Wickströmin tulppa nokeentuu
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 15.05.2011 11:04
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
Hyvä että tietoa löytyy. Yritän seuraavaksi edelleen säätää kaasaria. Työlästähän se tulemaan jos suutinta pitää käännellä aina kierrosten mukaan. Olen siihen valmis jos sillä saan koneen pysymään käynnissä.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
mä just eilen säätelin noita kasarin ruuveja..käynti tasoittui huomattavasti. Vielä jää nähtäväksi alkaako munkin tulpat nokeentuu kun ei ole termostattejakaan kansissa.
syy miksi sääsin oli nimenomaan tuo hieman pätkivä käynti ja ehkä hiukka vaaleat tulpat (varsinkin siihen nähden ettei tosiaankaan ole niitä termareita ja kone siis ilmeisesti käy kylmänä)
syy miksi sääsin oli nimenomaan tuo hieman pätkivä käynti ja ehkä hiukka vaaleat tulpat (varsinkin siihen nähden ettei tosiaankaan ole niitä termareita ja kone siis ilmeisesti käy kylmänä)
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
aparaatti kirjoitti:pellamo kirjoitti:Polttoaineseos on liian "rikkaalla" elikkä saa liikaa bensaa suhteessa ilman määrään tulppa nokeentuu.
Tällainen mahdollisuus on kait mainitsematta.
Solexin imujalassa aivan kiinnityspulttien alapuolella oleva seosruuvi voi olla liian auki.
HUOMIO!
tää taitaa olla sitte just päinvastoin. Eli siitä ylemmästä ruuvista (ihan pakosarjan ja kaasarin välissä, näkyy huonosti) säädetään seosta. Eli ilman suhdetta bensan määrään , eikä toisinpäin.
Auki=enemmän ilmaa = laihempi seos
Kiinni= vähemmän ilmaa=rikkaampi seos
Sitten se alin tuuvi kaasarissa (kanta kohti nokkaa) säätään pääsuuttimen läpi virtaavaa bensan määrää.
Eli sitä kiinni niin bensan virtaus suuttimen läpi vähenee
Kyllä se vain on kuten sanoin aiemmin.Imujalan seosruuvi antaa bensiiniä ohi läpän.
Se kanava Solexissa tulee alhaalta kohokammion pohjalta asti jossa bensa lilluu.
volvo-penta mb10:n kanssa aikanaan opin kun nokeaminen oli ongelmana.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
ai jaa..tuossa wikströmin ohjekirjassa lukee sit taas noin niinkuin minä sitä tarjosin.
niin tai näin niin sen ylemmän ruuvin peruslähtökohta taitaa olla se 1,5 kierrosta auki ja siitä sitte säätää jos tarvetta.
Edit:
kun tuota kaasarin räjäytyskuvaa katselee niin kyllä se näyttäis niin olevan mitä pellamo sanoo...elikäs se ruuvi määrittelee ohimenevän bensan määrää..mutta tosiaan tuossa manuaalissa kyllä sanotaan " vääntämäällä ilmansäätöruuvia W, ulos, tehdään joutokäynti-polttoaineseos heikommaksi".. siinäkin siis puhutaan ilmaruuvista (?) sehän sitten ei ole ilmaruuvi vaan "bensaruuvi"
vai säätääkö se sitä ilmamäärä, joka taas nostaa polttoainetta ylöspäin..tiiä häntä
mutta sitä minäkin eilen vähän ihmettelin kun tosiaan kone kävi laihalla ja (omasta olettamuksesta) avasin puolikierrosta tuota ruuvia ja alko toimii paremmin. Eli siis rikastin seosta. Sitten kotona huomasin että tämän ohjekirjan mukaan olisinkin laihentanut seosta.
niin tai näin niin sen ylemmän ruuvin peruslähtökohta taitaa olla se 1,5 kierrosta auki ja siitä sitte säätää jos tarvetta.
