Schebler kaasutin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja hei55 » 01.07.2014 17:34

Ykspyttysen Wikke C:n kaasari on Schebler ja ongelmana on, että välillä bensat vuotaa "kulhon" ja kannen välistä. Tiivistettä siellä ei ole. Ei ehkä pidäkkään olla.? Ajossa ei sitä tietääkseni tapahdu, mutta kun ajon jälkeen avaan bensahanan ja yritän käynnistää uudelleen tulvii kaasari eikä kone käynnisty. Suljen hanan, valutan vähän bensaa kaasarista ja pyörittelen vauhtipyörästä hetken ilman tulppaa niin kohta taas lähtee käyntiin. Kaasarin sisällä on hevosenkengän muotoinen korkki koho. Jumittaako se välillä vai mikä on vikana? Aina näin ei käy, mutta välillä. Olisko kellään tietoa ko. ongelmasta

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja Lister » 01.07.2014 18:00

Joko se korkkipuinen koho on vääntynyt niin, että se vastaa välillä kohokammion seinämiin ja ei sulje bensan tuloa tai tuloputken sulkeva neulaventtiili on kulunut ja tulvittaa siksi. Todennäköisesti ajossa bensaa kuluu senverran joutuin, että kaasari ei ehdi tulvia.

Kannattaa purkaa se koho "mysteeri" ja tutkia vastaako koho seinämiin ja pitääkö neulaventtiili. Mattopuukolla kohoa voi tarvittaessa muotoilla pahimmista kohdista ja sen kohon neulan saa irti muistaakseni 7mm avaimella. Alunperin korkkipuukoho on pinnoitettu sellakalla, mutta kyseinen lakka ei kestä bensan seassa olevaa etanolia ja liukenee pois.
Sähkölaitteiden konservaattori

hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja hei55 » 01.07.2014 18:33

Viimeksi kun se tulvi avasin sen sormin pyöritettävän korkin ja sen ala oli 7 tai 8 mm mutteri. Sitä kun löysäsin tuntui, että koho olisi liikkunut paremmin. Poistamalla ko. mutterin ilmeisesti pääsee käsiksi neulaventtiiliin? Entä se tiiviste, kuuluuko kannessa olla tiiviste?

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja Lister » 01.07.2014 20:15

Ei sinne tämän kuvan mukaan tiivistettä kuulu, mutta ei siitä kyllä haittaakaan ole, vaikka sellaisen sinne värkkää. Ei vaikuta ainakaan bensapinnan korkeuteen.

Kuva

Neula irtoaa, kun irrotat sen pienen mutterin(nro 6). Saattaa että neula on hapettunutkin ja ei liiku kevyesti siinä mutterin alla.
Sähkölaitteiden konservaattori

hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja hei55 » 02.07.2014 20:37

No niin...nyt tuli hyvät neuvot. Täytyy taas tilaisuuden tullen ottaa kaasari tarkempaan syyniin. Kiitos.

Eneskopo
Viestit: 18
Liittynyt: 09.11.2012 23:08

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja Eneskopo » 15.07.2014 16:08

Itsellä samaa vikaa, koho vastaa sisäreunoistaan kohokammion läpi menevään imukanavaan. Tarkoitus on tehdä uusi koho, jos jostain löytyy sopivaa materiaalia. Hain biltemasta korkkisen pannunalusen, Se on liimattu muruista. Kokeilen liiman bensiininkestävyyttä ensin. Jos ei kestä, käytän vaarin vanhoista verkoista yhden korkkikellukkeen, eipä niitä ole kukaan tarvinnut varmaan 60 vuoteen. En ainakaan äkkiä löytänyt paikkaa, mistä korkkipuun palasia tänä päivänä saisi ostettua. Vai vieläkö suksen voiteluun saa korkkia, muistan kotona sellaisen olleen? Milläkähän koho kannattaisi pinnoittaa, että kestäisi bensiiniä eikä "vettyisi" vähitellen?

Eneskopo
Viestit: 18
Liittynyt: 09.11.2012 23:08

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja Eneskopo » 15.07.2014 16:15

Vielä vähän asiaa sivuten, sisältääkö nykyään myytävä pienkonebensiini etanolia? Ajot on kuitenkin niin vähäisiä, ettei talous varmaan hintaeroon kaadu jos sillä saisi etanolin tuomat ongelmat vältettyä.

