.1970
-marssinopeus 6-6,5 solmua
-huiput n.8 solmua
-kulutusarvio 5 l/h
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
Re: Puuveneen moottorigallup
Oma puattini.
pituus 6,5m , ja 6 m tasan vesirajalla, etukajuutallinen katettu cruisailupaatti
leveys 2.0 m kannen tasalta, levein kohta vedessä 1,75 m
liukuva. Painoa lastissa 2 tonnia ja kevyemmässä vähän vähemmän.
1. moottori oli FNM 155 hp joka kiersi 2:1 laatikon kanssa ja 16" x 23" nelilapaisella potkurilla 3850 rpm , ei ottanut avian täyttä 4000 rpm
- huiput kevyellä kuormalla ja puhtaalla pohjalla 32 kn ,
- raskaalla kuormalla ja likaantuneella pohjalla 28-29 kn
- huippukulutus 31 l/h täydellä nopeudella.
- Mukavin matkanopeus ( melutaso - kulutus jne. ) 22-24 kn
pituus 6,5m , ja 6 m tasan vesirajalla, etukajuutallinen katettu cruisailupaatti
leveys 2.0 m kannen tasalta, levein kohta vedessä 1,75 m
liukuva. Painoa lastissa 2 tonnia ja kevyemmässä vähän vähemmän.
1. moottori oli FNM 155 hp joka kiersi 2:1 laatikon kanssa ja 16" x 23" nelilapaisella potkurilla 3850 rpm , ei ottanut avian täyttä 4000 rpm
- huiput kevyellä kuormalla ja puhtaalla pohjalla 32 kn ,
- raskaalla kuormalla ja likaantuneella pohjalla 28-29 kn
- huippukulutus 31 l/h täydellä nopeudella.
- Mukavin matkanopeus ( melutaso - kulutus jne. ) 22-24 kn
Mile
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26.08.2010 15:51
Re: Puuveneen moottorigallup
Avofiskari, eli uppoamarunkonen suippoperäinen
pituus 25 jalkaa, eli vajaat 8 m
leveys 2,15
paino n. 900 kg, tehty kuusesta (!) siksi kevyt
moottori Volvopenta Md6a, 10 hk
kulutus n. 1,9 litraa tunnissa
matkanopeus n. 7 solmua, huippu ehkä 8 solmua
pituus 25 jalkaa, eli vajaat 8 m
leveys 2,15
paino n. 900 kg, tehty kuusesta (!) siksi kevyt
moottori Volvopenta Md6a, 10 hk
kulutus n. 1,9 litraa tunnissa
matkanopeus n. 7 solmua, huippu ehkä 8 solmua
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 10.11.2013 19:29
Re: Puuveneen moottorigallup
Pellinkiläinen,
ihan peruspaatti vuadelt 1991
9,5 X2,5m
2500 kg
Perkinssi 77 hp ilman turpoa
Marssivauhti 10kn ja 1800r/min maksimi 16 kn vajaa 3 000r/min taappäi en koska mitannu,
muut navi mukka luettu suhtees pohja tai tähdeihi, emmää tiä.
Ei kumminka käsiajaotto, misä vois fuskat.
ihan peruspaatti vuadelt 1991
9,5 X2,5m
2500 kg
Perkinssi 77 hp ilman turpoa
Marssivauhti 10kn ja 1800r/min maksimi 16 kn vajaa 3 000r/min taappäi en koska mitannu,
muut navi mukka luettu suhtees pohja tai tähdeihi, emmää tiä.
Ei kumminka käsiajaotto, misä vois fuskat.
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 10.11.2013 19:29
Re: Puuveneen moottorigallup
Äske unohdi kulutukse, mikä o noin seittemä (7l) litra tunnis sil marssi faartil.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Puuveneen moottorigallup
Hiittisten saaristossa rakennettu fiskari, m/b Chouan, rak 1961.
Pit 8,9 m lev 2,65 m, syväys 0,80 m. Paino kenties noin 1500 - 2000 kg.
- Moottori on Volvo B18 bensakone, vuodelta 1983, asennettu ilmeisesti uutena, koska myyjä on ollut Helsingin Volvo-auto Alppilassa. Tehoa on periaattessa 75 hp / 4500 RPM, max vääntö 110 nm @ 2800 RPM.
- Alkuperäistä asetelmaa muuttaa Weberin 34 ICH kaasutin ja Pertronix&Flamethrower sytytysjärjestelmä.
- Kytkin ZF/BW, alennus 2,36:1
- Potkuri 16X13 RH, kolmelapainen
- Perään lisätty peltinen noin 30x70 cm säädettävä kantotaso, jonka todellisesta hyödystä ei ole oikein vielä tietoa.
Saavutukset:
- Max nopeus 8,5 solmua, kierroksilla 4500 - 5000. Koneesta loppuu seos kesken hiukan ennen, mutta kun avaa vielä rikastimen menee vauhti yli 8 solmun.. Ja meteli on komia. Peräaaltoa ei tule paljon mitään, eli lujempaakin voisi vielä mennä rungon puolesta.
- Matkanopeus 6 - 6,5 solmua, noin 3400 RPM:llä, mitä vielä viitsii jotenkin kuunnella. Jos nostaa matkanopeuden lähemmäs 7 solmua, nousee kierrokset noin 4000:n.
- Kulutus: 6 - 6,5 kn: 0,75 litraa/meripeninkulma, 7 solmua: noin 1 litra /mpk.
Mietteitä:
Potkurissa saisi olla nousua jonkin verran enemmän. Tällä yhdistelmällä ei saavuteta runkonopeutta eikä edes veneen aiempaa matkanopeutta. Kierroksilla vispaava kone tekee meteliä ja bensaa taitaa mennä nyt hukkaan ainakin jonkin verran. Ilmeisesti veneeseen on jossain vaiheessa edellistä edellisten omistajien toimesta yritetty saada lisää vauhtia, mutta jokin on mennyt laskelmissa hiukan vikaan. Potkuri on ilmeisesti laskettu 75 hevosvoiman mukaan, mitä ei todellisuudessa tarvita mihinkään uppoumaveneessä. Runkonopeuteen pitäisi riittää jotain 15 -25 hp väliltä. Veneen historiasta löytyvien merkintöjen mukaan se on aikanaan 1960-luvulla kulkenut 9 solmua Volvo-Pentan pienemmillä bensa-petrolikoneilla.
Pit 8,9 m lev 2,65 m, syväys 0,80 m. Paino kenties noin 1500 - 2000 kg.
- Moottori on Volvo B18 bensakone, vuodelta 1983, asennettu ilmeisesti uutena, koska myyjä on ollut Helsingin Volvo-auto Alppilassa. Tehoa on periaattessa 75 hp / 4500 RPM, max vääntö 110 nm @ 2800 RPM.
- Alkuperäistä asetelmaa muuttaa Weberin 34 ICH kaasutin ja Pertronix&Flamethrower sytytysjärjestelmä.
- Kytkin ZF/BW, alennus 2,36:1
- Potkuri 16X13 RH, kolmelapainen
- Perään lisätty peltinen noin 30x70 cm säädettävä kantotaso, jonka todellisesta hyödystä ei ole oikein vielä tietoa.
Saavutukset:
- Max nopeus 8,5 solmua, kierroksilla 4500 - 5000. Koneesta loppuu seos kesken hiukan ennen, mutta kun avaa vielä rikastimen menee vauhti yli 8 solmun.. Ja meteli on komia. Peräaaltoa ei tule paljon mitään, eli lujempaakin voisi vielä mennä rungon puolesta.
- Matkanopeus 6 - 6,5 solmua, noin 3400 RPM:llä, mitä vielä viitsii jotenkin kuunnella. Jos nostaa matkanopeuden lähemmäs 7 solmua, nousee kierrokset noin 4000:n.
