Hellan ymäristön palosuojaus?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2008 11:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Hellan ymäristön palosuojaus?

Viesti Kirjoittaja mixurium » 17.04.2013 12:07

Miten olette eristäneet/suojanneet kaasuhellan ympäristön esim. peltilevyllä tms? Onko levyn takana oltava jotakin paloeristettä vai vain ilmarako? Mikä metallimateriaali sopisi parhaiten tähän (meriolosuhteet) ja jota olisi helppo itse työstää?
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Hellan ymäristön palosuojaus?

Viesti Kirjoittaja Ande » 17.04.2013 16:51

Mulla on ilmarako joka puolella hellaa ja sitten on vielä peltilevy.
E mare libertas

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hellan ymäristön palosuojaus?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 17.04.2013 20:35

Kuparilevy on ihan siisti, mutta sitä pitää kiillotella ajoittain kun se hapettuu. Itse olen yhden suojan tehnyt niin että olen ruuvannut kuparilevyn seinään siten että seinän ja levyn välissä ruuvinvarressa on ollut joku M10 rosterimutteri antamassa vähän ilmarakoa pellin ja seinän väliin. Se seinän ja pellin välissä raossa kiertävä ilma joka puurakenteen viilentää, ei niinkään pelti itsessään. Sama juttu kuin kiukaan taustaa tehdessä. Ei niihin eristettä ole tavattu laittaa, ja varsinkaan veneen kosteassa ei ole syytä hautoa puuta millään kondenssikostealla palovillalevyllä.

Rosterihan kelpaa sekin, mutta siihen on paha porata reikiä. Messingistä tai kuparista vanhat on tehty, mutta jos tyylillisesti köökki kaipaa muuta niin sitten vaikka se rosteri. Olenpa nähnyt 4 mm kaakelilujaakin tommoisessa paikassa, mutta se nyt jo sitten on jo aika ruma versio.

Pekka

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Hellan ymäristön palosuojaus?

Viesti Kirjoittaja Ande » 17.04.2013 21:19

Niinno mun tapauksessa kun sitä ilmarakoa on tarpeeksi niin toi peltilevy lähinnä suojaa soosin roiskeilta... Aina roiskuu kun rapataan :-)
E mare libertas

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Hellan ymäristön palosuojaus?

Viesti Kirjoittaja matti » 18.04.2013 19:51

Pekalla taitaa olla tylsät porat. 8\
Eihän siihen rosteriin ole mitenkään erityisen paha porata, eilenkin porasin muutaman reijän akkukoneella ja vielä ilman leikkuunestettä, sitä pitäisi käyttää kun on paksumpaa mitä poraa, terä kuumenee helposti liikaa, nytkin oli siinä ja siinä 3mm latassa.
Kobolttiterillä menee hienosti, tai sitten pylväsporakoneella kelpaa tavalliset hss terät kunhan on hyvässä terässä. 8]

Varsinaiseen aiheeseen, Mary III on rosteria (suurkeittiöpesukoneen kylkeä, ilmaista !)mutterit välissä jättämässä ilmarakoa

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Hellan ymäristön palosuojaus?

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.04.2013 18:07

Moro

Ei ku Pekka käyttää vaan käsivoimasia koneita; Drillporaa ja sitä käsiveivattavaa pylväskonetta, ni saattaa se happone niillä kierrosnopeuksilla olla vähän sitkeetä :)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2008 11:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hellan ymäristön palosuojaus?

Viesti Kirjoittaja mixurium » 24.06.2014 12:31

Olisiko jollakin mahdollisuutta laittaa hyvä kuva tänne, miten tuo palosuojaus on toteutettu kaasuhellan tienoilla? Kuinka korkealle levyjen tulisi nousta hellan yläpinnasta?
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

Vastaa Viestiin