Eneskopo
Viestit: 18
Liittynyt: 09.11.2012 23:08

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja Eneskopo » 15.07.2014 17:10

Kuva omasta jumittavasta kohosta. Jouduin antamaan vähän mattoveistä kylkiin, muttei toimi vieläkään tyydyttävästi. Oikea bensiinipinnan taso on käsittääkseni imuputkessa näkyvän neulaventtiilin aukon tasolla, kuvan alareunasta päin tuleva vaaleampi tappi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26.06.2012 16:29

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 15.07.2014 22:59

Terve!
Pienkonebensassa ei ole viinaa l.etanolia ja oktaaniluku on 90, joten sopii vanhoille koneille paremmin kuin muut myytävät bensat. Oma W2-59 käy oikein sievästi verrattuna korkeampioktaanisiin viinabensoihin. Lisäksi pakokaasut eivät haise pahalle. Turussa saa Satakunnantien Nesteeltä pumpusta a´1,89/litra. Netistä löydät lähimmän myyjän.
Sheblerin koho on suojattava käytettävän polttoaineen kestävällä lakalla/epoksilla/tms., muuten korkkikoho imee itseensä polttoainetta muuttuen raskaammaksi ja kohokammion tulviminen on varmaa kun neula ei enää ylety sulkemaan aukkoaan.
Kaasuttimena Shebler on idioottivarma ja ehken paras näissä menneenajan vehkeissä.

Eneskopo
Viestit: 18
Liittynyt: 09.11.2012 23:08

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja Eneskopo » 16.07.2014 10:48

Koho lillui pari päivää kohokammioon jääneessä bensiinissä ja oli turvonnut niin, ettei ahdista enää. Toimi kuitenkin, sulkien bensiinin tulon hyvin. On varmaan kuitenkin syytä pinnoittaa koho, tuskin jatkuva turvotus/kuivuminen on sille hyväksi ja toimintavarmuus paranee. Pienkonebensiiniin taidan siirtyä.

HamJu
Viestit: 3
Liittynyt: 25.01.2009 9:13

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja HamJu » 12.09.2014 7:11

Hei. Itsellä myös ongelmia näiden vanhojen korkkisten kaasuttajan kohojen kanssa. Kuivuttuaan käpristyvät kasaan ja ottavat kiinni runkoon. Kun imevät määränsä bensiiniä, niin toiminta loppuu myös silloin. Googlettamalla ( Schebler C float ) löytyy synteettisestä materiaalista valmistettu koho. Onko kellään kokemuksia näiden toiminnasta, hinta ja laatu suhteesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 12.09.2014 13:29

kertokaa kun löydätte jonkun aineen jolla päällystätte noi korkkikohonne! ..mikäli siis on sellaista joka kestää etanoli bensaa.
Eiköös ne ennenvanhaan ihan vaa sellakalla tms. päällystetty muttei ne kestä nykyisiä viinabensoja.

..mä yritin pinnoittaa plastic baddingin "leak fix" aineella yhen tekemäni korkkikohon kerran, mutta tuli niin paljon painoa lisää ettei futannu

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 28.03.2019 21:42

Onko vieläkään kokemuksia tuosta korkin pinnoitteesta?
Toimiiko esimerkiksi se epoksi?
Hyllystä löytyis avaamattomat tonkat jotakin ”vene epoksia”. Ja jos se toimii niin pitäiskö sitä jotenkin ohentaa(vai onko se ihan litkua jo valmiiks?.. en tiiä kum ennole koskaan käyttänyt)
Entä toimiskohan ihan sellainen halpahallin ”epoksiliima” tarkoitan siis sitä jossa on yhdessä ne kaksi tuubia.sitä varmaan ainakin tarttis ohentaa.. mikäli se bensaa/etanolia ylipäätään kestää

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Schebler kaasutin

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 28.03.2019 22:56

Tuossa kun lueskelin jotain ameriikan poikain sivustoa niin siellä olivat sitä mieltä että korkki olis puuna sen verran erikoinen ettei ime nestettä itseensä!?
Ja olivat sitä mieltä ettei tartte päällystää mitenkään.
No joku, ilmeisesti sellakka päällyste tuossa korkkikohossa on entuudestaan ja muutamassa kohdassa on päällyste rikki

Vastaa Viestiin