Tehdaskunnostettu kartio
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 09.02.2011 16:58
- Paikkakunta: Monåfjärden
Tehdaskunnostettu kartio
Hei!
Merivaihde joka minulla on, on Volvo Penta MS3B. Kartio on kulunut niin ettei enää pidä. Olen antanut itseni ymmärtää että kyseisessä MS3B laitteessa on vain yksi (ei siis etu- ja takakartiota kuten muissa MS malleissa) kartio. Kartion hinta uutena varaosana olisi huimat 800 euroa.
Olen myös kuullut että on olemassa ns. tehdaskunnostettuja kartioita mutta kun ei yhtään tiedä mistä sellaisia voisi kysellä... Netissä löytyy pari jotka myyvät näitä esim. MS -malliin 140 euroa/kpl mutta eivät tietenkään suostu kertomaan missä ne on kunnostettu. Kuuleman mukaan Ruotsissa kuitenkin. Joku virkkoi että Suomessakin mutta mene ja tiedä...
Käytetty kunnossa oleva MS3B kytkinkin tahtoo jo maksaa sen 1000 euroa ja kun en tarvitsisi muuta kuin pelkän kartion.
Tietäisikö kukaan apuja asiaan? Kiitos!
Merivaihde joka minulla on, on Volvo Penta MS3B. Kartio on kulunut niin ettei enää pidä. Olen antanut itseni ymmärtää että kyseisessä MS3B laitteessa on vain yksi (ei siis etu- ja takakartiota kuten muissa MS malleissa) kartio. Kartion hinta uutena varaosana olisi huimat 800 euroa.
Olen myös kuullut että on olemassa ns. tehdaskunnostettuja kartioita mutta kun ei yhtään tiedä mistä sellaisia voisi kysellä... Netissä löytyy pari jotka myyvät näitä esim. MS -malliin 140 euroa/kpl mutta eivät tietenkään suostu kertomaan missä ne on kunnostettu. Kuuleman mukaan Ruotsissa kuitenkin. Joku virkkoi että Suomessakin mutta mene ja tiedä...
Käytetty kunnossa oleva MS3B kytkinkin tahtoo jo maksaa sen 1000 euroa ja kun en tarvitsisi muuta kuin pelkän kartion.
Tietäisikö kukaan apuja asiaan? Kiitos!
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Mites paikallinen koneistamo?
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 09.02.2011 16:58
- Paikkakunta: Monåfjärden
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Mietin kyllä sitäkin mutta onkelmana taitaa olla se, että nykyisestä kartiosta ei saa enää mittoja/mallia kun se on kuluuntunut, enkä tiedä mitkä on oikeat mitat tai mistä saisi edes mallin. Toinen on ettei ole toetoa mikä pitää materiaalin olla.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Aattelinkin että josko niihin sais uudet toisiinsa sopivat kartiot. Onko ne sillälailla irroitettavissa
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 09.02.2011 16:58
- Paikkakunta: Monåfjärden
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Sen verran sain tämän illan aikana selville että todellakin on vain yksi kartio ja samassa kartiossa toinen pinta on pakkia varten, toinen taas etuvaihdetta. Osan alkuperäinen varaosanumero on 850462 mutta uusi numero joka on edellisen korvannut, on 3858669.
Jenkeistä näkyy löytyvän joissain liikkeissä uusia tällä dollarin kurssilla mikä nyt on, jopa 400-600 euron hintaan. En tiedä mitä tulee tullit sun muut maksamaan enk äainakaan aio ihan vielä tilata. Esim. Ebayssa taas on hakusanalla Volvo Penta sliding sleeve vaikka kuinka paljon kartioita, jopa uusia alle sadan euron yksityisillä myynnissä muttei juuri tätä numeroa tahdo löytyä mistään...
Kokonaan uuden kartion teettäminen koneistajalla varmaan onnistuisi mutta pitäisi melkein olla uusi malliksi ensin. Metallimiesten mitat kun ovat aina vähintään millin murto-osia niin tässä ei käy puusepän tuumat mitoiksi. Joo-o... vaikeaa tuntuu olevan...
Jenkeistä näkyy löytyvän joissain liikkeissä uusia tällä dollarin kurssilla mikä nyt on, jopa 400-600 euron hintaan. En tiedä mitä tulee tullit sun muut maksamaan enk äainakaan aio ihan vielä tilata. Esim. Ebayssa taas on hakusanalla Volvo Penta sliding sleeve vaikka kuinka paljon kartioita, jopa uusia alle sadan euron yksityisillä myynnissä muttei juuri tätä numeroa tahdo löytyä mistään...
Kokonaan uuden kartion teettäminen koneistajalla varmaan onnistuisi mutta pitäisi melkein olla uusi malliksi ensin. Metallimiesten mitat kun ovat aina vähintään millin murto-osia niin tässä ei käy puusepän tuumat mitoiksi. Joo-o... vaikeaa tuntuu olevan...
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Moro!
Aikanaan sain md1:sen ms kytkimen kartion kuntoon, kun siihen yhdessä firmassa tampereella laitettiin jollain korkeapainetekniikalla aluminioksidia muistaakseni noin 1/10mm kerros. Siihen tuli karkea pinta joka toimi tosi hyvin ja kesti ne vuodet kun kone oli veneessäni (meni muista syistä vaihtoon) Maksoi vissiin 70€ 10 vuotta sitten. Kannattaisi ehkä kysellä...
P
Aikanaan sain md1:sen ms kytkimen kartion kuntoon, kun siihen yhdessä firmassa tampereella laitettiin jollain korkeapainetekniikalla aluminioksidia muistaakseni noin 1/10mm kerros. Siihen tuli karkea pinta joka toimi tosi hyvin ja kesti ne vuodet kun kone oli veneessäni (meni muista syistä vaihtoon) Maksoi vissiin 70€ 10 vuotta sitten. Kannattaisi ehkä kysellä...
P
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 09.02.2011 16:58
- Paikkakunta: Monåfjärden
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Ambrosio, et sattuisi muistamaan firman nimeä? Ja mistä keksit että alumiinioksidia?
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Re: Tehdaskunnostettu kartio
En itse keksinyt sitä, mutta pursiseuran rautaveneilijät tiesi homman. En millään muista firmaa - googlettamalla voisi löytyä...
Kysyn jos tapaan sopivia tyyppejä...
Kysyn jos tapaan sopivia tyyppejä...
- Qubik
- Viestit: 1061
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Tänään kyselin penta konkarilta asiasta. Kaikki oli kiva kunnes kerroin sen pinnoitus-huhun. naama katsoi mua... Ja sanotti, että jos kauden jälken vastapuolen hammaspyöria halua vaihtaa niin siitä vaan. Missapäin aihen aloittaja pyörii? Jos sais vanhan kartion vertailukappaleksi, niin vois pikkase varastossa/romulaatikossa pengoa-jos tuurilla löytyis sopiva.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Itsellä sama kytkin. Vaihdoin tuon vanhan pentan viime kesänä veneeseen ja prkl kun viikon reissun jälkeen ei enää vaihde pitänyt. Olin aivan varma että nonniin siinä meni kartiosta viimeisetkin pinnat. Noh, päätin kuitenkin ottaa öljyntasoa hieman alemmas, jawot, johan alkoi toimimaan kuten pitääkin. En tiedä onko tuo merkki siitä että kartio on jo jonkinverran kulunut? Eikös sieltä juuri kulu ne urat mitä pitkin öljyn pitäisi puristua pois ja kartion kiristyä kiinni?
Noh, ihan hyvältä kuitenkin tällä erää vaikuttaa omalta osaltani. Jos jaksat laittaa kelvollisen kuvan tänne siitä omasta kuluneesta kartiosta niin voisin kurkata hupia miltä sellainen näyttää!
Noh, ihan hyvältä kuitenkin tällä erää vaikuttaa omalta osaltani. Jos jaksat laittaa kelvollisen kuvan tänne siitä omasta kuluneesta kartiosta niin voisin kurkata hupia miltä sellainen näyttää!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 09.02.2011 16:58
- Paikkakunta: Monåfjärden
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Hei!
Varaosan numero VP:n kataloogissa on aikoinaan ollut 850462, mutta on korvattu uudemmalla numerolla 3858669. Englanninkielinen termi on varaosaluettelossa "Sliding sleeve" ja ruotsinkielinen "kona" tai "växelförare".
Todennäköisesti kartio on ollut messinkiä kuten joku jo sanoikin. Lisäksi jostain netistä luin jonkinlaisia (ei varmoja) mittoja kartiolle:
levein kohta 65 mm
kapea kohta 59 mm
kaikkein kapein urakohta 43 mm
Yritän liittää tuohon pari kuvaa
Varaosan numero VP:n kataloogissa on aikoinaan ollut 850462, mutta on korvattu uudemmalla numerolla 3858669. Englanninkielinen termi on varaosaluettelossa "Sliding sleeve" ja ruotsinkielinen "kona" tai "växelförare".
Todennäköisesti kartio on ollut messinkiä kuten joku jo sanoikin. Lisäksi jostain netistä luin jonkinlaisia (ei varmoja) mittoja kartiolle:
levein kohta 65 mm
kapea kohta 59 mm
kaikkein kapein urakohta 43 mm
Yritän liittää tuohon pari kuvaa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 09.02.2011 16:58
- Paikkakunta: Monåfjärden
Re: Tehdaskunnostettu kartio
ja vielä 1 kuva:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 09.02.2011 16:58
- Paikkakunta: Monåfjärden
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Kun en ole mikään monttööri enkä ihan satavarma, ymmärränkö asian oikein, niin pyydetäänpäs neuvoa osaavemmilta:
Kuvista käy mielestäni selvästi ilmi että mikä on urien toimintaperiaate. Öljy puristuu uriin ja virtaa ison, poikkipäin olevan uran kautta pois kartion pinnalta. kapeimpaan urakohtaan ilmeisesti sitten tulee se vaihteensiirtäjä (josta en tiedä miltä semmoinen näyttää). Joku sanoi että joskus on kuulemma käännetty kartio toisinpäin kun se on kulunut... siinähän on 2 kartiopintaa joista toinen pitäisi oleman eteenpäin -vaihdetta varten ja toinen taaksepäin -vaihdetta. Mikäli näin on, ja jos vielä olisi niin onnekkaasti että molemmat kartiopinnat olisivat alunpitäen täsmälleen samanlaisia, niin koneistajahan saisi helpostikin mallin siitä vähemmän kuluneesta (pakki) kartion puolesta urineen (vaikakin jo jonkin verran kuluneine) kaikkineen.
Voisi ajatella että pakkipuoli kuluu huomattavasti vähemmän kun eteenpäin ajetaan kumminkin paljon enempi.
Ossaako joku sanoa, otaksunko yhtään oikein?
Toinen juttu joka tulee mieleen, on että minkälainen vastakappale tuolla kartiolla oikein on? Pitääkö sille tehdä jotain vai pitääkö se uusia myös? Kokemuksia? Kuvia?
Kiitos!
Kuvista käy mielestäni selvästi ilmi että mikä on urien toimintaperiaate. Öljy puristuu uriin ja virtaa ison, poikkipäin olevan uran kautta pois kartion pinnalta. kapeimpaan urakohtaan ilmeisesti sitten tulee se vaihteensiirtäjä (josta en tiedä miltä semmoinen näyttää). Joku sanoi että joskus on kuulemma käännetty kartio toisinpäin kun se on kulunut... siinähän on 2 kartiopintaa joista toinen pitäisi oleman eteenpäin -vaihdetta varten ja toinen taaksepäin -vaihdetta. Mikäli näin on, ja jos vielä olisi niin onnekkaasti että molemmat kartiopinnat olisivat alunpitäen täsmälleen samanlaisia, niin koneistajahan saisi helpostikin mallin siitä vähemmän kuluneesta (pakki) kartion puolesta urineen (vaikakin jo jonkin verran kuluneine) kaikkineen.
Voisi ajatella että pakkipuoli kuluu huomattavasti vähemmän kun eteenpäin ajetaan kumminkin paljon enempi.
Ossaako joku sanoa, otaksunko yhtään oikein?
Toinen juttu joka tulee mieleen, on että minkälainen vastakappale tuolla kartiolla oikein on? Pitääkö sille tehdä jotain vai pitääkö se uusia myös? Kokemuksia? Kuvia?
Kiitos!
- RAKNAROK
- Viestit: 150
- Liittynyt: 23.05.2014 16:32
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Ompas volvo värkänny monimutkasen osan, onkos muillakin merkeillä paljonkin vaikeasti tehtyjä osia? No toivottavasti osa löytyy kyläpelimanni ei tuollasta kyl sorvaa ihan heti...
Veistellään Mitä Veistellään
- Qubik
- Viestit: 1061
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tehdaskunnostettu kartio
Jos noisssa kuvissa on se sun oireilev kartio, niin oon melko varma, että luistoamista aiheuttaa jonku muu osa. Esmes se siirtaja. Ja jos se vaihteisto on jo auki, niin kasaessa ota tosihieno ventiilihiomatahna ja hio kartio sinne hammaspyörän uudestaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!