Adamas jatkaa..

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 15 Heinä 2014 18:58

..pien muotoisine yllätyksineen.viikonlopun saldoa.
osaisiko näin kuvien perusteella joku sanoo,mitä mahonkia tää on joskus ollu?toisena kysyisin olisko jollain tietoa,mistä sais täältä oulun liepeiltä kyseistä materiaalia.
sit vielä,olisko ihan hullu ajatus alkaa tekeen tätä jostain parikyt millisestä mahonki vanerista?kuin pitkiä siivuja sitä on olemassa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mun mielestä..

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 15 Heinä 2014 19:00

vielä pari.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mun mielestä..

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 21 Heinä 2014 21:31

Alkaa näyttään pikkasen paremmalta,huumaavan tuoretta puuta paljastui sisäpuolelta.
Isosti askarruttava kysymykseni tällä kertaa on noi löytämäni keulapään listat jotka näyttää ihan tulvan tuomilta.
nousulistat tiedän,mut onko nää sit laskulistat???kenellään kokemuksia,onko nähny jossai,tai mitä ihmettä nää on laitettu tekeen täs??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mun mielestä..

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja pellamo » 21 Heinä 2014 22:14

Nuo on varmastikin "pärskelistat" ettei vesi nouse aallokossa kylkee pitkin ylös ja siitä tuulen lyömänä silmille.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 22 Heinä 2014 18:10

Nii..jotenki noiden asento on esteettisesti ajatellen ihan p_stä..pölijän näköset.aika lähellä vesirajaa nokat.voihan ne olla ihan tehokkaatki ku on noin lähellä vettä,tuhoaa aallon heti alkuunsa..kannattaa sit vissii laittaa ne siihen sit takaisinki.joku oli teettäny uudet molemmin puolin..aika näyttää molskahtaako äijä si yli laidan, mereen noiden tehokkuutta selvittäes.
mun mielestä..

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja matti » 24 Heinä 2014 07:39

ADAMAS kirjoitti:Nii..jotenki noiden asento on esteettisesti ajatellen ihan p_stä..pölijän näköset.aika lähellä vesirajaa nokat.voihan ne olla ihan tehokkaatki ku on noin lähellä vettä,tuhoaa aallon heti alkuunsa..kannattaa sit vissii laittaa ne siihen sit takaisinki.joku oli teettäny uudet molemmin puolin..aika näyttää molskahtaako äijä si yli laidan, mereen noiden tehokkuutta selvittäes.
Kyllä laittaisin nuo listat sitten vesilinjan suuntaisesti, kuten sanot, nyt ne on melko oudosti.

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 28 Heinä 2014 19:24

Voisko kuitenki olla niinku pidemmällekki ajateltu toi listan asento..tarkoitan et se saattaa tuossa asennossa viedä aallon pehmeämmin veneestä poispäin,ku et olis ihan vesilinjan suuntaisesti,niinku auraamalla heittäisi,vähän ku hyöky aalto.surffaajaki saa huimat kyydit viilettäessään aaltoa sivuitse.heittävä lumi aurakin nakkaa lumen huomattavasti kauemmaksi ku tasa putki.jos ajattelis sen suoraan keulassa ja tultaisii aallon harjalta takas veden pintaan ja lista on suorassa,ni läsähdys on aika iso,eikä välttis ehdi edes purkaan kaikkea vettä ja jos onki noin vinossa,ni ei läsähdä vaan leikkaa veteen ja saattaa lingota paremmin sen kyljestä kauemmaksi...spekulointia,mutta niin monessa täs maailmassa kehitys on ottanut takapakkia,keksinnöt joita on monesti kuvitellu brännyyksi,onki keksitty jo luokkaa sata vuotta sitte -56:ssa cadillacissa oli jo ajovalo automatiikka joka vaihto pitkät puolikkaisii ku kohtas vastaantulevan valot ym.ym.jokin merkitys sillä täytyy oikeasti olla ja tää veneen veistäjä(olkoon kuka,tahi mistä liene) on sen oivaltanu ja toteuttanu..taidan ottaa riskin ja jättää asennon voimaan..onhan se sit näkökysymys,mut jos oikeasti toimii,niinkus vähä uumoilen,voin ainaki hyvällä syyllä puolustella listan typerän näköistä asentoa jos joku sattuu kysyyn ja varmaan niin käy ku venemies sen näkee..jos ei toimi,ni väitän et passi veti hitosti etukenoon..mihinkää ei enää voi luottaa..
voi ehkä olla jopa vaimentava vaikutus ku on noin niinkus järjellä ajatellen sitä heittämisteoriaa vastaan toi asento,tarviis olla kai just toisinkäsin kallellaan..hitsi...niinhä se onki..se vaimentaa veneen keulan iskuefektejä tossa asennossa!!!..hä,onko hullu ajatus muka??kohta kaikil on tollase 8] äijä on tehny vuosituhannen keksinnön eikä kertonu siitä kelleen,no huh huh.. 8-|
mun mielestä..