Edit:
kun tuota kaasarin räjäytyskuvaa katselee niin kyllä se näyttäis niin olevan mitä pellamo sanoo...elikäs se ruuvi määrittelee ohimenevän bensan määrää..mutta tosiaan tuossa manuaalissa kyllä sanotaan " vääntämäällä ilmansäätöruuvia W, ulos, tehdään joutokäynti-polttoaineseos heikommaksi".. siinäkin siis puhutaan ilmaruuvista (?) sehän sitten ei ole ilmaruuvi vaan "bensaruuvi"
vai säätääkö se sitä ilmamäärä, joka taas nostaa polttoainetta ylöspäin..tiiä häntä
mutta sitä minäkin eilen vähän ihmettelin kun tosiaan kone kävi laihalla ja (omasta olettamuksesta) avasin puolikierrosta tuota ruuvia ja alko toimii paremmin. Eli siis rikastin seosta. Sitten kotona huomasin että tämän ohjekirjan mukaan olisinkin laihentanut seosta.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 15.05.2011 11:04
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
Se on kaiketi solex missä on se ilmaruuvi ylhäällä. Vaihdoin takaisin alkup. Scheblerin ja siitä en ole löytänyt kuin sen pääsuuttimen. Saatampa jossain vaiheessa vielä kokeilla solexia uudelleen. Edellisellä kerralla kone sai liika bensaa. Näiden tietojen mukaan mulla oli ilmaruuvi kaiketi liian kiinni.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 15.05.2011 11:04
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
No niin...nyt tuntuu pelittävän. Yli tunnin lenkki eikä nikotellut yhtään. Kaasarin säädöille se tuntuu oleva tarkka. Tosin tulppa oli ajon jälkeen musta mutta ei läheskään niin nokinen kuin ennen. Saattoihan se mustua satamaan tullessa kun en enää viitsinyt kääntää suutinta pienemmälle. Suraavaksi teen säätöluukun konekoppaan. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 15.05.2011 11:04
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
Kaasarina siis on edelleen alkup. Shebler.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
Upea homma, jos joku vielä rannoillamme ajaa oikealla Scheblerillä. Jos pidät sen käytössä, niin kannattaa opiskella sen toiminta oikein hartaudella, se jos jokin on katoavaa kansanperinnettä. Noihin vanhoihin kaasuttimiin liittyy sellainenkin perimätieto, että joku niistä ei oikein sietänyt keikutusta, eli reippaassa merenkäynnissä alkoi kone aina reistaamaan. Tämä taisi liittyä Olympian käyttämiin tehtaan itse soveltamiin kaasuttimiin, joiden tilalle tuli sitten Scheblerit ja myöhemmin Solex, joka oli jo todella moderni kaasutin 1950-luvulla.
Olikohan Scheblerissä koho lakattua korkkia? Ainakin jossain vehkessä on ollut, ja sekin voi sotkea seokset totaalisesti, kun lakkaus pettää ja korkki vuosikymmenten mittaan ei enää kellukaan bensassa..
Solexin ilmaruuvista.. Mun käsityksen mukaan se ilmaruuvi vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnin seokseen. Kaasuläpän asento "kiinni-asennossa" vaikuttaa tietenkin kierroksiin, mutta sillä ilmaruuvilla säädetään sitten millaisen seoksen kone saa tyhjäkäyntiä varten. Liian rikkaalla kone jättää työtahteja polttamatta, käynnistä tulee hiukan nykivää ja epäsäännöllistä. Liian laihalla taas alkaa kaasutin/pakosarja poksahdella. Periaatteessa se kai johtuu siitä, että liian laiha seos syttyy vielä venttiilin ollessa auki, jolloin osa seoksesta palaa putkessa. Ajossa kaasun ollessa auki säädetään pääsutinta, jossa pätee tulpan väri ja parhaat kierrokset kaasun asentoon nähden.
Olikohan Scheblerissä koho lakattua korkkia? Ainakin jossain vehkessä on ollut, ja sekin voi sotkea seokset totaalisesti, kun lakkaus pettää ja korkki vuosikymmenten mittaan ei enää kellukaan bensassa..
Solexin ilmaruuvista.. Mun käsityksen mukaan se ilmaruuvi vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnin seokseen. Kaasuläpän asento "kiinni-asennossa" vaikuttaa tietenkin kierroksiin, mutta sillä ilmaruuvilla säädetään sitten millaisen seoksen kone saa tyhjäkäyntiä varten. Liian rikkaalla kone jättää työtahteja polttamatta, käynnistä tulee hiukan nykivää ja epäsäännöllistä. Liian laihalla taas alkaa kaasutin/pakosarja poksahdella. Periaatteessa se kai johtuu siitä, että liian laiha seos syttyy vielä venttiilin ollessa auki, jolloin osa seoksesta palaa putkessa. Ajossa kaasun ollessa auki säädetään pääsutinta, jossa pätee tulpan väri ja parhaat kierrokset kaasun asentoon nähden.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
Solexin ilmaruuvista.. Mun käsityksen mukaan se ilmaruuvi vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnin seokseen. Kaasuläpän asento "kiinni-asennossa" vaikuttaa tietenkin kierroksiin, mutta sillä ilmaruuvilla säädetään sitten millaisen seoksen kone saa tyhjäkäyntiä varten. Liian rikkaalla kone jättää työtahteja polttamatta, käynnistä tulee hiukan nykivää ja epäsäännöllistä. Liian laihalla taas alkaa kaasutin/pakosarja poksahdella. Periaatteessa se kai johtuu siitä, että liian laiha seos syttyy vielä venttiilin ollessa auki, jolloin osa seoksesta palaa putkessa. Ajossa kaasun ollessa auki säädetään pääsutinta, jossa pätee tulpan väri ja parhaat kierrokset kaasun asentoon nähden.[/quote]
Muuten puhut asiaa mutta se ei ole "ilmaruuvi".(se antaa bensaa ohi läpän)
Paukkumiset johtuu myös usein pelkästä "väärästä" polttoaineesta koskapa nuo vanhat kun on puristussuhteita myöten tarkoitettu lämpimänä käytettäväksi petroolilla.
Muuten puhut asiaa mutta se ei ole "ilmaruuvi".(se antaa bensaa ohi läpän)
Paukkumiset johtuu myös usein pelkästä "väärästä" polttoaineesta koskapa nuo vanhat kun on puristussuhteita myöten tarkoitettu lämpimänä käytettäväksi petroolilla.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Qubik
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
Jos on petroolille mitoitettu kaasari, niin aivan varmaasti käy bensalla rikkaalla.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
Jaajuu, niinpäin se tietenkin on. Seosruuvi kai on oikea nimitys. Toi on kans totta, että petrolikoneen seokset tahtoo olla nimenomaan siellä rikkaalla puolella, kun on bensa käytössä. Mutta kyllä ne seokset aika hyvin kohdalleen saa, koska kaikista ruuveista löytyy toisesta ääripäästä kiinni-asentokin. Wickströmin etulämmittäjän idea on, että imukanava on kuuma, jolloin koneeseen menevä hönkä on valmiiksi kuumaa, joten "jäykempikin" polttoaine hoyrystyy leimahtavaan kuntoon. Ja se taas bensakoneessa huonontaa hyötysuhdetta roimasti, sillä hyötysuhde olisi parempi, mitä kylmempää menisi sisään..
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
lakatut korkkikohot ja nykybensa (alkoholi) ei oikein taida sopia yhteen.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 28.07.2013 18:57
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
ja vikke tykkää sitten 95 bensasta 98 ja saat kyllä varmasti hinkata tulppia merellä
koitappa 95
sama ongelma oli vaihdoin kaasareita 3 kpl hommasin niitäkin samoin magneettoja oli myös tehdaskorjattu magneetto ei auttanut
bensan vaihto 95 auttoi
koitappa 95
sama ongelma oli vaihdoin kaasareita 3 kpl hommasin niitäkin samoin magneettoja oli myös tehdaskorjattu magneetto ei auttanut
bensan vaihto 95 auttoi
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16.03.2007 13:18
- Paikkakunta: mustasaari
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
Oletkos jo sanonut mitä tulppia käytät???Ettei vaan ole liian kylmä...
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 15.05.2011 11:04
Re: Wickströmin tulppa nokeentuu
95 bensaa voisi tietysti kokeilla. Mitähän letku siitä tykkää? Bensaletkun vaihtohan tässä on jokatapauksessa edessä. Motonetin myymissä letkuissa lukee että ei 95 bensalle. Nyt kyllä tylppa kesti 3,5 h ajon. Perillä harjaus ja sama takaisin. Aiemmin olen käyttänyt Bosch RO 10 ja ngk a7 nyt oli ab6. Se b tarkoittaa että kannan koko on muuttunut "normaaliksi". Tavallinen tulppa-avain toimii.