- Kulutus: 6 - 6,5 kn: 0,75 litraa/meripeninkulma, 7 solmua: noin 1 litra /mpk.
Mietteitä:
Potkurissa saisi olla nousua jonkin verran enemmän. Tällä yhdistelmällä ei saavuteta runkonopeutta eikä edes veneen aiempaa matkanopeutta. Kierroksilla vispaava kone tekee meteliä ja bensaa taitaa mennä nyt hukkaan ainakin jonkin verran. Ilmeisesti veneeseen on jossain vaiheessa edellistä edellisten omistajien toimesta yritetty saada lisää vauhtia, mutta jokin on mennyt laskelmissa hiukan vikaan. Potkuri on ilmeisesti laskettu 75 hevosvoiman mukaan, mitä ei todellisuudessa tarvita mihinkään uppoumaveneessä. Runkonopeuteen pitäisi riittää jotain 15 -25 hp väliltä. Veneen historiasta löytyvien merkintöjen mukaan se on aikanaan 1960-luvulla kulkenut 9 solmua Volvo-Pentan pienemmillä bensa-petrolikoneilla.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Puuveneen moottorigallup
MÖsteri kirjoitti:Hiittisten saaristossa rakennettu fiskari, m/b Chouan, rak 1961.
Pit 8,9 m lev 2,65 m, syväys 0,80 m. Paino kenties noin 1500 - 2000 kg.
- Moottori on Volvo B18 bensakone, vuodelta 1983, asennettu ilmeisesti uutena, koska myyjä on ollut Helsingin Volvo-auto Alppilassa. Tehoa on periaattessa 75 hp / 4500 RPM, max vääntö 110 nm @ 2800 RPM.
- Alkuperäistä asetelmaa muuttaa Weberin 34 ICH kaasutin ja Pertronix&Flamethrower sytytysjärjestelmä.
- Kytkin ZF/BW, alennus 2,36:1
- Potkuri 16X13 RH, kolmelapainen
- Perään lisätty peltinen noin 30x70 cm säädettävä kantotaso, jonka todellisesta hyödystä ei ole oikein vielä tietoa.
Saavutukset:
- Max nopeus 8,5 solmua, kierroksilla 4500 - 5000. Koneesta loppuu seos kesken hiukan ennen, mutta kun avaa vielä rikastimen menee vauhti yli 8 solmun.. Ja meteli on komia. Peräaaltoa ei tule paljon mitään, eli lujempaakin voisi vielä mennä rungon puolesta.
- Matkanopeus 6 - 6,5 solmua, noin 3400 RPM:llä, mitä vielä viitsii jotenkin kuunnella. Jos nostaa matkanopeuden lähemmäs 7 solmua, nousee kierrokset noin 4000:n.
- Kulutus: 6 - 6,5 kn: 0,75 litraa/meripeninkulma, 7 solmua: noin 1 litra /mpk.
Mietteitä:
Potkurissa saisi olla nousua jonkin verran enemmän. Tällä yhdistelmällä ei saavuteta runkonopeutta eikä edes veneen aiempaa matkanopeutta. Kierroksilla vispaava kone tekee meteliä ja bensaa taitaa mennä nyt hukkaan ainakin jonkin verran. Ilmeisesti veneeseen on jossain vaiheessa edellistä edellisten omistajien toimesta yritetty saada lisää vauhtia, mutta jokin on mennyt laskelmissa hiukan vikaan. Potkuri on ilmeisesti laskettu 75 hevosvoiman mukaan, mitä ei todellisuudessa tarvita mihinkään uppoumaveneessä. Runkonopeuteen pitäisi riittää jotain 15 -25 hp väliltä. Veneen historiasta löytyvien merkintöjen mukaan se on aikanaan 1960-luvulla kulkenut 9 solmua Volvo-Pentan pienemmillä bensa-petrolikoneilla.
Taitaa todella olla liian pieni potkuri, kaverilla on hieman lyhyempi Timperin tekemä summalainen jossa 50hv BMW'diesel, se kulkee kaasu pohjassa yli 10 kn gps mukaan.
Siinä on kokoluokkaa 20x70 cm "taso" perässä, ikäänkuin 8" lankunpätkä peräsimen yläpuolella.
kuluttaa kuuulemma 5 kn nopeudella litran tunnissa, oli kruisaillut saimaalla hissukseen.
Uutta tarkempaa kulutuslukemaa Mary III , tuntimittariin kertynyt 29h, tankkasin Dirhamissa (1,35)
52l joten kulutus on todella kohtuullinen, jonkinverran paluita kotiin tuulen kokonaan loputtua, enin neljäntenä "purjeena" että kulkis edes vähän kun on tuullut niin vähän.
-
- Viestit: 2755
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Puuveneen moottorigallup
Moro
Tässä olis SuurScylla Ottilianan specsit:
Runkotyyppi: Pitkäkölinen limilautainen Colin Acher/ReidningsKöyte Double-ender purjevene
Suunnitelija: Björn "Nalle" Nyberg, Sådö:n Veneveistämö 2003 B & J-E Nyberg
Paino: n. 7000kg kölipaino 2400 kg lyijyä
Runkopituus 10,60 Vesilinja 8,45, kokonaispituus 12.6m
Leveys: 3,5m
Syväys 1,55
Moottori: Yanmar JH3E 40 hp Kytkin KM3P4
Kolmilapainen propeli (mittoja en muista)
Marssinopeus: 6 solmua
Marssikierrosluku: n. 2800 rpm
Huippunopeus: 9,3 solmua purjeilla, koneella 7,2 Kn
Kulutus: n. 2,2 l/h
Masto 14,0
Kutteritakiloitu
Purjepinta-ala 65 m2 (North Sails)
Nortti
Tässä olis SuurScylla Ottilianan specsit:
Runkotyyppi: Pitkäkölinen limilautainen Colin Acher/ReidningsKöyte Double-ender purjevene
Suunnitelija: Björn "Nalle" Nyberg, Sådö:n Veneveistämö 2003 B & J-E Nyberg
Paino: n. 7000kg kölipaino 2400 kg lyijyä
Runkopituus 10,60 Vesilinja 8,45, kokonaispituus 12.6m
Leveys: 3,5m
Syväys 1,55
Moottori: Yanmar JH3E 40 hp Kytkin KM3P4
Kolmilapainen propeli (mittoja en muista)
Marssinopeus: 6 solmua
Marssikierrosluku: n. 2800 rpm
Huippunopeus: 9,3 solmua purjeilla, koneella 7,2 Kn
Kulutus: n. 2,2 l/h
Masto 14,0
Kutteritakiloitu
Purjepinta-ala 65 m2 (North Sails)
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Puuveneen moottorigallup
Vielä m/b Chouanin potkurista. Huomaan kesällä kirjoitelleeni koneen kovista ajokierroksista. No, se homma meni sitten ihan pieleen ja uusiksi, kun sain tarkistettua kierrosluvut mekaanisella laskurilla suoraan kampiakselin päästä.
Elikkä nyt on niinpäin, että kone ei otakkaan yli 3000 rpm kierroksia. Huiput jää noin 2750, ja silloin mennään max 7,5 -7,8 kn. Ja näin ajaessa alkaa pakosarja hehkua punaisena.. Vaikuttaa siltä, että kone ei saa riittävästi ainetta, koska tulpat käyvät vaaleammaksi kun päästelee isolla kaasulla. Talvella täytyy ottaa tankki irti ja pyöritellä moskat pois, sekä käydä muutenkin koneen sisäkalut läpi. Venttiilit nyt ainakin pelaavat oikeilla välyksillä. Saattaisi olla, että kevyempikin potkuri olisi kokeilemisen arvoinen. Kaikenkaikkiaan potkurikysymys jäänee nyt hautumaan, sillä vene kulkee mukavaa matkanopeutta 6,5 solmua rauhallisella käynnillä ja kohtuullisella 0,74 litraa/nm (eli noin 4.8 litraa / h) kulutuksella.
Ja vielä "varoituksen sana": Bilteman kierroslukumittari ei sovellu moottorin pyörimisnopeuden mittaamiseen. Se näyttää jotakin muuta, en tiedä mitä..
Elikkä nyt on niinpäin, että kone ei otakkaan yli 3000 rpm kierroksia. Huiput jää noin 2750, ja silloin mennään max 7,5 -7,8 kn. Ja näin ajaessa alkaa pakosarja hehkua punaisena.. Vaikuttaa siltä, että kone ei saa riittävästi ainetta, koska tulpat käyvät vaaleammaksi kun päästelee isolla kaasulla. Talvella täytyy ottaa tankki irti ja pyöritellä moskat pois, sekä käydä muutenkin koneen sisäkalut läpi. Venttiilit nyt ainakin pelaavat oikeilla välyksillä. Saattaisi olla, että kevyempikin potkuri olisi kokeilemisen arvoinen. Kaikenkaikkiaan potkurikysymys jäänee nyt hautumaan, sillä vene kulkee mukavaa matkanopeutta 6,5 solmua rauhallisella käynnillä ja kohtuullisella 0,74 litraa/nm (eli noin 4.8 litraa / h) kulutuksella.
Ja vielä "varoituksen sana": Bilteman kierroslukumittari ei sovellu moottorin pyörimisnopeuden mittaamiseen. Se näyttää jotakin muuta, en tiedä mitä..
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28.09.2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Puuveneen moottorigallup
Hitto kun en ole tarkkoja mittauksia koskaan tehnyt, mutta noin summanmutikassa Summanmutikan arvot ovat tässä:
- pituus 8,6 m
- leveys 2,5 m
- syväys 0,6 m
- uppouma 2,5 t (?)
- moottorina VP 2003T (43 hv)
- kolmilapainen potkuri
- mukava marssivauhti 7 solmua (1900 rpm)
- mitatut huiput karvan verran alle 12 solmua (hiukka yli 3000 rpm kaiketi)
- kulutus marssivauhdilla ehkä 2-3 l/h
- pituus 8,6 m
- leveys 2,5 m
- syväys 0,6 m
- uppouma 2,5 t (?)
- moottorina VP 2003T (43 hv)
- kolmilapainen potkuri
- mukava marssivauhti 7 solmua (1900 rpm)
- mitatut huiput karvan verran alle 12 solmua (hiukka yli 3000 rpm kaiketi)
- kulutus marssivauhdilla ehkä 2-3 l/h
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 01.11.2009 7:55
- Paikkakunta: 06950
Re: Puuveneen moottorigallup
- Pituus 10,2
- Leveys 2,8
- Veistäjä Liljeberg -67
- Huippu 15 s / n.1800 r
- Matkavauhti n.11 s / n.1400 r
- Fordson Supermajor 54 hv
Nopeudet gps:llä , kierrosluvut jotain sinnepäin mittarista
- Leveys 2,8
- Veistäjä Liljeberg -67
- Huippu 15 s / n.1800 r
- Matkavauhti n.11 s / n.1400 r
- Fordson Supermajor 54 hv
Nopeudet gps:llä , kierrosluvut jotain sinnepäin mittarista
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Puuveneen moottorigallup
Summalainen rosterivahvisteinen sotanorsu Dejah Thoris 10,4 x 3,3 tai 4. Punnittua painoa vesiltänoston jälkeen 6,55t. Moottori Sisu-Valmet 420D 75hp (toinen lähde 85hp). Huiput 9-9,5s/2100rpm marssivauhtina fiilingistä riippuen 6,5-8s, useimmiten matka-ajossa 1250-1350rpm eli 7,5s kahtapuolen. Kauden keskikulutus aika jetsulleen vuodesta toiseen 4,5l/h. Alkuperäisen työpotkurin vaihdon jälkeen kulutus putosi reilut 2,5 l/h joten kyllä mepran pojat laski potkurin kohdilleen ja potkuri maksoi hyvinkin itsensä ensimmäisenä kesänä ja vähän jäi säästöönkin puhumttakaan siitä että melutaso aleni ja matkustusmukavuus parani kierrosten laskemisen myötä. Aikaisemmin 7,5s vaati 1650-1700rpm
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Oqu
- Viestit: 226
- Liittynyt: 16.06.2010 22:15
- Paikkakunta: Turkkune
Re: Puuveneen moottorigallup
Veli-Matti, voitko kertoa tarkempia tietoja tuosta potkurista? Meidän Meriitta on mitoiltaan lähes identtinen veneesi kanssa, ja olen miettinyt siihen uutta potkuria vanhan alkuperäisen tilalle..