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja Mile » 29 Heinä 2014 12:52

Nehän on melkolailla veden pinnan suuntaiset kun vene kulkee kuitenkin kokka pystyssä perä alhaalla ... näyttävät olevan juurikin n. 4 asteen optimaalisen trimmikulman verran nokallaan nuo listat.

Omaan paattiin tein 1960 luvun alun esikuvan mukaan melko samanlaiset roiskelistat. En oikein osaa sanoa onko yhtään kuivempaa kyytiä kuitenkaan; pyyhkijöitä pitää käyttää kun on roiskuva keli ...

Suurin haitta niistä on keulan slämmärit , siinä missä kyyti ilman listoja oli pehmeää kun Ison Vaaleen kyydissä, niin ny nypyttää kuin alla ois jousittamaton kivireki. Otan pois koko listat. ..
Mile

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 29 Heinä 2014 19:31

Jos oliskii vaik hivenen veden pinnan suuntaset,ni no hätä,mut katos kylki kuva kokonaisuudessaa..himmeesti näkyy vaaleempana toi vesirajamaalauksesta jääny jälki..hörppäisihän se veden sisään jo etuhytän jälkee jos noin nokkapystys kulkisi..ei tohtiis paljoa kaasautella..Ja just just..niinhä mä vähä kuutioittin et jos ne oliis vedenpinnan kans samoissa,menis kyyti kovemmaks keulan osilta..
Entäs sit ajatus,että noiden listojen merkitys olis vetää keulaa ajettaessa alaspäin,niinkus miles sanoit omasta kokemuksestasi et näiden ominaisuus on et kulkevat nokat pystyss??
näille listoille erikoisine asentoinee on löydyttävä se ajatus,mitä tekijä on aikoinaan niillä ajanu takaa..Vai onko nää miles edelleenki mielestäsi lähellä vesilinjan asentoa?
onko sul kuvaa/kuvia paatistasi missää nähtävissä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mun mielestä..

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja Mile » 30 Heinä 2014 13:49

Tiedä sitten tekijänsä aivoituksista. Sen voi nähdä niinkin että veneiden maailmassa kaikkea on jo kokeiltu ainakin yhteen kertaan. Juttuja on välillä kopioitu veneistä lentokoneisiin ja taas takaisin veneisiin.

Ei niistä listoista juuri ole vaikutusta vielä alle parinkymmenen solmun nopeuksilla, paitsi pärskeisiin, toki ne loiskuu ja läiskyy paikallaan pienessä aallokossakin - vaikka laiturissa nukkuessa pitävät mekkalaa.

Jos ei vauhti ole kova, eikä listat kovin leveät siivet niin ei niillä juuri ole vaikutusta keulan hakkaamiseen vaikka olisivat poikittain.

mun paattia voi vilkaista: http://picasaweb.google.com/Milenvene" onclick="window.open(this.href);return false;

vesillä vuodesta 2004 , paitsi viime ja tämän kesän - kun tuli tilantarvetta, niin lähti peräkansi ja sisustukset uusiksi - myös uudelle moottorille piti raivata tilaa ja vahvistaa runkoa , tehdä integraalitankkia jne. muuta pientä kiva puhdetta.
Mile

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 30 Heinä 2014 18:12

niinpä,hieno kiulu sulla,nostaa pisteytystä huimasti ku viel oman käden tekosia.hatunnosto!varmaan on niinkin ettei luulis noin lyhkäsillä,erikoiseen asentoon lätkäistyillä listoilla merkitystä juuri ole,tolloksi vain leimautuu..kyl mä ny kuiten päätin säilyttää ne,tie vaisk joku tunnistaa sen niistä ja pystyyis kertoon vähä historiaa täst.Oma pien yksityiskohta.laitahan kuvia projektistas tänne jonnekki ni saa seuraa kuin proggis etenee:)
mun mielestä..

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja jor » 31 Heinä 2014 17:26

Todennäköisesti hondurasia, mutta sitä on aika vaikea saaada ainakaan kohtuuhintaan. Khayaa saa valmiiksi sahattuna 13,18 ja 25mm lankkuina seppälän venetarvikkeesta. Missä päin oulua tuo sun paatti on työn alla?
jukka

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 31 Heinä 2014 19:06

Mahdollisimman leveää puutavaraa tarvitset, avotilan sivuihin ja keulassa kaarevamuotoiseen skantekkilautaan varsinkin. Eli valmiiksi tasaleveyteen sahattu ei oikein tuohon istu.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja jor » 31 Heinä 2014 19:10

IlkkaL kirjoitti:Mahdollisimman leveää puutavaraa tarvitset, avotilan sivuihin ja keulassa kaarevamuotoiseen skantekkilautaan varsinkin. Eli valmiiksi tasaleveyteen sahattu ei oikein tuohon istu.
No tuo seppälän tavara on täysleveää läskeineen parkkeineen päivineen. Yleensä ollut vähintää puolimetristä hyötyleveydeltään.
jukka

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20

Re: Adamas jatkaa..

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 31 Heinä 2014 19:16

No sitten. Noiden ohuiden paksuusmittojen käsitin tarkoittavan jo mittaan sahattua. Ei minulla tuohon muuta. Nätti vene.

Vastaa Viestiin