Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelimissa

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23.05.2014 16:32

Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelimissa

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 07.06.2014 9:24

Navionics onko hyvä? Normi version baltic kartasto olis 25e ja hd versio 65e onko tuo hd ny niin hiano että 40e maksaa enempi kartoista??? Mutta kertokaa käyttö kokemuksia :-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.06.2014 9:48

Paperikartta, kapulamalli gps ja kompassi, näillä mennään. Harmittavan usein näen kivelleajettuja veneita, missä plottereita on vaikka muille jakaa, kaikuja yms muita laitteita niin paljon ettei etuikkunasta mertä näy...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.06.2014 9:53

Moro

Mulla on ollut iPadilla Navionics europe HD. iPhonessa navionics scandinavia ( taitaa olla poistunut myynnistä).
Olen ollut siinä käsityksessä että HD versiot on iPadille ja tavalliset puhelimiin tai miniin. Tavallinen versio aukeaa pikki ikkunaan padissa. Navionicsin kartoissa en suurempia virheitä tai epätarkkuuksia ole havainnut. Toiminta varma ja ihan ok.
Kartan ulkonäkö hirman hankala ja väylä viivat niin ohuita että etäämmältä tuskin eroitettavissa.

Kaverilla on iPadissa iSailor ja se vaikutti ainakin ulkonäöltään selkeämmältä ja kartat olivat tarkempia, käytöstä en osaa sanoa.

Olen harkinnut toiseksi järjestelmäksi hankkia Tasku loiston PC-läppärille, onko mielipiteitä siitä?
Ilmeisesti MacBookkiin ei ole saatavissa meidän alueilta järkevää navigointi ohjelmaa vai tietääkö joku jonkun?

Ja tietenkin ennen kuin joku näsä alkaa huomauttelemaan niin, juu juu on uusimmat paperikartat ja perinteiset kompassi, harppi, loki, kolmioviivain ja taito käyttää niitä. Tiedättekö muuten miten laivoja nykyään navigoidaan?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.06.2014 10:07

Harmi kun mun kommentti osuu kipeästi vaikkei ollut kenellekkään hengilölle kohdistettu, enemmäksen siihen että plotteri aiheuttaa harmittavan usein laiskuutta ja madaltaa kynnysta merellemenoon vaikkei osakaan lukea sitä plotteria. Siitä näkee uutisissakkin, kun juhannuksen kunniaksi ajettan saaressa olevaan mökin olohuoneseen vaikka pienen taulutelkkarin kokoinen plotteri on nenän edessa. Oon ajellu kahden valtion rannikkovesissa ammatikseen ja suomen rannikkovedet on senverran haastavia etten millä pikkuplotterilla uskaltaa vieraille nurkille pyörimaan mennää.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23.05.2014 16:32

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 07.06.2014 10:09

Taskuloisto varmaan toimii mutta tollanen nekaatio löyty myynti sivustolta...

Huom! Tasku Loisto for Android tukee valtaosaa Android-laitteista, mutta se ei toimi laitteissa, joissa on Intelin prosessori (Intel Atom tai vastaava), kuten Samsung Galaxy Tab 3 10.1. (10.1" näyttö), HP ElitePad 900 10.1., Asus FonePad ja Asus MemoPad 10.1. Näitä laitteita tukevaa versiota ei ole toistaiseksi tulossa. Itsellä on asus joten unohdan tän ohjelman ;-)

Ps. Enkä asusta vaiha niin hyvä on ollut... :-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

El'Rento
Viestit: 2
Liittynyt: 20.05.2014 22:45

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja El'Rento » 07.06.2014 10:19

Androidille on myös https://play.google.com/store/apps/deta ... pitare.sea" onclick="window.open(this.href);return false;. maksaa kolmisen kymppiä muistaakseni.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.06.2014 15:10

Qubik kirjoitti:Harmi kun mun kommentti osuu kipeästi vaikkei ollut kenellekkään hengilölle kohdistettu
Juu ei ainakaan mulle osunu kun postasin viestini ennen kuin qubikin viesti oli näkyvissä. Itse asiassa olen samaa mieltä että ensin pitäisi opetella perinteiset menetelmät ja harjoitella paljon käytännössä pienemmillä veneillä ennen kuin olisi luvallista isoihin ja/tai suuritehoisiin vehkeisiin. Optarilla olen ite opetellut purjehtimista ja 80 metrinen sotalaiva on suurin mitä olen navigoinut. Kivilläkin on joskus kolisteltu omalla paatilla, mutta ei navigointivirheen takia. Kokemusta vesillä on vasta vähän päälle 40 vuotta, mutta kyllä mä joskus vielä opin tän homman.

Nortti :)
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31.08.2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja jtp » 07.06.2014 21:39

Mulla on iPadissa kanssa toi Navionicsin Europe HD, toimii ihan ok enkä Nässyltä ole isoja virheitä pongannut. Ton lisäksi koko ajan on tuorein paperikartta vieressä josta tulee vielä tsekattua mm. rannat ja väylien ulkopuoliset alueet tarkemmin. Vasta 17v pyöriny Nässyllä, joten aivan kaikkia kiviä en muista vaikka meripelastusta harrastaneena ainakin noi yleisimmät kivet on tullut tutuiksi, kun jatkuvasti samoilta kiviltä käy porukkaa hinailemassa. ;-)