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Puuveneen moottorigallup
Helpoiten potkurin koko selviaa kun soitat Mepralle ja annat tarkat veneen tiedot sinne sillä vene on tälla hetkella muutaman tuhannen kilometrin paassa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Puuveneen moottorigallup
Sopinee tähän topikkiin;
Joskus ostanut (kun halvalla sai) kummiveneen purjeveneen yhteysveneeksi-ei ole ollut käyttöä kulkenut kassissa mukana, viime kesänä ostin siihen Suzuki 2,5 hv koneen, joka sekin kulki koko kesän lootassa käyttämättömänä.
Nyt syksyllä laitoin vesille Poju Suntio-mallisen 5m pitkän soutuveneen (näkyy osittain maston säilytyskuvassa roikkumassa katoksen orresta(että alle mahtuu toinen vene))johon vas takapartaaseen tukiklossin, että koneen saa kiinni.
Kävin viikolla kalastelemassa (ei edes tärppiä virveliin, verkossa muutamia ahveneita ja siikoja)
Aamulla klo 9 lähdin rannasta tankkauksen jälkeen, katsoin kellosta, klo 12.15 tankkasin uudelleen, kone oli ollut käynnissä koko ajan, alkumatka 20 min verkonlaskuun kevyttä matkavauhtia, senjälkeen uistelua, rannoilta heittelyä, kone tyhjäkäynnillä. Katsoin käyttöohjekirjasta eilen; tankkitilavuus on 0,9 l
Pidän kulutusta kohtuullisena!
Melko mukava käsitellä, paino 13 kg, joskus joutunut tosin vetäseen narusta toisen kerran, normaalist ekalla käyntiin.
Joskus ostanut (kun halvalla sai) kummiveneen purjeveneen yhteysveneeksi-ei ole ollut käyttöä kulkenut kassissa mukana, viime kesänä ostin siihen Suzuki 2,5 hv koneen, joka sekin kulki koko kesän lootassa käyttämättömänä.
Nyt syksyllä laitoin vesille Poju Suntio-mallisen 5m pitkän soutuveneen (näkyy osittain maston säilytyskuvassa roikkumassa katoksen orresta(että alle mahtuu toinen vene))johon vas takapartaaseen tukiklossin, että koneen saa kiinni.
Kävin viikolla kalastelemassa (ei edes tärppiä virveliin, verkossa muutamia ahveneita ja siikoja)
Aamulla klo 9 lähdin rannasta tankkauksen jälkeen, katsoin kellosta, klo 12.15 tankkasin uudelleen, kone oli ollut käynnissä koko ajan, alkumatka 20 min verkonlaskuun kevyttä matkavauhtia, senjälkeen uistelua, rannoilta heittelyä, kone tyhjäkäynnillä. Katsoin käyttöohjekirjasta eilen; tankkitilavuus on 0,9 l
Pidän kulutusta kohtuullisena!
Melko mukava käsitellä, paino 13 kg, joskus joutunut tosin vetäseen narusta toisen kerran, normaalist ekalla käyntiin.