Sen olen ainakin oppinut että suurin osa noista navigaatiosoftien täppäri/PC/kännykkä versioista on siinä mielessä onnettomia että suurella skaalalla ne eivät näytä kaikkia kiviä, eli aina pitäisi muistaa pienentää skaala niin pieneksi että kaikki yksityiskohdat tulevat näkyviin, varsinkin jos meinaa väylien ulkopuolella ajella.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.06.2014 23:42

En tiiä menekö offtopikiksi, mutta toine mikä on aivan julmettoman vaarallinen härveli on ne halvemman sarjan automaattipilotit, missä ei oo kompassissa kiihtyvysanturia eikä ne oo kytkettya gps laitteseen. Sivuttain mennään ja silmät kii:(
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.06.2014 14:45

Moro

Tällasessa kelissä tultii eilen saaresta kotisatamaan. Huonoimmillaan näkyvyys 50 m. Kyllä olis ilman iPadin Navionics plotteria tullut äiti mieleen jos olis joutunut väylättömillä reiteillä laskemaan kaikki pikkulinjat, suunnat ja matkat. Plotterillakin ajettaessa aina jännitti että tuleeko se seuraava kivi, saari tai viitta esiin sumusta ikinä ja vielä oikeassa suunnassa... Mutta hyvin pärjättiin, kiitos iPadin!

Ja tuohon Qubikin kommenttiin laitteiden vaarallisuudesta vastaisin että mikään nykyinen tekninen tai elektrooninen merenkulkuapulaite ei ole vaarallinen jos niitä osataan käyttää oikein.
Jotkut vaan ovat merellä ja liikenteessä riski itselle ja muille riippumatta siitä kulkeeko paperikartalla vai huippuplotterilla. Kyllä se on täysin käyttäjän toimista riippuvaa. Ne ovat apuvälineitä, mikään ei poista kipparin vastuuta tähystyksestä, sijainnista ja suunnasta huolehtimisesta!

Kuva
Kuva

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 10.06.2014 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.06.2014 20:07

Se on tuo Nortti vissiin merimies tai ainakin ollut Merivoimissa armeijassa, kun on sotalaivan puikkoihin päässyt. Toisin olen minäkin edesmenneen Matti Kurjen ruorista pitänyt, muttei laiva liikkunut - olin sellainen naskali, tuskin alimmaisiin puoliin yletyin ilman isän apua. Lieneekö niissä enää ruoripyörääkään näissä nykyajan miinanraivaajissa. ???
Hyppäsin vähän aiheesta sivuun, kuten varmaa huomasitte - enhän minä mikään asiantuntija ole 8o !!! Mutta tuosta kaljaasista tuli mieleen, että perjantaina mennään Vergiin, saatanpa olla ruorissakin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23.05.2014 16:32

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 09.06.2014 20:18

Kiitos tästä Nortti ;-) Hienot kuvat ja kaamee sumu oli kyllä 8}
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.06.2014 9:27

Moro
Donna 28 kirjoitti:Se on tuo Nortti vissiin merimies tai ainakin ollut Merivoimissa armeijassa, kun on sotalaivan puikkoihin päässyt.
Emmä ny mikää oikee merimies ol vaikka lapset kutsuuki joskus merikarhuks. Armeijassa en ole käyny muuten kuin Turun Rannikkotykistön Kampelalautan ohjailukokelaana. Laivaston RUK:ssa ajelin Miinalaiva Pohjanmaata, muita paatteja mitä tuli ajeltua on Tyv Karjala, miinarivaaja Vänö, Torpedoveneet, K-vene ja Kampela Lautta.
Hupireissuilla on tullut ohjailtua Kuunari Helenaa ja Lokkia sekä Kaljaasi Ihanaa yms. pienempiä paatteja.

Mutta jos varsinaiseen asiaan mentäs... Sellasen jutun oon iPadin kanssa huomannut että jos ja kun käynnistää viereen jonkun toisen GPS laitteen (esim. Garminin kapulan) niin iPadi ottaa nokkiinsa ja hukkaa paikkansa ihan täysin. En tiedä mistä johtuu, mutta samanlaisia kokemuksia on muillakin. Eli jos käyttää veneessä kahta laitetta kannattaa ainakin testata selvillä vesillä miten käy ettei sitten tule hernerokkasumussa hukattua itseänsä.

Ja tuohon Qubikin kommenttiin laitteiden vaarallisuudesta vastaisin että mikään nykyinen tekninen tai elektrooninen merenkulkuapulaite ei ole vaarallinen kun niitä osataan käyttää oikein.
Jotkut vaan ovat merellä ja liikenteessä riski itselle ja muille riippumatta siitä kulkeeko paperikartalla vai huippuplotterilla. Kyllä se on täysin käyttäjän toimista riippuvaa. Ne ovat apuvälineitä, mikään ei poista kipparin vastuuta tähystyksestä, sijainnista ja suunnasta huolehtimisesta!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2008 11:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja mixurium » 11.06.2014 12:45

Mulla on nyt toista kesää Ipadissä SeaPilot softa ja mielestäni hakkaa Navionicsin. SeaPilot on ruattalaisten kehittämä sovellus, joka perustuu ammattimerenkulun käyttämään pohjaan. Suosittelen!
Mulla on Garminin käsiGPS kiinni VHF-radiossa piuhalla ja usein yhtäaikaa päällä Pädin kanssa enkä ole huomannut mitään ongelmia.
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä merikartta ohjelmia käytätte tableteissa/älypuhelim

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.06.2014 12:47

Moro Mixurium

Millaisella etäisyydellä Garmin ja padi on toisistaan? Vai onko sulla ulkoinen antenni Garminille?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin